• LunaLunatic

Billig mat (under 15 kr/portion)

Min utmaning i vår är att leva på 5500 per månad, vilket innebär billig mat. Finns säkert fler med behovet så tänkte vi kan tipsa varandra om billiga recept (som bör gå att frysa).

Skriv helst med kostnad för ingredienser och totalt pp.

• Svar på tråden Billig mat (under 15 kr/portion)
  • Ari Gold

Om du tycker att du gör de bästa val du kan göra utifrån dina ekonomiska förutsättningar så behöver du ju inte känna dig påhoppad. 

Men jag förstår inte heller varför man plötlsigt måste utnämna sig till aktiv motståndare till etisk mat bara för att man tillfälligt inte har råd med den?  Är det någon slags försvarsmekanism eller? Går väl utmärkt att säga att säga att jo, jag tycker det där är viktigt men jag har inte råd att göra de vaen just nu.

• WSalma

500 g pasta ca 0,75 €
    400 g stuvad spenat ca 0,50 €

4 stora portioner 1,25 € = 0,31 € per portion. Nästan gratis. Rätten kan göras helt ekologisk och ända hamna under 15 kr/portion!

Har man pengar över kan man blanda i fetaost eller tonfisk. Eller ett par tomater pa sommaren.

• LunaLunatic
    Ari Gold skrev 2011-12-12 16:20:12 följande:
    Om du tycker att du gör de bästa val du kan göra utifrån dina ekonomiska förutsättningar så behöver du ju inte känna dig påhoppad. 

Men jag förstår inte heller varför man plötlsigt måste utnämna sig till aktiv motståndare till etisk mat bara för att man tillfälligt inte har råd med den?  Är det någon slags försvarsmekanism eller? Går väl utmärkt att säga att säga att jo, jag tycker det där är viktigt men jag har inte råd att göra de vaen just nu.

Skriv lite bra recept istället då, om du känner behovet av att hänga här?
    Har aldrig påstått det måste vara "dansk gris" eller whatever i maten.
  • LunaLunatic
    WSalma skrev 2011-12-12 16:23:31 följande:
    500 g pasta ca 0,75 €
    400 g stuvad spenat ca 0,50 €

4 stora portioner 1,25 € = 0,31 € per portion. Nästan gratis. Rätten kan göras helt ekologisk och ända hamna under 15 kr/portion!

Har man pengar över kan man blanda i fetaost eller tonfisk. Eller ett par tomater pa sommaren.
    Billigt! Tycker spenat alltid är så dyrt dock, men får väl plöja frysdisken.
  • Ari Gold

Allt med rotfrukter är ju skitbra den här säsongen. Ugnsbakade rotfrukter med hummus, rotfruktsgratäng, rårakor på potatis och pasternacka (mums!). Alla dessa rätter kan man addera ekobackon till om man vill ha mycket köttsmak för liten peng.
      Ugnsbakade rödbetor med chevre- eller fetaoströra, kålsoppa med frikadeller. Köttförssås med riven morot, röda linser och mindre mängd köttfärs (godare och billigare). Piroger med fyllning av överbliven köttfärssås enligt tidigare modell, eller spenat-och fetaröra.

Bunkra i kort.datum-lådan. Dumpstra om du vågar.  

• Ari Gold
    LunaLunatic skrev 2011-12-12 16:26:20 följande:
    Billigt! Tycker spenat alltid är så dyrt dock, men får väl plöja frysdisken.

I princip allt med spenat kan göras på kirskål (ogräs som växer fritt). Brukar finnas från aprill ungefär. Även pesto på kirskål + ruccolaskott är mums!
  • Marlean

Då jag inte gillar trådar som helt frångår ämnet (vilket den här verkar ha gjort) svarar jag bara på ts:

Billig mat får du lätt genom att äta gammal hederlig husmanskost. Grymt billigt blir det om du gör det här hemmalagat:

Ärtsoppa med pannkakor
    Stekt sill/strömming med potatismos och lingon
    Rotmos med fläsklägg
    Korv stroganoff med ris
    Mexicanasoppa med bröd 

Gör du denna maten tror jag tom. du hamnar närmare 10kr/portion.              

• LunaLunatic
    Ari Gold skrev 2011-12-12 16:33:26 följande:

Allt med rotfrukter är ju skitbra den här säsongen. Ugnsbakade rotfrukter med hummus, rotfruktsgratäng, rårakor på potatis och pasternacka (mums!). Alla dessa rätter kan man addera ekobackon till om man vill ha mycket köttsmak för liten peng.
      Ugnsbakade rödbetor med chevre- eller fetaoströra, kålsoppa med frikadeller. Köttförssås med riven morot, röda linser och mindre mängd köttfärs (godare och billigare). Piroger med fyllning av överbliven köttfärssås enligt tidigare modell, eller spenat-och fetaröra.

Bunkra i kort.datum-lådan. Dumpstra om du vågar.  

Gärna recept på fetade.
  • Ari Gold

Ugnsbakade rotfrukter:

Utgår från vad som är billigt. Palsternacka, morot, potatis har jag alltid med. Persiljerot, kålrot, rotselleri, fänkål har det blivit mycket nu när det är säsong.Tidigare på säsongen butternutpumpa, squasch, aubergine, champinjoner osv när det var billigare.

Dela i klyftor. Krydda med olja och örtkrydda av något slag + vitlök.  Ca 200 grader i ugn tills det ser färdigt ut.

Hummus gör jag efter detta recept: http://www.ica.se/Recept/hummus-4794/

Vanlig klassisk grönsakssoppa går att göra på samma uppsättning rotsaker så det är bra om man får över.

Rårakor är i princip riven potatis formad till platta biffar och stekt i smör.  Jag brukar ta hälften potatis hälften pasternacka för mer smak. Äts med bacon och lingonsyt. Ska man äta den veg. är raggmunk bättre pga högre proteininnehåll: http://www.arla.se/default____17653.aspx?recipeid=18620 Brukar ha palsternacka i denna med.

Rotfruktsgratäng gör jag på en höft beroende på vad jag har hemma. Kokar skivade rotfrukter i buljong, mjölk eller grädde (tex potatis palsternacka morot kålrot, eller potatis, pasternacka jordärtskocka...ungeför lika delar av varje). När det mjuknat sår jag det i en ugnsform och gottar till det med riven ost (helst stark om jag har), eller lite creme fraische eler en gräddskvätt om jag har. Eller bara kryddor. Sedan in i ugn 10 minuter på 225 grader ca.

Rotfruktsgratäng blir bara godare dagen efter. När jag var ensakstående student gjorde jag en hel form av denna och åt av i flera dagar med olika tillbehör. Samma sak gjorde jag med ratatouille när det var säsong för de grönsakerna: http://www.tasteline.com/Recept/Ratatouille

Det är svårare att laga amt med lågt portionspris när man är själv men kan man tänka sig äta samma amt fast med variation några dagar i veckan går det mycket lättare.        

Svar på tråden Billig mat (under 15 kr/portion)