• Boothwalker

    Årets Fl-fotograf 2011 - 5. Barn

    http://www.familjeliv.se/hem/boothwalker/gallery/phph5qfwk.png

    Deltävling: 5 av 10 * Rösta på den bild du gillar bäst * Du får inte rösta på din egen bild
    eller fiska röster * Omröstningen pågår tillochmed 11/12 * Var trevlig och ha kul * Lycka till =)


    1.   http://www.familjeliv.se/hem/boothwalker/gallery/phpsdnaoe.jpg

    2.   http://www.familjeliv.se/hem/boothwalker/gallery/phpe6hqsr.jpg

    3.   http://www.familjeliv.se/hem/boothwalker/gallery/phpagccqr.jpg

    4.   http://www.familjeliv.se/hem/boothwalker/gallery/phpxzfhcl.jpg

    5.   http://www.familjeliv.se/hem/boothwalker/gallery/phptsqtnw.jpg

    6.   http://www.familjeliv.se/hem/boothwalker/gallery/phpk3apj0.jpg

    7.   http://www.familjeliv.se/hem/boothwalker/gallery/phpy7gsdo.jpg

    8.   http://www.familjeliv.se/hem/boothwalker/gallery/phpj43vw6.jpg

    9.   http://www.familjeliv.se/hem/boothwalker/gallery/phpfougvk.jpg

    10. http://www.familjeliv.se/hem/boothwalker/gallery/phpjm4kiz.jpg

    Ge oss gärna konstruktiv kritik. Vill du ha lite tips på hur man kan göra det så finns det en miniguide i början av tråden =)

    Du kan fortfarande rösta i http://www.familjeliv.se/hem/boothwalker/gallery/phpuywofz.png ett par dagar till.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Årets Fl-fotograf 2011 - 5. Barn
  • Astarte
    dava skrev 2011-12-07 22:14:10 följande:
    Känner mig lite som kärringen mot strömmen i den här kategorin känner jag...
    Men jag undrar framför allt om folk är medvetna om att man ska rösta på bästa bilden, alltså fotografens jobb... inte sötaste barnet, eller på bebisfötter för att man tycker om bebisfötter osv.

    I den här kategorin tycker jag bild 1,2,5,7, 10 är vardagsbilder utan någon WOW-faktor.
    Resterande är av annan klass helt klart. Men det var kul att det inte bara var bebisbilder bara för att kategorin var barn, det blir ju lätt så annars känns det som.  
    Det där luktar faktiskt avundsjuka. Är det inte fotografens jobb att se till att helheten får en wow-faktor?! Att det blir en bild som sticker ut ur etern, som får folk att titta en gång till?

    Jag vet inte hur det är med dig, men jag har då aldrig lyckats sälja en bild bara för att den var så tekniskt fulländad. Däremot har jag sålt bilder som inte varit tekniskt fulländade, men som haft en väldigt stark känsla.

    Jag röstade på den bästa helhetsbilden - och det är bild nummer fyra!
  • H  NA
    Astarte skrev 2011-12-09 08:49:41 följande:
    Det där luktar faktiskt avundsjuka. Är det inte fotografens jobb att se till att helheten får en wow-faktor?! Att det blir en bild som sticker ut ur etern, som får folk att titta en gång till?

    Jag vet inte hur det är med dig, men jag har då aldrig lyckats sälja en bild bara för att den var så tekniskt fulländad. Däremot har jag sålt bilder som inte varit tekniskt fulländade, men som haft en väldigt stark känsla.

    Jag röstade på den bästa helhetsbilden - och det är bild nummer fyra!
    Jag tror inte hon menat så, utan att folk röstar utifrån det dom tycker/inte tycker om. Tex bild nr 4 är helt klart bäst enligt mig med, har WOW faktor, en stark känsla som levererar och blicken dras till den här bilden, men en del röstar inte på den eftersom dom gillar inte inomhusbilder eller är trötta på alla bebisbilder på ullskinnet mm. Förstår du hur jag menar? Självklart alla tycker olika och det här inlägget är inte riktat mot någon särskild! Problemmet är att folk röstar dekonstruktivt, alltså, wow vilken bra bild, men jag gillar inte inomhusbilder då röstar jag på en annan som är tagen utomhus, typ.
  • Astarte
    H NA skrev 2011-12-09 09:28:01 följande:
    Jag tror inte hon menat så, utan att folk röstar utifrån det dom tycker/inte tycker om. Tex bild nr 4 är helt klart bäst enligt mig med, har WOW faktor, en stark känsla som levererar och blicken dras till den här bilden, men en del röstar inte på den eftersom dom gillar inte inomhusbilder eller är trötta på alla bebisbilder på ullskinnet mm. Förstår du hur jag menar? Självklart alla tycker olika och det här inlägget är inte riktat mot någon särskild! Problemmet är att folk röstar dekonstruktivt, alltså, wow vilken bra bild, men jag gillar inte inomhusbilder då röstar jag på en annan som är tagen utomhus, typ.
    Ja, så kanske det var. Det var det att jag hört förut att en del klagat på att folk röstar på det bästa motivet, och det kan inte jag se något fel med. Men det är möjligt att du har rätt.
  • H  NA
    Astarte skrev 2011-12-09 09:35:12 följande:
    Ja, så kanske det var. Det var det att jag hört förut att en del klagat på att folk röstar på det bästa motivet, och det kan inte jag se något fel med. Men det är möjligt att du har rätt.
    Ja, jag vet att en del klagar på att folk röstar på "fel" bild,  det håller jag också om att det luktar lite avundsjuka, men i detta fall menat vi att folk bedömer inte  bilden om  den är bra eller dålig utan röstar enligt andra faktorer som är mindre viktiga, typ "jag gillar bebisfötter, då röstar jag på bebisfötter" oavsett bilder är bra eller inte.  Du hittar sådana exemplar t.o.m i den här tråden samt flera andra. 
  • Boothwalker

    Fotografen till bild 4 svarar: Att lägga en naken bebis på en fårskinnsfäll ute i oktober tycker jag inte är så smart. =) Jag föredrar också utomhusbilder generellt sett. Men de bilderna vi tog ute blev inte lika bra för att de jag prickade in fanns bland de som var inne. Att låta en sån sak komma emellan att man röstar är väl upp till var och en. Men jag skulle inte göra det. En bra bild är så mycket mer... Och ja. Ibland kör jag klassikern på fårskinnsfäll för det är nåt som föräldrarna brukar tycka är kul att ha =)


    ♪♫♪ Ajm bjutifull in maj vej, kås gad mejks nou mistejk, ajm on di rajt träck bejbi, aj am bårn dis vej! ϗ
  • dava

    Den kommentaren jag skrev var inte riktad till någon speciell bild. Utan mer en observation på hur många motiverar vad dom röstar på. Men jag tycker att rätt bilder ligger i topp här, absolut, det var inte det jag menade.

    Men bästa motiv, bästa bild, bästa fotograf ... är faktiskt inte riktigt samma sak som någon skrev. Fast allt såklart hänger ihop till stor del. 

  • H  NA
    Boothwalker skrev 2011-12-09 13:25:04 följande:
    Fotografen till bild 4 svarar: Att lägga en naken bebis på en fårskinnsfäll ute i oktober tycker jag inte är så smart. =) Jag föredrar också utomhusbilder generellt sett. Men de bilderna vi tog ute blev inte lika bra för att de jag prickade in fanns bland de som var inne. Att låta en sån sak komma emellan att man röstar är väl upp till var och en. Men jag skulle inte göra det. En bra bild är så mycket mer... Och ja. Ibland kör jag klassikern på fårskinnsfäll för det är nåt som föräldrarna brukar tycka är kul att ha =)
    Exakt,  alla mammor som kommer till mig för fotograferingen av sina små bebisar vill ha bilder på just fårskinnfällen. Blir lite lätt irriterad av alla kommentarer typ. jag gillar bebisfötter så röstar jag på en bild med bebisfötter...oavsett om den är bra eller dålig.  Det är ju ingen konstruktiv kritik heller för den delen.  Folk kommer med personliga åsikter istället för konstruktiv kritik. Det är ju skillnad. Kanske får man läsa först om vad en konstruktiv kritik är innan man säger nåt.
  • Boothwalker

    Har ku postat en guide till konstruktiv kritik i varje deltävling. Men det hjälper ju inte alltid helt. Men folk får väl rösta på bilder de gillar. Det är så det är. Och de får väl motivera varför de gillar bilder utifrån sina egna referensramar =)


    ♪♫♪ Ajm bjutifull in maj vej, kås gad mejks nou mistejk, ajm on di rajt träck bejbi, aj am bårn dis vej! ϗ
  • Brünnhilde

    Jag kunde inte rösta, för jag tycker att bilderna var för olika. Flera var fina, men i olika "genrer" - så det blev lite som att ha stiliga cirkushästar och söta små ponnies i samma tävling. De här bilderna tyckte jag dock är bra:

    3. Klassiskt babyfoto. Lika proffsigt som om det tagits hos en riktig fotograf

    4. Samma som 3:an, d.v.s. proffsigt och klassiskt babyfoto, men med en twist på grund av babyns min. Det blev mer en humoristisk bild, och det är det jag menar med att man inte kan jämföra t.ex. 3:an och 4:an. Likaså är det svårt att rättvist jämföra en bild på en söt baby och på ett äldre barn.

    6. Mycket fint, blommigt och somrigt foto på en liten flicka, också detta ett klassiskt arrangemang

    -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

       8:an och 10:an tycker jag förlorar på att man ser för lite av ansiktet. Det borde ha varit lite mera vänt mot kameran. 8:an är annars en mycket fin bild, men det finns ännu en sak som stör mig med den: änglavingarna får mig att associera till de bilder på döda barn som arrangerades på 1800-talet. 

     

  • Brünnhilde

    Ändrade mig och utnyttjade min röst ändå! Det blev nr 6.

  • Brünnhilde
    dava skrev 2011-12-07 22:14:10 följande:
    Känner mig lite som kärringen mot strömmen i den här kategorin känner jag...
    Men jag undrar framför allt om folk är medvetna om att man ska rösta på bästa bilden, alltså fotografens jobb... inte sötaste barnet, eller på bebisfötter för att man tycker om bebisfötter osv.

    I den här kategorin tycker jag bild 1,2,5,7, 10 är vardagsbilder utan någon WOW-faktor.
    Resterande är av annan klass helt klart. Men det var kul att det inte bara var bebisbilder bara för att kategorin var barn, det blir ju lätt så annars känns det som.  
    Fast är det bara det tekniska som ska räknas då, menar du..? Måste man inte GILLA det man ser på bilden..? Vilja äga den..? Motivet har i alla fall för mig betydelse för vad jag ska tycka om en bild. Jag köper ju knappast en poster som föreställer ett barn jag tycker är fult, och hänger upp på väggen heller - hur tekniskt skicklig fotografen än varit. (Disclaimer: nu har jag inte sagt att något barn i den här tävlingen är fult!)
  • dava
    Brünnhilde skrev 2011-12-09 16:31:11 följande:
    Fast är det bara det tekniska som ska räknas då, menar du..? Måste man inte GILLA det man ser på bilden..? Vilja äga den..? Motivet har i alla fall för mig betydelse för vad jag ska tycka om en bild. Jag köper ju knappast en poster som föreställer ett barn jag tycker är fult, och hänger upp på väggen heller - hur tekniskt skicklig fotografen än varit. (Disclaimer: nu har jag inte sagt att något barn i den här tävlingen är fult!)
    Nej det har jag inte sagt. Jag ville bara lyfta fram frågan att en bild är MER än BARA motivet. Och att vissa har lite konstiga motiveringar på varför man röstar på en bild. Men som jag skrev så hänger allt ihop, motiv, teknik, känsla, budskap mm och helheten är såklart viktig. 
    Men det känns inte som du vill förstå vad jag menar och jag orkar faktiskt inte gå in för att utveckla det mer.  
    Det var iaf några där uppe som förstod vad jag menade... Skrattande 
  • Flickanx2

    Röstade på 1:an. Den vart så söt, tycker jag. De andra bilderna var ju också jättefina. Den där pojken står vid en pall var söt och den där den lille bebisen liksom ligger på sin axel, var också gullig.


    128
  • Brünnhilde
    dava skrev 2011-12-09 17:24:31 följande:
    Nej det har jag inte sagt. Jag ville bara lyfta fram frågan att en bild är MER än BARA motivet. Och att vissa har lite konstiga motiveringar på varför man röstar på en bild. Men som jag skrev så hänger allt ihop, motiv, teknik, känsla, budskap mm och helheten är såklart viktig. 
    Men det känns inte som du vill förstå vad jag menar och jag orkar faktiskt inte gå in för att utveckla det mer.  
    Det var iaf några där uppe som förstod vad jag menade... Skrattande 
    Alltså, om du menar att helhetsintrycket avgör så är jag helt med. En söt unge gör inte automatiskt en bra bild, såklart.
  • Boothwalker

    Sista dagen att rösta =)


    ♪♫♪ Ajm bjutifull in maj vej, kås gad mejks nou mistejk, ajm on di rajt träck bejbi, aj am bårn dis vej! ϗ
  • Jania

    Femman.
    Första tanken var; vad kikar de där tre tjejerna på som ingen annan verkar lägga märke till?
    Tack o lov tittar de inte på fotografen, vilket sker i allt för många "proffsbilder". Här har man fångat ett ögonblick som kanske inte ens tjejerna på fotot var medvetna om att de hjälpte till att skapa.
    Härlig också för att jag tycker mig känna sommarkvällens dofter och fukten som börjar kännas när man går i sandaler.


    Liten blir stor......hoppas hoppas hoppas allt går bra
Svar på tråden Årets Fl-fotograf 2011 - 5. Barn