• Gadget

Augustibebis 2012

Konstigt att de säger så olika, men då är min bebis kanske inte så stor. 12+3 för 62 mm är ju bra mycket närmare 12+1 än 13+0 som jag fick höra. Eller skulle tyska barn generellt vara mindre än svenska? Haha. Men datorn fyllde i 13+0 själv så det var inte bara något läkaren sa.

Fler att jämföra med?

• Gadget
    Sommaren12 skrev 2012-01-30 21:13:36 följande:
    Vad hette dokumentären?
    Vetenskapens värld visade den.
  • Gadget

Skit också, jag får inte se den för att jag befinner mig utanför Sverige.

• Gadget

Jag har precis anmält mig till (vad heter det på svenska?!) förlossningsförberedelsekurs. Det kändes långt gånget, men jag kollade stället jag fått rekommenderat av min BM och kände att det var väl lika bra att boka. Det är 8 veckor så antingen från 11 juni till 23 juli, men det kändes sent om Plutten vill ut tidigare, så jag bokade en som börjar i april redan. Spännande. Ser fram emot att kanske lära känna fler blivande mammor eftersom jag inte har hunnit få så mycket kompisar här än.

• Gadget

Nej, jag har inte köpt några babysaker än men är sugen att köpa en liten body bara för att få känna att det är på riktigt. Tyvärr är mannen väldigt skrockfull i detta sammanhanget och vill helst inte köpa något alls innan födseln. Jag jobbar på att bearbeta honom med att det är rätt opraktiskt att inte ens ha en bilbarnsstol när vi ska hem från BB. Likaså vagn som man om man ska köpa begagnat får slå till när man hittar något bra eller som ofta är beställningsvara om det blir ny. Tror han börjar släppa lite när vi pratar med vänner och så.
    Däremot finns det massor med saker som man säkert både klara sig utan eller kan köpa när behovet finns - typ särskild sophink för blöjor och sånt. Även om jag förstår de som vill boa och inreda barnrum osv också. Vi kommer bo i en tvåa tills barnet är några månader så jag ska försöka hålla ner antalet prylar som annars måste flyttas med. Sen ska jag inreda barnrum.

Ang jacka sitter mina varma som korvskinn över magen även om det går att knäppa dem. Däremot är min halvvarma ulljacka A-linjeformad så den kommer jag kunna ha så länge det behövs jacka. Skönt!

• Gadget
    Issan8 skrev 2012-02-02 15:10:38 följande:
    jag håller med om detta med kläder, jag är normala fall en strl 36 el small så nu kan jag knappt använda nåt i min garderob. Måste köpa minst strl 38 eller medium.

Tror ni att man någonsin kommer bli en 36:a igen?
    Jag har alltid haft platt å snygg mage tills nu då, så massa av mina kläder är liksom tighta toppar och tröjor. Gillade liksom att framhäva överkroppen innan graviditeten men nu känns det som att man kan skänka bort alla dessa figurnära kläder el går det m träning och bra kost att få tillbaka sin platta mage?

Ursäkta fåfängan men saknar redan min gamla kropp... 
    Fast som gravid tycker jag det är jättefint att ha tajta tröjor och framhäva magen. I början kanske det känns svårt innan det är så tydligt att det är just en gravidmage man har, men när den är ett faktum... Problemet med mina gamla tröjor är väl mest att de alla redan blivit för korta pga större bröst och växande mage. Jag stoltserar med den blåa mudden i mina mammajeans, vill inte lägga allt för mycket pengar på nya kläder just nu.

Hur kroppen blir efteråt och vilka kläder som passar eller inte känns omöjligt att säga. Känns som om ungefär hälften blir lite större än de var innan graviditet men att lika många blir tunnare. I alla fall bland de mammor jag har runt mig. 
  • Gadget

A R: Härligt med så mycket mammakläder! Jag har hittills fått låna en blus och en t-shirt av en kompis. Blusen tackar jag för - den är mitt finklädesplagg för tillfället.

Sommaren12: Jag är verkligen ingen gravidträningsexpert, men tycker mig mest ha läst att man inte ska ta i så man spricker. Just lyfta tungt generellt säger man ju att gravida inte ska och då borde tung styrketräning vara samma sak. Tror också det är skillnad om man är van att träna eller börjar träna efter långt uppehåll som gravid. Och viktigt är väl att fokus snarare ska vara att underhålla den kondition och styrka man hade innan snarare att pressa sig till nya toppresultat. Även om så klart vissa muskler kanske behöver mer underhåll nu. Hittar du inte bra info om du googlar just styrketräning för gravida?

Ellenbmt: Svårt att ge råd om en sån känslig sak, särskilt när jag inte känner er båda, men när du har en bra stund (och han också) tror du att det går att prata med honom då om hur du känner och hur du uppleverer det när han reagerar så samt vad du precis skrev här att du helst vill ha för stöd av honom?  

• Gadget

Ellenbmt: menar du "handbok för gravida - allt din doktor inte berättar" av Vicki Iovine?
    Fick den av en kompis och älskar den. Jätterolig och med bra tips, fast mest om graviditeten förstås.

• Gadget
    Ellenbmt skrev 2012-02-02 20:26:36 följande:
    Gadget, jag menar hon blonda som hade EKG på tv för ett par år sedan, hennes bok ska kolla dådet dottern somnat!
    aha, låter som något helt annat. Googlade och det var Ann Söderlund som hade programmet. Gillar henne, ska kolla hennes bok när jag kommer till Sverige nästa gång.
Svar på tråden Augustibebis 2012