• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Helene 907
    mammsen skrev 2012-03-12 20:01:12 följande:
    Åh, vad roligt!!! GRATTIS och välkommen!!
    Hur har du haft det senaste månaderna då?? 

Tack så mycket ! Jag har haft det riktigt bra, har knappt märkt av det alls förrän nu när man börjar få en ganska stor mage :)
  • natlup
    Angelica1991 skrev 2012-03-13 11:14:01 följande:
    nu har jag ju en skit konstig fråga här. tänkte om du vet eller någon annan kanske :P om man har en menscykel på 30-31 dagar och luthealfas på 16 . är en graviditet 280 dagar då också. haha har jag funderat på länge men har aldrig frågat någon :P haha 
    Jag har funderat på samma sak! Det sjuka e att ja har en menscykel på 31 dagar men på UL sa de att hon e beräknad en 8 augusti, då skuulle ja ha en menscykel på 28 dagar :S 

• A R

LiJon, Grattis på födelsedagen!

Nu har jag varit på läkarbesök och är inte ett dugg klokare. Allt ser precis normalt ut. Moderkakan ser fin ut och ligger inte för livmoderöppningen. Bra mängd fostervatten. Inga synliga polyper. Fin livmodertapp. Det finns inget som kan ge en fingervisning om var blödningarna kommer ifrån, suck, samtidigt glad att allt ser bra ut.
    Eftersom det är störtblödningar jag får (1-2dl blod på några minute) så vill de att jag åker in så fort jag får en (om det kommer fler).
    Ska till mamma i helgen, bo på hotell och mysa på spa. Jag min mamma, moster, syster och kusin ska ha tjejkväll. Det bästa är att mamma jobbar på hotellet och bjuder oss på övernattningen. Blev lite nojig för tänk om det börjar blöda igen, vi har sålt bilen och inte hunnit köpa någon ny. Jag tänkte ta bussen 16 mil til mamma men det känns som ett dåligt alternativ nu.
    Då kommer maken och säger att han har lånat en bil av svärfar och han och pojkarna hänger med och sover hemma hos syrran. Hennes man blir ju också själv med barnen när vi har tjejkväll. Det tycker jag är kärlek Hjärta 

• Gadget

Jag kände då och då några tveksamma buffar i magen, mer som ett kraftigare pulsslag. Men först förra veckan, alltså i v 20 kom det fler och fler buffar från insidan och först då blev jag säker. Oroa er inte ni som inte känner, det verkar så olika.

Min livmoder känner jag nu precis vid naveln, men det måste ju också bero på hur lång man är och så.

Sedan snart två veckor tillbaka har jag ont i skinkan igen. Men nu blir det bara värre och värre. Den kommer så plötsligt som knivhugg när jag reser mig upp eller sätter mig ner så ibland kommer det ljudliga stånk och stön från mig.
    Blir så osäker bara på vad man ska eller inte ska göra. Gissar att foglossningssmärta är väldigt olika beroende på var den sitter. Just denna gör inte ont för mig när jag går så därför försöker jag mig fortfarande på dagliga promenader, men möjligen blir den ändå värre av det? Har googlat och vissa säger stretcha medan jag läser på andra ställen att man ska undvika det då det töjer bäckenet ännu mer.
    Ska se om jag kan få min läkare att remittera mig till en sjukgymnast så jag inte gör allt värre. Men nackdelen med det tyska systemet att jag alltid träffar en läkare istället för BM är att han inte är så pratglad om små krämpor. När jag tidigare nämnt min onda rygg har han bara kort sagt att det är växtvärk och hör till. Så jag gissar att jag får stå på mig lite. Överhuvudtaget verkar det stå mindre om foglossning som begrepp i tyska böcker om graviditet än i Sverige. Konstigt.

• Angelica1991
    natlup skrev 2012-03-13 11:34:53 följande:
    Jag har funderat på samma sak! Det sjuka e att ja har en menscykel på 31 dagar men på UL sa de att hon e beräknad en 8 augusti, då skuulle ja ha en menscykel på 28 dagar :S 

jaha det var konstigt, själv har jag aldrig haft en cykel på 28 dagar. så vi får se vad dom säger på ul för min del, 6 dagar dit =) 
  • Novixi
    natlup skrev 2012-03-13 11:34:53 följande:

har haft precis samma fundering! jag har mellan 25-32 dagars cykel men endast en 12 dagars lutealfas. detta måste ju påverka BF datum? jag räknade ut mig själv till någon gång mellan 3-5 augusti, BM ändrade mig till 31 juli på inskrivningen och sa att det inte spelar någon roll vilken längd man har på lutealfasen. men det måste det väl ha?
    sen på RUL blev jag flyttad till  8 augusti. undra om det är någon som vet svaret på detta? Flört
  • Angelica1991
    Novixi skrev 2012-03-13 12:02:23 följande:
    har haft precis samma fundering! jag har mellan 25-32 dagars cykel men endast en 12 dagars lutealfas. detta måste ju påverka BF datum? jag räknade ut mig själv till någon gång mellan 3-5 augusti, BM ändrade mig till 31 juli på inskrivningen och sa att det inte spelar någon roll vilken längd man har på lutealfasen. men det måste det väl ha?
    sen på RUL blev jag flyttad till  8 augusti. undra om det är någon som vet svaret på detta? Flört
    vi verkar vara några som funderar på det här. ja jag tycker att det borde spela roll när man har lutealfas och längden på cykeln :P hehe för annars verkar det ju konstigt att bm ska behöva fråga hur läng cykel man har och så. men ändå räknar min bm på 28 dagar fast jag sa att jag alltid har samma datum varje månad. och det blir ju aldrig 28 :) 
  • Stövelkatten

Hej hej! 19+6 idag och barnmorskebesök nr två avklarat. Både jag och bebisen verkar jättefriska; mina järndepåer samt järnvärdet var bra, bebisen pigg och kry, och allt annat i ordning.

Frågade om Ischias, och BM sa att jag kunde ju prova sjukgymnastik och akupunktur, men eftersom jag hade samma problem förra graviditeten så är det nog bara att acceptera att närven hamnar i kläm på mig.  Så nu hänger jag i så länge jag kan och hoppas att jag kan jobba så länge jag tänkt.

Har tvättat bebiskläder jag haft i källaren, och samlat ihop allt vi faktiskt hade hemma. Vad jag kan se så fattas det typ lite strumpor. Och så möbler till ungens rum, och en barnvagn. Känns skönt.

Den lilla hoppar runt där inne som en vilde, barnmorskan fick en redig kick, men sambon har fortfarande inte känt något. :-S

• Sommaren12

Tillbaka från rul. Allt såg så bra ut det bara kan. Har moderkakan i bakvägg och blev inte fram- eller tillbakaflyttad.
    En liten flicka väntar vi!! Hjärta Är så himla överväldigad och lycklig just nu! Grät på rulet haha!

Svar på tråden Augustibebis 2012