• Anonym (AnnorlundaMamman)

    Jag vill adoptera bort barnet

    Jag har förstått att adoptioner inom Sverige inte är speciellt vanligt, och det är väldigt få som vet något om detta och hur det faktiskt går till...nu är det så att jag är gravid, och av olika anledningar vill jag gärna adoptera bort barnet istället för abort. 

    är det någon som vet hur processen går till? vart jag ska vända mig? finns inte så många jag kan prata med om detta, och de allra flesta verkar tycka att abort är bättre än adoption. Någon annan som gjort detta som kan dela med sig? Och är det någon som vet hur vanligt det är med adoptioner inom sverige?  

  • Svar på tråden Jag vill adoptera bort barnet
  • Anonym (Fy fan)
    mfe skrev 2011-12-10 00:21:30 följande:
    Men antagligen finns det ju ett skäl, ett skäl som kanske TS inte vill berätta, annars hade hon ju inte gjort det val hon kommer att göra. Tror du på fullaste allvar att någon bara lämnar ifrån sig sitt barn för skojs skull?
    Nu får du faktiskt skärpa dig och tänka ett steg längre!
    Jag försöker verkligen komma på en anledning ska du veta...men nepp!
  • Anonym (AnnorlundaMamman)
    Anonym skrev 2011-12-10 00:13:00 följande:
    Jag vet att denna fråga inte rör detta. Men jag blir så nyfiken. Vad får dig att göra detta val? Förstår om du inte svarar, påhoppen är många här...
    Det har mycket med pappan till barnet att göra och situationen kring det, men också väldigt mycket med min egna uppväxt och min egna familj som inte alltid varit så bra...jag vill inte att barnet får det så, men det finns många saker jag fortfarande inte riktigt bearbetat och pga detta tror jag inte att jag kan ge barnet vad det behöver...Finns även andra anledningar men som du säger, det är många påhopp här..
  • Boothwalker

    Eloge till dig som väljer att adoptera bort istället för att abortera!

    Även om jag tycker att barnet kanske skulle ha det bättre hos sin mor i allmänhet är det du som känner till situationen och vet hur det är.

    Men det är helt galet att det finns folk som tycker abort är bättre än att låta barnet leva och få föräldrar som längtat efter att få barn!

    Lycka till!


    ♪♫♪ Ajm bjutifull in maj vej, kås gad mejks nou mistejk, ajm on di rajt träck bejbi, aj am bårn dis vej! ϗ
  • mfe

    För dig kanske, men för henne finns det ju en anledning. Kanske är det för ekonomin och det kan inte lösa sig för henne, men det kanske det skulle det för dig.
    Du kan inte tro att alla ska tänka på samma sätt som dig, jag kanske tycker en avbruten nagel är det värsta som hänt mig medans du kanske tycker att din farmor har cancer är det värsta som hänt.
    Du kan aldrig säga och begära att andra ska känna som du gör, för alla har olika känslor och har olika personligheter och problem.

  • Anonym (Dora)

    Jag känner ju att jag måste vända mig till Anonym(fy fan) -

    Jag tror inte du alls förstår för du tänker utifrån dig, ditt liv och dina erfarenheter, din styrka, dina värdegrunder osv. Hon är inte du, hon har kanske inte gått en meter i dina skor, hon har kanske inte något av det du har, gör eller lever. Empati är att sätta sig in i en annan människas sits och det behöver du göra. HON gör det, hon ser barnets som hon bär inom sigs liv framför sig, hon ser ett liv som hon inte vill erbjuda detta barn, om inte det är empati så rätta mig?

    Sen pratar du om att man i Sveriges samhälle inte behöver adoptera bort sitt barn. Även här gör du en tankevurpa i mina ögon, det här handlar inte om Sverige, det handlar om ett högst personligt val, där hon just idag anser sig begränsad i sin förmåga att ge barnet vad hon anser är viktigt för ett barns liv.

    Om du nu älskar dina barn så där fruktansvärt mycket så vad får dig att tro att inte hon gör det? När man blir osjälvisk i sin kärlek, då har man kommit långt. Hur många väljer inte att behålla sina barn för sin egen skull? Jag menar inte att föräldrar är dåliga som gör det, det ligger i vår natur att skaffa barn. Men du som förälder måste väl ändå veta  att det finns en hel del jobbiga beslut man måste ta som förälder för att det är för barnets bästa och inte för ens eget.
    Hon har säkert sina anledningar försöker jag mest få fram med det jag skrivit.

    Till TS ! Förlåt för att jag kapade din tråd och tilltalade (Fy fan) först.

    Du har fått dom råd du behöver för att vända dig dit du behöver. Vad du än gör och väljer så hitta dom argument du behöver eller för den delen låter det som du redan gjort det och kom sen alltid ihåg dom. Ta dina beslut med betoning på dina. Det kommer gå bra.

  • Anonym
    Smugglosmurf skrev 2011-12-10 00:07:22 följande:
    Till Anonym (Fy fan):
    Du verkar vara en arg själ som bär på mycket gammalt groll. Vad underbart att du gjort ett så bra jobb med ditt (dina?) barn trots motvind i livet. Jag hoppas att de har en fin uppväxt. Fortsätt att vara en god mor till dina barn och låt andra människor fatta sina beslut efter eget tycke och smak. Att adoptera bort ett barn är aldrig ett lätt val. Det behöver inte förklaras mer än så, och det vet du också. TS, du är en stark och klok kvinna! Jag hoppas att allt löser sig till det bästa för dig och ditt barn. 
  • mfe
    Anonym (Dora) skrev 2011-12-10 01:13:29 följande:
    Jag känner ju att jag måste vända mig till Anonym(fy fan) -

    Jag tror inte du alls förstår för du tänker utifrån dig, ditt liv och dina erfarenheter, din styrka, dina värdegrunder osv. Hon är inte du, hon har kanske inte gått en meter i dina skor, hon har kanske inte något av det du har, gör eller lever. Empati är att sätta sig in i en annan människas sits och det behöver du göra. HON gör det, hon ser barnets som hon bär inom sigs liv framför sig, hon ser ett liv som hon inte vill erbjuda detta barn, om inte det är empati så rätta mig?

    Sen pratar du om att man i Sveriges samhälle inte behöver adoptera bort sitt barn. Även här gör du en tankevurpa i mina ögon, det här handlar inte om Sverige, det handlar om ett högst personligt val, där hon just idag anser sig begränsad i sin förmåga att ge barnet vad hon anser är viktigt för ett barns liv.

    Om du nu älskar dina barn så där fruktansvärt mycket så vad får dig att tro att inte hon gör det? När man blir osjälvisk i sin kärlek, då har man kommit långt. Hur många väljer inte att behålla sina barn för sin egen skull? Jag menar inte att föräldrar är dåliga som gör det, det ligger i vår natur att skaffa barn. Men du som förälder måste väl ändå veta  att det finns en hel del jobbiga beslut man måste ta som förälder för att det är för barnets bästa och inte för ens eget.
    Hon har säkert sina anledningar försöker jag mest få fram med det jag skrivit.

    Till TS ! Förlåt för att jag kapade din tråd och tilltalade (Fy fan) först.

    Du har fått dom råd du behöver för att vända dig dit du behöver. Vad du än gör och väljer så hitta dom argument du behöver eller för den delen låter det som du redan gjort det och kom sen alltid ihåg dom. Ta dina beslut med betoning på dina. Det kommer gå bra.
    Bästa någon skrivit hittills!
  • Anonym
    Empati är att sätta sig in i en annan människas sits och det behöver du göra. HON gör det, hon ser barnets som hon bär inom sigs liv framför sig, hon ser ett liv som hon inte vill erbjuda detta barn, om inte det är empati så rätta mig?
    Vill bara säga att jag tycker att du Dora skrev ett fantastiskt bra inlägg. Och så vill jag önska TS lycka till!
  • anzita
    Anonym (AnnorlundaMamman) skrev 2011-12-10 00:26:04 följande:
    Det har mycket med pappan till barnet att göra och situationen kring det, men också väldigt mycket med min egna uppväxt och min egna familj som inte alltid varit så bra...jag vill inte att barnet får det så, men det finns många saker jag fortfarande inte riktigt bearbetat och pga detta tror jag inte att jag kan ge barnet vad det behöver...Finns även andra anledningar men som du säger, det är många påhopp här..
    Jag vill bara säga till dig att du är oerhört stark som resonerar om ditt barns bästa som du gör. Bry dig inte om påhoppen, det finns alltid folk som har svårt att känna empati.. deras verklighet är så långt ifrån din att de inte klarar av att sätta sig i din situation.

    Hoppas att du får den hjälp du behöver på socialförvaltningen. Adoption, placering eller att du får all världens stöd för att själv klara av föräldraskapet... spelar ingen roll vad det blir, bara det blir rätt för just dig och ditt barn.

    (Usch så många dömande besserwissers det finns här på FL - men det var väl inget nytt..)

     
  • Anonym
    Anonym (Fy fan) skrev 2011-12-09 23:55:25 följande:
    Känner bara till två adoptioner av nyfödda genom 15 år ungefär och då var det tvillingar vars föräldrar dog i en bilolycka när barnen var 3 veckor...sjukliga morföräldrar som inte kunde ta dom !
    Du menar att morföräldrarna skulle börja om från början, med småbarn igen? Istället för att barnen får komma till en familj där föräldrarna har mer energi att erbjuda barnen, allt kan inte byggas bara på kärlek...

    Har en släkting han och hans fru 60+ tog hand om hennes dotters barn eftersom att dottern var blind nästan döv och massa annat, pappan till barnet hade total misshandlat mamman så han fick inte komma i närheten av barnet. Dom valde att adoptera bort barnet en öppen adoption så han fick en familj med syskon föräldrar med tid och ORK men han får ändå träffa sin biologiska mormor och han mår jättebra tror han kommer vara lycklig i framtiden.
    Hade pappan fått ta hand om honom så kanske han hade fått det bra, eller så hade han kanske inte levt nu. 
Svar på tråden Jag vill adoptera bort barnet