Inlägg från: sandraf |Visa alla inlägg
  • sandraf

Linköping maj/juni 2012

Om någon är intresserad av att ses en stund imorgon kommer jag ändå att åka in. Jag skulle kunna vara i stan vid typ 4. Jag tycker att det är så trevligt att träffa er så även om det skulle bli något imorgon kan jag ses nästa vecka också men då först på torsdag eller fredag.

• sandraf

Här var det lugnt och stilla! Jag antar attdet är bebismys som står på era agendor.

Nu bär det snart av till värmland och jag hoppas att det går lika bra att åka som det gjorde sist. Förhoppningsvis hinner vi träffa både familj och vänner nu när vi är hemma lite längre än vi brukar. Benjamin har ännu inte hunnit träffa alla mina kompisar hemifrån.

Förresten så skaffade jag en barnutvecklingsapp (på engelska) och där stod det att man nu vid snart tre månaders ålder skulle börja styra upp sovtider och nattsömn osv. Jag tar inte så allvarligt på det men jag har ändå försökt hålla b vaken när han håller på att somna och det går inte. Hur tänker nimed sovtider, rutiner osv.? Jag måste nog fråga om det är normalt att han sover så mycket nu när han är 10 veckor. Han är vaken mycket mer än tidigare men han sover fortfarande mycket.

Hoppas att ni får en bra helg!

• sandraf

I förrgår natt sov Benjamin hela 7 timmar i sträck under natten! Jag har aldrig varit så utvilad sedan han föddes. Nu har han haft två dagar där han har sovit sig igenom större delen av dagarna så jag hoppas att han kommer att vara mer vaken idag (även om han sover just nu).

Vi har precis varit ute på mammas tomt och plockat en hel stor bunke med kantareller. Det är verkligen lyxigt att inte ens behöva gå ut i skogen för att hitta gulingarna och de finns i mängder. Det var dock ganska knottigt och jag ser därför ganska rolig ut nu med ett stort uppsvält bett under ögat och ett på läppen, det ser ut som att jag har fått en smäll. Benjamin sov jätteskönt i vagnen under svampplockandet och hunden hade det jättemysigt ända tills hon tog en sväng in i kossornas elstängsel. Efter det låg hon brevid mig (på alla kantareller) så att jag skulle kunna skydda henne från konstiga saker som man inte kan se men som bits! Skrattande

Benjamin har knappt varit röd alls men det lilla han har haft har vi fått bort med Inotyol (eller vad den nu heter) och lite vädra rumpan. Vi har Pampers hela tiden och vi är supernöjda med dem. Vi har aldrig varit med om att det har läckt något igenom blöjan utan då har det varit att det har läckt vid benen eller uppe i ryggen när blöjorna har varit för  små.

I förrgår var vi och hälsade på Benjamins gammelfarmor och gammelfarfar. Det känns jätteroligt för mig att de får träffas och det är absolut säkert att de tycker detsamma.

Igår var jag, Benjamin och Erik på tjejfrukost (stackars Erik). Sju tjejer var vi och Benjamin charmade alla utan problem. Han sov dock mest men det verkade de inte bry sig om. Några leenden bjöd han på i alla fall!

Idag ska vi hem till Benjamins morfar och där bjuds det alltid på så god mat (vi får väl se om han märker skillnad på mjölken Tungan ute). Först ska vi ta en sväng in till lilla Sunne och se om det finns några kläder som mormor köpa till sitt barnbarn. Det är ett väldigt litet samhälle men det finns i alla fall Lindex.

Moa Li:Jag helammar och jag tycker alltid att det finns en massa mjölk men B äter fortfarande ganska ofta så det kanske är så att det inte finns så mycket mjölk vid vissa måltider. Han växer dock som han ska så... Det kan inte vara så att Alice är tröttkinkig då vid den tiden och att det inte är maten som inte räcker?

Lilla a: Jag tycker att det är jätteskönt att Benjamin sover i sin säng under natten men sen på morgonen efter amningen brukar han sova kvar i vår säng vilket jag tycker är supermysigt. För mig är det en bra blandning av att sova själv och att mysa med mamma.

För mig funkar det också med picnic på torsdag kl. 3. Jag har varit på Claras en gång och det var väl helt ok där men jag tyckte nog inte att det var bättre än Babettes. Men ses vi på samma ställe i Trädgårdsföreningen?

Nu ska jag ta hand om min son som precis vaknade och behöver lite mat och en torr blöja.

• sandraf

Nu är vi tillbaka i Östergötland igen! Det är skönt att kunna ha tillgång både till härliga slätten och mysiga värmländska skogen tycker jag. Det gick toppen att åka. När benjamin var vaken satt han och charmade sin pappa eller sög på nappen. Han blir dock så fruktansvärt svettig i babyskyddet. Han har fått sitta ien tunn body och vi har hafy det svalt i bilen men det är så dumt material i babyskyddet. Har någon av er haft samma problem och har någon någon lösning på det?

Blir det fika imorgon kl 3 samling i Trädgårdsföreningen eller?

Nu ska jag umgås lite med min sambo innan jag går och lägget mig.

Hoppas att alla får en bra natt med mycket sömn! :)

• sandraf

Jaha, jag var ju redan förra veckan orolig för att Benjamin håller på att få tänder. Man kan ju lugnt säga att jag inte blev mindre orolig för det när svärmor berättade att hennes son, dvs Benjamins pappa fick tänder vid 3 månaders ålder. Skit också! :) det verkar som att det kliar massor i tandköttet för ibland vill han varken ha nappen ellee bröstet utan ett finger eller en hand att tugga på. Ibland kör han in händerna när han äter också. Vi får väl se om det dyker upp några små gaddar.

I natt har vi övernattat i sommarstugan med farmor och farfar och lilleskrutt har charmat dem i stort sett hela tiden. Efter senaste fikan har han fortsatt sovit mycket men inte alls lika mycket som tidigare. Han har varit vaken och pratat och trixat massor.

Imorgon börjar Erik att jobba men min gravida kompis från Malmö kommer och hälsar på i två nätter så jag ska nog klara mig ändå. Hon är också intresserad av en Brio Sing så hon ska väl provköra vår lite. :)

Nu ska jag ta en liten kvällsfika!

Ha en trevlig söndagskväll!

• sandraf

Grattis Moa Li!

I natt var andra natten på raken som Benjamin sov 7 timmar i sträck. Pigg och glad mamma kan man lugnt säga! :)

Jag är sugen på börja träna och hörde talas om Mamma Boot Camp som skulle vara någon typ av utomhusträning för mammor där bebisarna kan vara med. Har ni hört talas om det och vet mer vad det är? Jag skulle tycka att det vore roligt att ha någon/några att träna tillsammans med så om någon mer är intresserad kan vi väl ta reda på lite mer?

Nu ska jag fixa till lite här hemma medan Benjamin sover.

• sandraf

Grattis Lilla A! Jag har en gravid kompis på besök och jag blir påmind om hur mysigt det var när jag kände Benjamin sparka inne i magen. Annars föredrar jag nog att inte var gravid. :) vad skönt att du gick igenom besiktningen också. :) Amning verkar vara en rikigt bra bantningskur men eftersom jag gick upp en hel del kilon har jag "bara" lyckats komma tillbaka till inskrivningsvikten dvs. 18 kilo minus.

Just nu är vi och turistar lite vid Bergs slussar. Vädret är helt underbart här men hemma var det riktigt kallt idag. Jag hoppas på att kunna få någr fler fräknar inför hösten och vintern.

Nu ska jag gå och köpa en glass!

Ha en bra dag!

• sandraf

Tisdagar och torsdagar fm låter jättebra tycker jag. Bra med en vilodag emellan. Har någon kommit fram till om man ska anmäla sig till ett pass eller hur det fungerar? Jag är supertaggad till att börja träna!

Knytetsmamma: vad skönt om Frida har lite lättare att somna, det kanske kommer med att hon blir äldre.

Franed: Babysitter är min favorit! Benjamin tycker att det är roligt att kunna vara med när man till exempel håller på i köket. Jag måste dock ge honom en del uppmärksamhet emellanåt för annars tycker han att det blir tråkigt. Det räcker oftast med att stå så att han ser mitt ansikte och prata med honom. Han tycker om leksakerna vi har på babysittern men oftast är det roligare att prata med mig.

Benjamin har haft två dagar när han har sovit mycket och när han väl har varit vaken har han varit ganska ledsen. Han har nog haft lite fis på tvären och varit lite trött. Han satt mycket hos min kompis och hennes man nu när de var här och det tyckte han var jättekul men det är nog ganska tröttsamt för honom att busa så mycket.

Jag har börjat virka ett överkast till Benjamins säng så jag ska nog ta och fortsätta med det nu.

• sandraf

Knytetsmamma: när vi badade Benjamin i ca 37 gradigt vatten bara skrek han men när vi sen tog lite varmare vatten tyckte han att det var ganska mysigt att bada. Vi har vattnet så att det känns lite varmt på våra händer, strax över ljummet. Ha det nu så trevligt på semestern och njut av att andra kan ochvill hålla din lilla skrutt så att du och din man får lite egentid.

Jag tränar gärna två dagar i veckan i alla fall först bara för att komma igång. Jag behöver göra det ordentligt för att det ska bli något över huvud taget.

Idag har vi en fixardag ute i solen. Erik och hans pappa hat börjat fixa med vårt garage som är i akut behov av att stadgas upp inför vintern. Jag och Benjamin klipper gräs och rensar rabatter. Eller ja, jag klipper gräs och rensar rabatter och Benjamin sitter i sin babysitter under två paraply och tittar på. Nu har det dock varit lunch för lillskrutten.

Slut på lunchen dags att fortsätta.

• sandraf

Babysitter är verkligen toppen. När jag ska laga mat eller sminka mej eller så så kan B vara med och jag kan prata med honom och han håller sig oftast nöjd då.

Idag har vi varit ute i sommarstugan och träffat Benjamins farbror och kusin. Om lite drygt en månad kommer en ny kusin också.

Benjamin har börjat bli ledsen även när han får mat men det verkar inte vara gas utan snarare att han är övertrött och frustrerad över det. Idag känns det som att jag har ammat hela dagen för lillfis somnade jättesent igår trots att han varit vaken nästan hela dagen så han vat trött, tröttare, tröttast idag. Han var dock helt ljuvligt glad igår.

Jag har nu tagit tag i mitt liv, vilket innebär stegräknare och promenadskor på. Igår gick jag nästan 8 km och idag ungefär 5. Det känns skönt att göra det främst för att jag blir så nöjd med mig själv. Vädret har varit precis lagom varmt för mig att gå också.

Imorgon kommer Benjamins mormor på besök och hon stannar i alla fall en natt och på onsdag kommer min kusin och morbror och Benjamins syssling (eller tremänning som man säger där jag kommer ifrån).

Sitter och tittar på det ena efter det andra om Utöya. Det är så ofattbart alltihop. Nu ska jag fortsätta att se dokumentären på Tv4 Fakta.

Ha det bra!

Svar på tråden Linköping maj/juni 2012