• Quickman

Könsneutral idrott?

Jag vill veta vad ni genusmedvetna tycker om könsneutral idrott? Är det rätt att det finns två separata mästerskap i fotboll för herrar och damer? Eller bör man göra idrotten könslös.Observera att jag pratar om den idrott som idag är könskategoriserad som till exempel fotboll och hockey. Jag vet att det redan finns vissa sporter som är könslösa som till exempel curling.

• Svar på tråden Könsneutral idrott?
  • Fenna
    DrKejs skrev 2011-12-21 14:12:38 följande:
    I dagslägen en? Du vet han Rosengårdskillen.

Fast jag undrar förstås hur detta hänger ihop med vad jag skrev.
    Det var en kommentar till ditt inlägg om att kvinnor glider in i större mästerskap pa en räkmacka. Samma sak borde da gälla tex manga svenska fotbollsspelare som inte skulle ha fatt sätta sin fot i ett större mästerskap om de hade haft en annan nationalitet. Finns nog räkmackor lite varstans om man ser det pa det sättet.
  • Argo
    Fenna skrev 2011-12-21 19:32:00 följande:
    Det var en kommentar till ditt inlägg om att kvinnor glider in i större mästerskap pa en räkmacka. Samma sak borde da gälla tex manga svenska fotbollsspelare som inte skulle ha fatt sätta sin fot i ett större mästerskap om de hade haft en annan nationalitet. Finns nog räkmackor lite varstans om man ser det pa det sättet.
    Fast din liknelse var dålig.

Räkmacken damerna bjuds på är att de får ett eget guld att slåss om.

Svenska fotbollspelare har inget eget mästerskap utan tävlar mot de länder du nämnde.
  • Brünnhilde

Det går ju inte, eftersom mannen av naturen är starkare och har bättre fysik än kvinnan. Varför kommer ett så här dumt förslag överhuvudtaget upp..?  Spöke

• Fenna
    Argo skrev 2011-12-22 06:57:26 följande:
    Fast din liknelse var dålig.

Räkmacken damerna bjuds på är att de får ett eget guld att slåss om.

Svenska fotbollspelare har inget eget mästerskap utan tävlar mot de länder du nämnde.
    Jag tycker faktiskt att den var rätt bra. I bägge fallen hade situationen antagligen sett helt annorlunda ut om man bara hade gatt pa individuella meriter.
  • Argo
    Fenna skrev 2011-12-22 07:52:12 följande:
    Jag tycker faktiskt att den var rätt bra. I bägge fallen hade situationen antagligen sett helt annorlunda ut om man bara hade gatt pa individuella meriter.

Nja, svenska spelare har inget eget guld att tävla om. Däremot har de ett eget lag, men det laget tävlar ju på lika villkor mot de andra – utan räkmacka. 

Damerna har en helt egen tävling där de inte behöver tävla mot männen på lika villkor. 

Handlar det bara om att utfallet blir annorlunda än idag kan du hitta tusen andra faktorer som påverkar det.

Och är det bara det där med individuella meriter som du hänger upp resonemanget på så måste du först bestämma hur många lag ska spela och därefter blir det miljontals fler tyskar och spanjorer (än svenskar) som inte platser i de lagen heller. Men tankekedjan känns märklig.

Skitsamma. Ingen vettig person förspråkar gemensam idrott för damer och herrar. Vilket de flesta här verkar vara överens om.

• Sven Justus

Att låta kvinnor och män tävla mot varandra i en fysiskt krävande idrottsgren är lika korkat som idén med könskvotering i bolagsstyrelser. 

Däremot tycker jag det är en intressant tanke att män och kvinnor tävlar tillsammans. 

Män är män. Kvinnor är kvinnor
  • Argo
    Sven Justus skrev 2011-12-22 08:21:42 följande:
    Att låta kvinnor och män tävla mot varandra i en fysiskt krävande idrottsgren är lika korkat som idén med könskvotering i bolagsstyrelser. 

Däremot tycker jag det är en intressant tanke att män och kvinnor tävlar tillsammans. 
    Förvisso.

Mix-lag finns ju i några idrotter.

Tennis, Badminton, pingins ... skidskyttestafett ... ja, säkert några fler också.

Men det bygger på att det är jämn fördelning på vardera sida nätet. 
  • Sven Justus
    Argo skrev 2011-12-22 08:26:27 följande:
    Förvisso.

Mix-lag finns ju i några idrotter.

Tennis, Badminton, pingins ... skidskyttestafett ... ja, säkert några fler också.

Men det bygger på att det är jämn fördelning på vardera sida nätet. 
    Kanske kan ja för lite om exempelvis badminton, men där borde väl knappast könstillhörighet har ngn betydelse? I skidskytte däremot har männen en klar fördel i det fysiska momentet skidåkning och därmed finns en risk att de delsträckor som kvinnorna kör blir "mindre intressanta". Det blir lite som om man alltid skulle tvingas ha med en junior i de renodlade dam- resp herrlagen.

Ja, det finns flera idrotter där män och kvinnor kan tävla på samma villkor och det är väl det som viktigast - att det är på lika villkor könen emellan. 
  • Argo
    Sven Justus skrev 2011-12-22 08:41:58 följande:
    Kanske kan ja för lite om exempelvis badminton, men där borde väl knappast könstillhörighet har ngn betydelse? I skidskytte däremot har männen en klar fördel i det fysiska momentet skidåkning och därmed finns en risk att de delsträckor som kvinnorna kör blir "mindre intressanta". Det blir lite som om man alltid skulle tvingas ha med en junior i de renodlade dam- resp herrlagen.

Ja, det finns flera idrotter där män och kvinnor kan tävla på samma villkor och det är väl det som viktigast - att det är på lika villkor könen emellan. 

När männen är två decimeter längre än kvinnorna och har mycket explosivare muskelmassa så är det klart att de blir skillnad även i badminton. Männen slår hårdare, rör sig snabbare och har en längre räckvidd. Det lär vara oerhört svårt att finna en idrott där män och kvinnor kan tävla på samma villkor.

• Sven Justus
    Argo skrev 2011-12-22 09:18:33 följande:

När männen är två decimeter längre än kvinnorna och har mycket explosivare muskelmassa så är det klart att de blir skillnad även i badminton. Männen slår hårdare, rör sig snabbare och har en längre räckvidd. Det lär vara oerhört svårt att finna en idrott där män och kvinnor kan tävla på samma villkor.

Världen bästa ligga-bakis-i-soffan-och-kolla-på-tv-sport  - curling - borde funka när det gäller tävlande på lika villkor.  
  • Argo

JA, kanske. Jag har inte koll på exakt vad som behövs i curling men ändå … 

… det krävs att man puttar iväg den där stenen som väger X antal kilo gång på gång. Jag skulle kunna tänka mig att precis som i olika typer av skytte så finns det en faktor kring uthållighet, ork osv. Ju starkare du är så kan jag tänka mig att man använder procentuellt sätt mindre kraft per sten och därför är piggare vid den sista avgörande stenen.

Svar på tråden Könsneutral idrott?