Inlägg från: lovisen01 |Visa alla inlägg
  • lovisen01

Augustibebis 2012

Idag är det dags för GeKås! Hoppas det inte är så mycket folk, men vi kommer vara där vid 14 så det borde vara lugnt, tycker jag iaf :p har en lista på saker jag ska kolla om det finns, det viktigaste är nog ändå amningskudde, hoppas det finns en sådan som jag vill ha där. 

Jag känner också igen mig i yrsel osv, det är läskigt när jag får blodtrycksfall och måste sätta mig ner (oftast när jag reser mig upp snabbt från liggandes, att jag inte kan lära mig att sätta mig upp först).

Tänkte på en sak, ni som kollar på Ergo bärsele, så har dom rabatt just nu på två av sina modeller, finns att köpa på jollyroom.se tex. Kostar 799:-. Vet inte om jag ska vänta och hålla koll på blocket och tradera för att se om jag hittar nån begagnad, eller bara köpa den ny. Vill egentligen ha begagnad, men orkar inte hålla koll...

• lovisen01

Usch får ångest över vikten. Jag vet att jag inte ska känna så, men jag har alltid haft en skev syn på vikt och min kropp och när jag nu redan gått upp mer än jag gjorde under hela förra graviditeten så är det jobbigt. Är i v 28 (27+6), är 1.80 lång och vägde på inskrivningen 73kg, nu väger jag 82kg, så 9kg + nu.

Har slutat äta godis, fika osv på vardagarna och tar nyttiga mellanmål så jag inte ska behöva gå upp mer än jag behöver, samtidigt så vill jag bara må bra och sluta tänka på vikten! Blir knäpp på mig själv, det viktigaste är ju att bebisen mår bra!

5v kvar till semester! Äntligen känns det som nedräkning kan börja, längtar efter att få vara ledig! Tungt att jobba, har väldiga foglossningar och är bara trött på jobbet just nu. 21 arbetsdagar kvar :)

• lovisen01

Förresten, är det någon som vet var man kan köpa sånt underlägg som man kan ha i skötväskan? Köpte en vanliga väska som skötväska, men behöver nåt som bebisen kan ligga på när man byter blöja.

• lovisen01

Ang förlossningen så känner jag mig lugn, jag har haft två enkla förlossningar innan och den sista gången hann vi bara vara på förlossningen i 20 min. Det jag är lite orolig för är väl att det ska gå ännu snabbare den här gången och att vi inte ska hinna in till förlossningen. Jag tror dock att jag kommer åka in tidigare, direkt när värkarna kommer regelbundet. Sen har vi 2 min till sjukhuset, vilket är otroligt skönt. Jag får ta det som det kommer Glad

Däremot BB tiden...jag kommer åka hem så fort jag kan, så länge vi mår bra båda två. Jag vill inte stanna på BB mer än jag behöver, och speciellt inte om jag måste dela rum med någon. Tyckte det var otroligt jobbigt att vara där. Jag har velat ta emot besök direkt (eller, direkt vet jag inte, men efter några dagar haha) efter dom andra barnen var födda, ville visa upp bebisen som någon annan skrev här uppe. Dom som bor i närheten är mina föräldrar och mina syskon, så dom kommer förmodligen komma o hälsa på så fort jag orkar :)   

• lovisen01

Jag är ju ganska kass på att skriva i tråden, vet inte varför riktigt. Läser dock 2-3 ggr varje dag :)
    Var iaf på kontroll idag, alltid kul att få höra bebis! Jag hade även blodtrycksfall eller något liknande i söndags, hjärtklappningar, kallsvettig och jätteyr. Läskigt, var lite halvyr resten av dagen med, och en del igår. Så det var skönt att få ta alla prover, allt var perfekt. Så det är väl till att ta det lugnt som gäller :) är i v 29+5 idag och mina värden:

hb hade gått upp till 117 (från 106 förra gången), ska fortsätta med 2 niferex om dagen för mina reserver var riktigt låga förut
    4,8 i socker
    132/72 i blodtryck   
    27 cm var magen
    145 bebispuls

Bebis låg som jag trodde, på tvären. Hen blev lite halvsur när BM puttade på den, började röra sig en hel del. Hoppas hen vänder sig med huvudet neråt sen, hen har ju några veckor på sig ännu Glad

• lovisen01
    LindaPernilla skrev 2012-05-25 07:53:32 följande:
    Har ni några roligheter planerade i sommar? Ska ni iväg på något kul?
    Vi ska till Stockholm nästa vecka, hälsa på min kusin som är hemma från USA. Sen tar vi Kolmården på vägen tillbaka, får se hur det går med mig och gå omkring bara, får nog ta många pauser :) Jag slutar den 13/6 så vi har hela sommaren ledig, ska bli så skönt! Däremot har vi inga mer planer utan kommer vara hemma i juli och bara vara. Vi bor i Varberg, så det är ju som att åka på semester att åka ner till stranden eller stan. Vi kommer åka ner till Skåne iofs och hälsa på mannens föräldrar med, men det tar vi i juni.

Ang bikini, ska kolla idag på lunchen om jag kan hitta någon som passar. Tycker det är så jobbigt att prova kläder bara, men jag måste ha en bikini, svettas ihjäl i kläder. Brukar gå med bikiniöverdel och shorts på sommaren, så jag måste hitta någon som passar...förslag på billiga överdelar som har stora storlekar? 
  • lovisen01
    Svipp skrev 2012-05-29 08:23:04 följande:
    Ni andra som har barn sen förr, har ni inte kvar sakerna från dem? Eller byter ni upp er?
    Vi har två barn sen innan, 5 och 8 år, men har bara en del kläder kvar. Vi planerade inte att skaffa fler barn när vi flyttade för 3 år sedan, så då sålda och gav vi bort nästan alla bebissaker. Så nu får vi köpa en del nytt, men det mesta kan vi låna av min syster som fick barn för ett år sen. 

Usch jag får blodtrycksfall, eller vad det nu är, hela tiden känns det som. Blir yr och får hjärklappningar, det är jobbigt! Tycker det är lite svårt att få luft med när det händer, men jag var på MVC i förra veckan och alla provar var bra och BM sa att det bara var att ta det lugnt...men jag har lite problem med det, har bara 9 arbetsdagar kvar och jag vill verkligen jobba klart. 

Tänkte även att nån kanske är intresserad av amningsinlägg, jag har köpt såna här så slipper man engångs. Jag kommer även köpa mandelolja till bebisen, slipper man alla dåliga ämnen som finns i vanliga hudprodukter. Använder Weledas produkter och där finns en babyolja http://www.allbynature.se/dusch-och-bad/produkt/calendulabodyoil200ml - någon som har provat den?
  • lovisen01

Har varit bortrest sedan i lördags, först i Sthlm och träffat släkt och turistat och sedan två dagar på Kolmården. Det kändes i kroppen igår kan jag säga, mina foglossningar var inte nådiga. Sen tog det ganska lång tid att komma hem, var hemma vid 23 inatt. Sitter på jobbet nu och är så trött, men jag har inte så ansträngade arbetsuppgifter just nu så jag kan sitta och ta det ganska lugnt. Hoppas det går bra för barnen på förskolan och skolan med, men dom sov en del i bilen hem så dom var piggare än mig i morse iaf.

Min sista dag här på jobbet på onsdag, ska bli så skönt att vara ledig! Eller så ledig man nu är med en 5åring och en 8åring hemma, men jag behöver iaf inte gå upp så tidigt på morgonen och stressa iväg.

Har massa saker som jag vill göra hemma, eller känner att jag måste, men det jag nog egentligen behöver är vila. Hur gör man för att släppa sin inre perfektionist och inse att allt inte behöver vara perfekt just nu? Har så svårt för det :(     

• lovisen01

Näst sista dagen på jobbet! Har inget att göra, nu är det bara väntan på att få gå hem efter imorgon, ska bli så skönt! Var på MVC i förmiddags, är i v 33 + 5

SF 29
    HB 120 (från 117 för 3 v sen)
    Socker 4,6
    Blodtryck 121/71
    Bebbe hjärta 155
    Vikt 80 (73 vid inskrivning, samma som för 3 v sen)

Jag hade alltså inte gått upp något på 3v, det känns ju sådär. BM sa dock att det är helt ok, magen växer som den ska så det kanske är jag som inte går upp. Har börjat ätit nyttigt, eller, inget godis mm på vardagarna, så det kanske gör att jag inte går upp? Kändes lite olustigt iaf.         

• lovisen01

Jag har inte varit så aktiv i tråden, men har läst varje dag genom graviditeten :) vill bara berätta att lilla Elsa kom till världen i lördags kl 8.40, hade BF imorgon. Väldigt skönt att inte behöva gå över tiden.

Förlossningen gick jättebra, en verklig drömförlossning. Första värken vid 00.30, ringde hem mannen som jobbade natt runt 01.30, värkarna blev regelbundna efter nån timme. Eftersom förra förlossningen gick väldigt snabbt (vi var bara inne 20 min på förlossningen) så ville jag in när jag kände att värkarna var 5 min emellan. Så vid 5.30 kom vi in till förlossningen, och jag var bara öppen 1½ cm. Besvikelse, trodde vi skulle få åka hem. Men efter en timme var jag öppen 4 och sista biten gick väldigt snabbt, från 8cm öppen kl 8.15 och efter 3 krystvärkar så föddes hon 8.40.

Vi åkte hem efter 6 tim då vi alla mådde bra och jag hatade tiden på BB med dom andra barnen. Har varit hemma i 2 dagar nu, utan sömn, så det är lite som att gå i dvala :p Amningen fungerar bättre och bättre men jag känner att det är lite baby blues på gång hos mig,  men vet att det går över efter ett tag :) lägger in en bild i andra tråden med.

• lovisen01

Grattis till alla nya bebisar :) Elsa är 2 v idag och livet rullar på med mycket amning, kram och gos. Jag tänkte kolla om det finns någon fortsättningstråd för oss med BF i augusti?

Svar på tråden Augustibebis 2012