Inlägg från: KnytetsMamma |Visa alla inlägg
  • KnytetsMamma

Linköping maj/juni 2012

Oj vad skönt med fredag. Ytterligare 1 vecka med underbemanning på jobbet tar på krafterna, ska bli väldigt skönt att inte ha planerat så mycket nu i helgen utan bara ta det lite som det kommer. Tyvärr ligger sambon nerbäddad i sängen, han gick hem från jobbet i förmiddags och har mer eller mindre sovit sen dess. Hoppas han känner sig lite piggare imorgon i alla fall.

Vår föräldragrupp börjar inte förrän 12 april tror jag, ser fram emot det och hoppas att det blir givande. Mycket hänger nog på vilka de andra i gruppen är, hoppas där är någon som man trivs med. Har inte engagerat mig så mycket i det här med träffarna sen efter barnet har kommit, får hoppas att det löser sig ändå och att man då har hunnit lära känna några andra nyblivna föräldrar att umgås med när man är mammaledig.

Jag tror att jag kan söndag eftermiddag, svärföräldrarna ska komma upp en söndag inom kort för att fika och lämna en byrå vi ska få av dem, vet ännu inte när det blir så det kan bli den 1/4 och i så fall kan jag förmodligen inte då. Hur ser det ut för er andra, funkar den söndagen?

Nu blir det nog soffhäng resten av kvällen Glad 

• KnytetsMamma

Jag bryr mig inte heller om ålder, man är inte äldre än man gör sig. Jag och min sambo har konstaterat att så länge vi kan vara "vuxna" i de situationer som kräver det så får vi vara lite barnsliga och naiva i övrigt, livet blir så mycket roligare då:)

Nu är jag rätt mör, precis varit ute och gått en lång runda. Hade ett ärende till Ryd centrum och har aldrig varit där innan (bara passerat Ryd med bil) så jag visste inte hur långt det var, det känns inte så långt när man åker bil...det tog drygt 1 timme och 10 minuter fram och tillbaka, känns i ljumskarna nu...får nog bli en lugn dag resten av dagen. Sambon ligger fortfarande nerbäddad i sängen, han var uppe en liten stund i morse och åt frukost men sover igen nu, hoppas bara han inte smittar ner mig.

Franed: vad kul att vi kommer i samma Föräldragrupp, lite dum tid på dagen bara tycker jag för både jag och sambon behöver rusa tillbaka till jobbet direkt efter för att fortsätta jobba några timmar till. Hade varit bättre om det varit på kvällstid tycker jag. Tillhör ni också vårdcentralen Nygatan?

Huset vi tittade på i söndags förra veckan är just nu uppe i drygt 2,7 miljoner (utgångspris 2 175 000). Hur kan mäklaren ha uppskattat priset så fel? Visst, huset var fräscht men väldigt litet så jag tycker inte att det är värt så mycket. Imorgon ska vi kolla på ett annat hus i samma område, det är dock betydligt större så det finns ju en risk att priset stiger ännu mer. Spännande med husvisningar i alla fall.

Sandraf: hur har det gått för er med huset ni är intresserade av? Har det kommit igång nån budgivning än?

Ha en fortsatt skön lördag...ska nog slappa lite i soffan nu tror jag Glad 

• KnytetsMamma

Jag tycker ni fattat ett klokt beslut Moa Li, riktigt små barn har ju ändå ingen aning om hur de bor eftersom de ändå inte är ute själva. Vi kommer förmodligen inte heller flytta på ett tag men vill ändå börja titta lite.

Det blev ingen husvisning idag eftersom sambon fortfarande kände sig krasslig och jag dessutom också börjat bli förkyld. Vi har haft en väldigt lugn dag, jag var ute en sväng i förmiddags och jag har nog aldrig gått så sakta, kroppen verkligen protesterade. Efter lunch och lite fika gick vi ut en sväng tillsammans och det var en riktig pärs, vi gick runt Trädgårdsföreningen och det tog typ en halvtimme...vi är inte riktigt i form nån av oss med andra ord. Han stannar hemma från jobbet imorgon, jag gör ett försök eftersom jag ändå ska upp till barnmorskan innan jobbet, men blir det för jobbigt går jag hem igen från jobbet, inte så trevligt att snora och hosta när man träffar så mycket folk som jag gör.

Imorgon är det alltså dags för barnmorskan, känns som vi nyss var där men det är ju ca 4 veckor sen. Ska bli kul att höra hjärtat, se vad som hänt med magen och så hoppas jag att alla prover är bra, vikten ska bli spännande också.

Annars har vi en lugn vecka framför oss, jag hoppas såklart att jag ska kunna jobba hela veckan. Lördag-söndag ska vi åka till Sollentuna och hälsa på en kompis till med mig man och barn, de har bott i Paris i flera år men har nu äntligen flyttat hem, ska bli kul för vi har inte setts på jättelänge.

Hoppas ni alla får en bra start på veckan!! 

• KnytetsMamma

Usch, förkylning och hosta är verkligen ingen hit, jag brukar väldigt sällan vara sjuk och blir jag väl förkyld är jag det typ i 2 dagar och sen är jag fit for fight igen. Men denna förkylning är seg, varit hemma från jobbet sen i måndags och får se hur det blir resten av veckan...samvetet säger till mig att jag "borde gå och jobba" och inte vara hemma och "lata" mig..men samtidigt tror jag inte att jag skulle orka stå och gå hela dagen och dessutom är det inte juste mot kunderna att snora och hosta dem i ansiktet...så jag får snällt vara hemma och hoppas att jag mår bättre imorgon. Idag är i alla fall sambon tillbaka på jobbet, hoppas att han inte blir sämre pga det för han hade fortfarande lite hosta och snuva i morse...usch, seg förkylning Rynkar på näsan

Igår var jag med om något obehagligt, vi hade gått till apoteket på sjukhuset för att köpa lite saker, på vägen dit började jag känna mig lite andfådd och matt men tänkte inte mer på det. Väl inne på apoteket sen började jag känna mig yr och när jag stod i kassan kändes det som att jag var utanför min egen kropp, hade liksom ingen riktig kontroll på kroppen...jag kände bara att jag måste sitta ner nu så jag lämnade allt och gick ut utanför apoteket och satte mig på golvet, fick nog någon form av panik för jag kunde plötsligt inte andas, det knöt sig i bröstet varje gång jag skulle andas in och det var väldigt obehagligt...är väldigt glad att sambon var med för han höll sig lugn, hämtade att glas vatten och tog mig i händerna och pratade lugnande, påminde mig att andas lugnt m.m. och då klarade jag av att andas...men jag var väldigt matt och yr efteråt, förmodligen ett blodtrycksfall...har fått det förr men då har bara svimningskänslorna kommit, inte det där med att inte kunna andas. Någon som känner igen det där?

Besöket hos barnmorskan i måndags gick bra, järnvärdet fortfarande bra så jag slipper järntabletter = SKÖNT, alla andra prover var också fortsatt bra, bebisens puls låg på ca 145, magen hade växt ett par cm sen senaste besöket och vikten hade gått upp ytterligare lite. Barnmorskan var väldigt nöjd med allt så det var skönt Glad Nu dröjer det ytterligare några veckor innan nästa besök och sen därefter blir det varannan vecka fram tills bebisen kommer. Känner på mig att tiden kommer att gå i rasande fart fram till dess, jobb i veckorna och sen har vi lite småsaker planerade på helgerna framöver: Stockholmsbesök, Skånebesök, bröllop i Göteborg...och sen helgerna i maj vill vi nog hålla oss hemma, fixa i hemmet inför bebisen och vara beredda OM bebisen skulle få för sig att komma tidigare.

Hoppas ni mår bra och att vi kan få till en fikadejt snart, är 1/4 spikat eller fortfarande bara på förslag? Jag tror i alla fall att jag kan då. 

• KnytetsMamma

Sandraf: åh, vad spännande med huset, håller tummarna stenhårt för att besiktningen inte visar på någon otrevlig överraskning. Härligt att slippa varm lägenhet på sommaren. Vi har dock väldigt tur med vår lägenhet som ligger på bottenvåningen och brukar hålla sig relativt sval, vi har nästan ingen sol som gassar in genom fönstrena så det är skönt. Men visst blir det varmt på sommaren, det går ju inte att undvika. För vår del dröjer det nog lite innan det blir flytt men vi kanske åker till våra familjers sommarhus på Öland och i Skåne lite i sommar, vi får se hur det går med Knytet.

Vi ska också på bröllop, 4 augusti så det är nästan precis 2 månader efter BF. Det är här i stan så det är ju skönt, de som ska gifta sig vet ännu inte om att vi ska ha barn så vi ska ringa och berätta det och höra om barn är välkomna på vigseln. De ska ha festen i sin trädgård så vi hoppas på att Knytet är välkommen, annars går vi kanske på vigseln bara. Sen i juli ska min syster ha dopkalas för sin son som föddes i februari (hon bor i Bryssel så de har dopet där men vill ha kalas för släkten i Sverige), då blir det en tur till Göteborg och då får vi hoppas att Knytet gillar att åka bil Glad 

Javli: håller tummarna för att ultraljudet nästa vecka går bra, behöver ju faktiskt inte betyda att barnet inte växer som det ska bara för att magen inte följer kurvan exakt. Men säger som Sandraf, så skönt att vi bor i Sverige med all den sjukvård som finns här. 

MoaLi: det var precis efter frukost så jag tror inte det beror på lågt blodsocker också men jag vet inte, varit lite svårt att äta sista dagarna när jag varit förkyld och sambon har inte heller varit så sugen på mat så det har blivit väldigt enkel mat, kanske helt enkelt för lite mat för både mig och Knytet. Men nu vet jag ju i alla fall att det kan hända och får vara försiktig. Ska till läkaren på mödrahälsovården på måndag, ska prata med henne om det då. Ska även diskutera lite hur länge hon tycker att jag ska jobba med tanke på att jag står och går hela dagarna, det är lite påfrestande och jag lär ju bara bli tyngre ju fler veckor som går. 

Förslag på fikaställe om vädret är fint: Café Åbacka nere vid Stångån, så mysigt om man kan sitta ute i deras trädgård. Men det spelar inte mig så stor roll egentligen...

Fikalistan för 1/4 på em (14.00 som Javli föreslog eller finns andra önskemål??) kom med förslag på bra fikaställe   

Lilla_a76 (anna)
    KnytetsMamma (Maria) 

Idag mår jag bättre men bestämde mig ändå igår för att stanna hemma från jobbet både idag och imorgon, samvetet gnager att jag är lat och att jag borde gå och jobba nu när jag är lite piggare men jag ska försöka ignorera det och tänka på mig och Knytet.

Ha en bra dag!1 

• KnytetsMamma

Vårt babynest som svärmor sydde för några veckor sedan är rött med moln på. Hade då ingen aning om att det är ett väldigt känt barntyg, fastnade bara spontant för det. När jag sen berättade för en kompis om det sa hon direkt "Men, det måste ju vara Färg& Form av Gunilla Axén" och hon hade ju helt rätt. Det är verkligen fina tyger, skulle gärna sy något i trikåtyg till Knytet men får se om jag överlåter det till svärmor istället.

Idag mår jag äntligen lite bättre men ska ändå vara hemma från jobbet, är fortfarande ganska trött och lite hostig så en till dag hemma gör susen och sen är jag fit for fight att jobba nästa vecka.

Hoppas ni alla får en bra dag i det underbara vädret Solig  och en trevlig helg. 

• KnytetsMamma

Klockan 15 den 1/4 funkar för dig, plats spelar mindre roll men om ni andra kan tänka er Åbacka kanske vi ska köra på det (om det är fint väder dvs....man ska ju helst sitta ute i trädgården och fika).

Vilket härligt väder det är, har suttit på vår lilla innergård och läst en stund på förmiddagen, riktigt varmt och skönt. Nu är jag inne för lunchpaus, blir nog en liten siesta när jag ätit för jag är fortfarande inte 100% återställd efter förkylningen, riktigt segdragen förkylning det här :(

Ha en fortsatt skön fredag!!!

• KnytetsMamma

Nu är jag äntligen frisk och känner mig piggare, så skönt. Jag är inte van att vara sjuk och då känns det extra jobbigt att vara hängig så länge. Men idag blir det jobb igen. Ska dock först till läkaren på MVC, min barnmorska tyckte att jag skulle träffa en läkare pga vissa omständigheter i min bakgrund. Känns bra att få träffa en läkare faktiskt, har lite frågor och funderingar jag ska ta upp. Sen blir det jobb 11-18, hoppas det går bra, man kommer ur gängorna ganska snabbt när man är borta. Ska försöka prata med min arbetsgivare om hur jag/vi planerar föräldraledigheten, hoppas hon har tid idag. 

Det är så skönt att det är påsk nästa vecka, det innebär ju kort arbetsvecka både nästa vecka och veckan efter påsk, härligt. Vi åker ner till mina föräldrar i Skåne över påsken, ska bli skönt att komma dit och bli lite omhändertagen :) Och så hoppas vi såklart på fint väder så vi kan vara ute lite. Vi ska vara i sommarstugan och det är så skönt för där finns inte internet och väldigt dålig mottagning på mobilen så man kan verkligen koppla av där, skönt.

Nu ska jag få i mig lite mellanmål innan jag beger mig till läkaren.
    Ha en bra dag i solen allihopa!!! 

• KnytetsMamma

Jag verkar ha haft riktig tur med FK eller ett enkelt ärende för jag fick väldigt snabbt svar från dem om vilken SGI jag kommer få min föräldrapenning på. Det är kanske enkelt om man har en vanlig tillsvidareanställning på heltid och arbetsgivaren snällt fyller i uppgifterna. Hoppas att ni andra snart får besked också, förstår att det är jobbigt att vänta. Imorgon har jag 10 v till BF, kan nog inte riktigt ta det till mig, känns fortfarande helt overkligt men förmodligen blir det mer och mer verkligt ju närmare BF jag kommer. Längtar i alla fall efter det lilla knytet nu Glad

Nu ska jag tillbaka till jobbet efter en skön lunchpaus i soffan, 4 timmar kvar och sen slutar jag, det ska nog gå bra det också. 

• KnytetsMamma

Sandraf: vad skönt att du bara har så få dagar kvar. Själv har jag på fredag 8 veckor kvar att arbeta, tänkte gå hem den 25/5 om allt går bra hela vägen. Visst, ibland hade det varit skönt att kanske gå hem tidigare men jag tror att det finns en risk att jag kommer att bli rastlös om jag är hemma för länge innan Knytet kommer så därför tror jag att det blir lagom att gå hem den 25/5, det är ju ändå inte alls länge med 8 veckor kvar att jobba, tiden kommer rusa fram. Lycka till på besiktningen, hoppas att den inte visar på några otrevliga överraskningar utan att ni kan flytta in som planerat i juni. Spännande!!

Jag är väldigt glad att jag än så länge inte lagt på mig så mycket i vikt, sist jag var hos barnmorskan (förra veckan i vecka 30 (29+5) hade jag gått upp drygt 8 kg, kan fortfarande ha en del av mina vanliga kläder och mina ringar sitter fortfarande bra på händerna. Men man vet ju aldrig, kanske svullnar jag också upp om några veckor.

Såg väderprognosen igår, tyvärr verkar det inte alls bli soligt och varmt i helgen. Ska vi ändå köra fika på Åbacka eller ska vi byta till nåt café i stan? Lite av poängen med Åbacka är ju att kunna sitta ute i deras trädgård i solen. Vad tycker ni andra?

Nu ska jag äta lite mellanmål innan det är dags för jobb 9-16 idag, rätt lagom. Har sen lite ärenden på stan efter jobbet.

Ha en bra dag!! 

Svar på tråden Linköping maj/juni 2012