• Lilja85

Augustibebis 2012

Föresten, sitter å nattsuddar... försöker febrilt hitta någon "såhär räknar du ut din SGI" på FK:s hemsida.... hur gör man? Å SGI, är den det samma som föräldrapenningen, alltså samma summa? Eller är föräldrapenningen 80% av SGI:n?? (Fråga inte vad jag fick det ifån men fått för mig det bara)

Sen e det väll skatt antar jag? Försöker alltså då få fram min föräldrapenning efter skatt, det jag får i "handen" beräknad på en årsinkomst på 181K Obestämd 

• Lilja85
    Sommaren12 skrev 2012-05-22 09:22:36 följande:
    Det finns kanske ett smartare sätt, men såhär fick jag räkna eftersom jag fick studentpapper att fylla i och de skulle inte fyllas i likadant. 

Grundlön + snitt-ob en månad = 23 000
    23 000x12 = årslön 276 000 kr
    276000x0,97x0,8=214176
    214176/365=587 kr

Dvs. 587 kr om dagen i fp.

Hoppas det hjälper dig! (Obs! Det är inte min inkomst ovan, utan bara ett exempel)

Tack för svaret, hjälpte! Men sedan är det väll skatt på detta beloppet va? Skäms

• Lilja85

*VARNING: Superlångt inlägg!!* Förvånad Skippa det kursiva, fetstilta om ni e trötta Solig

Måste få gnälla lite... Första nu. Igår var jag superledsen å grät hela dagen. Gick hem ifrån jobbet tidigare i onsdags då jag var yr och ovanligt fumlih och förvirrad. Svårt å uppfatta/koppla vad folk sa, tappa glas, gick in i dörrkarmar osv... På mitt jobb funkar inte det så bra (Sjukhus=Avd+Akut), så jag lämnade. Vi är ofta underbemannade, det är hörgt tryck och man måste vara allert hela tiden, så stress, spring, lyft, osv... a iaf. Jag fattar ju själv att jag har stress-symptom och att det blev för mkt för ig på jobbet efter dålig sömn och olidlig strid med FK som håller hjärnan vaken 24/7. Iaf, Så innan jag åkte hem ringde jag VC för å rådfråga och när de svarade i telefonen brast jag i gråt. Hon säge att: Ojojoj, kom hit imorgon så får vi hjälpa dig med sjukskrivning. (Har aldrig(!) varit sjukskriven så jag kan INGET om sånt).

Kommer ditt 10.40 nästa dag, betalar 300kr, träffar en manlig läkare som kunde vart bror till Johan glans (stavning?) ni vet komikern. Han var lik och hade samma attityd när han pratade med mig. Hann knappt sätta mig i stolen innan han konstaterade att han inte kunde hjälpa mig. Han såg på mig som att jag var korkad och arbetsskygg, och tyckte att "ta ut en vecka sjukskrivning som du har rätt till, bit ihop sista tiden på jobbet, och ta sedan ut din föräldrapenning". Inga frågor om när jag får lov att ta ut FP eller vad som framkallar måendet, elle något utan rycker bara på axlarna och ifrågasätter varför jag kom dit... Kände mig dum och förnedrad.

Iaf, möjligt att han hade rätt och inte kunde hjälpa mig, ryckte på axlarna å flinade. Enligt honom var man tvungen att ha en uttalad depression för att kunna bli sjukad för typ stress eller dylikt. Blev mest ledsen av hur han sa det och att han såg på mig som att jag bara gnällde å inte ville jobba, vilket inte är fallet. Jag jobbar så fort jag får chansen, och jag gör det bra. Slite som ett djur då jag är timvikarie och får ta de tider jag får, så dygnets alla timmar, allar dagar i veckan och tackar inte mig då jag jobbar genom bemanning och aldrig vet när jag får nästa pass.     
    Sen ringde jag min arbetsgivare och hon blev ledsen för min skull att jag sjukskrev mig den veckan man får, sa att det är inga problem viktigaste e att du mår bra. "jag löser det andra". Hon fråga inte ens, bara kollade så det inte var något fel med bebis. Skönt!   

Så, gnällt färdigt för denna veckan iaf. 

• Lilja85

Usäkta felskrivning som mt.ex: "allar dagar i veckan och tackar inte mig då jag jobbar genom bemanning och aldrig vet när jag får nästa pass." Skall vara .... och tackar inte NEJ då jag jobbar....

• Lilja85

tack för era "pepp", familjen säger det samma. Blir bara lite osäker, då MVC rekomenderade mig VC för att jag inte har liksom "allvarliga fysiska grvid-krämpor" eller vad man ska säga. Alltså inget som man kan ta på typ... utan skulle enligt dem försöka bli sjukskriven för typ stress, och då ser det bättre ut om det inte är från MvC?!

A iaf, å så samlar jag ihop mig för å då gå till en VC, vilket jag inte tror jag gjort någon gång innan. Har iaf ingen kontakt med någon läkare jag känner något förtroende för då jag är van att få bemötande som "du e för frisk, inget fel på dig, inga symptom"osv, (å så ha det visat sig att jag haft salmonella osv som inte hade kommit fram om jag inte stått på mig om provtagning å det har sen blivit liv i luckan). Så därför söker inte jag läkarvård om jag inte e dundersäker på att jag har något å visa upp, att jag får det jag behöver som ex rätt hostmedicin å sånt. Eller om jag är allvarligt sjuk då så klart.

Väntar mig iaf att de väljer någon med förståelse, då jag gråtandes öppnar upp mig redan i telefonen. Å så kommer jag dit med "diffusa" symptom och får min tidigare bild av vuxenläkare förstärkt. Så att samla mig för nästa eventuella förnedring tar emot, plus att det är dyra, sura penga att lägga på ett sju-minuters flin.

Aja, har denna veckan, hoppas på att GP-ansökan går igenom på FK, utan att behöva överklaga å så får jag se hur jag löser tiden där emellan... Ska till Dr. på MVC på tisdag av annan orsak, kan ju känna på vad det är för en typ å kanske höra mig för då...     

• Lilja85

Tackar igen för era kommentarer, känns liksom skönt å höra att man inte e "korkad". Härligt med förståelse! Tack!

• Lilja85

Tjoho!
    Kom precis hem ifrån KK, ringde dem vid 9 å rådfråga å de sa åt mig att komma in. Tror nämligen jag hade vattenavgång när jag gick upp imorse. Det bokstavligt talat (ursäkta äcklet) rann när jag gick upp ur sängen och jag kunde inte hålla emot. Helt klar, luktfri vätska. Som vatten verkligen.
    Aja, allt såg bra ut iaf å det fanns massa vatten kvar så ingen fara Skrattande  Däremot tryckte doktorn på mig, typ vid ljumskarna... FAAN(!!!) vad ont det gjorde! Värker fortfarande, fråga inte något om det men nu undrar jag vad han kollade/gjorde.

Var hos BM igår. 30+2 å 97kg *hua*, har en match-vikt på 74... aja, SF=29, å hjärtljud på 132-140, BM bestämde sig för 138/min tillslut om jag kommer ihåg rätt. Å så fick jag ta sockret 2ggr med. BM hoppade högt efter första svaret, 8,1 men så blev hon lugn när vi tog om det å det visade 5,1 som det brukar ligga på.  

• Lilja85
    Ellenbmt: Jag vart nog mest förvånad. Så hade jag hört att man kan ha lite vattenavgång utan att d e nån fara, så jag ringde bara min BM för å liksom berätta å typ kolla läget. Hade ju inget ont eller så. Hon fråga hur mkt det var ungefär å jag uppskatta till ca 1/2 dl vilket jag tyckte att "det är väll inte så farligt?!" men fick då ett "ojojoj" till svar och order om att ringa KK å få det kollat.

Jag blev också besviken nu när jag skulle in å beställa en box ifrån kronans. Har inte heller ett medmera-kort...  
  • Lilja85
    Ursäkta, men jag bara måste... Skrattande

YEEEEEEESSSS!!! Är idag Götets absolut lyckligaste knubbsäl!! Försäkringskassan har ÄNTLIGEN kommit fram till att jag haft årsinkomst innan plugget, och Ja(!!) De har även slagit på stort å godkänt min ansökan för Grav.penning 100% från å med 7/6!!! WOHOOO!!!

Det var mitt glädjetjut! Sååå superlycklig, då jag kämpat som en gnu för å få fram ett beslut. Började fråga dem redan i V17 vad de ville ha men ingen kunde då ge mig svar. Inte för än att jag frågat samma fråga flera gånger om, och inpå två veckor sedan har de kunnat klämma ur sig vad de behöver. Så, sätter ner stridsyxan för den här gången.

Tira och ni andra med sorg: Beklagar verkligen! Kan inte sätta mig in i er situation, men styrkekramar åt er!    
Svar på tråden Augustibebis 2012