• Quickman

Könsneutral idrott?

Jag vill veta vad ni genusmedvetna tycker om könsneutral idrott? Är det rätt att det finns två separata mästerskap i fotboll för herrar och damer? Eller bör man göra idrotten könslös.Observera att jag pratar om den idrott som idag är könskategoriserad som till exempel fotboll och hockey. Jag vet att det redan finns vissa sporter som är könslösa som till exempel curling.

• Svar på tråden Könsneutral idrott?
  • Oligopol
    radwanska skrev 2011-12-20 22:41:04 följande:
    Jag förstår... tror jag.

Jag kanske missuppfattade uttrycket "räkmacka", jag har aldrig hört det förut. Men jag tolkade det ungefär som att "nu när tjejerna tävlar för sig, blir det väldigt enkelt för de bästa tjejerna att vinna".
    Det är lite så han menar, men är det så dåligt i jämförelse med att det ska vara väldigt väldigt svårt för den bästa tjejen att ens placera sig på prispallen på grund av biologiska skillnader mellan män och kvinnor?
  • Fenna
    Oligopol skrev 2011-12-21 05:02:53 följande:
    Det är lite så han menar, men är det så dåligt i jämförelse med att det ska vara väldigt väldigt svårt för den bästa tjejen att ens placera sig på prispallen på grund av biologiska skillnader mellan män och kvinnor?
    Skillnaden ar att glider man in pa en rakmacka betyder det att man inte anstranger sig. Det kanns som en ratt gammalmodig och nedlatande syn pa kvinnliga idrottare.
  • Oligopol
    Fenna skrev 2011-12-21 10:21:23 följande:
    Skillnaden ar att glider man in pa en rakmacka betyder det att man inte anstranger sig. Det kanns som en ratt gammalmodig och nedlatande syn pa kvinnliga idrottare.
    Måhända att ordvalet inte var det bästa, men budskapet gick i alla fall fram klart och tydligt. 
  • DrKejs
    Argo skrev 2011-12-18 11:46:10 följande:
    Skytte är i allra högsta grad en fysisk gren. Det var inte otur som gjorde att damerna bara tog en enda medalj i OS-historien så länge som skeet var en mix-gren.

Att gång på gång (150 ggr i en OS-tävling för att vara exakt) lyfta ett gevär på ca 3,5 kilo och avfyra mot ett mål kräver en del fysik.

Pistolskyttet som Ragnar Skanåker ägnade sig åt innebar att han lyfte en 1,5 kilos pistol, höll den stil och avfyrade 70 gånger under en tävling. Statiskt styrka var nödvändig.

Överhvudtaget är det svårt att finna en idrott som inte baseras på fysik.
    Hmm, vet för lite om skytte så jag utgår från att du har rätt.
  • DrKejs
    radwanska skrev 2011-12-20 03:13:14 följande:
    Det vore vansinne att integrera judo och andra kampsporter. Det spelar ingen roll om en kille och en tjej har samma vikt, deras kroppar har inte samma förutsättningar. En man är explosivare och starkare än en tjej av samma vikt. 

Hur skulle dagens könsuppdelade sport på något sätt vara en "räkmacka" för kvinnor? Kvinnor konkurrerar ju mot varandra på samma sätt som män gör! Även på damsidan är konkurrensen enorm och kvinnor måste jobba stenhårt för alla deras konkurrenter jobbar precis lika hårt.
    Ok, det är bra att du säger detta om att män vid samma vikt är starkare och mer explosiva, jag har ofta fått höra av feminister att det inte är någon större skillnad. Då kanske det inte vore lämpligt att integrera judo och kampsporter och bara köra med viktklasser.

Räkmacka kanske är fel uttryckt i sammanhanget, men det handlar om att kvinnor i stort sett aldrig skulle hamna i topp om de sporter som var könsuppdelade idag blev hopslagna. Nu slipper kvinnor att konkurrera med män.
  • mikroE
    Argo skrev 2011-12-18 11:46:10 följande:
    Skytte är i allra högsta grad en fysisk gren. Det var inte otur som gjorde att damerna bara tog en enda medalj i OS-historien så länge som skeet var en mix-gren.

Att gång på gång (150 ggr i en OS-tävling för att vara exakt) lyfta ett gevär på ca 3,5 kilo och avfyra mot ett mål kräver en del fysik.

Pistolskyttet som Ragnar Skanåker ägnade sig åt innebar att han lyfte en 1,5 kilos pistol, höll den stil och avfyrade 70 gånger under en tävling. Statiskt styrka var nödvändig.

Överhvudtaget är det svårt att finna en idrott som inte baseras på fysik.
    Japp, dock skulle jag inte säga att förutsättningarna för skyttar och ryttare är så olika. Manliga ryttare har också nytta av sin styrka men trots detta finns det många duktiga kvinnliga ryttare som vinner över män. Skytte skulle kunna vara en liknande sport om det var något som man önskade. Min brors fru är en duktig skytt och har vunnit många mixade tävlingar och hon inte direkt biffig så jag tvivlar att fysiken är så avgörande.
  • DrKejs
    Fenna skrev 2011-12-20 20:30:56 följande:
    Tja, om vi ska tala om räkmackor undrar jag hur manga svenska fotbollsspelare som hade platsat i de tyska, spanska eller italienska landslagen. 
    I dagslägen en? Du vet han Rosengårdskillen.

Fast jag undrar förstås hur detta hänger ihop med vad jag skrev.
  • Ragnar

Då jag är totalt ointresserat av sport så har jag ingen åsikt om detta. Den enda sport jag har ägnat mig åt är ridsport (inte alla som räknar det som sport förvisso) men där har jag alltid känt mig jämnstark med männen. Min mann tränar karate i en liten klubb med endast 30 medlemmar och de 6 kvinnor som är med är minst lika bra som männen, om inte bättre i en del fall. De är smidigare, har snabba rörelser och tänker snabbt vilket, enligt min man i alla fall, väger upp mot att de är lite mindre och svagare.

• Argo
    DrKejs skrev 2011-12-21 13:43:03 följande:
    Hmm, vet för lite om skytte så jag utgår från att du har rätt.
    Ett skeet-gevär vägar alltså ungefär lika mycket som en nyfödd bebis.

Här på FL borde det finnas gott om folk med bebisar som kan prova att lyfta upp dessa och sikta på förbiflygande måsar 150 gånger i rad. Sedan kan vi ta frågan om fysik inom skyttet igen.

Har du ingen egen bebis att testa med kan du kanske låna från någon granne eller nåt?
  • Argo
    mikroE skrev 2011-12-21 14:11:15 följande:
    Japp, dock skulle jag inte säga att förutsättningarna för skyttar och ryttare är så olika. Manliga ryttare har också nytta av sin styrka men trots detta finns det många duktiga kvinnliga ryttare som vinner över män. Skytte skulle kunna vara en liknande sport om det var något som man önskade. Min brors fru är en duktig skytt och har vunnit många mixade tävlingar och hon inte direkt biffig så jag tvivlar att fysiken är så avgörande.

Vad gäller ridning så bygger ju kvinnornas relativa framgångar givetvis på att ration bland nybörjarna är … 1 kille på 100 tjejer? 

Beroende på hästsport är det sedan lite olika i toppen. Från ungefär jämt skägg i dressyr till total manlig dominans inom trav. Men i bägge fallen är ju männen, procentuellt sett, i förhållande till hur många aktiva det är av varje kön inom sporten, väldigt dominerande.

Klart kvinnor kan vinna lite oftare i skytte, på lite lägre nivå där motståndet varierar, och det är klart att det dessutom varierar en del mellan de olika skyttegrenarna (sittande luftgevär med stöd är ju en annan sak än skeet), men det är ingen slump att de inte hänger med på toppnivå. En OS-medalj genom alla tider i Mix-skeet talar ganska tydligt om sakens natur.

Svar på tråden Könsneutral idrott?