• Quickman

Könsneutral idrott?

Jag vill veta vad ni genusmedvetna tycker om könsneutral idrott? Är det rätt att det finns två separata mästerskap i fotboll för herrar och damer? Eller bör man göra idrotten könslös.Observera att jag pratar om den idrott som idag är könskategoriserad som till exempel fotboll och hockey. Jag vet att det redan finns vissa sporter som är könslösa som till exempel curling.

• Svar på tråden Könsneutral idrott?
  • Elit
    Leoella skrev 2011-12-11 22:51:09 följande:
    Ah! S...
    Det sa jag inte, jag raljerade lite genom att fråga om det var en sport ; )

Sen skall man inte förakta intressanta fakta bara för man inte förstår dem = )
  • Leoella
    Elit skrev 2011-12-11 22:55:27 följande:
    Sen skall man inte förakta intressanta fakta bara för man inte förstår dem = )
    Hm. Har jag sagt att jag föraktar dina intressanta fakta så ber jag ödmjukast om ursäkt. ;)
    Du kanske kan upplysa en stackars oförstående?

------------------------------------------------------------------------------
    TS> jag tror säkert att fler sporter skulle kunna vara mer "jämställda" än vad de är idag. Det vore åtminstone hyfsat intressant och roligt att se vad som skulle hända om män o kvinnor tävlade på lika villkor!

Fast, det är ju så att genus ju handlar om det "sociala könet". De fysiska förutsättningarna skiljer sig ju i viss mån mellan män som grupp och kvinnor som grupp. Större muskelmassa, större lungor, högre medellängd osv - det är klart att det påverkar förutsättningarna för individernas möjligheter att lyckas vid en satsning inom vissa idrotter.

/icke-sportintresserad
  • Fenna
    Mjolle skrev 2011-12-11 22:45:49 följande:
    Snabbast till 400 meter, en kilometer eller en mil? Det är väl rätt lika förutsättningar? Eller fotboll kanske. Sparka en boll, skjuta en puck eller kasta en handboll. Jag är dålig på sport. Golf kanske är något?
    Det finns säkert tillräckligt mycket underlag för att utarbeta idrotter som skulle kunna passa, nagra har ju redan nämnts här i traden. Men som jag sa föredrar jag att det är som det är nu.  
  • radwanska
    Mjolle skrev 2011-12-11 22:45:49 följande:
    Snabbast till 400 meter, en kilometer eller en mil? Det är väl rätt lika förutsättningar? Eller fotboll kanske. Sparka en boll, skjuta en puck eller kasta en handboll. Jag är dålig på sport. Golf kanske är något?
    Snabbast till 400 meter är inte en förutsättning, utan själva målet. En förutsättning är saker som påverkar t ex väder, skador, material... 

Män och kvinnor kan inte tävla på lika förutsättningar i sport pga just fysiska förutsättningar.
  • PumpkinQueen

Jag tycker inte det ska vara indelat i kvinnor och män. Men så hatar jag ju sport, också. Jag tänker mig att det skulle bli mindre sport på TV om man hade hälften så många deltagare.

Sen att det mestadels skulle vara män som var med i tävlingarna, struntar jag fullständigt i. Man vill väl se den som är bäst, inte den som är bäst "av tjejerna".

• PumpkinQueen
    Elit skrev 2011-12-11 22:43:24 följande:
    Dressyr? Är det ens en sport?
    Tror det är som professionell dans. Där är 50 % av männen homosexuella (Amerikanska eliten = ), inte en enda lesbisk i den kvinnliga ; )

Samma invändning kan nog göras om dressyr, beror mycket på hästen.
    ..."Å hästar gör sig bäst på mackan, höhö". Eller, hur menade du nu?

Ta en häst. Sätt dig på den. Försök att få den att göra något som du vill. Återkom sedan i frågan om huruvida dressyr är en sport.

Lustigt att du alltid vill förlöjliga det som är traditionellt kvinnligt. Vad tror du att det beror på?
  • DrKejs
    Elit skrev 2011-12-11 22:43:24 följande:
    Dressyr? Är det ens en sport?
    Tror det är som professionell dans. Där är 50 % av männen homosexuella (Amerikanska eliten = ), inte en enda lesbisk i den kvinnliga ; )

Samma invändning kan nog göras om dressyr, beror mycket på hästen.
    Jag protesterar, dressyr är en sport! 

Dock är det faktiskt riktigt intressant att se könsfördelningen i toppen inom de olika hästsporterna. Givet samma förutsättningar så borde ett ekipage som väger 20 kg mindre vara något bättre på hoppning; dock verkar det inte vara fallet så det torde innebära att ryttaren faktiskt har en stor inverkan på resultatet och att det handlar om ett bra samspel mellan häst och ryttare. En bra ryttare får mycket mer ur en medelmåttig häst än vad en medelmåttig ryttare får. En medelmåttig ryttare kan inte hantera en bra häst tillräckligt väl.
  • DrKejs
    PumpkinQueen skrev 2011-12-16 16:08:02 följande:

Jag tycker inte det ska vara indelat i kvinnor och män. Men så hatar jag ju sport, också. Jag tänker mig att det skulle bli mindre sport på TV om man hade hälften så många deltagare.

Sen att det mestadels skulle vara män som var med i tävlingarna, struntar jag fullständigt i. Man vill väl se den som är bäst, inte den som är bäst "av tjejerna".

Haha! Undrar om det blir skottpengar på dig nu.

Skämt åsido, jag förstår din inställning även om jag inte delar den. I det här fallet är jag faktiskt inte helt för jämställdhet utan anser att det faktiskt är ok med könsuppdelade sporter även om fler sporter skulle kunna integreras. Olika skyttegrenar är tveklöst lämpade för integrering, finns ingen som helst anledning att könsseparera sporter som inte är baserade på fysik. Judo och liknande sporter kanske skulle kunna integreras, vi pratar om viktklasser.

Rent konkret innebär dagens könsuppdelade sporter en räkmacka för de allra flesta kvinnor som tävlar inom någon sport där de inte skulle ha minsta chans att ens bli uttagna till några mästerskap om det inte var könsuppdelat. Jag tycker att det är ok att kvinnor har räkmacka i sportens värld.
  • DrKejs
    PumpkinQueen skrev 2011-12-16 16:13:17 följande:

Ta en häst. Sätt dig på den. Försök att få den att göra något som du vill. Återkom sedan i frågan om huruvida dressyr är en sport.

Lustigt att du alltid vill förlöjliga det som är traditionellt kvinnligt. Vad tror du att det beror på?
    Är du inte ute och cyklar rejält nu? På vilket sätt är dressyr traditionellt kvinnligt?
  • Quickman
    PumpkinQueen skrev 2011-12-16 16:13:17 följande:

Ge dig nu. Jag blir så trött på alla som försöker hitta något "könsmönster". Det finns en massa nördar som på fullaste allvar menar att counter-strike är en sport. Detta förlöjligas av de riktiga sportentusiasterna trots att det är traditionellt manligt.

Dressyr är inte mera av en sport än schak eller agility.
Svar på tråden Könsneutral idrott?