• LunaLunatic

Billig mat (under 15 kr/portion)

Min utmaning i vår är att leva på 5500 per månad, vilket innebär billig mat. Finns säkert fler med behovet så tänkte vi kan tipsa varandra om billiga recept (som bör gå att frysa).

Skriv helst med kostnad för ingredienser och totalt pp.

• Svar på tråden Billig mat (under 15 kr/portion)
  • Marlean

Alla slags omeletter är ju billiga och pytt i panna med stekt ägg. Dessutom nudlar med grönsaker, tex kyckling, skinka eller quorn i med sweet chili sås till, mums!

• FasterK

Blodpudding, stekt fläsk/bacon och vitkålssallad med lingon.
    Köttfärssoppa med potatis och morötter ca 4 pers. (Stek köttfärs ca 3 hg, en burk krossade tomater, buljongtärning, timjan, salt och peppar (eller cayenne), 1 klyfta vitlök, potatis 4-5 st, morötter 2-3 st, 1 gul lök, vatten) Billig och god soppa. Man kan ta rester av köttfärssås också.
    Pastasås (Billiga skinkrester eller stekt bacon, majs, en påse champinjoner, en burk creme fraiche, mjölk, en bit gorgonzola - släng i allt ock låt smälta ihop - red av så det tjocknar lite)

Avundsjukeargumentet - hjälpare av argumentationssvaga sedan tidernas begynnelse. /Chazz Michael Michaels
  • FasterK
    FasterK skrev 2011-12-13 05:01:17 följande:
    Blodpudding, stekt fläsk/bacon och vitkålssallad med lingon.
    Köttfärssoppa med potatis och morötter ca 4 pers. (Stek köttfärs ca 3 hg, en burk krossade tomater, buljongtärning, timjan, salt och peppar (eller cayenne), 1 klyfta vitlök, potatis 4-5 st, morötter 2-3 st, 1 gul lök, vatten) Billig och god soppa. Man kan ta rester av köttfärssås också.
    Pastasås (Billiga skinkrester eller stekt bacon, majs, en påse champinjoner, en burk creme fraiche, mjölk, en bit gorgonzola - släng i allt ock låt smälta ihop - red av så det tjocknar lite)
    Dessa rätter kostar inte mer än 15 kr per portion. Mindre till och med.
    Avundsjukeargumentet - hjälpare av argumentationssvaga sedan tidernas begynnelse. /Chazz Michael Michaels
  • Carolina01

Raggmunkar med fläsk

blodpudding

soppor av olika slag ex ärtsoppa, potatis å purjolöksoppa grönsaksoppa mm
    pannkaka å fläskpannkaka

korvlåda (potatis, lök, falukorv, senap, grädde, salt å peppar i en stor form i ugnen, jätte gott, billigt å blir mycke mat),

chiliconcarne (vita bönor, tomatpure, köttfärs, chili å grönsaker ex paprika).

Hel kyckling i ugnen med ris å skysås (hel fryst kyckling kostar ca 30 kr å räcker till en hel familj)

Korvstroganoff med ris

Rotfruktsgratäng med bacon i ( släng i olika rotfrukter ex morötter, palsternacka å andra grönsaker efter smak ex broccoli, ärtor, paprika mm å sen äggstanning, stekt bacon å ost ovanpå i ugn, jätte gott å nyttigt!)

Pytt i panna med ägg

Torsk ( eller annan vit fisk) med äggsås å potatis

Torsk med chilisås (cremefraisch å chilisås ev lök, salt å peppar) å potatis.

Mitt tips är att göra matsedel för veckan utefter vad som är billigt i affären just då å köpa frukt å grönt efter säsong! Hoppas du fick några tips:)!

• Marlean

En annan gammal klassiker som inte kostar många kronor är stuvade gröna ärtor med potatis och möjligen fläsk eller något annat kött till, men det går toppen att bara äta stuvningen och potatis. Jättegott!

• FasterK

Carolina - Hur gör du med potatisen? Skivar, förkokar?

• FasterK
    FasterK skrev 2011-12-13 09:15:46 följande:
    Carolina - Hur gör du med potatisen? Skivar, förkokar?
    ...i korvlådan.
  • kattenihatten

Här är några av mina billiga favoriter:

Latmansbröd; Blanda = 7 dl mjöl+ 1/2 tsk salt+ 2 tsk bakpulver+ 1 msk socker. Blanda om i en bunke och häll på = 2 dl naturell yougurt+ 1dl vatten. Blanda till en deg. Platta ut på en plåt till två flata bröd. Grädda i ugnen i 10-12 min på 225 grader. Smakar som bröd och är jättegott.

Soppa; Blir mycket godare än vad det låter. Jag brukar göra på de billigaste rotfrukterna. T. ex. Potatis+ gul lök+ palsternacka. Men det kan man ju variera efter plånbok och smak. Börja med att hacka en gul lök, och fräsa den + kryddning (välj bland vitlök, chili, och färsk ingefära....eller ta alla tre, fast ska du ha ingefära, så väntar du tills soppan kokat en stund, och riv sedan ingefäran fint, och pressa ut saften i soppan). Häll sedan på vatten så att det täcker grönsakerna + lite till, och sätt i grönsaksbuljong, salta lite, och låt koka ca 20 min. Mot slutet brukar jag sätta i en liten tetra med kidneybönor, men det kan man hoppa över om inte gillar. Servera med Latmansbröd.

Resten av ingefäran kan man använda till bland annat ingefärs te. Häll bara hett vatten över två skurna skivor i en kopp och låt dra ca 3-5 min. sockra, och så är det klart. Bra för matsmältningen ska det också vara. En kanelstång i gör det ännu godare.

Dhal: Supergod! Allvarligt, jag blir aldrig less, trots att jag länge tvekade och trodde detta var äckligt, när jag bara såg det som recept.; Fräs 1 stor gul lök+ 2 pressande vitlöksklyftor i olja. Häll på 2,5 dl röda liner och fräs med dem i 1 minut. Släng i 3 lagerblad, lite salt, och 3 dl vatten (mer eftersom, och det börjar se för torrt ut). Lägg sedan i en kanelstång (Skölj av och spara till te, när grytan är klar), och koka i ca 15 min, tills linserna är mjuka. Då häller du i en burk krossade tomater + ca 1/2 burk kokosmjölk. Låt koka upp. Servera med ris, bulgur, eller bara med Latmansbröd. Blir minst 6 port.

Vm gröten: Kom trea i gröt vm 2005. Fast jag har använder havregryn istället för orginalreceptets havrekross, eftersom havregryn är billigare; 2 dl havregryn + 4 dl vatten (el mjölk) + 2 hackade fikon (fast jag gillar dadlar bättre, man kan även hoppa över den torkade frukten helt om man vill) + 1, 5 msk messmör + en nypa salt. Koka ihop, och servera med lingonsylt.

Potatisklyftor och rotfrukter i ugn: Jag tycker det blir godast med  potatis, morot, broccoli, rödbetor och palsternacka. Häll på olja, och 2 pressande vitlöksklyftor. Salta. Rör ihop och sätt plåten i ugnen på 200 grader i ca 45 min. Servera med pesto/ dressing...recept kommer nedan. Lite kött eller ägg till om man vill. Jag brukar smörsteka färska champinjoner till.

Pesto/ dressing: Börja med att ta ca 15 mandlar. Skålla och skala dem. Sätt dem i en mixer och häll på vatten så att det precis täcker mandlarna. Mixa tills du fått en hyfsat slät konsistens.  tillsätt 1 stor vitlöksklyfta + 2 soltorkade tomater (skurna i små bitar) + lite olja. Mixa. Gott som attans. Håller sig i kylen ca 3-4 dagar och passar till allt. Som dippsås, till pasta eller potatis sallad, eller som bredbart pålägg på mackorna. Smaksättningen kan givetvis varieras.

• Carolina01

Potatisen skivas som i en potatisgratäng, samma med gullök å sen varva potatis korv lök å senap å sen häll på grädde... Tar lika länge tid som potatis gratäng i ugnen... Grönsallad till är jätte gott! En riktig favorit hos alla här hemma:)

• Maria84

Korvlådan måste jag nog testa nån dag!

Mamma till Liam 030605 & Lucas 080127 & ängeln Axel 090507
Svar på tråden Billig mat (under 15 kr/portion)