• Quickman

Könsneutral idrott?

Jag vill veta vad ni genusmedvetna tycker om könsneutral idrott? Är det rätt att det finns två separata mästerskap i fotboll för herrar och damer? Eller bör man göra idrotten könslös.Observera att jag pratar om den idrott som idag är könskategoriserad som till exempel fotboll och hockey. Jag vet att det redan finns vissa sporter som är könslösa som till exempel curling.

• Svar på tråden Könsneutral idrott?
  • supersemlan

Dags att någon definierar "sport" och "idrott" i den här tråden och ringar in några nödvändiga kriterier.

• Leoella
    Quickman skrev 2011-12-17 01:43:49 följande:
    Ge dig nu. Jag blir så trött på alla som försöker hitta något "könsmönster". Det finns en massa nördar som på fullaste allvar menar att counter-strike är en sport. Detta förlöjligas av de riktiga sportentusiasterna trots att det är traditionellt manligt.

Dressyr är inte mera av en sport än schak eller agility.
    Vad är sport då?
    Att man uppnår en viss svettnivå?
    Jag har provat på agility och jag har ridit i många många år. Och det ger en hel del svettningar, av fysiska orsaker.

Har du provat rida eller agility?
  • Leoella
    Leoella skrev 2011-12-17 23:40:25 följande:
    Vad är sport då?
    Att man uppnår en viss svettnivå?
    Jag har provat på agility och jag har ridit i många många år. Och det ger en hel del svettningar, av fysiska orsaker.

Har du provat rida eller agility?
    *komplettera*
    Och med rida menar jag RIDA, inte "åka häst" på en turridning.
    Att rida är inte att sitta på en häst och bara styra den hit eller dit.
  • Argo
    Cornette skrev 2011-12-11 22:13:14 följande:
    Ridsport är den enda OS-sporten där kvinnor och män tävlar mot varandra på lika villkor. Det var tidigare så i vissa skyttegrenar men när kvinnorna vann över männen så separerades könen igen...
    Beslutet om att separera herrar från damer i skeet i OS hade man redan jobbat på i ett decennium och det togs INNAN den där tjejen vann i OS1992. Beslutet tog man därför att under hela OS-historien hade bara män vunnit. Alla OS. Alltid.

VM var redan separerat mellan herr och dam sedan 1960-talet så det var en naturlig sak att byta även på OS.

Men visst. Det är en fin feministisk myt att sprida att det berodde på "rädda herrar".
  • Tonx
    Quickman skrev 2011-12-17 01:43:49 följande:
    Ge dig nu. Jag blir så trött på alla som försöker hitta något "könsmönster". Det finns en massa nördar som på fullaste allvar menar att counter-strike är en sport. Detta förlöjligas av de riktiga sportentusiasterna trots att det är traditionellt manligt.

Dressyr är inte mera av en sport än schak eller agility.
    Ah, du är alltså en av dem som tror att ridning inte är fysiskt ansträngande?

• Argo
    Quickman skrev 2011-12-11 17:39:18 följande:
    Jag vill veta vad ni genusmedvetna tycker om könsneutral idrott? Är det rätt att det finns två separata mästerskap i fotboll för herrar och damer? Eller bör man göra idrotten könslös.Observera att jag pratar om den idrott som idag är könskategoriserad som till exempel fotboll och hockey. Jag vet att det redan finns vissa sporter som är könslösa som till exempel curling.
    Inte för att jag kvaler in under "genusmedvetna" (eller så är det det jag gör) men att slå samman dam- och herridrott skulle i praktiken enbart resutlera i att du utplånar damidrottarna. Varför skulle man vilja göra det?
  • Argo
    DrKejs skrev 2011-12-16 21:50:04 följande:
    Haha! Undrar om det blir skottpengar på dig nu.

Skämt åsido, jag förstår din inställning även om jag inte delar den. I det här fallet är jag faktiskt inte helt för jämställdhet utan anser att det faktiskt är ok med könsuppdelade sporter även om fler sporter skulle kunna integreras. Olika skyttegrenar är tveklöst lämpade för integrering, finns ingen som helst anledning att könsseparera sporter som inte är baserade på fysik. Judo och liknande sporter kanske skulle kunna integreras, vi pratar om viktklasser.

Rent konkret innebär dagens könsuppdelade sporter en räkmacka för de allra flesta kvinnor som tävlar inom någon sport där de inte skulle ha minsta chans att ens bli uttagna till några mästerskap om det inte var könsuppdelat. Jag tycker att det är ok att kvinnor har räkmacka i sportens värld.
    Skytte är i allra högsta grad en fysisk gren. Det var inte otur som gjorde att damerna bara tog en enda medalj i OS-historien så länge som skeet var en mix-gren.

Att gång på gång (150 ggr i en OS-tävling för att vara exakt) lyfta ett gevär på ca 3,5 kilo och avfyra mot ett mål kräver en del fysik.

Pistolskyttet som Ragnar Skanåker ägnade sig åt innebar att han lyfte en 1,5 kilos pistol, höll den stil och avfyrade 70 gånger under en tävling. Statiskt styrka var nödvändig.

Överhvudtaget är det svårt att finna en idrott som inte baseras på fysik.
  • Quickman
    Tonx skrev 2011-12-18 11:07:31 följande:
    Ah, du är alltså en av dem som tror att ridning inte är fysiskt ansträngande?
    Öh, nej. Vad har du fått det ifrån?
  • Tonx
    Quickman skrev 2011-12-18 21:33:04 följande:
    Det brukar vara argumentet till varför det inte skulle vara en sport.
  • Leoella
    Quickman skrev 2011-12-18 21:33:04 följande:
    Kan du förklara vad du menar med att just dressyr inte är en sport? (och förresten, när du ändå är på gång kan du definiera agility också? Schack håller jag med dig om att det inte är en sport)
Svar på tråden Könsneutral idrott?