Inlägg från: KnytetsMamma |Visa alla inlägg
  • KnytetsMamma

Linköping maj/juni 2012

Jaha, jag hade för mig att de sa på föreläsningen att man inte fick äta något. Men det kanske är EFTER man är öppen 4 cm eller när fick du maten? Det är kanske bara något de säger men inget som stämmer i verkligheten. Jag hann i alla fall inte äta något eftersom det gick så snabbt, åt frukost kl.9 och sen bara några klunkar saft och näringsdryck innan vi fick de underbart goda mackorna vid kl.17, DÅ var jag otroligt hungrig.

• KnytetsMamma

hej,
    vi har haft 3 väldigt jobbiga dagar och nätter här, tror det beror på pencillinet jag äter, lill-stumpan har diarré, fiser mycket o verkar ha väldigt ont i magen, sover max 45 min innan hon vaknar o har ont. blir dessutom värre när hon äter känns det som. får hoppas att hon slipper bekymren när jag slutar med pencillinet om 5 dagar. det gör verkligen ont i hjärtat när hon är så ledsen, har gråtit många tårar själv sista dagarna. nu har hon dock somnat i min famn, synd att jag inte fått till knytningen på sjalen riktigt för där tror jag att hon hade trivts bra, verkar som att hon vill sitta upprätt o inte ligga ner....jobbigt.

ska se om jag kan lägga ner henne ändå om en stund när hon sover lite djupare, kanske ska ta en sväng med vagnen ute. kl.11 kommer mina föräldrar, ska bli mysigt att träffa dem o att de får se sitt lilla barnbarn.

lilla_a: jag har skickat mitt nummer nu.

ha en bra dag allihopa!!

• KnytetsMamma

Hej,
    dagen har varit bra, lillan har varit ganska nöjd och sovit massor i vagnen, slagit sovrekord och sovit 2 pass á 3 timmar, sen har jag faktiskt plockat upp henne för att hon inte ska vara vansinnigt hungrig och inte kunna fokusera på maten.

Mina föräldrar har varit här och det var mysigt, så synd att vi inte bor närmare varandra (de bor ju i Kristianstad ca 40 mil härifrån). Men nu ses vi snart igen när vi ska ner till stugan om drygt 1 månad. Frida har som sagt mest sovit, antingen i vagnen eller i mormors knä :)

Under dagen har det gått bättre att amma, hon har inte skrikit direkt. Dock har hon bara ätit 2 ggr (1 bröst varje gång) så jag är lite orolig över hur natten kommer att bli.  Ska hon äta hela tiden då eller?!

Franed: kul med namn, hoppas att mannen går med på ditt förslag också. Vad kallar ni honom än så länge nu då? 

Nu ska vi passa på att äta lite innan Frida ska ha ny blöja och mat. Sen ikväll blir det fotboll, jordgubbar och grädde, gott.

Hur går det för dig MoaLi? Håller tummarna i alla fall :) 

• KnytetsMamma

God morgon!
    I natt har vi haft en jättebra natt, Frida somnade vid kl.23 och sov sen ända till kl.2 då det var dags för mat och blöjbyte, hon var dock lite svårsövd sen så jag var uppe till ca kl.3 innan jag fick sova. Men sen sov vi i drygt 2 timmar till innan det var dags för mat igen, några timmars sömn igen och sen upp kvart över sju. Riktigt skönt och nu sover Frida i vagnen igen och jag äter frukost i lugn och ro. Detta var precis vad hela lilla familjen behövde efter 3 jobbiga dygn. Nu hoppas vi att detta håller i sig och att hon vant sig vid penicillinet nu.

Tack för alla telefonnummer Anna, nu är det ju lättare att bestämma något mer spontant utan att behöva ha tillgång till dator (eller jag som verkar vara den enda i hela världen som inte har en iphone eller mobil med internet i).

Idag blir en lugn dag, ska träffa en kompis nu på förmiddagen och ta en promenad i det fina vädret, Daniel kommer ju som vanligt hem till lunch och i eftermiddag ska vi ev. träffa ett annat par som fick barn den 10 juni, ikväll blir det tvättning, lagom ansträngande dag känns det som.

Hoppas ni alla får en bra dag!

• KnytetsMamma

Jag är faktiskt inte intresserad av en sån telefon, jag behöver min till att ringa och sms:a med. Sen är det klart att jag skulle använda internet och allt OM jag hade haft en smartphone men jag känner inget behov av en sån just nu. Men man ska aldrig säga aldrig.

Idag har min vigselring kommit och jag är SÅ nöjd, sitter och tittar på den och hur den glänser fint. Nu känns det mer på riktigt att vi är gifta. Sista 2 veckorna har vi dessutom varit utan förlovningsringar eftersom de skulle putsas. Men nu är vi kompletta båda två med fina ringar på fingrarna. 

Min dag har varit bra, Frida har mestadels varit på gott humör men inte sovit lika mycket som igår. Just nu ligger hon dock och sover i vagnen men snart matdags för henne. Idag fyller hon hela 2 veckor, fattar inte vart tiden har tagit vägen. Tycker att hon kom med oss hem från BB nyss men samtidigt känns det som att hon funnits här alltid, man har redan glömt livet innan man fick barn då man kunde sätta sig själv i centrum.

Idag har Frida också fått sitt första bad sen hon föddes. Vi var på G i helgen och tappade upp badvatten i badbaljan men vi valde fel tillfälle, Frida var lite hungrig så när vi försökte sänka ner henne i vattnet gallskrek hon och sen avslutade hon med att kissa i vattnet. Då gav vi upp. Idag badade vi henne istället i vasken i badrummet och det verkade hon gilla, hon skrek i alla fall inte.

Imorgon är det dags för första besöket på BVC (det var ju hembesök förra veckan). Ska bli intressant att se hur mycket hon gått upp i vikt, hennes första vecka gick hon upp ca 200 gram, följer hon den trenden kommer hon växa snabbt :)

Nej, nu är det amningsdags.
    Ha en skön kväll allihopa!!! 

• KnytetsMamma

Jag tror minsann att jag har grädde i brösten, Frida väger nu in på 4275 gram, har alltså gått upp 855 gram på 15 dagar, inte illa. Fortsätter hon i den här takten kommer hon verkligen bli en stabil tjej :) Men det är skönt att vikten går uppåt, då behöver vi inte oroa oss för att hon inte får i sig det hon behöver.

Har annars haft en väldigt bra dag, gick hemifrån vid kl.10 och har sen varit ute i stort sett ända till kl.17 med en kort lunchpaus hemma, riktigt underbart. Har också äntligen fått till knytningen på sjalen så där har Frida suttit 2 omgångar idag och trivs som fisken i vattnet, somnade båda gångerna inom 30 sekunder och sov sen riktigt gott, härligt och jag kan känna mig lite friare om jag inte behöver gå runt och bära på henne när hon har en rap på tvären m.m.

Imorgon blir en lugn midsommar för oss, vi har inga planer alls utan tar dagen som den kommer. Mannen fyller år så vi firar honom lite, kanske tar en sväng till Trädgårdsföreningen på eftermiddagen där de ska spela lite musik osv.

Vi har en lite ledsen tjej här hemma, tror att hon är övertrött och därför inte kan somna. Nån som har nåt bra tips för såna stunder? Hoppas att hon somnar snart och sen blir det fotboll på TV, slutspelet börjar ju ikväll.

Ha en bra midsommar allihopa och MoaLi, spännande att se ifall bebisen vill komma ut imorgon :) 

• KnytetsMamma

Picknick låter trevligt, ska bara kolla först med mannen så han tycker att det är okej att jag och Frida smiter iväg själva en stund, han jobbar ju fortfarande halvtid och vill ju spendera eftermiddagarna med mig och Frida. Men han sa att han gärna ville träna nån eftermiddag så då kanske han kan ta samma dag som vi ska ses. Längesen vi sågs nu så det ska bli kul att träffas och dessutom se alla små.

Vi hade en bra midsommar, vi började med en lång och härlig promenad i det fina vädret, med ett antal pauser för amning och blöjbyte var vi borta i nästan 3 timmar. Efter en sen lunch gick vi till Trädgårdsföreningen och tog med kaffe och te, det var massor med folk. På kvällen åt vi gott och avslutade med jordgubbar och glass, precis som man "ska" på midsommar.

I natt har Frida varit vaken mellan kl.3 och 5.30, första 2 timmarna försökte jag söva henne men gav upp och Daniel tog över, han lyckades få henne att somna men hon sov inte så länge förrän det var dags för mat. Sen var hon klarvaken så jag satte henne i sjalen och gick ut en sväng, då somnade hon snabbt och nu ligger hon och sover bredvid Daniel i sängen och jag äter en lugn och skön frukost. Dagen idag är helt oplanerad, rätt skönt.

MoaLi, hoppas på bebis idag då. Alice är ett riktigt fint namn, det hade vi också som förslag ett tag. Hur var det annars, blir det igångsättning på måndag om ingen bebis tittat ut till dess? Föresten trodde väl du att det är en pojke, då kanske inte Alice är så bra :) Ungefär som Arvid för Lilla_a.

Sandraf, vad härligt att ni fått Benjamins första leende. Frida ler ofta men det är ju inte direkt riktat till oss men det värmer gott i hjärtat ändå. Längtar till vi får hennes första leende tillbaka, dröjer väl några veckor till. Kul att ni är på plats i huset men förstår att det tar på krafterna både att packa upp och komma i ordning OCH ha mycket gäster. Vi har typ aldrig övernattande gäster eftersom vi bor så trångt, när mina föräldrar är på besök sover de på vandrarhemmet rakt över gatan.

Nu vaknade Frida hör jag så nu kanske min lugna frukost är över Flört 

• KnytetsMamma

Spännande MoaLi, du vet ju i alla fall att ni har bebis inom 1 vecka men kanske ännu snarare än så. När vi var på kontroll kvällen innan Frida föddes hade jag också väldigt regelbundna värkar men det var inget som jag hade lagt märke till så det var spännande att se de på skärmen. Håller tummarna för att det snar blir bebis för er nu då.

Vi har haft en relativt bra natt, korta amningar och Frida har somnat om nästan direkt efteråt, skönt. Hon vaknade dock sen vid kl.6 och var pigg så lite mat, ny blöja och sen ner i sjalen och ut på en promenad så somnade hon nästan direkt. Nu sover hon fortfarande i sjalen och jag äter frukost i lugn och ro, Daniel kom precis upp också.

Idag står mycket fika på schemat, först kommer 2 kompisar med 3 månaders pojke hit och senare i eftermiddag blir det fika på stan på andra trevliga kompisar med liten bebis. Får hoppas att det fina vädret som är nu håller i sig.

Idag är det sista dagen med antibiotika för mig, hoppas inte att det blir en omställning tillbaka för Fridas lilla mage nu bara, vi håller tummarna för det.

Ska vi bestämma nån dag för picknick? Pratade med mannen igår och han tyckte det var okej om jag går iväg en stund med Frida så går han till gymet under tiden.

Ha en skön söndag allihopa och jag tänker extra mycket på dig MoaLi.
    Kramar till er allihopa 

• KnytetsMamma

Jag tror jag kan picknick alla dagar nästa vecka som det ser ut nu. Vi får hoppas på bättre väder än nu ikväll, verkligen tråkigt sommarväder.

• KnytetsMamma

Hur går det MoaLi? Varit tyst från dig här idag så det är kanske bebis på G. Hoppas att allt går bra i så fall.

Vi har haft en skön dag so far, trotsade regnet i förmiddags och satte Frida i sjalen innanför regnjackan och gick ut en sväng, hon somnade som en stock direkt. När vi kom hem var hon vaken en bra stund, satte henne lite i babysittern och där trivdes hon en stund. Lagom till vi skulle äta lunch sov hon igen och har nu nyss vaknat, när hon ätit och fått ny blöja ska vi köra ut en sväng med bilen, hon har ju bara åkt bil 1 gång och det var när vi åkte till akuten och då sov hon redan när vi satte henne i babyskyddet. Nu ska vi testa hur det går när hon är vaken.  Vi ska nämligen köra till Göteborg och sen vidare till Skåne i juli så det är ju bra om hon är van att åka bil och trivs.

Hoppas att vädret blir lite bättre senare i veckan om vi ska kunna ha picknick ute. Är det bestämt nån dag eller hur blev det? Jag kan alla dagar, onsdag dock först efter kl.15 tror jag. Svårt att veta ifall man ska lita på väderprognoserna, de verkar ju inte alltid stämma.

Nu kommer Daniel tillbaka med en nybytt Frida så hon ska få lite mer mat och sen ska vi bege oss mot bilen.
    Ha en bra dag allihopa!! 

Svar på tråden Linköping maj/juni 2012