Inlägg från: KnytetsMamma |Visa alla inlägg
  • KnytetsMamma

Linköping maj/juni 2012

Usch Sandraf, aldrig kul när ens små är ledsna och skriker. Frida har haft några sådana stunder senaste veckan men det har inte varat speciellt länge. Men det är ändå jobbigt att se och höra och att inte kunna trösta. Vi tror att det i hennes fall är en kombination av att det var för varmt förra veckan och att hon är inne i en utvecklingsfas (8 veckor snart) så vi hoppas att det var en tillfällighet.

Nu sitter Frida i babysittern och hickar och tittar på Nalle Puh-figurerna som hänger ovanför henne, hon ska snart få lite mat och sen ska jag se ifall hon kan sova lite i sjalen, hon är nog eg. trött för hon gäspar rätt ofta men ville ändå inte ligga kvar i sängen.

Vi har inte så mycket planer idag, jag hoppas att mannen mår bättre. Vi var iväg en sväng igår kväll och när vi kom hem mådde han illa och spydde några gånger och gick sen och la sig. Hoppas det är något han fått i sig så det inte är magsjuka, jag VILL inte bli sjuk och KAN inte bli sjuk heller.

Nej, nu är Frida otålig, ska ge henne lite mat.
    Ha en bra dag!! 

• KnytetsMamma

Det var inte magsjuka mannen fått för han mår bra idag, skönt. Vi har varit en sväng i Röda Korset-butiken i Berga, fyndade en babysitter för 30 kronor, en med lite mer svikt i än den vi har. Nu har vi ätit lunch och Frida har just somnat i min famn med bröstvårtan i munnen:) Får se om jag kan lägga ner henne sen utan att hon vaknar.

Blev en paus här mitt i skrivandet, Frida vaknade av sig själv så vi satte henne i den nya babysittern och trodde att hon somnade direkt för hon slöt ögonen direkt. Men det var inte så utan hon slog upp ögonen efter en stund och var ledsen. Får se ifall hon somnar eller om Daniel får ta henne i sjalen ändå, vi hoppas ju på att kunna minska på det och att hon ska kunna somna av sig själv.

Franed, här vaknade vi också tidigt idag, tror Frida slog upp ögonen 5.15 så då var det bara att gå upp och liksom gilla läget. Men man blir ju rätt trött senare på dagen, det är ju fotboll senare i eftermiddag och då hoppas jag kunna ligga i soffan och kolla på matchen. Annars hoppas jag att Daniel kan vara uppe lite med henne ikväll så jag kan lägga mig tidigare och sova lite själv. I söndags kväll när vi kom hem från semestern la jag mig vid 21.30 och Daniel och Frida var kvar uppe. Han lyckades få henne att sova i soffan och där låg de till 01.30 innan de kom in och det var dags för mat, det kändes väldigt lyxigt att få sova så länge själv i sängen.

Någon som har lust att ses nästa eller näst-nästa vecka föresten? Fika eller picknick kanske? 

Nu sover Frida, ska kanske passa på att vila lite jag med *gääääääsp*

• KnytetsMamma

God morgon :)
    Jag och Frida är uppe tidigt som vanligt, vi har dock sovit jättebra i natt. Frida somnade 20.30 och sov sen nästan 5 timmar (!!!!!) innan det var dags för mat, helt otroligt. Hoppas det fortsätter på samma sätt. Sen har det visserligen blivit rätt många gånger till med mat sedan dess men det är skönt att hon sover bra. Nu sitter hon och sprallar med benen i den nya babysittern, vi köpte en Babyseat Pluto från Babyproffsen, det är mer gung i den än den vi hade innan så denna gillar hon mycket bättre.

Igår var vi på BVC, Frida fortsätter att växa och är nu 57,5 cm lång och 5710 gram tung, stora tjejen. Hon ler och pratar massor men vi måste bli bättre på att lägga henne på mage, läkaren igår förespråkade det och poängterade hur viktigt det är (*suck*) så nu blir det träning flera gånger varje dag för lilla Frida. Vi får hoppas att hon gillar det mer snart för i nuläget blir hon helt vansinnig när vi lägger henne på mage.

Vi ska inte döpa Frida och nog inte ha någon namnfest heller, vi har funderat fram och tillbaka men känner nog att vi inte ska ha något. Vi har inte riktigt förstått vitsen med det mer än att man ska träffa de närmsta och få presenter till barnet :). Så vi tror att vi hoppar över det. Men man ska aldrig säga aldrig, vi kanske ändrar oss senare.

Sandraf, vi har inte börjat läsa för Frida än men däremot så försöker vi prata så mycket som möjligt med henne. Ibland härmar vi också de ljud som hon gör och det verkar hon gilla. Men vi ska börja med böcker så småningom, kan ju vara en bra godnatt-ritual t ex. Och precis som du skriver, bra för pappan och barnet.

Idag ska jag testa pumpen för första gången, måste börja samla mjölk nu inför hösten om Daniel ska kunna vara hemma. BVC sa igår att när de är 2-4 månader äter de 140-200 ml/mål så det är ju en del jag ska pumpa ut. Sen får vi bara hoppas att Frida tar flaskan.

Ha en bra dag allihopa, Frida börjar bli otålig så hon ska få lite mat. 

• KnytetsMamma

Har ni andra börjat fundera på när ni ska byta till sittdel på vagnen? Frida har ju mer eller mindre hatat att åka vagn sen hon föddes, hon verkar inte gilla att ligga ner för om man halvsätter henne upp lite i liggdelen (med stöd av babynestet) går det mycket bättre. Där kan hon dock inte sitta för då slår hon huvudet i suffletten och trillar omkull.När vi var i Göteborg förra helgen skulle Frida sova och då lånade vi min systers vagn som hon har till sin 10-månaders dotter, det är en ergonomisk sittdel typ den som är till Brio Sing-vagnen. Där trivdes Frida som fisken i vattnet och somnade även en stund. I förmiddags när Frida skulle sova ville vi ha henne i vagnen så vi satte på sittdelen och la några filtar runt huvudet så hon inte skulle falla åt sidorna om hon somnade, och hon protesterade inte alls. Efter en stunds promenad sov Frida gott i vagnen men ändå kan jag inte låta bli att få lite dåligt samvete för att vi satt henne i sittdelen för på BVC igår tyckte de att vi skulle vänta någon månad till. Men det kan väl inte vara hela världen om hon sitter i sittdelen en stund varje dag?! Det handlar ju inte om att hon ska sova där flera timmar/dag. Bättre att hon sover anser jag.

Nu sitter jag med Frida i sjalen i soffan och kollar på fotboll, Sverige-Frankrike i kvartsfinal i OS, jag gillar ju sport massor så jag älskar OS och andra evenemang. Daniel är på stan och äter lunch med en kompis och i eftermiddag ska vi hem till 2 kompisar och fika, trevligt.

Sandraf, jag ses gärna nästa vecka också, har några saker inbokade men vi kan säkert hitta en dag som båda kan. Någon annan som vill hänga på? Vårt solskydd heter Oxisun har jag för mig. Vi har testat att ha det på vagnen även när vi har babyskyddet på och det har funkat bra. Vi har ännu inte testat om det funkar med sittdelen men jag hoppas det. För visst kan det vara sol även på hösten, den är ju visserligen inte så stark men den skiner ju ändå rakt in i vagnen om det är sol ute. 

• KnytetsMamma

Vi tror vi gör så att vi alternerar lite mellan sittdelen, liggdelen och babyskyddet så blir nog alla nöjda. Och sjalen är ju fortfarande väldigt bra :)

Idag ska vi på bröllop, ska bli kul och samtidigt lite spännande att se hur det funkar med Frida. Det är vigsel i Kaga kyrka och sen är mottagningen hemma i brudparets trädgård så det känns ändå ganska avslappnat. Men man vet ju aldrig, igår var vi hos 2 kompisar och fikade på eftermiddagen, Frida hade sovit för lite redan innan på dagen och sov inte heller så mycket på eftermiddagen så senare på kvällen var hon förmodligen övertrött för hon skrek mycket, ville inte äta, kom inte till ro i sjalen...inget funkade. Det kändes så jobbigt, tur att jag har en man som är väldigt lugn. Till slut tog han henne i sjalen och vi gick ut och tog en lång promenad vid 20.30, när vi kom hem sen kunde vi ta ur Frida ur sjalen, hon hade lugnat ner sig lite och åt med god aptit (då var det nästan 5 timmar sen hon åt senast) och sen kunde jag enkelt lägga in henne i sängen och hon somnade på en gång. Stackars lilla tjej. Idag ska vi försöka vara noggrannare med sömnen på dagen så kvällen kanske blir lite lugnare. Annars är det ju bara att gå hem om det inte funkar.

Vi testade solskyddet på sittdelen igår, det gick jättebra. Där behövs det verkligen också för suffletten där är ju så liten och när man sen dessutom fäller bak sittdelen kan solen skina rakt in på barnet.

Nej, nu ska jag ta hand om en otålig Frida som sitter och sparkar med benen i babysittern.
    Ha en bra dag allihopa!! 

• KnytetsMamma

Nu är Frida och jag hemma igen efter dagens bröllop, det har gått väldigt bra men i kyrkan var hon inte speciellt nöjd så hon och jag fick vandra runt på kyrkogården under vigseln. Men sen sov hon i sjalen HELA middagen, vaknade till precis innan tårtan serverades och då fick hon lite mat och somnade sen i sjalen igen. Jag tyckte sen att det var lagom att gå hem så jag och Frida promenerade hem och Daniel stannade en stund till. När vi kom hem fick Frida en slurp till och somnade sen om direkt, skönt. Jag har alltså fått en liten lugn stund här för mig själv, ätit lite och ska strax lägga mig. Frida lär väl tyvärr inte ta sovmorgon imorgon som vi andra skulle behöva så jag ska passa på att lägga mig snart. Men bröllopet var väldigt fint och trevligt, god mat och trevligt sällskap.

Franed, Jag tycker picknick låter bra och vecka 33 tror jag att jag kan alla dagar, ska på efterkontroll på kvinnohälsan den 15 men tror det var på förmiddagen. Vi får hoppas på att det fina vädret stannar kvar, idag har det ju varit underbart väder. Annars kan jag ses nästa vecka också Javli och Sandraf.

Nej, ska ta och lägga mig nu tror jag. God natt 

• KnytetsMamma

Igår kväll testade vi något nytt, vi la Frida för natten redan kl.19 så jag och Daniel hade en hel kväll för oss själva. Frida sov ända till kl.23 innan det var dags för mat. Sen sov hon gott hela natten fram till vid 5-tiden då hon började böka runt i sängen (vanlig tid alltså). Lyckades ändå få oss att ligga kvar i sängen till lite efter 6,30. Jg tror vi ska fortsätta med den kvällsrutinen ett par dagar till och sen utvärdera.

Nu är Frida trött så jag ska sätta henne i vagnen och gå ut lite, blir sittdelen nu tror jag.
    Ha en bra dag allihopa!! 

• KnytetsMamma

Spännande med Europa-trippen, hoppas att lilla E tycker att det är okej att åka så mycket bil annars kan det bli jobbigt för er. Men en av er får väl sitta i närheten av babyskyddet och underhålla henne om hon blir missnöjd. Och har ni tur sover hon mycket. Hoppas ni får en bra resa i alla fall.

Här börjar jag bli väldigt trött, Frida vaknade 04.30 idag också och var klarvaken, gick verkligen inte att få henne att somna om så vår dag har varit lång. Frida sover i sjalen nu i alla fall och jag ska försöka sätta mig och sova också när hon har kommit lite mer till ro. Igår kväll var Frida så trött när klockan var 18 så det inte kändes bra att hålla henne vaken mer så även igår somnade hon innan kl.19, sov sen i 5 timmar innan hon ville ha mat. Synd bara att jag missade 3 av de timmarna eftersom jag inte la mig förrän kl.22. Igår på dagen sov hon inte så mycket så det kanske var därför hon var så trött på kvällen. Idag har hon sovit lite mer och jag hoppas att hon sover en bra stund i sjalen nu så hon orkar vara uppe lite längre ikväll och kanske sover lite längre imorgon bitti, börjar kännas nu att det alltid är sådär tidiga morgnar. Det låter så skönt Lilla_a att ni får sova ordentligt på morgonen. Även om jag är morgonpigg av mig så är det rätt jobbigt att gå upp så tidigt när man inte sovit sammanhängande under natten, efter att Frida ätit kl.24 i natt åt hon nästan varannan timme, då blir sömnen rätt upp-hackad. Men jag ska inte klaga, hon sover ju bra på nätterna och skriker inte så jag får försöka gilla läget.

Tror jag ska gå ut en runda så att Frida verkligen kommer till ro i sjalen och sen gå hem och sätta mig själv och vila. Ikväll när Daniel slutar ska vi på jakt efter taklampa till vardagsrummet, tror vi bestämt oss men ska kolla en runda till.

Ha det bra allihopa så satsar vi på picknick nästa vecka tycker jag!!

• KnytetsMamma

Skönt att ni haft det bra på semestern och att Alice trivts så bra. Vi har märkt att Frida sover som djupast när det är mycket liv och rörelse runtomkring henne. Skönt med tanke på att vi ju bara bor i en tvåa på 51 kvadrat :)

Just nu verkar Frida vara inne i en period då hon har stort behov av närhet, vill bli buren/sitta i knät nästan hela tiden och när hon sover på dagarna är det bara sjalen som gäller. Jag har försökt sätta henne i vagnen men då ser hon nästan panikslagen ut och gallskriker, likadant om jag lägger henne i sängen med mig bredvid och tänker amma henne till sömns (som jag gör inför natten) blir hon också panikslagen och skriker. Känns lite jobbigt att det är så och att det bara är sjalen som hjälper men jag får väl gilla läget och hoppas att det bara är för en period. Blir liksom ingen "egentid" alls när det är så här. Tur att man har en man som kommer hem på kvällen och som kan avlasta lite. Skönt också att vi snart har 2 veckor semester igen. Tidigare kunde vi lägga ner henne från sjalen och hon sov vidare men nu vaknar hon oftast inom 5 minuter om jag lägger ner henne, därför får hon stanna i sjalen. Hon har också börjat äta väldigt ofta på nätterna, i natt åt hon nästan 1 gång/timme och det är ju inte hållbart i längden, varken för henne eller för mig. Funderar på att stoppa in nappen någon av gångerna och testa om det hjälper för jag tror nog inte att hon är hungrig alla gånger som hon vill snutta.

Så, nu har jag fått beklaga mig lite, är ju underbart att ha barn så jag försöker gilla läget och tänka att det kommer vara brist på sömn och egen tid närmsta åren. Nu sover i alla fall Frida i sjalen och jag ska gå till stan och göra några ärenden. Vi ska hem till kompisar ikväll och äta tacos och vi ska köpa med oss bröd och skal samt att vi ska ta med efterrätt, har bakat glutenfria rulltårtor (hittade hallon i frysen när vi frostade av den i söndags) och en av kompisarna är glutenintolerant.

Ha en fortsatt bra torsdag, nu ser det ju ut att vara rätt skönt väder ute men får nog ta med paraplyet i alla fall. 

• KnytetsMamma

Sandraf, visst känns det märkligt att vara utan sitt lilla hjärta. En dag förra veckan när Daniel hade semester var jag iväg själv i drygt 2 timmar. Det var skönt men kändes väldigt tomt, jag saknade verkligen Frida och det kändes som att det fattades något. Men det hade gått bra för Daniel och Frida, hon hade sovit lite, de hade varit ute och gått och klarat sig bra utan mig. Det bådar ju gott inför hösten när Daniel ska vara hemma 1 dag/vecka själv med Frida.

Nu ligger F på filten på golvet och sträcker på sig, hon har sovit i sjalen en stund och då brukar hon tycka att det är skönt att riktigt sträcka ut hela sig ordentligt. Snart dags för mat för henne och sen ska jag luncha med en jobbarkompis på stan, ska bli kul. Behöver dessutom höra lite skvaller från jobbet :)

Annars har vi en lugn helg framför oss. Jag ska gå på massage imorgon förmiddag och det ska bli UNDERBART, ska nog ta rygg-och nacke bara, känns som att det är där det behövs mest. Även om sjalen avlastar otroligt mycket så är det rätt slitsamt ändå i ryggen och nacken, igår t ex hade jag Frida i sjalen i nästan 6 timmar totalt, det är rätt mycket. Så det ska bli underbart skönt, på kvällen kommer sen en kompis hit och äter och vi får se ifall vi får möjlighet att spela nåt spel.

Nu ska Frida få lite mat tror jag.
    Ha en skön fredag i solen Solig 

Svar på tråden Linköping maj/juni 2012