Tokstolla skrev 2011-12-12 16:08:00 följande:
Det är väl bra att man prompar på att djuren ska ha det bra men tråden handlar inte om att pressa ner priserna på marknaden utan om att överleva på sin inkomst. Många mättande goda rätter behöver inte innehålla animaliska produkter öht om man önskar sig ett supergott samvete.
Nej, kom igen nu! Håll er till samtalsämnet!
Jag tycker definitivt det hör till samtalsämnet. Visst kan man dela billiga recept med varandra och jag har väl inte försökt hindra någon att göra det, men man måste ju våga börja med att problematisera själva utgångspunkten: varför vill jag köpa billigare mat?
Jag har varit på Fl i bortåt 10 år och har aldrig någonsin varit med om att den här typen av trådar fyllts av människor som behöver hjälp att "överleva på sin inkomst". Den övervägande delen tråddeltagare brukar bestå av helt vanliga familjer som vill få mer pengar över till annat. Shopping, till exempel.
Att tjata om billigare mat är inte något fattiga marginaliserade grupper ägnar sig åt utan detta har varit i princip huvudsamtasämnet kring mat i många år, att den ska vara billigt. Det är dags att lyfta den frågan lite och inte bara köpa konceptet rakt av så fort man ser en ny spartråd.