Augustibebis 2012
Ang det här som nån sa om att många får innan bf, jag fick höra för ett tag sen att det var många som hade vaccinerat sig mot grissjukan som födde tidigare - tror ni det kan ligga nåt i det?
Ang det här som nån sa om att många får innan bf, jag fick höra för ett tag sen att det var många som hade vaccinerat sig mot grissjukan som födde tidigare - tror ni det kan ligga nåt i det?
Hur har ni gjort med blöjor?
Jag hade kvar ett paket ettor och så har jag köpt ett pkt tvåor. Dottern vägde 3500 och bm trodde att denna skulle hamna i samma klass.
När vi pratade om det här hemma (jag pratade han glodde på tv) så kom vi fram till att om det behövs så stannar vi på vägen hem och köper mer ettor. Eller borde jag köpa hem mer nu innan? Uppenbarligen köpte jag för mycket sist eftersom jag hade ett kvar.. minns inte alls hur fort de växer ur dem, mer än att det var skitfort :)
Dottern bajsade konstant och vi hade minst 10 bajsblöjor om dagen, första blöjan utan bajs hade vi när hon var några veckor gammal!
Jag har inte fått ett enda paket gratisblöjor :/ Bortsett från 4 st pampers som väl räcker ett par timmar ..
Grattis Tjockisbullen!!
mammsen jag pratade med min granne om detta senast förra veckan, om ks. Hon fick sitt tredje barn i oktober i fjol och det blev automatiskt planerat KS eftersom hon haft två ks tidigare. Man kan även bli "vägrad" att skaffa fler barn om man har för mycket ärrvävnad i livmodern från flera ks, hon blev nästan det.
kan det vara olika på olika sjukhus?
Hittade en artikel om detta nu, det verkar sällsynt, men inte omöjligt.
http://se.babycenter.com/pregnancy/labourandbirth/labourcomplications/vbac/#14
sen mammsen, ta INTE detta fel nu, men bara för att du inte hört om nån som inte spruckit upp ett är betyder väl inte det att det inte hänt, eller?
Jag tycker inte du ska fundera så mycket över det somaren, om det blir övermäktigt är det ju inte skrivet i sten att du inte vill utan du kan ju ändra dig :) det är ju inte lätt att veta vad man vill om nåt som man aldrig har gjort :)
Astro, jag förstår precis hur du menar och jag håller med. Det jag reagerade på var att du skrev att man kan klara sig jättebra på bara andningsteknik, som om det vore nåt generellt. Precis som med allt annat är ju smärta vid förlossning helt individuellt och det som funkar för en kanske funkar för en annan, eller inte :)
Sen är jag just nu extra känslig för allt vad alla tycker om smärtlindring, för att min kompis (BÄSTA kompis) har kläckt ur sig lite plumpa grejer det senaste..
Hon har fött två barn, första tog 6 timmar från första känning och andra 3 ½ timme. Hon sa häromdagen att "lustgas gör egentligen ingen nytta, man bara tror att det hjälper med egentligen gö den ingen skillnad, man orkar ändå"
och
" allt är bara inställning, jag är övertygad om att går man bara in med en positiv inställning så kommer det gå bra, men är man rädd att saker ska gå fel eller at man inte ska klara det så går det så. Är man rädd att det ska ta lång tid så gör det det."
Jag har fortfarande inte riktigt kunnat smälta att hon sagt så, MED VETSKAP om att den hon sitter och säger så till hade en förlossning som varade i 4 dagar och hade lustgas i 20 timmar..
Har man så korta förlossningar förstår jag att hon klarade utan någon bedövning alls andra gången, (som sagt 3 ½ timme...), men som hon sa trampade hon ju ner mig i gruset kändes det som, altså hade jag dålig inställning inför första och därför tog det länge.
Men håller man på länge är ju kroppen helt slut och som båda mina aurorabm sa, ju längre man håller på desto mindre kraft har livmodern under värkarna = den jobbar hårdare för mindre effekt=det gör ondare.