• LunaLunatic

Billig mat (under 15 kr/portion)

Min utmaning i vår är att leva på 5500 per månad, vilket innebär billig mat. Finns säkert fler med behovet så tänkte vi kan tipsa varandra om billiga recept (som bör gå att frysa).

Skriv helst med kostnad för ingredienser och totalt pp.

• Svar på tråden Billig mat (under 15 kr/portion)
  • LunaLunatic

OM tråden nån gång återgår till vad som var menat, kan ju någom PMa mig och upplysa om det. Annars får ni ha så kul.

• Ari Gold

Dansk burgris...jättebilligt. Mmmm vad sugen man blir! Billig mat är verkligen toppen. Antibiotika gratis på köpet också, vilken bonus. Då blir man säkert jättefrisk...och ens foster som ärver allt det där genom blodet och senare amningen...åååh så härligt!
  • Tokstolla
    Ari Gold skrev 2011-12-12 15:44:27 följande:
    Usch jag avskyr verkligen alla desa trådar om "billig mat". Som att det vore något odelat positivt.

Har man jättetight ekonomi så visst, men varför skulle man annars vilja att just maten ska vara så billig som möjligt oavsett konsekvenserna?

Så här tycker jag:  

regnavdagar.blogspot.com/2011/12/dyrare-mat-n...
    Det är väl bra att man prompar på att djuren ska ha det bra men tråden handlar inte om att pressa ner priserna på marknaden utan om att överleva på sin inkomst. Många mättande goda rätter behöver inte innehålla animaliska produkter öht om man önskar sig ett supergott samvete. 

Nej, kom igen nu! Håll er till samtalsämnet!  
  • Astarte
    LunaLunatic skrev 2011-12-12 16:03:12 följande:
    Det är inte frågan om att HÅLLA MED mig. Det finns inget att hålla med OM.
    Jag ville tipsa, och få tips, om vettig mat till billig penning. Att du sedan inte behöver tänka på ekonomin, det säger jag grattis till. Jag försöker leva under socnormen och då går ekologiskt bort (liksom kött överlag, mestadels). Genom att leva så billigt som möjligt räcker sparpengarna längre och jag slipper gå till soc. Smart va?
    Det handlar inte om ekonomi. Jag lever som sagt på existensminimum och jag köper alltid krav när det är kött och ägg (men inte alltid grönsaker).
  • Astarte
    Tokstolla skrev 2011-12-12 16:08:00 följande:
    Det är väl bra att man prompar på att djuren ska ha det bra men tråden handlar inte om att pressa ner priserna på marknaden utan om att överleva på sin inkomst. Många mättande goda rätter behöver inte innehålla animaliska produkter öht om man önskar sig ett supergott samvete. 

Det är väl bra att vi pratar om vem som egentligen får betala?!
  • Tokstolla
    Astarte skrev 2011-12-12 16:10:23 följande:
    Det är väl bra att vi pratar om vem som egentligen får betala?!
    Inte när det är OT. Då får man ta och starta en annan tråd om man vill prata om ämnet. 
  • Ari Gold
    Tokstolla skrev 2011-12-12 16:08:00 följande:

Jag tycker definitivt det hör till samtalsämnet. Visst kan man dela billiga recept med varandra och jag har väl inte försökt hindra någon att göra det, men man måste ju våga börja med att problematisera själva utgångspunkten: varför vill jag köpa billigare mat?

Jag har varit på Fl i bortåt 10 år och har aldrig någonsin varit med om att den här typen av trådar fyllts av människor som behöver hjälp att "överleva på sin inkomst". Den övervägande delen tråddeltagare brukar bestå av helt vanliga familjer som vill få mer pengar över till annat. Shopping, till exempel.

Att tjata om billigare mat är inte något fattiga marginaliserade grupper ägnar sig åt utan detta har varit i princip huvudsamtasämnet kring mat i många år, att den ska vara billigt. Det är dags att lyfta den frågan lite och inte bara köpa konceptet rakt av så fort man ser en ny spartråd.
  • Ari Gold
    Astarte skrev 2011-12-12 16:09:17 följande:
    Det handlar inte om ekonomi. Jag lever som sagt på existensminimum och jag köper alltid krav när det är kött och ägg (men inte alltid grönsaker).

Tummen upp för det!
  • LunaLunatic
    Astarte skrev 2011-12-12 16:09:17 följande:
    Ok, ett sista. För sakens skull. 5500 är under socnormen för mig. Och jag äter ytterst lite kött, just för att det är för dyrt.
  • Tokstolla

Himla trist då TS ska leva UNDER normen (och ni generaliserar och räknar med att det är till annat- som shopping, hon vill ha pengar till...) 

=(

Jaja. Så va det m´et... 

Svar på tråden Billig mat (under 15 kr/portion)