• Ogi

Londonföräldrar, hjälp mig!

Tankarna om London har funnits där länge, men först nu börjar vi på allvar vilja flytta och vi tänker att vi kanske kan flytta inom ett år eller däromkring.

Vi har två små barn som för tillfället är 2,5 och 1 år gamla. Vi planerar att starta eget, vilket ger oss möjligheten att kunna bo var som helst i världen, eftersom verksamheten inte kommer vara platsbunden.

Jag undrar över en hel del saker och tänkte att ni med lite mer erfarenhet kunde hjälpa mig att besvara dem...

1. Hur är det med dagis? De dagis vi kollat upp kostar skjortan! Är det ens värt att ha barnen på dagis? Hur har ni gjort? Vilka dagis kan ni rekommendera?

2. Hur är det med skolan? Har hört massa negativt om public school, men vet ju inget själv. Hur uppfattar ni det? Vilka skolor finns att rekommendera och hur funkar det att söka in - eller behöver man inte det?

3. Hur är barn- och vuxensjukvården? Vår äldsta son går på årliga kontroller för hjärta (mindre hjärtfel) och njure (saknar en njure). han går även hos dietist, eftersom vi misstänker matallergi plus att han inte går upp i vikt som han ska. Allt detta medför att vi i Sverige har ganska tät kontakt med sjukvården. Hur hade det funkat i London/UK? Finns BVC? Kostar det något, hur mycket i så fall?

4. Finns det bra utbud på mjölkfri kost? Tänker främst på havre- och risprodukter.

5. Vilka områden i London rekommenderar ni om man har barn? Vilka rekommenderar ni inte?

Det är några av tankarna just nu... Hoppas någon kan hjälpa mig med något i alla fall :) 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-22 10:33
    Forts. Punkt 5. Vi har en budget på 1200 pund i månaden exklusive counsil tax. Det ska ligga max 30 minuter med buss/tube/tåg från Shoreditch.

• Svar på tråden Londonföräldrar, hjälp mig!
  • Thedrjohn

Dagis är väldigt dyrt. 5 timmar om dagen varje vecka kostar mellan 6-10 000 SEK. För barn som är 3 år och äldre får man 15 timmar i veckan gratis av country council.

Mina barn går på vanlig skola och det är hur bra som helst. Man behöver söka och skolorna kan vara oversubscribed. Varje skola inspekteras regelbundet och dessa rapporter s.k OFSTED reports läggs ut på nätet.

Sjukvården är bra och väldigt gratis dvs. inte ens patientavgifter eller läkemedel (iaf för barn)

Utbudet av matvaror är nog 3 gånger större än utbudet i Sverige. Detta gäller även specialkost.

• Ogi

Perfekt låter det ju som!! :) med undantag för dagis då... Hur gör folk? Är de hemma med barnen till de börjar skolan eller? Har du några tips på barnvänliga områden (eller icke barnvänliga)?

• londonkarin

Hej!

Jag kan fylla i lite om omraden i London. Jag kan ju inte givetvis alla stadsdelar sa jag kan bara namna stallen dar vi bott. Nar var aldsta dotter foddes bodde vi i Earlsfield (south west), Wandsworth, Clapham Common (relativt dyrt). Som barnfamilj skulle jag nog dock undvika Clapham North och allt norr om det. Wimbledon ar trevligt och jag har for mig att det bor en hel del svenska familjer dar. I Barnes finns det en svensk skola. Vi har bara bott soder om the Thames men jag vet att det finns en hel del fantastiska stallen north of the river ocksa.

Som alternativ till dagis finns childminders (dagmamma) och kan vara billigare, finns massa info. online.

Hoppas det hjalper lite och hor garna av dig igen om du undrar over nat mer. Lycka till!!

• Ogi
    londonkarin skrev 2011-12-02 13:14:12 följande:

Hej!

Jag kan fylla i lite om omraden i London. Jag kan ju inte givetvis alla stadsdelar sa jag kan bara namna stallen dar vi bott. Nar var aldsta dotter foddes bodde vi i Earlsfield (south west), Wandsworth, Clapham Common (relativt dyrt). Som barnfamilj skulle jag nog dock undvika Clapham North och allt norr om det. Wimbledon ar trevligt och jag har for mig att det bor en hel del svenska familjer dar. I Barnes finns det en svensk skola. Vi har bara bott soder om the Thames men jag vet att det finns en hel del fantastiska stallen north of the river ocksa.

Som alternativ till dagis finns childminders (dagmamma) och kan vara billigare, finns massa info. online.

Hoppas det hjalper lite och hor garna av dig igen om du undrar over nat mer. Lycka till!!

Tack för tipsen! Ska kolla upp lite om dem :)
  • Protea
    Ogi skrev 2011-11-30 21:00:51 följande:
    Tankarna om London har funnits där länge, men först nu börjar vi på allvar vilja flytta och vi tänker att vi kanske kan flytta inom ett år eller däromkring.

Vi har två små barn som för tillfället är 2,5 och 1 år gamla. Vi planerar att starta eget, vilket ger oss möjligheten att kunna bo var som helst i världen, eftersom verksamheten inte kommer vara platsbunden.

Jag undrar över en hel del saker och tänkte att ni med lite mer erfarenhet kunde hjälpa mig att besvara dem...

1. Hur är det med dagis? De dagis vi kollat upp kostar skjortan! Är det ens värt att ha barnen på dagis? Hur har ni gjort? Vilka dagis kan ni rekommendera?

2. Hur är det med skolan? Har hört massa negativt om public school, men vet ju inget själv. Hur uppfattar ni det? Vilka skolor finns att rekommendera och hur funkar det att söka in - eller behöver man inte det?

3. Hur är barn- och vuxensjukvården? Vår äldsta son går på årliga kontroller för hjärta (mindre hjärtfel) och njure (saknar en njure). han går även hos dietist, eftersom vi misstänker matallergi plus att han inte går upp i vikt som han ska. Allt detta medför att vi i Sverige har ganska tät kontakt med sjukvården. Hur hade det funkat i London/UK? Finns BVC? Kostar det något, hur mycket i så fall?

4. Finns det bra utbud på mjölkfri kost? Tänker främst på havre- och risprodukter.

5. Vilka områden i London rekommenderar ni om man har barn? Vilka rekommenderar ni inte?

Det är några av tankarna just nu... Hoppas någon kan hjälpa mig med något i alla fall :) 
    1. Jag har bott i Kingston upon Thames is ydvastra London (I narheten av Wimbledon) och nu bor jag i sydostra. Sydvastra London har manga fina omraden men ar otroligt dyrt. Dagis kan kosta sa mycket som uppat £75 per dag. Skulle gissa pa att medel ligger pa ca £1000 i manaden. Olika stadsdelar kan ha olika priser. Dagis ar otroligt dyrt har sa jag har valt att vara hemmamamma.

2.Det finns bade bar och daliga statliga skolor 'public' betyder privat har i England men jag antar att du menar statliga skolor. Ofta ar det dyrare att bo i omradet nara bra skolor. De borjar skolan terminen efter de fyllt 5 vilket betyder att min son kan borja paskterminen efter han fyller 5 men de flesta i samma alder kommer att borja nar de ar 4.5 - han ar fodd i januari. Det kanns fel for mig att en 4.5 aring ska sitta vid bankar och lara sig lasa, skriva och rakna samt ha laxor men det ar ju ett tag dit han ar bara 11 manader an sa lange!

3. Jag ar typ 1 diabetiker och har bra erfarenheter av sjukvarden. Den ar gratis samt att alla recept ar gratis for barn. Du kommer att ha en sk 'Health visitor' som ar nagot liknande BVC i sverige. Det ar gratis.

4. Specialkost finns i mangd.

5. Det ar svart att rekommendera omraden, beror lite pa vilken prsiklass ni ar ute efter.

Lycka till!!
  • Ogi
    Protea skrev 2011-12-05 12:32:15 följande:
    1. Jag har bott i Kingston upon Thames is ydvastra London (I narheten av Wimbledon) och nu bor jag i sydostra. Sydvastra London har manga fina omraden men ar otroligt dyrt. Dagis kan kosta sa mycket som uppat £75 per dag. Skulle gissa pa att medel ligger pa ca £1000 i manaden. Olika stadsdelar kan ha olika priser. Dagis ar otroligt dyrt har sa jag har valt att vara hemmamamma.

2.Det finns bade bar och daliga statliga skolor 'public' betyder privat har i England men jag antar att du menar statliga skolor. Ofta ar det dyrare att bo i omradet nara bra skolor. De borjar skolan terminen efter de fyllt 5 vilket betyder att min son kan borja paskterminen efter han fyller 5 men de flesta i samma alder kommer att borja nar de ar 4.5 - han ar fodd i januari. Det kanns fel for mig att en 4.5 aring ska sitta vid bankar och lara sig lasa, skriva och rakna samt ha laxor men det ar ju ett tag dit han ar bara 11 manader an sa lange!

3. Jag ar typ 1 diabetiker och har bra erfarenheter av sjukvarden. Den ar gratis samt att alla recept ar gratis for barn. Du kommer att ha en sk 'Health visitor' som ar nagot liknande BVC i sverige. Det ar gratis.

4. Specialkost finns i mangd.

5. Det ar svart att rekommendera omraden, beror lite pa vilken prsiklass ni ar ute efter.

Lycka till!!
    Tack snälla för bra tips och insyn i hur det är! Jag har givetvis några följdfrågor :) Hoppas att du kan besvara dem!

1. Hur klarar du av att vara hemmamamma? Det hade jag också kanske velat... Just nu lutar det mer åt att vi kommer jobba omlott och vara hemma med barnen halva dagarna var eller varannan dag. Vi planerar att jobba hemifrån båda två, alternativt på något litet hyrt kontor (eget företag).

2. Hur ser terminerna ut, alltså när börjar de och när slutar de? Jag har ett barn som fyller 5 år i juli 2014 och ett som fyller 5 år i december 2015.  

5. Vi bor i relativt nybyggt i Sverige idag och vill väl inte byta ner oss jättemycket. Standarden måste vara ganska hög - alltså inga heltäckningsmattor i badrummet, fräscht kök, fräscht badrum i allmänhet, 3 rok (2 bedroom). Vi betalar runt 8000 idag. Allt beror ju på hur mkt vi kommer tjäna när vi bor i London, men vi är inte ute efter superdyrt... Vad menar du med dyrt? Vilka prisskillnader tittar vi på? Det viktigaste är egentligen att inte hamna i ett sunkigt område med kass skola och vård... 
  • YokohamaNr2

Kan berätta lite om skolan då, min son började nu i September och han fyller 5  i December, han är därmed en av de äldre i klassen. Din äldsta skulle tyvärr då bli en av de yngre då han skulle vara 4 år och två månader när han börjar. (Man börjar reception class i september efter att du har fyllt 4)

Men jag kan lugna er med att det inte är direkt in i skolbänken utan det är lärande genom lek i Reception som är den första klassen. Min son har inte ens skolbänkar i sitt klassrum utan det är olika stationer där de målar, läser, pysslar mm mm

De har börjat lära sig bokstäver men det är inga direkta läxor utan mer detta övar vi på nu och så får de hem saker som man kan följa med i och öva på hemma.

Vi bor i Norra London, det finns en massa tokdyra områden här som Muswell Hill, Highgate, Crouch End, Hamptsead mm men vi bor i ett lite mer opretantiöst område där du skulle kunna hyra ett hus för runt £1100-1300 i månaden med bra standard. (det går att hitta bra hyrpriser i dyra områden också men så klart dyrare, marknaden just nu är bra för uthyrare och då blir det genast dyrare) De flesta har tagit bort sina heltäckningsmattor men du kan räkna med att husen är mkt kallare och dragigare än svenska

För att få ett hum om priser att hyra och köpa så kan du kolla in områden på dessa sidor: ta som exempel post koderna, N10 (muswell hill) N11 (Friern Barnet) N7 (Highgate), NW1 (Camden)
    www.rightmove.co.uk
    www.findaproperty.co.uk

• Protea
    Ogi skrev 2011-12-05 20:47:43 följande:
    Tack snälla för bra tips och insyn i hur det är! Jag har givetvis några följdfrågor :) Hoppas att du kan besvara dem!

1. Hur klarar du av att vara hemmamamma? Det hade jag också kanske velat... Just nu lutar det mer åt att vi kommer jobba omlott och vara hemma med barnen halva dagarna var eller varannan dag. Vi planerar att jobba hemifrån båda två, alternativt på något litet hyrt kontor (eget företag).

2. Hur ser terminerna ut, alltså när börjar de och när slutar de? Jag har ett barn som fyller 5 år i juli 2014 och ett som fyller 5 år i december 2015.  

5. Vi bor i relativt nybyggt i Sverige idag och vill väl inte byta ner oss jättemycket. Standarden måste vara ganska hög - alltså inga heltäckningsmattor i badrummet, fräscht kök, fräscht badrum i allmänhet, 3 rok (2 bedroom). Vi betalar runt 8000 idag. Allt beror ju på hur mkt vi kommer tjäna när vi bor i London, men vi är inte ute efter superdyrt... Vad menar du med dyrt? Vilka prisskillnader tittar vi på? Det viktigaste är egentligen att inte hamna i ett sunkigt område med kass skola och vård... 
    Visst jag svarar garna sa gott jag kan!

1. Jag trivs jattebra att vara hemmamamma. Har jobbat heltid som hogstadie och gymnasielarare i 11 ar och trodde aldrig att jag skulle bli just hemmamamma! Nu akn jag inte tanka mig nagot annat! Jag har bade svenska och britiska vanner men barn som jag umgas med och gar pa en del aktiviteter pa tva childrens centres i min omrade.

2. Har finns det 3 terminer - host fran September till jul, var januari till pask och sen sommar pask till ca 3e veckan i juli. 2 veckors lov till jul och pask och 6 till sommaren plus en veckas half term mitt i varje termin.

3. Hur husen/lagenheterna ser ut varierar men heltackningsmatta i badrummet har jag inte sett pa lange! Vad det kostar att hyra beror vart du bor, vi ager var lagenhet och ska salja i det nya aret och leta hus. Vi flyttar antagligen ut ur London mot Ashford/Canterbury. Vi far sa mycket mer for pengarna dar. Skolorna kan variera aven i samma omrade. Jag har fatt bra vard har men sjukhusen mm kan vara slitna.
  • Ogi

Tack igen alla som svarat! Vi har kollat lite med ekonomin nu och kommit fram till att vi just nu inte vill betala mer än 1000 pund i månaden inklusive council tax. Sen när jag också börjar jobba, så kan vi flytta igen och bo bättre...

Frågan är då; vilka områden är bra i den prisklassen? Vi sätter standard före antal rum, så om vi måste bo i en 1 bed i ett år, så gör det ingenting bara standarden är ok. Helst vill jag ju ha 2 beds och kanske uteplats, men det är ju inte säkert att det går. Eller? Jag har kollat runt på Foxtons, findproperty och andra som ni har länkat till men det är ju svårt att på förhand veta vilka områden som är bra och icke bra... 

Motivera gärna ifall ni tipsar om områden!

Två andra frågor... Finns någon bra sida/forum där det finns aktiva london-nykomlingar eller där man kan få hjälp med alla hundratusenmiljarder frågor? Och vilka försäkringar ska man ha/ta?

Tack! Hoppas någon svarar :) Detta är såååå spännande! 

• tänkertill
    Ogi skrev 2011-12-21 22:26:54 följande:
    Tack igen alla som svarat! Vi har kollat lite med ekonomin nu och kommit fram till att vi just nu inte vill betala mer än 1000 pund i månaden inklusive council tax. Sen när jag också börjar jobba, så kan vi flytta igen och bo bättre...

Frågan är då; vilka områden är bra i den prisklassen? Vi sätter standard före antal rum, så om vi måste bo i en 1 bed i ett år, så gör det ingenting bara standarden är ok. Helst vill jag ju ha 2 beds och kanske uteplats, men det är ju inte säkert att det går. Eller? Jag har kollat runt på Foxtons, findproperty och andra som ni har länkat till men det är ju svårt att på förhand veta vilka områden som är bra och icke bra... 

Två andra frågor... Finns någon bra sida/forum där det finns aktiva london-nykomlingar eller där man kan få hjälp med alla hundratusenmiljarder frågor? Och vilka försäkringar ska man ha/ta?

Det där är en så jättesvår fråga tycker jag. Att välja område utan att veta vad man vill ha "nära till" (som jobb till exempel) är nästan omöjligt. Att hamna "fel" kan innebära mycket extra restid varje dag. Det finns bra och barnvänliga områden åt alla vädersträck i princip. 

Vill ni ha skola också så bör du ta reda på vilka områden som har bra statliga skolor innan ni flyttar och läsa på om urvalskriteria för just de skolor ni är intresserade av. Om det är avstånd, ungefär hur nära ni bör bo etc. Detta kommer "automatiskt" peka på vissa områden.

Men först är som sagt vädersträck och det finns bra områden "överallt". Själv har jag en förkärlek till norra London. Med den budgeten ni har så känns det som att nu bör söka er en bit utanför stan.

www.ofsted.gov.uk kan du läsa om skolor, barnomsorg mm och kanske att du kan hitta nyinflyttade svenska på www.londonsvenskar.com?

Lycka till!

• Vaniljkex

Det later mer som ytteromradena med er budget, men om ni kan tanka er att bo smatt, sa kan det kanske ga att hitta nagot lite mer centralt oxa. Council tax beraknas pa vardet pa bostaden, sa generellt hogre skatt vid storre hus/lgh. Jag tycker att primelocation.com har varit en jattebra sajt att soka bostad pa, var inne dar dagligen i flera ars tid innan vi till slut flyttade i varas. Lagg in er budget, antal sovrum, omrade och se vad som finns. upmystreet.com ar oxa bra att kika pa. Alla maklare finns med dar. Du lagger in postcode och far en rapport om brottlighet, skolor, vilka som bor dar, vilka bilar som kors etc. Inte alltid helt korrekt, men inte dumt som komplement. Barnvanliga omraden finns overallt. Bor sjalv i SW11 och det ar massor av ungar har.

Dagis AR snuskigt dyrt. Var trearing gar pa en privat nursery school, och 9.30am-3pm tre dagar i veckan och 9.30am-12.30pm en dag kostar (inkl simning) £2226 per termin, och da har councilns bidrag redan dragits av. Till det tillkommer frukt varje dag, medhavd lunch och de utflykter de gor. Det finns helt OK "kommunala" nursery schools oxa, men de ar forst fran ca 2.5 ar tror jag, sa det behover inte kosta skjortan. Inne i London ar de statliga skolorna oftast inget vidare (om man inte ar katolik), sa valjer ni att bo centralt galler det att genast registrera barnen pa privatskolornas listor om ni kan tanka er att ha privat skola, och hoppas att ni inte star for langt ner for att fa en intervju/assessment. Jag tror att hur man an vrider och vander sa blir det en ganska snav typ av barnfamiljer man stoter pa pa dagis/skola, alla ar ungefar lika rika eller fattiga.  Fast det hjalps upp av att de finns sa manga kulturer representerade.

Jag ar nojd med varden har, jag har stort fortroende for var GP. For barnen ar allt gratis, for vuxna kostar det £7.10 (har jag for mig) per recept att fa medicin, men lakarbesoken ar kostnadsfria.

Det ar toppen att bo i London, men se till att budgetera sa att ni har rad att ta del av utbudet som finns. Det ar inte kul att inte ha nagra pengar har, vet jag av egen erfarenhet som student min forsta tid har.
  • tahira

Jag tycker att du fått bra svar! På Londonsvenskar.com har de/vi en hel del info också (sidan är nere just nu, men kommer upp imorgon igen).

Dagis är svindyrt, men ofta kan man välja att ha barnen halvdagar, och ibland kan man betala per timme, osv. Vi hade sonen, som då var 4 på dagis i ett halvår. Han började skolan när han var 4,5. Anledningen till att vi hade honom på dagis var att han skulle lära sig engelska tills dess att han började skolan. Dessutom är han ensambarn och vi kände att han behövde barn kring sig.

Vi valde ett litet montessori-dagis och de var hur bra som helst. Jag är fortfarande tacksam för allt de gjorde för honom, och oss.

Public school betyder privatskola, men jag gissar på att du menar statlig skola? Vår son går på privatskola, mest för att det var ett sådant meck att hitta rätt statliga skola. Vi orkade inte hålla på att greja med att bo i rätt område och så vidare.

På vår sons skola har det fram tills nu (han fyller 6 på fredag) varit mest lek och skoj och han älskar skolan. De gör allt i lugn takt och har verkligen kul med lärandet. Så vet jag att det är på vissa statliga skolor också, och på vissa privata. På andra är det stenhård disciplin som gäller och i ett annat gäng skolor är det närmare anarki. Man får gå på besök och kolla OFSTEAD helt enkelt.

Vården är fantastisk! Vi är nöjda med allt som har med vård att göra. Min man skadade knät i en klättringsolycka, jag har fått märkliga utslag och sonen hade en öroninfektion, men de har varit lika bra varje gång. Likaså tandvården!

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: londonsvenskar.com/tahira/
  • gabi007

Spännande att ni vill flytta till London! Det blir rätt tajt med £1000 i hyra inklusive council tax. Kolla i Wandsworth council för där är council tax lägst i hela London. Jag har själv bott i Southfields och Tooting i det council och de områdena är helt ok. Ni kan absolut hitta en 1 bed inom er budget, men svårt med större och med uteplats. Om ni vill tänka lite framåt och på skola så finns svenska skolan i Barnes vilket är ett dyrt område, men Hammersmitt ligger inte långt bort och är väldigt trevligt och väldigt centralt....och billigare än Barnes. Ett annat alternativ är Norska skolan som tar emot både svenska och danska elever. Den ligger i Wimbledon/Raynes Park. Detta området är väldigt familjevänligt och inte alls lika dyrt som Barnes. Ni kan absolut hitta en 1 bed där....kanske tom en 2 bed Dagisen är dock dyra i hela London. Min dotter (2 år) går 1.5 dag i veckan och vi betalar ca £500/månaden för det. Det är dock bra för henne att gå på dagis märker jag. Hon har börjat prata engelska ord och är mer social och inte lika blyg. Jag skulle undvika childminders eftersom de ofta inte har nån utbildning i ämnet. Vem som helst kan bli childminder... Dagisen känns "säkrare". Från 3 års ålder får de gratis 15h i veckan i en lokal primary school...kallas nursery school. Ni skulle ha anmält senast 15 jan för er 2.5 åring...men de skolor som är länkade till Church of England har egna ansökningsdatum. Dessa skolor är som vilka andra statliga skolor...endast hälften av barnen ska vara medlemmar i kyrkan för att komma in så alla får en chans.

oj, det blev ett långt och rörigt inlägg. Hoppas det var till hjälp! 
  • gabi007

Det ska vara Hammersmith och inte Hammersmitt...

Skulle tillägga att den norska och svenska skolan också har dagis...och det ska vara billigare än de flesta engelska dagisen.

• Ogi
    tahira skrev 2012-01-15 23:06:25 följande:
    Jag tycker att du fått bra svar! På Londonsvenskar.com har de/vi en hel del info också (sidan är nere just nu, men kommer upp imorgon igen).

Dagis är svindyrt, men ofta kan man välja att ha barnen halvdagar, och ibland kan man betala per timme, osv. Vi hade sonen, som då var 4 på dagis i ett halvår. Han började skolan när han var 4,5. Anledningen till att vi hade honom på dagis var att han skulle lära sig engelska tills dess att han började skolan. Dessutom är han ensambarn och vi kände att han behövde barn kring sig.

Vi valde ett litet montessori-dagis och de var hur bra som helst. Jag är fortfarande tacksam för allt de gjorde för honom, och oss.

Public school betyder privatskola, men jag gissar på att du menar statlig skola? Vår son går på privatskola, mest för att det var ett sådant meck att hitta rätt statliga skola. Vi orkade inte hålla på att greja med att bo i rätt område och så vidare.

På vår sons skola har det fram tills nu (han fyller 6 på fredag) varit mest lek och skoj och han älskar skolan. De gör allt i lugn takt och har verkligen kul med lärandet. Så vet jag att det är på vissa statliga skolor också, och på vissa privata. På andra är det stenhård disciplin som gäller och i ett annat gäng skolor är det närmare anarki. Man får gå på besök och kolla OFSTEAD helt enkelt.

Vården är fantastisk! Vi är nöjda med allt som har med vård att göra. Min man skadade knät i en klättringsolycka, jag har fått märkliga utslag och sonen hade en öroninfektion, men de har varit lika bra varje gång. Likaså tandvården!
    Tack för tipsen! Har varit inne på Londonsvenskar och läst en hel del, bland annat din blogg faktiskt :)
    Du skrev på bloggen att ni hade varit i kontakt med någon sorts agentur för skolor, som tipsade er om vilken skola ni skulle välja. Hur får man kontakt med en sån agentur och vad kostar det?
    gabi007 skrev 2012-01-22 00:15:54 följande:
    Det ska vara Hammersmith och inte Hammersmitt...

Skulle tillägga att den norska och svenska skolan också har dagis...och det ska vara billigare än de flesta engelska dagisen.
    Tack för svaret! Jag ska kolla upp det Norska dagiset/skolan också.

Vad gäller budgeten så har vi räknat om lite och nu har vi 1200 i månaden exklusive counsil tax. Det kändes som om den magiska gränsen gick där någonstans och vi kunde plötsligt hitta mycket mer som vi gillade.

Dagis verkar vara extremt dyrt... Men när jag pratade med en engelsman för någon månad sedan, så sa han att han bara betalar ett par hundralappar i månaden för båda sina barn (fast de går inte heltid, bara runt 15 timmar i veckan, 2 och 3 år gamla). Men hans barn bor i Cambridge... Är det så att dagis i just London är dyra och att de är billigare i resten av landet?
  • tahira
    Ogi skrev 2012-01-22 10:30:45 följande:
    Tack för tipsen! Har varit inne på Londonsvenskar och läst en hel del, bland annat din blogg faktiskt :)
    X skrev på bloggen att ni hade varit i kontakt med någon sorts agentur för skolor, som tipsade er om vilken skola ni skulle välja. Hur får man kontakt med en sån agentur och vad kostar det?
    Nu är det bara privatskolor de hjälper med, men det kanske ni funderar på? Det kostar ca £200 har jag för mig, de vi använde hittas på www.gabbitas.co.uk/
    Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.com
  • tänkertill
    X skrev på bloggen att ni hade varit i kontakt med någon sorts agentur för skolor, som tipsade er om vilken skola ni skulle välja. Hur får man kontakt med en sån agentur och vad kostar det?

Tack för svaret! Jag ska kolla upp det Norska dagiset/skolan också.

Vad gäller budgeten så har vi räknat om lite och nu har vi 1200 i månaden exklusive counsil tax. Det kändes som om den magiska gränsen gick där någonstans och vi kunde plötsligt hitta mycket mer som vi gillade.

Dagis verkar vara extremt dyrt... Men när jag pratade med en engelsman för någon månad sedan, så sa han att han bara betalar ett par hundralappar i månaden för båda sina barn (fast de går inte heltid, bara runt 15 timmar i veckan, 2 och 3 år gamla). Men hans barn bor i Cambridge... Är det så att dagis i just London är dyra och att de är billigare i resten av landet?

Jag vet inte kostnaderna runt om i landet men generellt kan man säga att London är dyrare vad det gäller det mesta. Det är inte så konstigt att privata dagis är dyrare exempelvis. De har ju högre hyror och löner att betala och så är de inte subventionerade... Nu tror jag iofs inte att Cambridge är speciellt mycket billigare egentligen eftersom det är pendelavstånd till London och en mycket fin stad.

Statliga nurseries är billigare än privata och från 3 år går man gratis 15 timmar i veckan - om man får plats. Och om man gillar nurseriet. Förenklat kan man säga när det gäller skolor och nurseries i London - om det är bra är det kö och är det ingen kö så är det inte ett bra ställe. Utanför London är det inte så.
  • gabi007

Testa denna länken!
    www.childcare.co.uk/

Jag vill poängtera att allt inte handlar om höga kostnader i London. Inkomsterna är generellt högre så man kan fortfarande ha en bra levnadsstandard. Inkomstskatten är lägre och speciellt om man har eget företag så är skatterna mycket lägre...mycket! Det är ett bra land ni har valt för att driva eget företag

En annan positiv sak är att det finns mycket att hitta på med barn om man är hemma. Det är betydligt fler mammor som är hemma eller jobbar deltid så just därför... Trots att det verkar lite gammaldags har jag börjat vänja mig vid att det är ok att vara hemma med barnen och skjuta på karriären tills de börjar skolan. Arbetsgivare verkar inte så skeptiska till det heller när man kommer tillbaka...beroende på bransch förstås.

• MamaPapa
    Man får som sagt 15 timmar gratis från 3 år så då brukar priset gå ner lite. London dagis är generellt dyrare men jag bor i nordvästra England och betalar ca 900 i månaden för full tid  så det är inte så billigt här uppe heller (sedan är lönerna generellt lägre här uppe också så det jämnar nog ut sig).

När de börjar skolan så blir livet lättare ekonomiskt. Men vill man ha breakfast club och after school club (typ fritids) så kostar det extra eftersom det oftast drivs i privat regi men det är ju långt ifrån dagis summorna.  
Svar på tråden Londonföräldrar, hjälp mig!