Anonym (Hjälp) skrev 2011-11-12 23:09:14 följande:
Hon påstår att mitt beteende är problemet till att hon ofta är arg och irriterad. Hon kan inte diskutera i en lugn ton, utan alltid är högljutt i samtal om olika åsikter. Hon "kokar" av saker som inte görs efter hennes rutiner. Det spelar inte om vi befinner oss bland andra människor i centrum eller i en affär. Hon höjer rösten ändå. Något som jag upplever som extremt pinsamt.
Jag tror inte att mitt beteende är hennes problem. Vi är olika personer med olika beteenden, men vi har aldrig stora konflikter i sak. Jag är lugn i min natur, visar henne alltid uppskattning och respekt. Jag visar min kärlek till henne. Jag försöker så gott jag kan att göra henne nöjd i allt vad det kan vara, med hemarbete, matlagning m.m.
Hon hade problem innan vi träffades. Hon tog antidepressiva tabletter, men slutade med det när vi träffades. Hon säger att hon är överlycklig med mig när hon känner sig "normal". Jag tror henne. Hon vill skiljas när vi har bråkat om att jag inte har lagt min tröja i garderoben, utan på hyllan i hallen osv.
Då ska du sätta ner henne på plats och höja rösten till henne tillbaka en gång för alla och säga:
"Du! Nu har du klagat på mig dag ut och in så fort jag inte gör som du förväntar över minsta småsaker och du ska veta en sak, Jag är inte okej med det! Det är inte okej att bete sig så och du är inte irriterad pga mig, du är irriterad för att DU mår dåligt själv och tar ut det på mig och kritiserar mig i allt jag gör fast jag bara är snäll och älskar dig, jag tänker inte ta din skit mer, det går inte att ursäktas, jag börjar inte skrika på dig för att du inte följer mina vanor? För så gör man inte. Antingen sväljer du dina kontrollbehov och accepterar att jag kommer lägga saker på andra ställen än dig, jag kommer ha mina vanor, eller så bor du själv! välj! "
Hon måste bli informerad att när man är sambos så ingår det ett rum för olika vanor, olika sätt att göra saker på och ACCEPTANS för det.
Min partner hatar vissa vanor med mig, men han har fått lära sig den hårda vägen att vi båda måste ha överseende och släppa på perfektion över småsaker,och ska vi säga till / påminna varandra, så gör vi det med en snäll ton, eller inte alls.
PS. Jag hatar alla som skyller barnsliga ansvarslösa beteenden på Borderline. Det är absolut något alla kan förändra det är ingen personlighetsstörning att man inte har respekt för andra människors sätt, förutom om man är narcissist/ psykopat.