DrKejs skrev 2011-12-16 21:50:04 följande:
Haha! Undrar om det blir skottpengar på dig nu.
Skämt åsido, jag förstår din inställning även om jag inte delar den. I det här fallet är jag faktiskt inte helt för jämställdhet utan anser att det faktiskt är ok med könsuppdelade sporter även om fler sporter skulle kunna integreras. Olika skyttegrenar är tveklöst lämpade för integrering, finns ingen som helst anledning att könsseparera sporter som inte är baserade på fysik. Judo och liknande sporter kanske skulle kunna integreras, vi pratar om viktklasser.
Rent konkret innebär dagens könsuppdelade sporter en räkmacka för de allra flesta kvinnor som tävlar inom någon sport där de inte skulle ha minsta chans att ens bli uttagna till några mästerskap om det inte var könsuppdelat. Jag tycker att det är ok att kvinnor har räkmacka i sportens värld.
Det vore vansinne att integrera judo och andra kampsporter. Det spelar ingen roll om en kille och en tjej har samma vikt, deras kroppar har inte samma förutsättningar. En man är explosivare och starkare än en tjej av samma vikt.
Hur skulle dagens könsuppdelade sport på något sätt vara en "räkmacka" för kvinnor? Kvinnor konkurrerar ju mot varandra på samma sätt som män gör! Även på damsidan är konkurrensen enorm och kvinnor måste jobba stenhårt för alla deras konkurrenter jobbar precis lika hårt.