Inlägg från: KnytetsMamma |Visa alla inlägg
  • KnytetsMamma

Linköping maj/juni 2012

God morgon :) Ännu en iskall dag idag men vädret ser härligt ut, blir nog en promenad senare när sambon också vaknat till liv. Ikväll ska vi hem till kompisar på middag, trevligt. Med tanke på min graviditetströtthet så börjar vi middagen tidigare så att vi ändå får många timmar tillsammans, skönt med förstående vänner :) Annars har vi inte så mycket planer för dagen, rätt skönt att bara ta dagen som den kommer. Tror vi kanske ska gå till bilen och skrapa lite rutor och se så att den startar (det är ju så himla dyrt med parkeringsplats i centrum så vi har bilen parkerad i Tannefors, tar ca 10 minuter att gå dit så det funkar, där kostar platsen 200 kr/månad istället för 6-700 här inne i stan).

Kul med nya människor i tråden, nu är vi ju riktigt många. Vi får planera in en ny fika snart, vad sägs om fredagen den 24/2 klockan 16 på Babettes? Några som kan då?

Sandra: tack för tipsen om kamera, det där med seriebildstagning hade jag inte haft en tanke på men det är klart att det är en kul finess när man har små barn som hela tiden rör sig. Vi har en annan kompis som fotar en del och han har tipsat om några kameror, ska se ifall de har så att man kan ta seriebilder. Vi har nog i alla fall kommit fram till att vi ska köpa en vanlig kamera och en filmkamera så att vi får riktigt bra filmer när vi filmar. Mina föräldrar filmade massor på mig och mina systrar när vi var små och nu har pappa lagt över alla de gamla VHS-filmerna på var sin extern hårddisk så det är jättekul att ha. De vill vi ge vårt/våra barn också i framtiden. Kul med husvisning, håller med dig om att det är svårt att avgöra utifrån bilderna i annonsen ifall man gillar det eller inte. Vi har varit på ett par husvisningar och i nästan alla fall har bilderna varit betydligt bättre än verkligheten...bara ett hus där bilderna var underbara men där faktiskt huset var ÄNNU bättre, tyvärr steg det huset under budgivningen från 2,6 till 3,4....så det var bara att ge upp tanken på att kunna köpa det husetRynkar på näsan

Brio Sing är bred om bakdelen, min syster (som vi köpte vagnen av) bor för tillfället i Bryssel och hon har inte kunnat använda den vagnen när hon har åkt spårvagn där för dörrarna är så smala, kanske är samma sak i Norrköping, det vet jag inte. Men för vår del gör det inget att den är bred, jag tycker att det känns stabilt och bra. Vi har ännu inte hämtat hem vagnen, den står nere i Skåne hos mina föräldrar (vi ska ner till påsk och tar med den hem då). Vi har tänkt ha vår vagn parkerad i trapphuset och låsa fast den i trappräcket. Eftersom vi bor så litet som vi gör (2:a på ca 51 kvadrat) kan vi inte ha en stor vagn stående här inne och ta plats. Jag tycker att det känns säkert att ha den stående i trapphuset, tror ingen gör något med den. Hoppas bara att hyresvärden tycker att det är okej att den står där. 

Nu ska jag väcka sambon och fixa lite frukost till oss (andra frukost för mig, jag vaknar alltid vid typ halv sex och är hungrig, går upp och äter en tallrik fil med müsli och russin och går sen och lägger mig igen och sover nån timme till). Men nu är jag riktigt hungrig igen så det ska bli gott med mat, är så glad att illamåendet jag hade i typ vecka 10-13 är borta och att det återigen är gott att äta på morgonen.

Ni kan väl fundera på fika fredagen den 24/2 Glad 
    Ha en skön söndag!! 

• KnytetsMamma

Ny vecka igen, förstår inte riktigt var helgerna tar vägen, tycker det är fredag kväll och sen plötsligt är det söndag kväll igen...men men, vi har haft en trevlig helg och jag känner mig laddad för en ny arbetsvecka.

Kul med så många nya i tråden och så många som vill hänga med och fika om några veckor, trevligt.

Sandra: vad kul med huset. Ligger det i Grebo? Vad är utgångspris? Kan tänka mig att det är betydligt lägre än i Linköping. Jag och sambon var ute och promenerade lite igår och efter ytterligare ett besök i Berga tror vi att vi vill bo i villaområdena där den dagen vi ska köpa hus. Det känns som ett barnvänligt område med mycket grönområde och samtidigt på bra avstånd från stan. Priserna ligger inom den nivå vi kan tänka oss att betala också så nu ska vi börja hålla koll och gå på visningar. Har ju egentligen inte tänkt köpa något nu men OM det rätta huset dyker upp kanske vi slår till. Kul att kolla lite i alla fall Glad 

Vi går på Kvinnohälsan och ska få information om föräldragruppen nästa gång vi ska till barnmorskan (nästa vecka). Vet inte alls hur upplägget ser ut men jag tycker att det låter konstigt att ni som går på Storken ska ha era träffar så tätt inpå BF, det finns ju faktiskt en viss risk att man redan fått barn då och då är det ju lite sent. Hoppas på att det är nån bra barnmorska som håller i gruppen (skulle gärna ha vår barnmorska för hon är så himla bra). Men det blir nog bra oavsett.

Nu ska jag bylsa på mig och gå ut på en promenad, älskar att gå på morgonen innan jobbet och idag börjar jag inte förrän kl.11 så det blir inte okristligt tidigt som det blir de andra dagarna...men jag som är morgonpigg tycker ändå att det är härligt att gå ut en sväng vid kl.7...mörkt, ofta tyst och inte så mycket folk...och man blir så pigg i huvudet och kroppen mår bra av det. Så jag passar på att njuta av promenaderna nu så länge jag inte har ont nånstans och hoppas att jag kan fortsätta gå länge till.

Ha en bra dag och bra start på veckan Glad 

• KnytetsMamma

Uppdaterar fikalistan:

Fika Babettes fredag 24/2  kl.16 

Knytetsmamma (Maria)
    LindaVE (Linda)
    Lilla_a76 (Anna E)
    Javli (Alexandra).
    MoaLi (Moa) 
    PaddelGris (Anna )
    Lisol (Lisette)
    Sandraf (Sandra)

• KnytetsMamma

Nu är vi ju riktigt många som hänger med och fikar, vad roligt Glad

Sitter i soffan efter att ha ätit middag, ungefär vad jag känner att jag orkar ikväll, är redan trött och undrar hur jag ska orka hålla mig vaken i alla fall till klockan 21.

Franed, kan ni inte försöka hitta en begagnad vagn till en början så att ni inte behöver lägga jättemycket pengar på den, då är det ju inte hela världen om ni inte gillar vagnen sen. Det är det som jag tycker känns så skönt med att vi köper min systers vagn, vi får den väldigt billigt, men OM vi mot förmodan skulle tycka att den inte funkar på något sätt kan vi köpa en annan vagn sen.

En annan sak jag har funderat på som jag tycker är svårt är det här med gravidförsäkring, är det någon annan som funderat på det? Det finns ju både gratisvarianterna och sen de som man betalar för. Jag tycker att det är så rörigt vad man egentligen får genom de olika försäkringarna och jag är oftast för trött för att jämföra ordentligt också. En barnförsäkring sen när barnet är fötts är ju självklart men det är just den där gravidförsäkringen som jag tycker är en djungel....nån som vet nåt? 

Sandra: hur har det gått med huset? Blivit nån budgivning? Spännande i alla fall Glad

Vi funderar på att gå på förlossningsföreläsningen antingen i mars eller april. Men frågan är vilken måndag den blir i april med tanke på att det är annandag påsk den andra måndagen i april, det kanske blir veckan efter i så fall. Vi vill nog helst gå i april, känns mer lagom att gå typ 2 månader innan BF men vi är bortresta över påsk. Får kolla med barnmorskan nästa vecka när vi ska till henne.

Är ni andra nöjda med er barnmorska? Vi trivs jättebra med vår, det kändes rätt redan första gången vi träffade henne för både mig och min sambo. Det är så skönt eftersom man ju ska ses rätt ofta och att man känner att man vill ha förtroende för barnmorskan i den situation man befinner sig i just nu. 

Oj, jag svamlar en himla massa, är så trött så jag vet inte ens om hälften av det jag skrivit är rätt.....
    Ha en skön kväll!!! 

• KnytetsMamma

Sandra: oj, det var inte illa att gå 1 mil, det hade jag nog aldrig fixat i nuläget trots att jag inte har ont nånstans. Men brukar känna på mina promenader att det drar lite i livmodern och att jag inte kan hålla riktigt samma tempo som tidigare. Men jag är ändå ute en sväng varje dag, tycker det är så skönt med frisk luft och sen mår kroppen mycket bättre av det.

Nu är jag hemma på lunch, idag jobbar jag en lång dag för jag har avbrott mellan kl.14 och 16 för att gå en grupp i kroppskännedom med 2 sjukgymnaster. Det är väldigt skönt faktiskt, liggande, stående, gående och sittande övningar. När vi är klara där hade jag ju helst gått hem och fortsatt varva ner men då ska jag tillbaka till jobbet och slutar inte förrän 18.15....men det får gå det också. Har en underbar sambo som fixar middag som står på bordet när jag kommer hem Glad 

Jag tycker att det är svårt att INTE bli stressad över allt man känner att man "borde" eller "måste" fixa till den lilla men jag försöker hålla mig sansad och använda lite sunt förnuft. Dessutom är det ju inte så att resten av världen och alla affärer försvinner bara för att man får barn. Jag ska försöka att inte läsa för mycket inlägg om vad man behöver till första barnet m.m. utan bara köpa det jag känner är nödvändigt. Men det är ändå svårt tycker jag. Vad tycker ni andra?

Nu ska jag äta klart, vila lite i soffan innan jag ska bege mig iväg igen.
    Hoppas ni har en bra torsdag allihopa!! 

• KnytetsMamma

Åh, vad härligt med sportlov Sandra. Det känner jag att jag skulle behöva också, tycker att helgerna går alldeles för snabbt. Hade gärna haft 2-dagars arbetsvecka och 5-dagars helg istället Glad

Jag har försökt läsa på om gravidförsäkringarna och håller med dig Sandra, det verkar inte vara så mycket som ingår i dem och OM det ingår för någon komplikation är ersättningen väldigt låg så det nästan känns onödigt. Enda anledningen som jag kanske ser att teckna en är att den gäller ju i så fall tills man hinner teckna en barnförsäkring, man vet ju inte hur länge man behöver ligga kvar på BB eller hur snabbt man kan teckna en sån när bebisen är född. Annars känns det som att det kanske inte spelar så stor roll och dessutom tror jag att vissa av ersättningarna som gäller för mamman också ingår i ens egen olycksfallsförsäkring. Så jag kan tyvärr inte klargöra mer än så. Någon annan som kan?

Det blir en rätt lugn dag för min del också, sambon är borta och kommer hem sent i natt/tidigt imorgon bitti. Jag ska strax iväg och träffa en kompis för att ta en promenad, sen blir det nog en liten sväng på stan också. Såg att de hade 20% rabatt på alla bh-ar på Lindex så jag ska gå dit och prova amnings-bh. Men jag vet inte om det är för tidigt att köpa det redan nu, har ju ingen aning om ifall mina bröst kommer växa mer innan bebisen kommer. Ni som har kommit lite längre i era graviditeter, hur tycker ni att era bröst har ändrats? Mina har växt rätt mycket sen innan jag blev gravid men jag vet ju som sagt inte hur och om de kommer att växa ännu mer....svårt det där.

Jag är så glad att jag ännu inte har ont i ryggen eller sådär. Men det är klart att jag kan bli trött i ryggen efter en dag på jobbet (står och går ju i stort sett hela dagen, sitter bara på lunchen) men jag hade nog blivit trött i ryggen även om jag inte varit gravid. Dessutom frågade jag sjukgymnasten i torsdags  vad hon tycker om min hållning när jag står och hon tyckte att jag svankade lite för mycket och att det kan vara därför jag blir trött i ryggen. Så nu ska jag försöka tänka på det när jag är på jobbet, släppa lite på svanken och böja knäna lite...det låter lätt men är svårare än det låter eftersom man oftast har en automatisk hållning när man står.

En kompis till mig som inte bor här i stan fick sin lilla flicka innan i veckan, i vecka 36 (35+0). Vad liten hon var...vägde knappt 2500 g och var inte mer än typ 45 cm lång....min kompis har diabetes och blev därför igångsatt innan det egentligen var dags. Men vad sugen man blir att få ut sin egen lilla bebis nu men jag får ha tålamod några månader till. Känner dock på mig att tiden fram till sommaren kommer att gå i ett rasande tempo så jag ska verkligen försöka vara i nuet.

Har lånat ett litet häfte på bibblan som heter "Förlossningsförberedelser för blivande föräldrar: Att föda med mindfulness". Sen ska jag även låna en skiva med mindfulnessövningar speciellt för förlossningen. Jag har jobbat mycket med mindfulness senaste åren och tror stenhårt på att det kan hjälpa mig att stå ut i smärtan under förlossningen. Har tänkt att jag och min sambo ska göra lite övningar tillsammans så att han kan hjälpa, stötta och påminna mig under själva förlossningen. Även om det för mig just nu känns väldigt avlägset med förlossningen tänker jag att det ändå är bra att börja förbereda sig i god tid. Ju mer förberedd man är desto bättre tror jag.

Ha en toppenlördag allihopa. Nu ska jag klä på mig och bege mig mot stan.

• KnytetsMamma

Måndag igen och ny vecka, ännu en helg som försvann i ett nafs tycker jag. Men det har varit en bra helg, igår var det ju underbart väder så jag och sambon tog en skön promenad på eftermiddagen, tog en liten paus och satte oss mot en husvägg i solen en stund, man kände hur solen värmde och det har jag verkligen saknat Solig

Idag är det jobb sent, jobba 11-18 så jag har kunnat ha en lugn förmiddag. Faktiskt rätt skönt att börja sent på måndagar, då förlängs ju helgen några timmar. Annars är det mest jobb inplanerat i veckan, vi ska till barnmorskan på fredag morgon och det ser jag fram emot, ska få lyssna på Knytets hjärta igen, ta lite prover på mig och hoppas att allt ser bra och sen är det nog dags att börja mäta magen nu tror jag, spännande. Sen åker vi till svärföräldrarna fredag-söndag, blir trevligt. Vi ska också passa på att träffa gamla kompisar till sambon där, de vet ännu inget om Knytet utan det ska bli en överraskning, kul.

Hur ser era veckor ut? En del av er har sportlov har jag förstått, det hade jag inte tackat nej till heller faktiskt....

Ha en bra start på veckan !!! 

• KnytetsMamma

Vi har också haft samma barnmorska alla gånger vi varit där och komme ha så framöver också, jag skulle inte ställa upp på att ha olika hela tiden. Precis som Anna säger så blir det ju då svårt att få nåt bra sammanhang i det hela, även om de kan läsa i journalen vad man pratat om blir det ändå inte riktigt samma sak. Så jag tycker också att ni ska säga ifrån.

Usch, jobbigt med illamående igen, hoppas att det snart går över. Jag mår bara bra nu så jag försöker njuta för fullt eftersom man ju aldrig vet om det varar resten av graviditeten eller om man kommer få ont nånstans framöver.

Kul att höra att förlossningsföreläsningen är värd att besöka, vi kommer nog gå i april, det känns lagom att ha ca 2 månader kvar till BF när man går. Jag har än så länge inte börjat tänka så mycket på förlossningen utan försöker vara i nuet och bara läsa lite grann om förlossningen och hur man kan förbereda sig på bästa sätt. Ska inom kort också börja med mindfulness inriktat på förlossningen, tror jag kommer hjälpa mig mycket.

Skönt för alla er som har lov, en annan får jobba och slita som vanligt. Igår var det typ kaos på jobbet för jag var ensam stora delar av dagen, massor med kunder, telefonen ringde, lång kö, sakerna bara lades på hög och ännu mer kunder och telefonsamtal...men jag fick försöka ta djupa andetag och inte stressa men det är rätt svårt....var väldigt skönt att komma hem till dukat bord på kvällen och sen spendera resten av kvällen i soffan och en underbar sambo som gav mig fot- och benmassage Glad 

Ha en riktigt bra dag allihopa. Ser också fram emot fika nästa vecka!! 

• KnytetsMamma

Jag köpte faktiskt några bh:ar på lindex i söndags, passade på när det var 20% rabatt. De är sköna att använda redan nu så i värsta fall får jag väl sluta använda dem efter förlossningen om de inte passar. Jag behövde ändå köpa nya bh:ar eftersom mina gamla inte längre passar. Jag fick gå upp en storlek både på kupa och omkrets, precis som du Sandra. Får väl bara hoppas att de passar även sen när man ska sätta igång och amma. Annars var det ett bra pris, 320 kronor för 4 bh:ar, tycker jag är bra. Hade på mig en idag och den är väldigt skön så det känns som ett bra köp.

Åh, kul med ny bil Sandra. Vi har också funderat på en Saab 9-5 (mina föräldrar har en sån och en saab 9-3 men den är så trång i baksätet att 9-5:an känns mer som en familjebil). Men vi kommer förmodligen inte köpa nån  ny bil nu, vi kör så lite och vår gamla volvo 940 räcker gott och väl, stort bagageutrymme :) Sen kanske det inte är världens säkraste bil med tanke på att den är så gammal men den känns ändå stor och stabil att åka. Sen ytterligare en anledning till att vi inte vill köpa en ny bil just nu är för att det känns synd att ha en nyare bil stående ute, vår parkeringsplats ligger i Tannefors och då känns det rätt bra att ha en gammal bil som vi inte bryr oss så mycket om och som bara kostade oss 9000 när vi köpte den förra året. Men vi får se nästa helg när vi ska besiktiga den, om det är alldeles för mycket som måste åtgärdas kommer vi kanske fundera om när det gäller bilinköp...men vi känner som ni Anna, vi vet ju inte hur mycket det kostar att få barn så därför är det rätt skönt att inte behöva köpa en ny bil. Men vi får se vad som händer.

Nyss ringde min storasyrra mig och berättade att de fått sitt andra barn, ännu en liten pojke. Hon bor i Bryssel och berättade lite om hur det går till att föda barn där, lite skillnad mot här. Men allt hade gått bra och hon ska stanna några dagar på sjukhuset. Så synd att de bor så långt bort, dröjer ända till sommaren innan vi får träffa den lille. Men nu blir man ännu mer sugen på att lilla bebisen ska komma ut, är nog rätt otålig just nu. Men ska samtidigt försöka vara i nuet och inte bara se framåt, detta är ju ändå sista månaderna på många år som man bara har sig själv att tänka på i första hand, får passa på att vara lite extra egoistisk.

Ha nu en skön kväll, jag ska ta hand om lite tvätt och sen blir det nog en film. 

• KnytetsMamma

Jag tränade inget speciellt innan jag blev gravid men hade väl egentligen tänkt börja styrketräna lite för att stärka upp ryggen INFÖR en eventuell graviditet. Men sen blev jag gravid snabbare än jag trodde och hann aldrig börja. När jag pratade med barnmorskan om att jag funderade på att börja träna på gym tyckte hon inte att jag skulle göra det, jag kunde gå på vattengympan som de har om jag ville styrketräna lite lagom. Annars går jag mycket, är ute och tar en promenad varje dag och det tycker jag är så skönt och räcker som träning för mig just nu, både kroppen och huvudet mår bra. Sen är det klart att det hade varit bra om jag hade hunnit träna ryggen lite innan men det är ju för sent nu så därför tänker jag inte så mycket på det, jag blir trött i ryggen efter en hel dag på jobbet (eftersom jag står och går hela dagen) men det hade jag nog blivit även om jag inte varit gravid. Får väl se sen när bebisen kommit hur det blir med träning, jag är lite kluven till det av olika anledningar så kanske håller jag mig till promenader med barnvagnen även då...vi får se :)

I morse när jag var ute missade jag att titta på termometern och trodde att det var ungefär samma temperatur som de senaste dagarna...men det var ju betydligt kallare så jag var kall som en isbit när jag kom hem. Tur att sambon inte hunnit gå till jobbet än så han kunde värma mig. Nu har jag ätit lite, druckit en stor kopp te och ska strax bege mig till jobbet, ska klä på mig ordentligare nu.

Ha en bra dag, jag har en lång dag framför mig med jobb 9-14, sjukgymnastik 14-16 och sen jobb igen 16-18.15....skönt att det är torsdag i alla fall och snart helg igen...tiden bara rusar fram tycker jag.

Svar på tråden Linköping maj/juni 2012