• Quickman

Könsneutral idrott?

Jag vill veta vad ni genusmedvetna tycker om könsneutral idrott? Är det rätt att det finns två separata mästerskap i fotboll för herrar och damer? Eller bör man göra idrotten könslös.Observera att jag pratar om den idrott som idag är könskategoriserad som till exempel fotboll och hockey. Jag vet att det redan finns vissa sporter som är könslösa som till exempel curling.

• Svar på tråden Könsneutral idrott?
  • Mjolle

Ja, varför inte? Låt manliga och kvinnliga sprinterlöpare, spjutkastare och höjdhoppare tävla mot varandra. 

• Tonx

Nja, vissa sporter kanske funkar, men eftersom fysiken skiljer sig en hel del mellan män och kvinnor så skulle det inte bli på lika villkor. 
    Att dela in idrotter i kön är lika naturligt för mig som att dela in i viktklasser, åldersgrupper etc. 

• Cornette

Ridsport är den enda OS-sporten där kvinnor och män tävlar mot varandra på lika villkor. Det var tidigare så i vissa skyttegrenar men när kvinnorna vann över männen så separerades könen igen...

• Elit
    Cornette skrev 2011-12-11 22:13:14 följande:
    Ridsport är den enda OS-sporten där kvinnor och män tävlar mot varandra på lika villkor. Det var tidigare så i vissa skyttegrenar men när kvinnorna vann över männen så separerades könen igen...
    Det var väl en gång (var en 14 årig tjej från Kina som vann om jag inte missminner mig). Dock tror jag att fridykning är en gren där världsrekordet ibland växlar mellan killar och tjejer. Tror tjejers mindre muskelmassa gör att de har en bra chans där.

Dock finns det en rad idrotter där kvinnor borde prestera lika bra som män (där fysiken inte spelar roll) men ändå är män bäst på dessa grenar. Troligen på att mäns större tävlingsinriktning. Om du tittar på ridsport så är det en bråkdel män som rider men ändå dominerar de toppen.
  • Fenna

Jag förstar inte meningen, men om det är nagot du verkligen vill göra borde du ocksa i sann jämställdhetsanda komma upp med nya idrottsgrenar där män och kvinnor kan tävla pa samma vilkor.

• Elit
    Cornette skrev 2011-12-11 22:37:45 följande:
    Njae, här dominerar kvinnor search.fei.org/Search_Centre/Ranking/Pages/Se... och så har det varit ett bra tag. I hoppningen är det just nu manlig dominans men som i all ridsport så beror det ju enormt mycket på hästen också.
    Dressyr? Är det ens en sport?
    Tror det är som professionell dans. Där är 50 % av männen homosexuella (Amerikanska eliten = ), inte en enda lesbisk i den kvinnliga ; )

Samma invändning kan nog göras om dressyr, beror mycket på hästen.
  • Mjolle
    Fenna skrev 2011-12-11 22:34:14 följande:
    Jag förstar inte meningen, men om det är nagot du verkligen vill göra borde du ocksa i sann jämställdhetsanda komma upp med nya idrottsgrenar där män och kvinnor kan tävla pa samma vilkor.

Snabbast till 400 meter, en kilometer eller en mil? Det är väl rätt lika förutsättningar? Eller fotboll kanske. Sparka en boll, skjuta en puck eller kasta en handboll. Jag är dålig på sport. Golf kanske är något?
  • Tonx
    Elit skrev 2011-12-11 22:43:24 följande:
    Tror det är som professionell dans. Där är 50 % av männen homosexuella (Amerikanska eliten = ), inte en enda lesbisk i den kvinnliga ; )

Varför skulle det inte vara en sport?

Och vad gäller ridsport, jo, självklart beror mycket på hästen, men det hänger minst lika mycket på ryttaren.

• Leoella
    Elit skrev 2011-12-11 22:43:24 följande:

Ah! Så dressyr är inte lika mycket sport. Varför?
    Vad har för övrigt den sexuella läggningen hos några sportutövare att göra med om sporten kan vara eller är "på lika villkor" för könen att göra?

Märkligt inlägg...
Svar på tråden Könsneutral idrott?