• tesked83

Augustibebis 2012

Vi fick också ordentligt koll på bebisen, gick igenom alla delar och berätta vad allt var. Fick med oss några bilder och även två korta (med betoning på korta Flört)  filmer på cd, men vi gjorde KUB privat. Varande i ca 45 minuter allt som allt.

• tesked83

frukost "1" - 08:00 en tallrik med gröt, antingen have eller mannagryn

frukost "2" - 10:00 1-3 mackor, en tallrik med fil och flingor, ett ägg

lunch 13:00 - antingen resten från gårdagens middag eller någon köttbit, alt något vegetariskt med massa grönsaker/sallad

mellanmål 16:30 - ett äpple, ett bar eller en skål med fil och flingor eller några mackor.

middag 19:00 - kyckling eller något annat kött, oftast ris och massa grönsaker till. Rätt varierat bortsett från att det väääääldigt sällan blir någon fisk

Jag är tvungen att äta rätt ofta och har alltid minst två ordentliga "middagar" om dagen, annars är jag bara grinig och sugen på allt jag kommer åt ;) 

• tesked83

Ni som läst "På smällen: från A till Bebis", är det något mannen hade kunnat tycka var kul att läsa eller är den väldigt "tjejig"?

• tesked83

Jag har också en caremaxx och hörde första gången 12+0, därefter har jag oftast haft lätt att hitta hjärtslagen, men vissa dagar är det som att det ligger låååååångt i bakgrunden. Och de dagarna brukar det även vara att man endast får in några få slag innan de försvinner, och så får man leta igen innan de försvinner ännu en gång och så fortsätter det så. Precis som att den lille försöker undvika den. Är i 15+5 idag.
    Men jag tror att det är väldigt olika men jag förstår din oro, testa igen om någon dag!

• tesked83

På tal att ta reda på könet..

Jag vet att det inte behöver betyda att det är så men det hade ju varit roligt att se vad ni säger. 
    En kompis skickade en länk till mig där de visar bilder på könet redan i vecka 13 http://se.babycenter.com/pregnancy/antenatalhealth/scans/sexbyultrasoundexpert/ 

Pojkbilden ser ut så här:

Självklart var jag tvungen att titta igenom våra bilder för att se om vi hade något som var liknande. Har ju trott att man ändå inte kunde se något förrän vecka 18 så det är inget jag tänkt på att leta efter. Iallafall, vår bild från 12+0 ser ut såhär:

Tycker att det finns en viss likhet men det kan ju vara precis hur som helst Flört Blir ju självklart glad oavsett kön men jag ser verkligen fram emot RUL om tre veckor SkrattandeJag ville först inte ta reda på det men killen vill och han har nu de senaste veckorna omvandlat mig
  • tesked83

hektorsmamma  - visst är det roligt att spekulera :) Förstår att du längtar, det är ju superkul!! Misstänker att tiden kommer gå lååångsamt nu fram till kl 13 Flört

• tesked83
    jguz skrev 2012-03-08 20:36:04 följande:
    Jag börjar bli orolig.

Väntar min fjärde, min tredje graviditet.

Är i vecka 16+4 idag.

Jag har inte känt av min bebis något alls ännu!! Det verkar som att alla har känt sina kottar för flera veckor sedan. :(
    Jag tycker att jag borde ha känt lite i alla fall?

Är det någon här som inte har känt sin bebis ännu???
    Jag känner inget alls jag heller, är i 17+2 idag. 
  • tesked83

mrsnoname - du kan gå in på familjelivs gravidverktyg och fylla i den beräknade födseln så får du upp bland annat kalendermånad och graviditetsmånad.

• tesked83

Förlåt, men är inte BF 39+6, alltså efter 40 fullgångna veckor? Och då har väl halva tiden gått 19+6 eller när man går in i 20+0? Eller tänker jag helt fel? 

• tesked83

Angående äl-test osv så fick jag förklarat för mig av läkare på IVF-klinik att de testerna ger utslag innan ägglossningen sker men det kan dröja några dagar innan ett ägg faktiskt släpper. Däremot vill du självklart försöka få till ett samlag i samband med detta så det ligger spermier och väntar (som kan leva upp till sju dagar så vitt jag förstått)  när ägget väl kommer. Ett ägg i sig överlever endast 24 timmar(?)
    Läser man på Clearblues hemsida angående ägglossningstest ska man ha samlag när som helst under de kommande 48 timmarna när lh-ökning detekteras. Så där tolkar jag det som att även de anger att ägglossning ska ske och inte att det har.

För ägget att fastna har jag inte en aning om.. 

• tesked83

Så fruktansvärt för de där RUL inte gått bra, kan inte föreställa mig den sorg de känner! Ta hand om er.

Igår kväll började jag få ont i magen strax under höger revben, inget allvarligt och tänkte att det kanske var för jag ätit oxkött - kan vara lite känslig för det.
    Men nu i natt ökade smärtan något otroligt och det kändes som ihållande kramp eller svårt håll och det strålar hela vägen ner mot bäckenet, fortfarande bara på höger sidan. Har knappt kunnat sova något då det gör ont så fort jag rör mig och andas och smärtan håller i sig även idag. Det är väldigt ömt när jag klämmer lite försiktigt på området och är väl mest sängliggande och lider av svår självömkan ;)
    Känns som det kanske är en muskel som blivit stäckt/överbelastad eller en nerv som kommit i kläm men självklart blir man lite orolig då det går ner en bit över "kulan" också. Någon som vet om detta är "normalt" och hur länge det kan hålla i sig?

Lycka till alla ni som gör RUL idag och i dagarna! Själv räknar man nervöst ner till sitt eget, drygt 52 timmar :D 

• tesked83

Minstörstalycka - ja det kanske det ska vara. Får ta och söka lite info kring det där. Tack!

• tesked83

Sommaren - vi har nyligen köpt en Brio Go efter att kollat runt på diverse olika barnvagnar. Att man skulle behöva ta av hjulen för att fälla ihop den stämmer inte, man kan plocka av dom om man vill men det är inte ofta man skulle ha nytta av det. 
    Nu har vi ju inte kört omkring med den så mycket mer än i lägenheten men själva upp- och nerfällningen tycker vi är jättesmidigt och likaså med att byta delarna. Väldigt snabbt och lätt. Sen är det ett plus att det finns babyskydd som passar :D
    Tycker det är skönt att den är rätt hög i liggdelen jämfört med många Emmaljunga vi tittade på också. men det är ju svårt att veta vad man kommer tycka sen när det är dags att använda den på riktigt :)

• tesked83

Ullis - jag var hos bm igår och frågade om just detta då apotekspersonalen inte ville rekommendera något alls.
    Hon sa att alla tabletter med Loratadin eller Cetirizin som verksamt ämne var ok att ta samt att alla receptfria ögondroppar och nässpray. Vet inte om detta är en stående rekommendation men jag knaprar på iaf :)

• tesked83

Tips angående profylaxkurser så kan man ta denna kostnad som friskvård. Så får man det via jobbet slipper man stå för hela/delar av kostnaden.

Svar på tråden Augustibebis 2012