• LunaLunatic

Billig mat (under 15 kr/portion)

Min utmaning i vår är att leva på 5500 per månad, vilket innebär billig mat. Finns säkert fler med behovet så tänkte vi kan tipsa varandra om billiga recept (som bör gå att frysa).

Skriv helst med kostnad för ingredienser och totalt pp.

• Svar på tråden Billig mat (under 15 kr/portion)
  • Fiina

Spännande att se vad det blir för recept här. Det första man brukar tänka är ju korv med makaroner men det är ju inte så nyttigt att leva på =)

• MattiasFru

veganmat! En förpackning bönor kostar kring 12kr, man sväller dom i vatten över natten och kokar dom. Sen kan man göra bönbiffar t.ex. (potatis, bönor/kikärtor, läk och lite kryddor) bönbiffar kan man göra i de mesta varianter allt beroende på vad man har hemma och är sugen på. Vi brukar finriva potatisar, och mosa kidneybönor till en smet, krydda lite och steka. Annars kan man ha bönor och slänga på lite krossade tomater, fryst spenat och krydda lite med vitlök t.ex. och så ha ris till. Väldigt gott. Veganmat överlag är väldigt billig! 

• LunaLunatic
    Kikärtssoppa
    Burk kikärter: 10 kr
    Krossade tomater: 8 kr
    Gul lök: 2 kr
    2 morötter: 4 kr
    1 chorizo: 7 kr

4 portioner, 7.75 kr/styck

Fräs lök, slanta morot och ha i.
    Släng i kikärter + tomater.
    Krydda efter tycke.
    Låt bubbla ca 20 minuter.
    Ha i chroizon. Stäng av värmen, låt stå ca 5-10 minuter på plattan.
  • SabiinaA

Denna tråden hakar jag gärna på, jag/vi har ca 2500-3000kr till mat per månad. Ibland lite mer om sambon handlar lite också...

• goatess82

Bruna bönor och bacon

Pastasås med bacon, champinjoner och lök, så har du på grädde och ketchup, räcker nog till 2 matlådor också så kostar det inte mer än 15 kr.

Lasange gjord på den i kartong och så med egen vitsås så får du 4 matlådordet blir ungefär 15 kr st.

Kålpudding är billigt och du får ut 4 matlådor på en sats.

Soppa på rotfrukter,

Bara koka spagetti och ha i krossade tomater, majs och svamp i.

Pannkaka och fläskpannkaka är billigt.

Hemmagjord pizza är gott och det blir många måltider på en sats.

• ModestyB

Rotfruktsgrytor med het korv (jag gör veg). Kålpudding (jag gör veg). Potatisgratäng och marinerat sojakött. Linssoppa med hembakt bröd. Lergrytemat (lagar sig själv som bonus).

Att laga billig mat brukar handla mer om tiden. Det tar tid att laga nyttig, god mat från grunden, det är synd att inte alla tar sig den tiden.

• LunaLunatic
    Veggopytt
    Vitkål
    Potatis
    Morötter
    Gul lök
    Champinjoner

Kan inte uppskatta priset pp här, men som synes blir det billigt (ännu billigare utan svampen).
    Jag skär poptatis och morötter och låter småkoka samtidigt som strimlad vitkål + hackad lök fräses i olja. Sedan i med potatis, morötter och svamp. Tycker det räcker med lite örtsalt som kryddning. Jättegott, kan ätas till tex kött eller bara som det är!
  • LunaLunatic
    Ari Gold skrev 2011-12-12 15:44:27 följande:
    Usch jag avskyr verkligen alla desa trådar om "billig mat". Som att det vore något odelat positivt.

Har man jättetight ekonomi så visst, men varför skulle man annars vilja att just maten ska vara så billig som möjligt oavsett konsekvenserna?

Så här tycker jag:  

regnavdagar.blogspot.com/2011/12/dyrare-mat-n...
    Tja, 5500 ska räcka till hyra, räkningar och mat. För mig är billig mat väldigt positivt, eftersom det kan innebära att jag har råd med nåt kul ibland, eller unna mig en utelunch med en väninna.
  • Ari Gold

Jag undrar till exempel i vilken verklighet man får en chorizo från ett djur som haft ett värdigt liv för 7 kronor?

När ska folk börja reflektera över hur maten kan vara såhär billig? Och att den billiga maten faktiskt har ett pris.   

Svar på tråden Billig mat (under 15 kr/portion)