SälenCia skrev 2011-12-15 19:57:04 följande:
Allvarligt. Behöver man gravidförsäkring? Känns som att det mesta borde täckas av hemförsäkringen. Någon som vet?
Jag är ganska insatt när det gäller försäkringar!
Hemförsäkringen täcker för möbler och tillhörigheter, ansvarsskydd, rättsskydd, reseskydd, ev. bostadsrättsskydd och liknande. Oftast finns det en möjlighet att lägga till ett ganska kasst tillägg för olycksfall, alltså om du skulle skada dig genom en olycka (som motsats till sjukdom). Det finns alltså inget skydd för barnet eller för de skador du kan få vid en ev. komplikation.
Sist jag var gravid hade jag typ 5 gratisförsäkringar för gravida genom olika bolag. Just gratisvarianterna täcker inte så mkt., det är mest ett sätt för försäkringsbolagen att kunna kontakta dig för att sälja en barnförsäkring när barnet är fött. Gratisskydden brukar innehålla typ olycksfallserssättning för mamman om man t.ex. skulle halka å slå sig, bryta en arm el. dyl. Inte så mkt. relaterat til just graviditeten för mamman alltså. För barnet (och ibland för föräldrarna) så kan där även finnas en livförsäkring med ett lägre belopp, brukar dock starta relativt sent i graviditeten. Väljer man däremot en av de varianter som kostar så kan det finnas ers. för vissa sjukdomar som uppstår i magen eller vid en förlossning för barnet och en mindre ers. för mamman vid vissa komplikationer, ärrbildning osv. De brukar även ge ett skydd för barnet så fort de kommer ut från magen och ett antal mån. framåt för både olycksfall och sjukdomar, på så sätt är barnet inte oförsäkrat innan man hunnit ansöka om en "riktig" barnförsäkring, om man nu vill ha det. Det finns mer info på konsumenternas försäkringsbyrå. Tänk också på att försäkringen måste vara tecknad innan något skulle inträffa. Personligen tänker jag inte teckna någon gravidförsäkringen, inte än iaf.!