Inlägg från: Brünnhilde |Visa alla inlägg
  • Brünnhilde

    Ta kontroll över din fertilitet

    Det är _inte_ första gången i Sverige. Huddinge sjukhus har erbjudit det där länge, och jag _tror_ Sophiahemmet också.

    Jag önskar faktiskt att de här teknikerna aldrig hade kommit. Men _när_ de nu finns, så är det såklart bättre att kvinnor använder sina egna ägg, än att de tar emot donerade. För på det här sättet blir barnen i alla fall deras egna, och slipper identitetskriser för den sakens skull.

    Grejen med att frysa in ägg (eller färdiga embryon om man redan har en partner, men ändå vill skjuta upp barnafödandet några år till), är ju att äggen förblir lika unga som kvinnan var när hon tog ut dem. D.v.s.: man slipper de ökade riskerna för DS och andra kromosomrubbningar, eller att ägget ska vara helt befruktningsodugligt, som det blir om man försöker bli gravid vid 40 eller äldre på naturligt sätt.

  • Brünnhilde
    lyckospeja skrev 2011-11-16 12:03:02 följande:
    Jag tycker det är jättebra att det går framåt med sånt här. Alla får göra som de vill. De som är emot kan ju helt enkelt låta bli att utnyttja teknikerna.
    ...fast man kan ju tänka på _barnens_ bästa även om man inte är personligen involverad!

    Dessutom har jag hört barnlösa kvinnor säga att det har blivit ännu jobbigare nu. Förr visste man att det var kört vid 42 - och då kunde man släppa det och gå vidare med sitt liv. Men nu går det att tänja ut osäkerheten och ambivalensen kring om man ska ha barn eller inte, tills man är både 50 och 60... Det tar aldrig slut och man får aldrig någon frid!
  • Brünnhilde
    FaberCastell skrev 2011-11-16 12:45:49 följande:
    Och barnen? Är det ingen som funderar över dom? Allt snack om insemination och ägg hit och dit tycks bara handla om hur människan ska anpassa sin avkomma efter hur dom själva tycker det passar.

    Barnen kanske inte vill ha lastgamla föräldrar som skjuter upp sina barn för att förverkliga sig själva först.

    Barnen kanske vill veta vem deras pappa är istället för att bara ha en ensam mamma som inte tyckte att hon behövde en man för att bilda familj.

    Jag tycker det är fel. Använd teknik och forskning för att hjälpa naturen att fungera som den ska, inte för att sätta naturen ur spel.
  • Brünnhilde
    Memaja skrev 2011-11-16 13:12:33 följande:
    Är du säker på att det även gäller ensamstående kvinnor på Huddinge och Sophiahemmet?  
    Nej, det är jag faktiskt inte.
  • Brünnhilde
    Nefernefer skrev 2011-11-16 13:13:43 följande:
    Vissa får egna barn istället för "frid"...

    Leve tekniken, och det finns idag svenska kvinnor som får barn helt naturligt efter 50 år. Det var en intressant artikel om några i en artikel i M-magasin för ett par år sedan. Med helt naturligt menar jag helt utan några hjälpmedel eller hormoner, d v s som en "olycka".

    Jag anser att åldersgränserna för barn är alldeles för snålt satta idag. 
    Mig veterligen var den äldsta NATURLIGT gravida svenska kvinnan 51 år när hon födde sitt barn... Det du skriver nu tror jag inte på! Endast 8 procent av alla 42-åriga kvinnor kan bli gravida med sina egna ägg, och vid 45 år är sannolikheten nästan 0...
  • Brünnhilde
    Nefernefer skrev 2011-11-16 13:17:25 följande:
    Tekniken för detta är både efterlängtad och välkommen. Jag sökte förtvivlat efter denna hjälp när jag var 35 år, men då fanns det inte som möjlighet (utom för kvinnor som skulle genomgå cellgiftsbehandlingar). Det spelade ingen roll att jag var beredd att betala alla kostnader själv. Hittade heller ingen utomlands som kunde hjälpa till. Nu är jag 41 år, och tydligen för gammal för att få vara med. Men tekniken må innebära en enorm lättnad för alla yngre kvinnor.
    ...fast lösningen _är_ ju inte att vänta på prinsen som aldrig kommer i fem eller tio år till. Utan att inse livets villkor - och försöka träffa de män som finns, och nöja sig, och ta livet som det är!!! Idag har vi ju fantastiska möjligheter genom nätdejting, som inte fanns för bara 15 år sedan..!
  • Brünnhilde
    Nefernefer skrev 2011-11-16 13:46:50 följande:
    Jag har inte juridiska rättigheter att dubbelkolla identiteten på kvinnorna som M-magasin skrev om.

    En av artiklarna i serien larmade också om den svenska stelbentheten med åldergränser för spiral. Kvinnor räknas som infertila efter 45 års ålder i Sverige, och får därför - inte ens på egen bekostnad - spiral. Detta har lett till flera aborter, som kvinnorna helst hade undvikit om de haft möjligheten.
    Det här råkar jag vara väl insatt i, eftersom jag är i den situationen själv.

    En kopparspiral har en livslängd på tio år. MEN om den tiden rinner ut efter att kvinnan fyllt 42 år, så behöver spiralen inte bytas ut. Man låter den bara sitta kvar några år längre. Detta p.g.a. att fruktsamheten ändå gått ner så mycket, att det mekaniska hindret som spiralen utgör är fullt tillräckligt som skydd. Även efter att kopparn är förbrukad.
  • Brünnhilde
    Nefernefer skrev 2011-11-16 13:52:18 följande:
    .

    Jag anser att din syn på att man ska ha ett dysfunktionellt förhållande med första bästa är hårresande, men vi behöver ju inte diskutera det i den här tråden också.
    Det sa jag inte. Men man kan inte heller vänta på att någon som är MENSA-medlem, innehar OS-guld i någon tjusig sport, extraknäckade som kalsongmodell för Calvin Klein under studietiden, har adlig titel, är minst VD nu och äger tre hem runt om i världen, ska ramla ner från skyarna..! Glad Det finns mycket emellan "första bästa" och "drömprinsen". Men detta vägrar många kvinnor att erkänna, och under tiden blir de för gamla för att bli mammor...

    Det är ju dessutom så att _vår_ attraktivitet minskar väldigt fort. Är man inte populär bland killar när man är 25, så lär man inte vara _mer_ populär när man är 45...
  • Brünnhilde
    Nefernefer skrev 2011-11-16 15:37:35 följande:
    Vi lever i en modern värld. Jag gillar högteknologi. Det finns f ö redan män som skaffar barn i 70-årsåldern. Vissa kommer alltid att falla utanför ramarna och ta halvbra beslut. Andra exempel är förslagsvis när tunga knarkare eller svårt psyksjuka skaffar barn.

    Jag anser att man kan göra personliga val efter sina genetiska förutsättningar. De flesta av oss är friskare och mår bättre idag, medan åldersgränserna inte har hängt med. Och som Dr Malcolm säger i Jurassic Park: "Life finds a way". 
    Det finns två goda anledningar till att män kan få barn sent men inte kvinnor. Naturen är vis! 

    1. Mannen behöver inte bära och föda barnet. Detta är ju en oerhörd belastning för kroppen till och med när man är i sin bästa ålder. Och absolut inget man ska ge sig in i, när man redan är nere på njurarnas, hjärtats, leverns o.s.v. reservkapacitet. Då behöver man den kapacitet som finns kvar till att klara bara den egna kroppen.

    2. Eftersom kvinnor inte kan få barn 40-42, så är chanserna goda att barnet kommer att ha kvar åtminstone en förälder tills det är vuxet - även om pappan är 70 när det föds. Om däremot två 70-åringar börjar experimentera med teknologin, så är chanserna små... Dessutom måste åtminstone den ena orka med praktiskt: att vara vaken på nätterna under spädbarnsåret, att springa efter en sjövild tvååring, att kanske behöva hämta en berusad 15-åringar någonstans på natten... Det är inte så lätt om man har reumatism och gikt! Och ännu svårare med rollator och körförbud!
  • Brünnhilde
    chippen skrev 2011-11-16 16:03:07 följande:
    jag tror inte att man har kunnat frysa in ägg av den anledning som man kan göra nu. Alltså frisk och singel. Tidigare kunde du frysa in befruktade ägg eller om du drabbats av typ cancer...

    Så här står det i Aftonbladet:

    Redan på 1950-talet skapades möjlighet att frysförvara spermier för att bevara manlig fertilitet. Embryon har man kunnat frysa sedan 80-talet, men nu kan alltså även ensamstående kvinnor frysa in sina ägg, något som tidigare varit omöjligt eftersom de obefruktade äggen är mycket känsliga.


    Jag VET att man kunde skära bort en bit av äggstocken och frysa in redan för 7-8 år sedan på Huddinge sjukhus, för jag vet en kvinna som gjorde det då. Jag har dock inte kontakt med henne längre och vet inte hon någonsin försökte använda äggen. Det kan ju vara så att det inte funkade vid upptiningen...
Svar på tråden Ta kontroll över din fertilitet