• LunaLunatic

Billig mat (under 15 kr/portion)

Min utmaning i vår är att leva på 5500 per månad, vilket innebär billig mat. Finns säkert fler med behovet så tänkte vi kan tipsa varandra om billiga recept (som bör gå att frysa).

Skriv helst med kostnad för ingredienser och totalt pp.

• Svar på tråden Billig mat (under 15 kr/portion)
  • angeiica

pasta 7 .-  /påse den billigaste
    bacon 10 :-
    soja, några droppar bara, räcker ju länge
    1 köttbuljong, räcker också länge
    1 matlagningsgrädde 10 .-

2 pers.

• Chinx

Tips på billig mat, oftast kan du göra flera portioner och frysa in, så det blir väldigt billigt. Om du köper ett storpack av något kan du laga mycket och hålla nere priset. 

Måndag:
    Korvsoppa - skala och koka potatis+morötter i mindre bitar, smält en köttbuljong i vattnet (annars får du ingen smak) stek falukorv som du sen häller i när det bara är cirka två minuter kvar för potatisen att koka. Klart! 

Tisdag:  Pasta med baconsås. Koka pasta, stek bacon och ex. paprika, svamp eller liknande och häll i grädde för att få till en sås.

Onsdag: Blodpudding med rivna morötter

Torsdag: Köttfärssås och spagetti, billigt eftersom det oftast blir flertalet portioner. Dryga ut än mer med champinjoner och rivna morötter. För att göra det mättande kan du hälla i lite grädde.

Fredag: Korvstroganoff med ris

Lördag: Linssoppa eller linsbiffar. Finns massor med recept. Linser är väldigt billigt och bra.

Söndag: Hemgjorda hamburgare/pannbiffar av köttfärsen som blev över efter köttfärssåsen. Potatis eller pasta till. Brunsås kan du göra själv på mjöl, mjölk, smör och soya. 

• enavmig

Jag brukar göra en tacosoppa på krossade tomater, vatten eller passerade tomater, tacokrydda, vitlök, och röda linser som får koka ihop. Vill man spara mer kan man ju hoppa över den färdiga tacokryddan och krydda själv med spiskummin och paprika som bas, går lika bra. Kan kryddas extra med exemepelvis chilipaste, extra spiskummin eller vad man nu vill och har man majs blir det snäppet roligare.

Toppa med lite riven ost och gräddfil/creme fraiche/yoghurt.

• Hickupp

Har inte läst hela tråden men mitt tips är att baka eget bröd, det sparar man mycket på. Det blir ju också så mycket godare.

Ärtsoppa är gott och billigt. både att göra själv och att köpa "en korv" färdig soppa. Lägg till några mackor med eget bröd + pannkakor till efterrätt.

Alla grönsakssoppor är billiga. Mkt potatis, lök och annat grönt. Ha i lite köttbitar av ngt slag. Gärna enkelt kött som får koka länge och som man sedan kan använda buljongen på.

Rårakor är gott: riven rå potatis med salt och pettar som steks som tunna plättar och äts med bacon och lingonsylt.   

• jessin

Här kommer ett tips från en som tyvärr inte är så förtjust i bönor och linser men skulle vilja tycka om det eftersom det är nyttigt.

Jag brukar göra köttfärssås och koka röda linser som jag blandar i för då blir den nyttigare, bättre för miljön och billigare Skivar också i ett par morötter för att öka volymen samt ger bra tuggmotstånd.

Vet att många restauranger och skolmatsalar mixar linser och böner i tacofärs så att den bli billigare. Om du gilla kidneybönor så är ju det alltid nyttigt att ha köttfärssås också.

Det mesta blir mycket billigare om man gör storkok.

Ät havregrynsgröt till frukost istället för mackor m.m.           

• Astarte
    jessin skrev 2011-12-12 19:04:57 följande:
    Här kommer ett tips från en som tyvärr inte är så förtjust i bönor och linser men skulle vilja tycka om det eftersom det är nyttigt.

Jag brukar göra köttfärssås och koka röda linser som jag blandar i för då blir den nyttigare, bättre för miljön och billigare Skivar också i ett par morötter för att öka volymen samt ger bra tuggmotstånd.

Vet att många restauranger och skolmatsalar mixar linser och böner i tacofärs så att den bli billigare. Om du gilla kidneybönor så är ju det alltid nyttigt att ha köttfärssås också.

Det mesta blir mycket billigare om man gör storkok.

Ät havregrynsgröt till frukost istället för mackor m.m.           
    Jag brukar mosa lite kokta, gula linser med mixerstaven och sedan ha ner det i potatismos. Då syns de inte alls och det förändar knappt smaken, men det blir snäppet nyttigare. Priset är ju inte så mycket att tala om när potatis är så billigt, men det är bra att få det nyttigare.
  • Coyote

Pastagratäng med broccoli och/eller korv är bra restmat, och billigt.

Potatis- och purjolökssoppa är samma sak.

Koka egen ärtsoppa.

Svar på tråden Billig mat (under 15 kr/portion)