Här är några av mina billiga favoriter:
Latmansbröd; Blanda = 7 dl mjöl+ 1/2 tsk salt+ 2 tsk bakpulver+ 1 msk socker. Blanda om i en bunke och häll på = 2 dl naturell yougurt+ 1dl vatten. Blanda till en deg. Platta ut på en plåt till två flata bröd. Grädda i ugnen i 10-12 min på 225 grader. Smakar som bröd och är jättegott.
Soppa; Blir mycket godare än vad det låter. Jag brukar göra på de billigaste rotfrukterna. T. ex. Potatis+ gul lök+ palsternacka. Men det kan man ju variera efter plånbok och smak. Börja med att hacka en gul lök, och fräsa den + kryddning (välj bland vitlök, chili, och färsk ingefära....eller ta alla tre, fast ska du ha ingefära, så väntar du tills soppan kokat en stund, och riv sedan ingefäran fint, och pressa ut saften i soppan). Häll sedan på vatten så att det täcker grönsakerna + lite till, och sätt i grönsaksbuljong, salta lite, och låt koka ca 20 min. Mot slutet brukar jag sätta i en liten tetra med kidneybönor, men det kan man hoppa över om inte gillar. Servera med Latmansbröd.
Resten av ingefäran kan man använda till bland annat ingefärs te. Häll bara hett vatten över två skurna skivor i en kopp och låt dra ca 3-5 min. sockra, och så är det klart. Bra för matsmältningen ska det också vara. En kanelstång i gör det ännu godare.
Dhal: Supergod! Allvarligt, jag blir aldrig less, trots att jag länge tvekade och trodde detta var äckligt, när jag bara såg det som recept.; Fräs 1 stor gul lök+ 2 pressande vitlöksklyftor i olja. Häll på 2,5 dl röda liner och fräs med dem i 1 minut. Släng i 3 lagerblad, lite salt, och 3 dl vatten (mer eftersom, och det börjar se för torrt ut). Lägg sedan i en kanelstång (Skölj av och spara till te, när grytan är klar), och koka i ca 15 min, tills linserna är mjuka. Då häller du i en burk krossade tomater + ca 1/2 burk kokosmjölk. Låt koka upp. Servera med ris, bulgur, eller bara med Latmansbröd. Blir minst 6 port.
Vm gröten: Kom trea i gröt vm 2005. Fast jag har använder havregryn istället för orginalreceptets havrekross, eftersom havregryn är billigare; 2 dl havregryn + 4 dl vatten (el mjölk) + 2 hackade fikon (fast jag gillar dadlar bättre, man kan även hoppa över den torkade frukten helt om man vill) + 1, 5 msk messmör + en nypa salt. Koka ihop, och servera med lingonsylt.
Potatisklyftor och rotfrukter i ugn: Jag tycker det blir godast med potatis, morot, broccoli, rödbetor och palsternacka. Häll på olja, och 2 pressande vitlöksklyftor. Salta. Rör ihop och sätt plåten i ugnen på 200 grader i ca 45 min. Servera med pesto/ dressing...recept kommer nedan. Lite kött eller ägg till om man vill. Jag brukar smörsteka färska champinjoner till.
Pesto/ dressing: Börja med att ta ca 15 mandlar. Skålla och skala dem. Sätt dem i en mixer och häll på vatten så att det precis täcker mandlarna. Mixa tills du fått en hyfsat slät konsistens. tillsätt 1 stor vitlöksklyfta + 2 soltorkade tomater (skurna i små bitar) + lite olja. Mixa. Gott som attans. Håller sig i kylen ca 3-4 dagar och passar till allt. Som dippsås, till pasta eller potatis sallad, eller som bredbart pålägg på mackorna. Smaksättningen kan givetvis varieras.