Inlägg från: sandraf |Visa alla inlägg
  • sandraf

Linköping maj/juni 2012

Jag fikar gärna! Mig passar det när som helst.

Imorgon, när övriga har ledig dag, ska jag sitta och jobba på uppsatsen tillsammans med hon jag skriver den med. Mindre kul men det blir ju skönt när den är klar. Förhoppningsvis tycker handledaren att det vi har gjort tills imorgon är bra så att vi kan koncentrera oss på att bara skriva klart det sista. Jag har ju en c-uppsats till att skriva så det skulle vara skönt att snart bli av med den här.

Vilka härliga regnskurar det har kommit under dagen. När man är inomhus är det, enligt mig, riktigt mysig med riktiga ösregn. Vi lyckades ta en 45 minuters promenad emellan skurarna. Vädergudarna var på min sida idag.

Benjamin har mått mycket bättre idag. Han har sovit i stort sett hela dagen men han har varit nöjd när han har varit vaken. Jag kände igen honom idag, till skillnad från igår. Just nu ligger han och sover i mitt knä, som han delar med min laptop. Glad Han och Erik har haft pappa-son-tid med ett bebisbad i handfatet och efter det mys med nybadad bebis.

Nu ska vi krypa ner för imorgon kommer min pluggkompis redan vid 9 (vilket innebär att vi inte kan sova till halv 11) Tungan ute.

Hoppas att alla får en natt med god sömn utan ledsna bebisar eller värkande kroppar.

• sandraf

Grattis Knytetsmamma! Jag misstänkte att det var något på g eftersom du inte hade skrivit på ett tag och du är den som brukar vara mest aktiv! Vad skönt att allt gick så bra och jag tycker absolut att du ska vara stolt över dig själv! Nu vill jag att vi (så fort alla nyblivna mammor orkar) bokar in en fika så att vi får träffa alla underverk.

Moa Li: Jag hoppas att din skrutt snart kommer också. Lördag skulle kunna vara en bra dag för förlossning, eller vad tycker du? Tungan ute

Franed: Vad skönt att du börjar kunna röra dig igen. Mår bebis och familjen bra annars?

Benjamin och jag var på bvc idag och han är nu 56 cm lång och väger 4870 g. Han har med andra ord växt 6 cm på 6 veckor! Det känns skönt att få ett kvitto på att han får i sig nog med mat och att han mår bra. Han har dock fått lite ojämn huvudform så vi måste vara mer noggranna med att han inte bara får sova på sin favoritsida. 

Hur mår Ester och Linnea med familjer då?  

Nu ska jag försöka peppa min käre sambo till att ta en kvällspromenad med mig. Både jag och hunden är i stort behov av det.

• sandraf

Knytetsmamma: Vad skönt att hon inte hade tappat så mycket i vikt då och att mjölken håller på att rinna till. Det låter som att ni har det väldigt mysigt och jag förstår precis vad du menar när du säger att du tar en smygtitt på henne och ler. Jag gör fortfarande det och då är Benjamin ändå sex veckor gammal.

Vi har en ganska övertrött bebis här hemma så när vi skulle ha en liten vädra-rumpan-stund lindade jag in honom i en handduk och hade honom i famnen. Vi hade det hur mysigt som helst men det slutade ju med han lille herrn hade kissat ner både honom och mig (jag visste ju dock att det skulle hända eftersom han alltid kissar när han är blöjfri). Det blev varmt och skönt i alla fall! Flört Min dagens outfit är numera både kissig och spyig, men vad gör väl det när det är den bästa i hela världen som har åstadkommit. Det är verkligen sjukt att man kan älska en person, som man bara har träffat en kort stund, så otroligt mycket! Det nästan värker i kroppen på mig när jag tänker på honom och att han är min. 

Just nu ligger lillchefen i pappas knä och myser i pyjamas med nappen munnen men snart är det nog dags att spotta ut nappen för att få sig en nattslurk (även om han har mystuttat en hel del under kvällen, han tyckte inte att det var så kul att titta på film och tutta var enda sättet för oss att kunna höra vad de sa i filmen Tungan ute). 

Imorgon ska jag försöka göra en fuskstädning runt alla flyttkartonger. Jag funderar på att ta en ny fotosession med Benjamin, om det passar honom med andra ord. 

Nu ringer matklockan! Bäst att komma till undsättning! 

• sandraf

Hmmm, nu har vi inte hört något från Moa Li på några dagar... är det bebis på g mån tro? Tungan ute

Knytetsmamma: När väl mjölken hade kommit igång sov Benjamin säkert 20 timmar om dygnet. Han var dock mer vaken vissa dagar men han sov väldigt mycket. De första dagarna ville han äta hela nätterna men sen när mjölken kom igång nöjde han sig med att äta två gånger/natt. Igår och i förrgår natt åt han faktiskt bara en gång under natten! Då var jag en lycklig och mer utvilad mamma.

När vi gick föräldrautbildningen sa barnmorskan att nyfödda måste äta minst var fjärde timme så jag har kört på det stenhårt. När jag var på bvc senast frågade jag dock om jag behövde fortsätta med det men det behövde jag absolut inte. Skönt, skönt, även om det bara har hänt två gånger att han har sovit längre än fyra timmar.

Det ska bli absolut underbart att flytta till helgen! Jag är inte ett dugg orolig för hur det ska gå eftersom Erik har kallat in fyra av sina kompisar som flyttkarlar. Jag räknar med att inte behöva lyft i princip någonting utan kan ägna mig åt att plocka upp/städa och Benjamin. Det är ju extra skönt att vi har lägenheten till sista juni så att vi har lite tid att städa den osv.

I flera veckor nu har jag haft ont i ryggen som strålar ner i ena skinkan. Jag har jättesvårt att lyfta Benjamin ur till exempel vagnen och från skötbordet och ibland har jag så ont att jag knappt kan resa mig från soffan om jag inte har något att stödja mig mot. Nu väntar jag på att de ska ringa från vårdcentralen för såhär kan jag inte ha det! Imorgon ska Benjamin på läkarkontroll så det skulle ju passa bra om jag kunde få komma in i samband med det.

Benjamin sover så det är bäst att jag passar på att göra något vettigt!

Ha en bra dag!

• sandraf

Knytetsmamma: Jag fick inga som helst instruktioner eller råd varken innan eller efter förlossningen. Jag var ute och gick jättemycket i början och det gick bra för mig i alla fall. Framfall verkar ju inte speciellt kul att få! Vad säger internet?

Vad skönt det låter Moa Li! Fortsätt att njuta av att bara vara för det kommer det snart bli ändring på, även om den förändringen också är härlig fast på ett annat sätt.

Det där med födelsedag och sånt... jag tycker att Benjamin föddes på ett så dumt datum, det blir liksom inget flyt när man säger hans personnummer 2012-04-27. I-landsproblem nummer 1!! Skrattande 

Har precis redigerat några bilder på lillskrutten. Han har numera, pga håravfall, munkfrisyr. Håret har nu börjat växa tillbaka lite i alla fall. Vi får väl se om det blir rött eller inte... det lutar dock åt det nu. 

• sandraf

Min pojke börjar bli stor! idag har jag kunnat få honom att le och pipa genom att bus med honom. det blev så tyligt idag att han faktiskt reagerade på det jag gjorde och inte bara låg och bajsade. han blir bara starkare och starkare i nacken för var dag som går. imorgon åker vi till tranås och hälsar på på jobbet. det blir första bilturen ensam med benjamin men det ska nog gå bra. jag får väl stanna och amma om han tycker att det är tråkigt. nu har lilleman snart ätit kvällsmat och då ska vi bara byta blöja och hoppa i pyjams så är vi klara för att hoppas i säng. sov gott allihop!

• sandraf

Om ni undrar om jag var full när jag skrev kan jag bara dementera och säga att det är riktigt svårt att skriva på mobilen.

• sandraf

Du kan komma och flyttpacka lite hos mig om du vill, Moa Li! Skrattande

Hej och hå, två dagar kvar till flytt!

• sandraf

Nu bär det snart av mot banken för att genomföra husköpet! Benjamin har dagen till ära valt att vakna hela tre gånger i natt, eller ja, sista gången var nästan när vi skulle gå upp men det hade varit skönt att få sova tills klockan ringde.

Igår var jag på stan en sväng och det är faktiskt riktigt bra rea på bebiskläder både på HM och Lindex. Jag köpte ett par jeanshängselbyxor, ett par chinos och två bodys för 275 kr. Det känns skönt att fynda bebiskläder eftersom han inte kommer kunna använda dem så länge vill jag inte lägga så mycket pengar heller (även om det är väldigt roligt att köpa kläder till honom).

Nu ska jag ta och väcka min skrutt (för nu passar det minsann att sova) så att han kan göra sig fin för banken!

• sandraf

Nu har vi packat det mesta inför morgondagens flytt. klockan är halv 12 och jag sitter just nu och ger lilleman sitt kvällsmål. förhoppningsvis sover han minst till 4 i natt men hans nätter är ganska oberäkneliga imorgob kommer det nog böi en ganska tuff dag som ska klaras av på allt för lite sömn men jag tar det med moroten att efter morgondagen vara bosatt i hus. jag,benjsmin och hunden var ute och grejade lite i huset idag och alla tre var mycket nöjda. jag har kommit fram till att man, när man blir mamma, också utvecklar sin sinultankapacitet ytterligare. jag har haft cirkus här hemma där jag har gungat benjamin i babysitter santidigt son jag har diskat och sjungitplanerat inför nästa drag i flytten. usch vad mitt inlägg ser ut! jag skriver på mobilen och omjag går tillbaka och fixar i inlögger hoppar allt runt och bråkar med mej. hoppas ni kan lösa ändå. knytetsmamma: usch vad otäckt att svimma när man har sin dyrbaraste skatt i famnen. jag hoppas att du idag mår ännu böttre än igår och att det är på den vägen det håller sig. jag tycker att det låter som en bra ide att byta nummer förresten. moa li: jag sitter med hejaflaggor för att bebis kommer snart! Nu ska jag krypa ner i sängen. det är ju faktiskt sista natten i lägenheten! god natt!

Svar på tråden Linköping maj/juni 2012