Godisbit - dramatiskt värre, vad skönt att allt gick bra till slut och grattis till lilla Sofia! :D du fick nog mina värkar där med droppet, jag väntade mig att det skulle bli som för dig när de satte det, men mina kom ju aldrig igång ordentligt!
Här kommer min förlossningsberättelse!
Söndag 26/8 kl 5.15 -
Vaknar av att vattnet går, inget plask, men det sipprar ordentligt.
Ringer förlossningen som vill att vi avvaktar en timme och ser om det kommer mer eller ändrar färg.
En timme senare har det kommit mycket mer och vi åker in för en kontroll. De konstaterar att vattnet
verkligen gått, och kopplar upp mig på ctg. På en halvtimme får jag bara en ynka svag värk så de
skickar hem mig igen med beskedet att inom 48 timmar kommer jag bli igångsatt om inget händer.
Senare på dagen ringer dem och säger att pga min medicin (äter innohop eftersom jag fick en propp i vecka 9) så vill de sätta igång mig redan på måndagen. Vi blir ordentligt nervösa men förväntansfulla!
Inga mer värkar kommer under dagen, men jag fortsätter droppa vatten.
Måndag 27/8 -
Ringer in på morgonen för att få en tid för igångsättning. De vill att vi avvaktar då det är
mycket som händer på avdelningen just då.
Kl 10 ringer de tillbaka och säger att vi är välkomna.
Kl 11 skrivs vi in. De sätter ctg som visar normalt (vad det nu innebär).
Kl 13 är jag öppen ca 1,5 cm o de sätter en ballong.
Kl 17 åker ballongen ut och jag är öppen 4 cm. Min livmoderhals är dock inte centrerad och jag har
fortfarande inga värkar. De sätter in värkstimulerande dropp.
Kl 19.30 De tar PK-test för att se om jag kan få epidural senare. Har glesa och korta värkar som
jag själv inte känner av. Droppet går på 80ml/h.
Kl 20 gör de en ny gyn undersökning som är extremt smärtsam pga min sneda livmoderhals.
Fortfarande bara 4 cm öppen. Droppet höjs.
Kl 21.40 börjar jag känna av värkarna och får lustgas.
Kl 23.20 ny gyn undersökning, fortfarande bara öppen 4 cm, droppet går på 200ml/h. Det beslutas att
jag ska få en paus på två timmar för att se om kroppen startar av sig själv.
Tisdag 28/8 -
Kl 02.20 sätts droppet på igen. Jag har nu starka värkar och andas med lustgasen mest hela tiden. De
höjer droppet varje halvtimme. Värkarna blir värre och värre och jag tänker att nu händer det
äntligen nåt!
Kl 08 gör de ny gyn unders, öppnad ca 5 cm. Nu har jag fått nog och vill ha epidural, den sätts en
halvtimme senare.
Kl 09 sätts en skalpelektrod pga dålig kontakt med ctg.
Kl 11 De gör en gyn undersökning som visar att jag fortfarande bara är jag öppen 5 cm och jag
säger att de snart får snitta mig om det inte börjar hända nåt mer. Vi kommer överrens om att höja
droppet var 20:e minut i två timmar för att se om det hjälper förloppet. Epiduralen gör att jag känner
ett tryck nedåt men inget gör ont längre.
Kl 12 tycker läkarna att bebisen börjar bli påverkad, hjärtljuden sviktar. Ett laktat tas (för att kolla
mjölksyran).
Kl 12.30 bestäms att jag ska snittas.
Efter det blev det panik. Vi hade diskutterat sniytt tidigare och då att det skulle ske inom två timmar
efter beslut. Nu stormar det in läkare i rummet och jag hör "vi har sju minuter på oss upp till operation nu"! Jag blir rädd och jag och min fru förstår inte riktigt vad som hände, varför blev det panik helt plötsligt?!
Väl i operationssalen försöker de sätta ny ryggbedövning på¨mig då de tycker det ska gå snabbare än att fylla på epiduralen. Personen som ska sticka mig misslyckas dock fem-sex gånger och det beslutas att jag ska sövas istället.
Min fru motas ut ur rummet och ingen ger henne nån information, hon tror att nu kommer både jag
och bebisen dö.
Kl 13.14 är jag snittad och de försöker få ut bebisen, han sitter dock fast och de får sätta sugklocka.
Kl 13.19 föds vår son,väldens vackraste Elliot. Han skriker på en gång och apgar blir 9-10-10 (perfekt!)! :D
Det blev verkligen inte som jag hade tänkt mig. Att det gjorde ont och var utdraget kunde jag stå ut med, men att det inte hände nåt, att jag inte öppnade mig, trots starka värkar, var otroligt psykiskt
utmattande.
Och att jag skulle bli sövd var heller inget jag räknat med. Jag var helt med på att få snitt, det gjorde mig inget, men första veckan efter förlossningen kände jag mig berövad på upplevelsen. Jag kände
mig stum, även om jag blev helt kär i vår lilla groda på en gång. Det var som att jag inte fött barn,
jag missade ju hela grejen och tyckte att jag svikit mig själv och Elliot. Nu är jag bara lycklig att han
finns här hos oss och inför kommande förlossningar ser allt bra ut, så det ska inte vara nåt bekymmer att föda vaginalt nästa gång.
Slutet gott allting gott, men så klart ska mitt barn födas med värsta möjliga dramatik! Lik mamma från start! :P