Inlägg från: sandraf |Visa alla inlägg
  • sandraf

Linköping maj/juni 2012

Vilket underbart vädet! Såhär ska ju sommaren vara!

På fredag blir Benjamin 3 månader. Han har blivit jättestabil och kan bära vikt på benen och sitta i soffan utan stöd på sidorna (dock bara korta stunder). Han kan även hålla en av sina saker nu men han är inte medveten om att han håller något utan man får bara sätta saken i handen så håller han kvar den. Lyfta huvudet som Elvin verkar det dock som att han aldrig kommer klara. :) han kan dock, på ilska, sparka sig framåt när vi har magträning men det innebär ett dregelspår eftersom han inte lyfter huvudet ändå. :)

Hoppas att ni har det skönt i solen!

• sandraf

Idag blir min lilla plutt hela 3 månader. Jag läste någonstans att bebisar inte längre räknas som spädbarn när de blivit 3 månader så nu är min bebis bara en bebis. På måndag är det dags för de hemska 3 månaders sprutorna. Som tur är är Eril ledig så vi kan hjälpas åt när det blir jobbigt för lilla älskling.

Javli: Benjamin har haft svårt att komma till ro på em och kvällen den senaste veckan. Det har ju inte varit varmt hela tiden så jag undrar om han är i en känslighetsfas i sin utveckling just nu. Men det är varmt åt honom också. Blöja är det enda klädesplagg som fungerar.

Moa Li: Benjamin har ju stöd av soffans ryggstöd när han sitter och han kan bara sitta en kort stund innan han välter. Det tar nog ett tag innan han kan sitta helt utan stöd men han är i alla fall på g.

Det ska bli så spännande att gå till bvc på måndag för vi har inte varit där på en månad. Jag hoppas verkligen att han har planat ut gällande vikt och längd men min arm och hans kläder säger att så nog inte är fallet. Ja, ja bara han är frisk och mår bra.

Idag är Erik ledig (enda dagen den här veckan) så vi ska ta en tur på Tornby och se om vi hittar lite kläder i strl 68 tför vi har nästan inget i den strl och det verkar som att han snart är på väg dit.

Dags för frukost!

Ha en bra dag!

• sandraf

Angående att lyfta på huvudet. Ena dagen lyfta Benjamin knappt något på huvudet, för att nästa dag ligga stadigt på armbågarna och titta åt alla håll. Nu är han superduktig på att lyfta på huvudet, till sin mammas och pappas förtjusning.

Nu är vi påväg till bvc och de hemska 3-månaderssprutorna. Vi får väl se vem av oss som tycker att det värst. Ikväll sen tänkte jag börja grundmåla över den tokturkosa väggfärgen i Benjamins rum. Det ska bli så kul att göra fint åt honom där. Han kommer visserligen bo inne hos oss ett bra tag till men han ska ju ändå ha ett rum för sina saker och att leka i.

Moa Li och Knytetsmamma: Visst är det härligt och alldeles underbart när ens lilla plutt börjar ha ögonkontakt och le. Man blir jeöt varm i hjärtat! Erik blev lite rörd första gången Benjamin log mot honom.

Ha en bra dag!

• sandraf

Usch Benjamin har precis haft sin värsta kväll någonsin. Jag vet inte om det var en rejäl fis på tvären eller om han mådde dåligt av dagens sprutor men skrek somhan aldrig tidigare gjort gjorde han. Han var så ledsen att han inte ens kunde äta och då är det illa. Vi beslutade oss till slut för att testa om han blev lugnare av att åka bil och det fungerade som tur var. Vi var ute och åkte i nästan en timme och när vi kom hem mådde lillfis bättre. Jag hoppas att han aldrig mer blir såhär för det var hemskt! Han har varit arg och ledsen förut men nu var det så illa att till och med jag började gråta. Han har sovit nästan hela dagen så jag antar att han har mått lite sådär hela dagen.

Att få sprutorna gick i alla fall jättebra! Han blev arg och ledsen men inte värre än vad han var när vi var på Jula igår. :)

Nu håller vi tummarna för att han ska sova gott och må bra i natt.

• sandraf

Vad skönt Knytetsmamma att det inte var magsjuka! Nu har jag äntligen internet igen och slipper därmed skriva på den hopplösa mobilen. Mobilen är ju inte hopplös då utan att skriva på den här sidan från den.

Idag har jag och Benjamin varit på Ikano och shoppat med en kompis och sen åkte vi hem till en annan kompis och åt mat och fikade. Jättetrevligt för oss att komma iväg lite och skönt för pappa Erik att få lite egentid hemma. Vi är ju hemma väldigt ofta annars så det är inte mycket tid som han får ha alldeles för sig själv. Nu har Benjamin däckat i soffan mellan oss. Han har varit supersnäll idag och sovit/legat i vagnen och pratat hela dagen.

Jag kan tänka mig att ta en fika/picknick nästa vecka om någon har lust. Vi har inget inplanerat så för oss passar det i så fall närsom.

Nu ska jag se om jag kan beställa ett sånt där solskydd som du hade Knytetsmamma. Även om sommaren snart är slut betyder det ju inte att solen försvinner helt (den har i och för sig inte varit så närvarande i sommar heller).

Förresten, har ni börjat läsa böcker för era små? Jag har läst massor om att man ska börja jättetidigt och att det kan vara en så bra aktivitet för pappan och bebisen, men det känns ju lite fånigt tycker jag, när inte Benjamin bryr sig ett endaste dugg om boken. Han tycker om när man pratar med honom men boken ägnar han inte en blick.

Ha en trevlig kväll och natt allihop!

• sandraf

Jag har också börjat fundera på sittdelen, inte för att Benjamin är speciellt missnöjd utan mer för att det blir lättare/mer ergonomiskt för mig att prata med honom. Han kan ligga vaken i liggdelen och vara jättenöjd men han blir ännu mer nöjd när han kan se sig omkring. Han kräver ganska mycket uppmärksamhet för att vara nöjd vilket gör att jag hela tiden måste stå lite konstigt så att han kan se mig. Om han satt i sittdelen skulle han kunna se mig lättare. Om man har en ergonomisk sittdel känns det som att de får ganska bra stöd ändå och man behöver ju inte ha den i fullt sittläge. Benjamin sitter ganska mycket i sin babysitter och den kan ju inte vara bättre än sittdelen till vagnen och som Lilla a skrev så klarar de ju att sitta i babyskyddet ganska länge och det borde ju vara något liknande.

Vad är det som kan hända om man sätter dem för tidigt? Kan de få problem med ryggen senare eller ont tillfälligt? Vad är det som är "farligt" med att de är kupade? Jag kanske är trög som inte förstår men så är det i alla fall.

Jag tänker förresten att det måste nästan vara sämst för Benjamin att sitta/halvligga i mitt knä. Han ligger ju jätte"korvigt" och ibland ganska lång tid om han har somnat och jag inte har orkat lägga honom.

Jag kanske väntar lite till innan jag börjar använda sittdelen, eftersom Benjamin är nöjd i liggdelen fortfarande är det ju ingen panik. Vi kanske testar sittdelen någon gång.

Nu har jag beställt ett likadant solskydd som Knytetsmamma har. Jag ser verkligen fram emot att få det och slippa hålla på att krångla med parasoll/diverse skynken.

Jag kan ses både nästa vecka och veckan därpå. Jag tycker bara att det är trevligt att åka hemifrån och hitta på något. Jag har inga planer alls för nästa vecka så om det är någon som vill ses är det bara att bestämma en dag och tid.

Nu ska jag passa på att göra något innan B vaknar efter sin fm-tupplur.

• sandraf

Lycka till med resandet Lilla a och hoppas att ni får en trevlig semester.

Javli: B börjar också få lite mer rutiner, något liknande Linneas men vissa dagar sover han i stort sett hela dagen. Så mycket som han har sovit sen han föddes är det inte konstigt att han växer så!

Benjamin älskar tvn! Jag låter honom inte titta men igår till rxempel så hade jag satt honom i babysittern med ryggen mot tvn och då försökte han vända sig så att han skulle kunna se. Busunge är vad han är! Igår låg han i sin säng och pratade med djuren på spjälskyddet i säkert 30 min. Jag var inte ens i rummet. Han börjar kunna roa sig själv mycket mer.

Nu kommer två kompisar på besök.

• sandraf

Nu har jag tagit ett stort steg! Har lämnat Benjamin hos sin pappa och är iväg och träffar kompisar. Erik kände att det var dags med egentid för mig och egentid för honom med Benjamin. Än så länge känns det jättebra även om jag saknar min lille skrutt.

• sandraf

Usch då Javli, inte kul med feber, men hellre det än sjukdomarna de blir vaccinerade för.

Knytetsmamma: Jag hade precis tänkt föreslå torsdag em. Det är den dagen det passar mig bäst i alla fall. Jag sjunger också en hel del för Benjamin, har också gjort en spellista på Spotify åt honom så att jag kan få lite stöd i bakgrunden (kommer inte riktigt ihåg alla texter). Han verkar inte bry sig om min sångröst något vidare men han är sjukt fokuserad på att min mun rör sig och att jag sjunger.

Förut satt Benjamin i sin babysitteroch hade en tunn bitring i högerhanden (som jag hade satt där, han hade inte tagit den själv även om han börjar göra det). Jag tittar på tvn i typ två minuter och när jag sen tittar på honom igen har han bitringen i sin vänstra hand! Det var nog verkligen på chans för att greppar allt nu men oftast utan större medvetenhet. Han kan ta på saker med flit men just greppandet är oftast mer slumpmässigt. Igår försökte han vända sig från rygg till mage men man kan lugnt säga att han inte kom någonstans. Det var ju en hel arm och en axel i vägen. Tjurigt värre blev det. När han ligger på golvet och jag går omkring vänder han huvudet mot mig och han försöker få med hela kroppen men det verkar lättare sagt än gjort. Skrattande Idag har lilleman en sån där dag då han har sovit i stort sett hela dagen. Han hade en toppendag igår, vilket brukar följas av en sovardag. Han verkar må bra men han sover fasligt mycket. Han hade några nätter den här veckan då han vaknade mitt i natten och ville äta och när han väl sov var han jätteorolig. Jag antar att han har en del att processa och att det är därför det blir så.

Lilla a: Har ni också fått inbjudan till föräldraträff på bvc, jag tror att det var 19 september?

Ikväll blir det grill- och myskväll med sambon och Benjamin. Erik jobbar imorgon (livet med en sjuksköterska) men börjar inte förrän halv 2 så...

Nu ska jag gå och jaga på grillmästarn, innan jag svälter ihjäl! Skrattande

Ha en bra kväll!

• sandraf

Vi har bara använt en som vi fick i något babypaket men i torsdags när Erik matade Benjamin med den verkade som att han (Benjamin inte Erik Tungan ute) fick jätteont i magen. Han blev helt otröstlig, ungefär som efter att ha hade fått vaccinationssprutorna, så Erik fick ge sig ut och åka bil. Kan det ha med flaskan att göra eller att han fick i sig för mycket luft av att äta ur flaska?

• sandraf

Har ni/ska ni anmäla er till något av prova-på passen på mamma bootcampen?

• sandraf

Knytetsmamma: benjamin brukade bajsa flera gånger per dag men helt plötsligt bajsade han inte på nästan tre dygn. Nu gör han det väl varannan dag men ibland går det tre dagar emellan. Han fiser dock massor och de stinker verkligen. Jag tror absolut inte att du behöver vara orolig.

Vi kommer också på fikat men jag skriver på mobilen så jag lägger inte till mig på listan för det är så krångligt att skriva.

Ses på torsdag!

• sandraf

Igår vände sig Benjamin från rygg till mage helt själv (det var inte en olyckshändelse utan han fick ta i så att han fes). Det var när han vädrade rumpan lite som han lyckades komma runt. Jag antar att det var lättare att röra sig utan en klumpig blöja ivägen.

Vi testade förresten en Liberoblöja men det läckte kiss upp vid magen efter bara några få timmar. Pampersblöjorna kan han ha hela natten till långt in på morgonen utan att ens vara fuktig så vi fortsätter med dem. Jag tyckte dessutom att Liberon var så tjock och klumpig, Pampers är mycket tunnare.

Jag tycker också att vi ska boka in en ny träff snart. Kan vi inte ta den veckan då Knytetsmamma är tillbaka?

Franed: Vi pratade om att träna. Enligt yr.no ska det regna på tisdag men det ska bli fint både onsdag och torsdag.

Nu vaknade visst Benjamin från sin fm-lur. Bäst jag springer innan han blir arg! Glad

• sandraf

Franed: Vilken tid var det på onsdag? Svärföräldrarna kommer förbi en sväng men det kan funka ändå. Annars kan vi ju ta det nästa vecka om det passar bättre för dig.

Benjamin vände sig från rygg till mage idag igen. Han får verkligen anstränga sig för att komma runt men när han väl hade lyckats pratade han nöjt!

Idag var första övningen med orkestern sen mars. Det var jobbigt men riktigt roligt! Erik höll ställningarna här hemma men på grund av dåligt middagssovande var Benjamin jättearg och ledsen. De fick gå ut och gå en sväng så att lilleman kunde lugna sig. Benjamin har pratat i ett kör i stort sett hela dagen och han sov nästan ingenting på em. Han är så rolig nu och han arbetar precis alla vaken tid. Han tar till och med pratpaus när han äter. :)

Nu har jag och Erik precis ätit varma mackor och jag ska försöka fjäska till mig lite massage. :)

Hoppas att ni alla får en god natts sömn!

• sandraf

Träning nästa vecka blir bra! Lilla a, jag skulle kunna tänka mej att gå på öf o valla imorgon men svärföräldrarna kommer så det beror på när du hade tänkt gå dit?

• sandraf

Javli: vi ska ändå till bvc vid 10.30 men åker in till stan på ärenden tidigt så vi går till öf till 9.30 imorgon. Rörig mening men det jag ville säga var att vi tänkte gå till öf valla imorgon kl 9.30. :)

• sandraf

Nu har jag också anmält mig till torsdagens pass! Jag är superpeppad till att plåga min kropp en smula! Skrattande 

Jag tyckte att det var mysigt på öf Valla idag och extra kul var det ju att Lilla a och Franed också var där. Det kändes skönt att slippa vara där ensam första gången, innan jag vet hur det går till och så. Javli: Jag hoppas att det bara är en snabbfeber ni fått och att Linnea slipper få det. Nu är hon ju i alla fall så stor att hon kan få värktabletter, även om man helst inte vill ge något sådant. Friska barn är ju onekligen allra bäst! Flört

Idag har Benjamin, till sin förtjusning, fått sitta i sin Hokuspokus-stol (uppbullad med kuddar och filtar). Han älskade att kunna sitta själv så högt upp och trots att han var så trött efter öf och bvc pratade och busade han massor. Han fick även smaka pyttelite potatis från mitt finger. Först undrade han vad sjutton han hade fått i munnen men sen tyckte han snarare att det var spännande än äckligt. Jag ser så mycket fram emot att introducera mat, även om det är helamning som gäller i minst två månader till. Han är så intresserad av det faktum att vi äter så det känns lämpligt att han får smaka lite av det vi äter ibland.

Dagen har varit fullspäckad av "nya" bebismoves. Både sitta själv i stol, smaka mat och sen har han vänt sig från rygg till mage helt själv cirka fem ggr. Duktig bebis tycker stolta mamma! När han väl fick till knycken idag tog det inte många sekunder för honom att vända runt. Jag antar dock att vi får börja om från ruta ett imorgon igen då han säkert har lyckats glömma bort hur man gör för att ta sig över den dumma armen och axeln som är jätteivägen (för övrigt ett mycket bra adjektiv i bebisars värld, "jätteivägen"). Skrattande 

Imorgon börjar vi på babysim (fick en plats i sista minuten så vi missade förra veckan) och det ska bli jättespännande att se hur han reagerar. Franed och Lilla a: hade ni med någon leksak i vattnet? Man är väl så illa tvungen att visa upp sig i bikini men ja, vad ska man göra? Tungan ute Jag offrar mig för lilleman!

Nu ska jag hoppa i duschen och sen blir det lösa lite korsord i sängen (ett mycket bra sätt att varva ner). Jag har hittat en så himla bra korsordstidning med jättebra konstruktörer, många ordvräningar och klurigheter men det är ju det som är roligt.

Hoppas att ni alla får en bra natt och Franed: hälsa Elvin att det är enligt normen och allas önskningar att man sover till minst klockan 6. Glad 

• sandraf

Lilla a: om du går till öf idag tar nog jag också en sväng dit. Vilken tid hade du tänkt gå? Jag kanske hänger med på loppisen också om lilleman samtycker. Han sov för övrigt 2,5 h efter babysimmet. :)

Svar på tråden Linköping maj/juni 2012