• LunaLunatic

Billig mat (under 15 kr/portion)

Min utmaning i vår är att leva på 5500 per månad, vilket innebär billig mat. Finns säkert fler med behovet så tänkte vi kan tipsa varandra om billiga recept (som bör gå att frysa).

Skriv helst med kostnad för ingredienser och totalt pp.

• Svar på tråden Billig mat (under 15 kr/portion)
  • Ari Gold
    LunaLunatic skrev 2011-12-12 15:47:28 följande:
    Tja, 5500 ska räcka till hyra, räkningar och mat. För mig är billig mat väldigt positivt, eftersom det kan innebära att jag har råd med nåt kul ibland, eller unna mig en utelunch med en väninna.
    Jag förstår din situation men jag skulle personligen hellre hålla mig till obesprutad vegetarisk mat i så fall. Då går det på ett ut ekonomiskt.   

• LunaLunatic

Du får jättegärna propagera någon annanstans.

Och vill minnas att en liten chroizo kostade 7 kr (21 kr, 3 i förpackningen).

• ModestyB

Men är det inte viktigt att maten är BRA och inte bara billig? Är det ok att köpa köttfärs där massa antibiotika använts? Är det ok med hormonbehandlad kyckling? Det är ju du som ska äta det så bara du vet svaret, men medvetenhet om att du får i dig allt som djuret fått i sig kan ju vara bra om man vill leva billigt och BRA.

• LunaLunatic

Ja, själv ÄLSKAR jag kött från djur som LIDIT så MYCKET som möjligt. Absolut. MMMmmmm.
    Seriöst, jag lägger mig inte i om folk äter kött eller veggo. Jag gör det inte NU, jag gjorde det inte när jag var veggo heller.

Inget att tillföra? Vänligen knip då.

• Lena

15kr/portion är ett normalt pris om man lagar från grunden tycker jag. Vi köper bara svenskt och ekologiskt när det finns och vi har ett snitt på 20kr/portion.

• Ari Gold

Ja men jag menade en chorizo från ett djur som haft ett värdigt liv.

Som tur är så är detta diskussionsforum aldeles fritt att lufta sin åsikt på oavsett man håller med trådstartaren eller ej. Och tyvärr vet vi ju att dessa trådar kommer ploppa upp som svampar ur jorden nu framemot januari...där folk ska sitta och tipsa varandra om storpack dansk fläskkarré för att de förköpt sig på julklappar för pengar de inte hade. 

Har inte ett dugg lust att hålla käft faktiskt och kommer inte att göra det hur obekvämt du än tycker att det är.

• Astarte
    LunaLunatic skrev 2011-12-12 15:51:58 följande:
    Du får jättegärna propagera någon annanstans.

Och vill minnas att en liten chroizo kostade 7 kr (21 kr, 3 i förpackningen).
    Det är väl jättebra att påminna om att det är DJUR som ligger i paketet (lite i alla fall). Djur som levt, känt och lidit. Precis som Ari Gold skriver så har allt ett pris! Vill man leva billigt är det bättre att köpa lite mindre krav-märkt än mycket billigt skit.

Vi har en matbudget på existensminimum och äter kött 2-3 gånger i veckan. Därutöver blir det veggo.

Min bästa rätt är nudlar med grönsaker och rotfrukter i wok! Man kan ha i lite kött om man vill. Skala, skiva grönsakerna och woka ihop med nudlar. Svamp är också gott i. Rätten serveras med bröd (gärna Naan) och gärna parmesan om man tycker om det.
  • Ari Gold
    LunaLunatic skrev 2011-12-12 15:54:21 följande:
    Ja, själv ÄLSKAR jag kött från djur som LIDIT så MYCKET som möjligt. Absolut. MMMmmmm.
    Seriöst, jag lägger mig inte i om folk äter kött eller veggo. Jag gör det inte NU, jag gjorde det inte när jag var veggo heller.

Inget att tillföra? Vänligen knip då.

Mumsa på du. Jag skiter faktiskt i din hälsa,

Men nu råkar vi befinna oss på ett förädraforum och då får du tyvärr leva med pain-in-the-ass förädrar som tycker vi ska lämna efter oss något annt än en sönderbesprutad jord, regnskog som skövlats för att bi soja till våra köttboskap och drivor av övergivna prylar som folk shoppat för alla pengar de fick över.

Sköt-dig-själv-och-skit-i-andra är inte en inställning som funkar när man har barn. Då vill man gärna lämna efter sig ett arv som man kan stå för.
  • LunaLunatic

Det är inte frågan om att HÅLLA MED mig. Det finns inget att hålla med OM.
    Jag ville tipsa, och få tips, om vettig mat till billig penning. Att du sedan inte behöver tänka på ekonomin, det säger jag grattis till. Jag försöker leva under socnormen och då går ekologiskt bort (liksom kött överlag, mestadels). Genom att leva så billigt som möjligt räcker sparpengarna längre och jag slipper gå till soc. Smart va?

Svar på tråden Billig mat (under 15 kr/portion)