• swjwo

Hjälp att gå upp i vikt

Jag är 24 år, väger 48,5 kg (äntligen gått upp 1,5 kg!) men vill gå upp betydligt mer. Vet inte hur det gick till att gå upp 1,5 kg för jag kan helt enkelt inte gå upp.
    Jag är dessutom en fattig student som inte har råd med gymkort, någon som kan hjälpa mig vad jag exempel ska äta och göra?

• Svar på tråden Hjälp att gå upp i vikt
  • RocketQueen

LCHF? Det är väl bra både för dom som vill gå upp och ner eftersom man hamnar på sin naturliga vikt. Dvs är man underviktig går man upp i vikt och är man överviktig går man ner.

• swjwo

Vet inte om LCHF passar mig, har testat det ett tag men gick inte upp ett gram. Har jättsvårt att gå upp i vikt och det är något jag väldigt gärna vill göra. Tar gärna emot fler tips.

• roffe

Det funkar säkert, men då kan du lika gärna käka bars eller dricka proteindrycker. Syftet är att du ska kunna få i dig extra energi snabbt. Så att du får i dig mer än du gör av med.

Har du kollat upp din sköldkörtel? Det kan vara den som påverkar dig så du inte går upp i vikt.

Räkna ut hur mycket kcal du äter per dag, det finns sidor på nätet som räknar ut om du skriver in dina livsmedel osv.

Sen lägger du till ett antal kcal per dag och äter det extra i t ex 3 månader så borde du gå upp i vikt :) 

• swjwo

Jo jag har varit hos doktorn och kontrollerat varför jag inte går upp i vikt och svaret jag fick där var att jag inte har så kraftig benstomme.

Många kämpar med att gå ner i vikt medans jag gör tvärtom, vill gå upp minst 10 kg men det inser jag inte är möjligt förtillfället om jag någonsin gör det 

• roffe

Jobbar du hårt på det så kommer du klara det, jag fick råd av skoldoktorn att gå upp i vikt när jag var i tonåren. Åt hur mkt som helst men det gick bara inte. Sen blev jag 25 och då började det röra på sig. Nu väger jag lite för mkt för min egen smak så jag ska gå ner ett par kg istället :)

När jag slutade gymnasiet vägde jag 52kg. Är 168 cm lång.
    Ökade nåt kilo hit och dit. Sen helt plötsligt gick jag upp till 70 :P

Träna hemma, kanske går du upp i muskler snabbt? Sök lite på övningar på google så hittar du mkt man kan göra t ex i vardagsrummet. Men tänk då på att käka ordentligt så du inte går ner i vikt istället :)

Lycka till, hoppas du når ditt mål :) 

• knivskrik

Jag vill också gå upp i vikt, väger 54 kg till mina 167 cm och tycker det är för lite. Vill gå upp i alla fall 6-7 kg och få tillbaka min rumpa. Så jag gör som vi gör när någon boende på mitt jobb behöver gå upp i vikt, berikar maten med lite extra grädde och (äkta!) smör samt försöker tänka på att äta lite större portioner. Har gett lite resultat hittills i alla fall. =)

• Likaskeptisksomförr

Dessvärre är det bara att äta och fortsätta äta. Vätska (t.ex. yoghurt) är ganska lätt att få i sig i större mängd och magsäcken tömmer ut det förhållandevis snabbt. Ha alltid med dig saker som du kan knapra på, kcalrika alternativ. Ät ät och ät. 

• lammet

jag tror människor som säger att de inte kan gå upp i vikt överskattar hur mycket de äter precis som många som vill ner i vikt underskattar hur mycket de äter. Skriv ner exakt vad du äter på en dag, det kanske inte är så energitätt som du tror. För har du inte något medicinskt fel så ska du kunna gå upp om du äter mer än du göra av med.

Drick exempelvis grädde till frukost, käka gräddiga lasagner till lunch, mackor med mycket smör och fet ost till mellis och en påse chips och mera mackor på kvällen. Småät mellan målen. Finns även att köpa näringsdrycker på apoteket som man brukar ge äldre eller sjuka människor som behöver gå upp.

• knivskrik
    lammet skrev 2011-12-28 12:36:44 följande:
    jag tror människor som säger att de inte kan gå upp i vikt överskattar hur mycket de äter precis som många som vill ner i vikt underskattar hur mycket de äter. Skriv ner exakt vad du äter på en dag, det kanske inte är så energitätt som du tror. För har du inte något medicinskt fel så ska du kunna gå upp om du äter mer än du göra av med.

Drick exempelvis grädde till frukost, käka gräddiga lasagner till lunch, mackor med mycket smör och fet ost till mellis och en påse chips och mera mackor på kvällen. Småät mellan målen. Finns även att köpa näringsdrycker på apoteket som man brukar ge äldre eller sjuka människor som behöver gå upp.
    Det där känner jag igen mycket väl, fick mig en tankeställare nu över jul. Hade problem med magen i våras och när jag väl kunde börja äta allt igen så vågade jag inte äta speciellt stora portioner, och magen vande sig ju vid det. Så jag tyckte att jag åt bra när jag egentligen åt väldigt lite och rörde på mig ganska mycket, inte konstigt att det gick åt motsatt håll. Så nu är det större portioner som gäller och jag märker redan en liten skillnad. Rumpan är inte fullt så benig längre! =)
Svar på tråden Hjälp att gå upp i vikt