Inlägg från: sandraf |Visa alla inlägg
  • sandraf

Linköping maj/juni 2012

Hej hej!

Jag har BF 30 april så min kula kan lika gärna komma i maj som i april så lite träffad känner jag mig nog ändå. Glad 

• sandraf

Ja, det är första barnet och jag kan väl säga att det är en overklig känsla både att veta att något växer i magen och att faktiskt säga att jag är gravid. Det känns som att jag bara skojar när jag säger det! Skrattande Jag är 25. Hur gammal är du? Jag bor i Gottfridsberg men drömmen är ett hus lite utanför så vi letar med ljus och lykta. 2012 blir nog ett spännande år med barn och förhoppningsvis ett hus. Var bor du? Hur mår du? Jag mår oförskämt bra måste jag säga. Nu börjar dock magen växa och det börjar bli lite tyngre att röra sig men det kan jag verkligen leva med.

Ha det!

• sandraf

Hej hej!

Att tänka att jag ska bli mamma är så konstigt att jag knappt kan tänka tanken. Tänk att vi snart får gå med våra små på armen! Det känns i alla fall lite mer verkligt när magen börjat växa och bäbisen börjat trixa runt där inne. Jag har ägnat de senaste veckorna åt att vara fascinerad över att det är något som rör sig där inne. Har du känt några sparkar än? Jag tyckte inte att det syntes så mycket på mig heller men helt plötsligt för några veckor sedan började magen växa med racerfart. Jag kunde länge stänga i alla fall ett par av mina vanliga jeans men det är inte längre möjligt. Nu funderar jag på hur jag ska göra med jackor. Det börjar bli lite väl tajt att stänga jackorna jag har nu.

Vi kollar på hus utanför stan. Vi har inget speciellt område som vi tittar på men det får inte ta längre än 30 minuter att köra till huset från stan. Jag kommer från Värmlands skogar så jag drömmer väl om ett hus som inte har grannar precis vägg i vägg men dyker rätt känsla upp när jag är i huset/på tomten spelar det ingen roll. Jag ska faktiskt åka och titta på ett hus i Mantorp idag. Var kollar ni någonstans?

Jag flyttade till Linköping 2005 för att plugga till lärare och sedan hittade jag min sambo och blev då kvar. Jag hade förmodligen stannat här i krokarna även om jag inte hade träffat Erik för jag trivs jättebra här.

Det låter bra! Ha det bra!

• sandraf

Jag kände nog de första svaga sparkarna i vecka 19 men då var det så svagt att jag var osäker på om de verkligen var det jag kände. Nu är jag i vecka 24 och det är full rulle på Kulan, främst när jag ska sova. Skrattande Det är ganska coolt när det sparkar på båda sidor samtidigt. Har du fått ett BF nu? Du skulle väl iväg på UL eller hur var det?

Huset i Mantorp var okej men det var lite väl mycket att fixa till. Det var lite tak, el och golv som var tvunget att åtgärdas och då drar det ju iväg både pris- och tidsmässigt. På lördag är det dags för nästa visning. Jag hoppas att det kan vara något. Problemet med Linköping är att det är så himla dyrt med hus. Även utanför stan tycker jag att det är jättehöga priser för hus som ändå har en hel del brister. Det är ju inte precis Stockholmspriser men ändå lite väl dyrt enligt mig. Om ni vill bo på cykelavstånd så är det ju ganska dyrt men emellanåt dyker det ju upp hus till något bättre pris.

Jag tar gärna en fika någon dag. Jag jobbar bara 80% just nu så för min del bör det inte vara alltför svårt att planera in.

• sandraf

Oj, oj, här har det hänt mycket sedan jag var inne senast. Tänk att det kan kännas så jobbigt att göra något så enkelt som att starta datorn. Glad 

Jag är nu i alla fall i vecka 26 + 1 och jag börjar bli riktigt rund nu. Snart måste jag byta jacka för jag kan inte andas när jag sitter ner med min kappa stängd. Jag har fått låna en jacka av en kompis, men den är ganska tunn. Det var väl prat om att det skulle bli lite kallar nu framöver. Hoppas att den räcker för jag har ingen lust att köpa en jacka för bara några veckor. Jag vill heller lägga pengarna på en vagn.

Jag har hittills inte köpt någonting. Jag har varit hemma hos mamma för att undersöka vad som fortfarande går att använda att mina och brorsans saker och jag har en spjälsäng som jag ska få låna av en kompis. Jag har dock inte tagit några av sakerna till lägenheten än. Óm det inte skulle gå vägen vill jag inte ha en massa saker att städa/ställa undan. Jag är superlöjlig men så är det i alla fall. Vagn ska vi i alla fall köpa. Problemet för oss är att modellerna som vi vill ha inte finns i någon butik här i stan så vi måste åka till Sthlm för att titta på dem. Jag vet inte om man vågar beställa via internet även om det finns garantier. Det är så många företag som bara har typ ett mobilnummer som kontaktuppgift. Jag hittar dock inget negativt (eller positivt för den delen) om butikerna. Jag vet inte hur man ska tänka.

Jag såg att ni hade skrivit något om Facebook-grupper. Är det "hemliga" grupper eller är det öppna? Jag skulle gärna gå med i en hemlig grupp så att jag själv kan bestämma vilka som vet att en bebis är på väg. Glad

Jag pratade med en kompis som ska ha barn i sommar. Hon jobbar som sjuksköterska vilket innebär att hon får gå hem två månader innan BF. Jag blev så himla avundsjuk! Jag erkänner! Jag hoppas att jag har råd att gå hem två veckor innan BF men jag vill inte ta alla föräldradagar innan bebisen har kommit. Det kanske inte är så kul att gå hemma och vänta men jag vet ärligt talat inte hur mycket jag kommer att orka med tanke på hur trött jag är nu. Jag pendlar 1 timme enkel väg och bara det känns ganska tungt (även om jag sover skönt på tåget). Hur tänker ni att ni ska göra?

Hoppas att ni mår fortsatt bra!

/Sandra

• sandraf

Vi jobbar också på att köpa så mycket som möjligt på rea eller begagnat. Vi ska nog faktiskt beställa en barnvagn utan att ha fått klämma på den. Vi har klämt på motsvarande modeller av andra märken i samma prisklass och vi tänker att de bör vara ganska lika. Vagnen är ju godkänd så den bör ju vara okej. Det vi tycker är lite sådär är väl att man aldrig vet när man beställer saker via nätet om det är en okej säljare eller inte. Vi hittar inget negativt om dem i alla fall.

Gällande säng/vagga så kommer vi ha vagga första tiden men det är bara för att mamma har sparat min gamla vagga och för att jag tycker att den är fin. Billigt blir det ju också. Vi får även låna en spjälsäng av en kompis så just på sängfronter sparar vi in en hel del kronor. Vaggan är dock ganska stor så jag tror inte att Kulan kommer att få det speciellt mycket mysigare i den, annat än att den går att vagga. Övriga saker får vänta lite... eller ja, vagn börjar jag känna mig lite stressad över. Kläder och sånt kan ju pappa Erik springa och köpa om Kulan skulle bestämma sig för att dyka upp tidigt. Det känns fortfarande väldigt overkligt för mig att vi väntar barn så jag har inte ens titta på kläder, nappflaskor osv. Vagn kan vi inte vänta med för det handlar ju om ganska mycket mer pengar.

Jag är också med på att ta en fika. Jag ligger väl lite före er med 30 april som BF men för mig spelar det i alla fall ingen roll. Jag är ledig varje fredag om det skulle kunna vara en dag som passar er också.

• sandraf

Förresten Javli: Var ville du att jag skulle skicka ett meddelande och med vad (Gravidtrög som attan!! Jag känns som att lever med huvudet under armen varje dag.) Skäms

• sandraf

Hej hej!

Jag kan också på fredag. Jag vet inte var Babettes är men jag är långt ifrån kräsen så det blir säkert bra.

Fika på stan fredag 3/2 ca kl.16:

KnytetsMamma (Maria) - JA
    Javli (Alexandra) - JA
    Franed (Annica) - JA
    Emmis78 (Emma) - JA
    Sandraf (Sandra) - JA

Jag har också funderat på en bärsjal. Ingen av mina kompisar som har barn har använt det men jag tycker att det ser så mysigt ut både för föräldern och bebisen. Jag ska nog investera i en vad det lider. Bärselar kanske man kan låna/köpa av någon kompis för de flesta jag känner har haft det om det skulle visa sig passa bättre.  

Jag fortsätter väl att uppdatera listan också.

KnytetsMamma (Maria) - 31 år, BF 5/6
    Emmis78 (Emma) - 33 år, BF 20/6
    Franed (Annica) - 35 år, BF 18/5
    Sandraf (Sandra) - 25 år, BF 30/4

Knytetsmamma: Passa på att gå! Det är säkert inte så för alla men jag börjar få lite ont i diverse fästen när jag går långt/snabbt mm. Jag har ju hund så det är bara att gå vare sig man vill eller inte och det är också min enda träning. Jag får inte så att jag inte kan gå alls men det liksom hugger till. Det slutar dock direkt jag stannar så det är ju skönt. Lite foglossningar har jag börjat känna av också men det är bara om jag har suttit länge/dåligt och ska gå som jag känner av det (problemet är att jag pendlar). Inga av mina (mycket små) krämpor är speciellt jobbiga förutom att jag blir irriterad och trött. Jag kan leva med det! Det är ju inte precis så att jag ligger på sjukhus/åker rullstol eller inte kan äta, så jag ska nog inte klaga så mycket. Det är bara konstigt att inte kunna göra allt som vanligt. Skrattande

Franed: Det där med att ställa tusen frågor är nog något som vi alla gör. Jag tycker dessutom att det är extra skönt att ha kompisar att fråga och inte bara barnmorskan. Det är skönt att fråga någon som känner en och som man vet har gått igenom samma sak för inte alltför länge sedan. Till mina kompisar vågar jag dessutom ställa ännu dummare frågor än till barnmorskan. Har någon av er varit på förlossningsinfon på US än? Jag ska nog dit den 13/2 (då borde det vara om jag har fattat det rätt). 

Dags att fortsätta surfa efter barnvagn och sen tidigt i säng! 

• sandraf

Babettes strax efter fyra på fredag blir bra! Jag känner mig tjock så ni kanske kan känna igen mig (åtminstone som gravid). Glad 

Nu har vi äntligen beställt vagn. Det blev en grön Brio Sing (det var någon mer som hade en sån i gruppen eller?). Vi funderade länge på om vi skulle köpa begagnat, okänt lågprismärke eller i affär men nu har vi faktiskt betällt en ny vagn (liggdel, sittdel, babyskydd + bas). Med alla delarna var de begagnade inte speciellt mycket billigare så då fegade vi och köpte nytt. Det känns bra nu i alla fall. Vi kan ju i och för sig inte veta hur det känns förrän Kulan har åkt de första turerna.

Imorgon har jag lite sovmorgon. Skönt att inte behöva gå och lägga sig klockan 9 på kvällen för att överleva (som jag måste göra söndag, måndag, tisdag). Jag är en tråkig sambo nu för tiden. Glad

Vi ses på fredag! (12juni: Vi ses vid nästa träff!)

• sandraf

Lilla_a76: Vi ska också gå på föräldrautbildningen på Kvinnohälsan i mars. Jag antar att det kan vara samma då. Kulan beräknas ju komma 30 april så vi ligger ju väldigt nära i tid. Jag tänkte gå på förlossningsföreläsningen 13 februari (då är det väl?). Jag tycker att det känns skönt att ha varit på den ifall att Kulan bestämmer sig för att komma tidigt (vilket ju i och för sig inte är så stor chans).

Vi valde efter mycket om och men att köpa en ny vagn så billigt kan jag inte påstå att det blev för oss. Vi kommer ju dock låna sängar, vaggor, skötbord osv. så då kände vi att ci hade råd att köpa en ny. Jag blev väldigt förtjust i just den gröna så då fick vi ju välja färg också.

Ja, hormoner är jättekul! Jag som i normala fall har det ganska lajbans med mina hormoner har haft några riktigt underhållande stunder nu under graviditeten. Ett bra exempel är när jag grät floder samtidigt som jag höll på att skratta ihjäl mig för att jag var så "ledsen" för ingenting. När jag hade hållit på ett tag vågade min sambo fråga om det var okej att han tyckte att jag var rolig. Han upplyste mig också om att han faktiskt blev lite rädd och orolig för mig. Glad Nu,å andra sidan, har jag märkt att mina hormoner gör att jag helt och hållet fokuserar på att skapa ett trevligt hem för Kulan. Jag fick en dag helt plötsligt suget efter att baka matbröd (jag har aldrig tyckt om att baka och gör därför inte det) så någon dag senare bakade jag två olika sorters bröd. Mitt nyårslöfte var att ha mer städat hemma, jag gör iordning allt inför morgondagen kvällen innan osv. Min kropp anser att nu är det läge att rycka upp sig och skaffa ett mer ordnat liv/boende. Min kompisar tycker att min förändring är ganska underhållande.

Förresten beställde vi hem en ganska rolig pappabok. Författaren skriver på ett ganska humoristiskt sätt samtidigt som han ger en del bra råd till pappor/föräldrar. Boken heter "Grattis du ska bli pappa! - Handbok för nyblivna pappor" av Magnus Reither. Det kanske är lite tidigt att läsa den nu men jag antar att det inte kommer att finnas så mycket tid för att läsa senare så vi köpte den nu. Riktigt roligt skriven.

Nu ska jag försöka vara lite social mot min kära sambo.

Ha det bra allihop!

Svar på tråden Linköping maj/juni 2012