• Gadget

Augustibebis 2012

Usch NiniMe, jag beklagar. Och jag förstår att det också kommer ge blandade känslor att året innefattar både en stor sorg och stor lycka.
    Min svärmor lider också av denna fruktansvärda sjukdom och kommer troligen inte klara sig så länge att hon får träffa vårt barn.
    Men jag har brottats med tankarna och insett att det är ok att glädjas åt graviditeten och barnet när det kommer även om det finns sorg i familjen. Det ena behöver inte ta bort det andra. Och låter man sorgen ta över glädjen kommer det troligen kännas som man har slarvat bort den.

Skickar en kram

• Gadget

Naimis: jag tycker hemmagjorda brukar bli för kompakta i bullen. Men det kanske är de som bjudit mig på sådana som inte är tillräckligt bra på att baka. Själv har jag aldrig gjort egna. Har du något bra tips för att få bullen så där fluffig?
    Men annars håller jag med om att konditorierna brukar göra bättre än mataffärernas. Bara hela grejen att bullen blir helt kylskåpskall gillar jag inte.

• Gadget

Ellenbmt: tack för tipsen! Jag bakar allt mitt matbröd själv men söta vetedegar blir det inte så ofta. Men jag kanske ska ta och bjuda tyskarna på semlor.
    Hör finns dock bara marsipan, någon som vet skillnaden på marsipan och mandelmassa? Kanske får göra mandelmassa själv också.

• Gadget

Glömde att säga att jag slank in på en barnvagnsbutik idag och provrullade lite försiktigt.... 

Jag har varit lite inne på Teutonias vagnar antingen Mistral S eller Cosmo. På Mistral S skriver de själva "för stad och land" medan Cosmon kallar de "perfekt för kurvorna i stan". Därför har jag fastnat mer för Mistralen då jag vill kunna gå på lite mer ojämna vägar också.
    Däremot kollade min sambo upp Teutonia och såg att de numer ägs av ett amerikanskt investeringsbolag och han vill helst inte stödja sådana utan hellre genuina tyska eller svenska företag.... 

Jag kände idag lite lätt på de märken jag kände till, d.v.s. Teutonias modeller jag nämnt ovan, Brio Go, Emmaljunga (men de hade bara Ozon av de med svängbara hjul, ej nitro city. Skillnad? Nitro Cityn ser rejälare ut på bild) och det tyska märket Hartan.

Emmaljunga tyckte jag hade smidigast hjul om jag vred lite lätt på vagnarna i sidled, dock skulle jag som sagt gärna prova Nitron istället.
    Brio Go gillade jag fast tyckte underredet såg stort ut, men det kanske är en vanesak.
    Hartans vagnar gillade jag inte det plastiga handtaget på och hjulen kändes inte så smidiga.
    Teutonias ligger nog ändå lite i topp hos mig men vet inte om jag lyckas övertyga mannen. 

Men jag tog mig inte tid att fråga någon och jag hade inte med mig sambon så jag gjorde inga djupare analyser och jämförelser, ville bara känna lite. Någon som har någon kommentar om ovan vagnar och jämförelser dem emellan? 

• Gadget
    Naimis skrev 2012-02-21 17:57:12 följande:
    Mitt bästa knep för perfekta semlor är att låta mamma stå för bakningen.

Gadget- Va inne i en barnbutik i höstas och ägarn sa att emmaljunga skulle släppa vinter/terräng hjul till dom modellerna med svängbara hjul. Kanske något att kolla upp om du är sugen på deras vagnar.

Nu har jag inhandlat mina första mammabyxor, dom är dock oprövade så vi får se om dom passar
    Bra där med mamma. :)

Har skickat länkar till sambon som är uttråkad på jobb just för tillfället och han gillade Emmaljungas vagnar. Så vi får väl titta lite närmare på dem.

Till er som har barn och vagn sedan innan; läste i ett tyskt forum där de kommenterade Emmaljunga och såg det som en STOOOOR nackdel att man inte utan skruvmejsel kunde ta bort bygeln på sittdelen och att man därför behövde lyfta i och ur barnet hela tiden istället för att det kunde klättra i själv när det blir lite större. Jag känner att jag lyfter väl i alla fall så länge barnet behöver en sån vagn. Eller? 
  • Gadget

Imorgon har jag mitt nästa besök hos min gyn. Ser fram emot att få bli påmind om att jag är gravid. Trots tre tidigare UL har jag lite känslan av att det inte är på riktigt igen.
    Läkaren sa att vi skulle lyssna på hjärtat isf för UL denna gången, men vi är sugna på att fråga om han kan göra UL ändå. Trots tidigare diskussioner vi hade här om att inte göra det i onödan har våra UL hittills varit så snabba - max ett par minuter per gång så då tror jag inte risken att bebis påverkar är så stor. Ska prata med läkaren i alla fall. Vi får se hur vi gör. Men ett hjärta ska vi få höra i alla fall. Tjoho!

• Gadget

Har varit hos BM och lyssnat på hjärtat idag. 146 slog det i.
    Tänkte på er som försöker själva med angelsound - hon fick leta rätt länge innan hon hittade det. Visserligen började hon på fel sida mot vad bebisen låg. Så om man som amatör inte hittar tidigt i graviditeten behöver man nog inte oroa sig (vilket man förstås gör ändå). Jag går ändå in i v 18 imorgon.
    Vi köpte faktiskt till ett till UL för att få se bebisen också. Den var inte så livlig men vaknade till och rörde lite på sig. Dock låg den så konstigt så det blev inga bra bilder. Vilken skillnad mot VUL i v 8 och 12 när man fick perfekta profilbilder!

• Gadget

Natlup: så blir jag också. Inte hjärtklappning, men andfådd. Tror det är normalt. Hjärtat har massa mer blod att pumpa runt nu.

Och på tal om vad man äter... Jag äter nog rätt bra mat, men sista tiden har det blivit väldigt mycket sötsaker däremellan. Ska försöka äta mer mellanmål i förebyggande.
    Idag hade jag till råga på allt lite, lite socker i urinen. Och även om han sa att det kunde bero på att jag haft marmelad på frukostmackan fick jag dåligt samvete att jag ätit så mycket godis på sistone. Nä, skärpning. Lördagsgodis får det bli från och med nu. Ska försöka i alla fall....
    Och till dig fransyskan som undrade om bra mellanmål kan jag tipsa om keso på hårt bröd, eller kesella med lite upptinade bär. Gott och mättande med mycket proteiner.

• Gadget

A R: fy vad jobbigt att du blöder så ofta. Men tyvärr får du väl kanske ta och vänja dig hur krasst det än låter. Fast jag förstår att det är omöjligt att inte oroa sig. Jag oroar mig ju utan blödningar och tror att allt är på låtsas.

Svar på tråden Augustibebis 2012