• Forumvärd

    FamiljeLivs julkalender 14/12! Vinn fina vinster till ett värde av 800:-



    Var med och öppna luckan för den 14 december i Familjelivs julkalender!

    Du har chansen att vinna ett riktigt fint paket med Mumin-saker. I paketet har vi stoppat ner:
    En fin Lilla My dockvagn och ett supergulligt Mumingosedjur från Martinex värde ca 800:-
    Gilla gärna Mumin på Facebook

    Då både tomten och vi på Redaktionen är riktiga gottegrisar så vill vi att ni delar med er av ert bästa julgodistips!
    Vilka "julgottor" måste finnas med på julbordet och hur gör man just ditt favorit julgodis?
    Dela med dig av ditt bästa recept och skriv en kort motivering varför just ditt godis är det bästa!
    Du får gärna ladda upp ett foto av "gottat" också. Det är inget krav bara extra trevligt!

    Tävlingen pågår den 14/12 fram till midnatt och vinnare utses av en jury.

    Vinnaren måste svara på vinnarmejlet inom en vecka annars går vinsten till någon annan.
    Vi kommer göra vårt bästa för att du ska få din vinst före jul, men vi kan inte garantera det.

    Lycka till! Solig

    Här kan du läsa mer om tävlingen:
    www.familjeliv.se/Tavla_och_vinn/1.1450511
  • Svar på tråden FamiljeLivs julkalender 14/12! Vinn fina vinster till ett värde av 800:-
  • Julutzi

    Det här är nog det absolut godaste julgodiset jag någonsin smakat och det är dessutom väldigt lätt att göra! Kanske inte ser godast ut, men det är ju sånt man får räkna med när man har tre barn som hjälper till



    www.recept.nu/1.274773/leila_lindholm/efterratter_godis/agg_mejeri/leilas_conreflakes_crisps

    Ingredienser


    100 g ljus mjölkchoklad
    1 block (250 g) nougat
    1 burk (350 g) nutella
    1 l cornflakes
    300 g mörk kvalitetschoklad 70 %


    Tips


    Receptet ger cirka 43 bars.


    Gör så här


    1. Hacka den ljusa mjölkchokladen och smält den tillsammans med tärnad nougat och nutella i ett vattenbad (i en stor skål över en kastrull med kokande vatten). Ta av skålen från värmen.


    2. Vänd försiktigt ner cornflakes i chokladblandningen.


    3. Häll ut detta i en liten rektangulär form, 26 x 13 cm klädd med bakplåtspapper. Packa försiktigt ihop smeten så att inga lufthål uppstår.


    4. Låt stelna i kylen och skär kakan i 2 x 4 cm breda bars/bitar.


    5. Finhacka den mörka chokladen. Smält 1/3 av den i ett vattenbad, tag av skålen från värmen och rör i resten av chokladen tills allt smält. Låt svalna under omrörning till cirka 28 grader.


    6. Doppa bitarna i choklad, gärna med hjälp av en gaffel. Låt dem rinna av på ett galler (med bakplåtspapper under).


     Nu så här i efterhand så är mitt bästa tips: Lägg chokladen bara uppe på. Mycket lättare än att hålla på att doppa dem! 
    Njut till alla er som bakar dem! Smälter i munnen Tungan ute 
    ♥ Mamma till Julia 030527, Emilia 080108 och Agnes 100708
  • JagominÄlskling

    Min favorit är SAFFRANSTRYFFEL. Efter all choklad som hör julen till så tycker jag att det är gott att runda av med något annorlunda som vi vuxna gillar. Naturligtvis frångår vi inte chokladen, men den blir i lite annan form :)Julen är ju barnens högtid, men vi vuxna vill ju också njuta lite extra! Väldigt enkelt att göra och supergott!

    SAFFRANSTRYFFEL

    Ingredienser ca 24 st

    1 dl vispgrädde
    25 g smör
    300 g vit choklad
    1 msk konjak
    1-2 påsar saffran  
    apelsinskal
    florsocker 

    Gör så här:
    Koka upp grädde och smör i en kastrull. Ta kastrullen från värmen. Bryt chokladen i bitar, lägg ner dem i grädden och rör tills de smälter. Blanda i saffran. Rör i 1 msk konjak. Riv ner lite apelsinskal i smeten för att få den där extra juliga känslan! Häll i en aluminiumform, ca 10*17 cm. Låt stelna i kylen minst 4 tim eller över natten. Stjälp upp tryffeln och skär den i bitar med en vass kniv. Sikta över florsocker. Förvara i kyl. 

    God Jul på Er alla!   

       

                    

  • Anton Chigurh
    Anton Chigurh skrev 2011-12-14 14:06:08 följande:
    "Antons oemotståndliga"

    Ingredienser : 

    1 1/2 dl       Hasselnötskärnor
    300 g          Odense nougat
    200 g          Mjölkchoklad. Vanlig Marabou Mjölkchoklad är jävligt god

    Topping :

    50 g            Mjölkchoklad
                        Flingsalt

    Gör som såhär :

    Hacka (grovt) och rosta hasselnötterna i en torr stekpanna tills dom har fått lite färg. Dela nougat och choklad i mindre bitar, lägg i en skål och smält över ett vattenbad.
    Rör ner hasselnötterna, men se för i helvete till att använda en träslev här, mycket viktigt, klä sen insidan av en form, cirka 15 x 20 centimeter, med bakplåtspapper. Fördela smeten jämnt i formen. Ställ kallt att stelna i minst en timme.
    Skär nougaten i bitar och lägg över på ett fat eller en bricka. Smält mjölkchokladen. Rippla eller spritsa den över konfekten. Smula lite flingsalt över varje choklad­bit. Låt stelna. Förvara svalt men helst inte kallt.

    Passar utomordentligt bra till min egenkomponerade Glögg. Som jag kanske lägger ut recept på vid senare tillfälle. Kanske.

    Lycka till.

    Mvh .  //Anton 
    Havssalt går också bra.

    Kanske tom är att föredra.
    The dumber people think you are, the more surprised they're going to be when you kill them.
  • Momat

    Barnens favorit är julchokladbollar.
    Man gör dem på samma sätt som vanliga chokladbollar (eller kokosbollar, vad man nu vill kalla dem), men tillsätter lite rivet apelsinskal, lite saft från en apelsin och pyttelite kanel (inte för mycket, då blir det för starkt). Rulla i valfritt material, t.ex. kokos, florsocker, strössel, ätbart "glitter", smulade pepparkakor eller något helt annat... Så enkelt att barnen kan baka själva, och en rolig variant på en gammal klassiker!

  • Tirilk

    Valfri chokladmousse med chokladbitar i (eller gör själv, om man nu har tid, ork och lust med det!), vispa ihop enligt instruktion på förpackningen men byt ut valfri mängd mjölk mot baileys - inte det nyttigaste men hemskt gott!

    Annars är hemgjorda mozartkulor en favorit (jodå, DET har jag tid med!).

  • Alison

    Godis är ju bland det viktigaste till jul!

    Vi gör alla möjliga saker, ofta olika varje år.
    Ett måste är i alla fall trillingnöt (pruttenkelt att göra;
    200 g hasselnötter
    200 g mjölkchoklad
    vit eller mörkchoklad
    Smält mjölkchoklad, rosta hasselnötter i en torr stekpanna och "gnugga" av skalen mellan händerna. Doppa i chokladen, lägg ut på bakplåtspapper tre o tre, låt svalna. Doppa sedan nötterna i ny choklad, låt stelna och garnera sedan med lite mörk eller vit choklad ovanpå) 

    En annan sak vi brukar göra (lika enkelt o lika gott)
    Snöbollar
    200 g nougat
    1½ dl kokosflingor
    200 g vit choklad
    Dela nougaten i ca 30 bitar o rulla till bollar
    Rulla bollarna i kokos (tryck gärna till lite så det fastnar ordentligt) och ställ svalt
    Smält chokladen
    Lägg i bollarna i chokladen, plocka upp med två gafflar, låt rinna av lite och lägg på smörpapper. Förvaras kallt.

    Nu är vår frys full med godsaker...nu återstår o se om det räcker hela vägen fram till jul eller om vi "måste" gör lite mer...            

  • Tessan S

    Skam den som ger sig, jag kör ett försök i dag med... Godis och bakning är ändå en av mina starkare sidor


    Jag gjorde för första gången egna praliner förra året och det behöver inte alls vara så svårt. Jag testade mig fram lite och fyllningen som blev favoriten då var riven nougat, lätt stötta rice crispies och hackade russin..


    Till pralinerna på bilden har det gått åt:


    250 g nougat


    ett par dl rice crispies (efter smak)


    0,5 dl russin


    1-2 msk amaretto


    100 g mörk choklad


    100 g ljus choklad


    Häll upp rice crispies i en bunke och krossa dem lätt med handen, blanda sedan i finriven nougat (knåda är lättast). Jag gillar mycket krisp så jag tar rätt mycket rice crispies. När jag gjort detta delade jag blandningen i två delar. Den ena blandade jag i russin i och den andra amaretto.


    Forma bollar eller avlånga små ”korvar”(rulla en lång orm och dela i bitar) och ställ kallt en stund så blir det lättare och inte lika kladdigt att doppa dem i choklad.


    Smält choklad över vattenbad och doppa sedan bollarna/korvarna och lägg på en bricka eller plåt för att stelna. Gör du bollar så kan du lägga dem i ischokladformar så blir det lite juligare. Jag gjorde bollar av de med russin och doppade i mörk choklad sedan la jag i ljus choklad tillsammans med restena av den mörka och smälte ned och doppade amarettopralinerna i. Dekorerade de mörka med rosa hjärtan och korvarna med guldkulor. Andra tips på dekorationer är smält choklad i annan färg (efter de har stelnat), strössel, sockerkulor, nötkross eller liknande (innan de har stelnat). Bara fantasin sätter gränser.

    Förra året gjorde jag riktiga lyxvarianter som jag tyvärr inte har några bilder på. Jag använde mig av en hjärtformad iskubsbricka från Ikea där jag först täckte formarna i choklad, ställde in i frysen, när de stelnat tryckte jag i fyllning och täckte med choklad så det blev jättefina hjärtpraliner som jag slog in i godispapper från Panduro och gav bort i present till fröknarna på förskolan. 


    Mycket godare än vilka köpepraliner som helst!!


    ♥ Elwira 30/5 2008 ♥ Matteo 1/4 2010 ♥
  • Jaramla

    Hemmagjord fudge! Ett måste på varje anständigt julfirande!


    450g strösocker


    1½ dl mjölk


    150g smör


    100g mörk choklad


    50g honung


    + ev smaksättning (vi gör ofta med pepparmint men kan tillsätta hackade mandlar/nötter, whisky, vilken god alkohol som helst egentligen, vaniljessens... använd fantasin!)


     Börja med att smöra en form och spola upp kallt vatten i diskhon


     

    Värm sedan socker o mjölk i en stor kastrull så att sockret löses upp


    Tillsätt smör, choklad och honung


    Låt allting koka upp och koka tills dess att massan når en temperatur av 116 grader


    Lyft av kastrullen och sätt ner den i det kalla vattnet


    Tillsätt eventuella smaksättningar (obs, om alkohol kommer det pysa o komma stort moln av alkoholångor, var beredd!)


    Elvispa smeten tills den ljusnar något i färgen o känns lite mer porös o luftig, det märks att den ändrar konsistens, låt den inte bli alltför grynig


    Häll upp smeten i den smorda formen


    Låt svalna o skär sedan i kuber, enklast med en vass oljad kniv


    Förvara i kyl


    Viss fudge, särskilt mintchokladen, blir lätt väldigt smulig, så kan behöva vara lite försiktig när tar upp bitarna ur formen.


    Receptet är INTE känsligt för förändringar alls. Så länge det finns fett o socker och kommer upp till 116 grader så kan man variera mycket. Vi har bland annat tillsatt kakaopulver för att få mer chokladsmak, ökat mängden blockchoklad, bytt honung mot sirap och gjort diverse andra förändringar men det blir ändå väldigt god fudge! Så experimentera på!


    och NJUUUUUUUUUT!


     

  • jådåsåatt

    Chokladbräck med polkagrisar

    Ingredienser:
    200g mörk choklad
    1+1 tsk matolja
    250g vit choklad
    Ca 1/2 dl polkagrisar

    Gör så här:
    Klä en plåt med aluminiumfolie. Smält den mörka chokladen i en skål över vattenbad. Blanda i 1 tesked olja och rör om. Häll ut den smälta chokladen på plåten. Vicka lite på plåten så att chokladen rinner ut till ett jämnt lager, cirka 3 millimeter tjockt. Ställ in chokladen i kylen att stelna.

    Krossa polkagrisarna i en mortel.

    Smält den vita chokladen i en skål över vattenbad. Blanda i 1 tesked olja och rör om. Häll den vita chokladen över den mörka chokladen och vicka på plåten så att den vita chokladen täcker den mörka.
    Strö över de krossade polkagrisarna. Ställ in plåten i kylen så att chokladen stelnar. Bryt sedan chokladen i bitar.

Svar på tråden FamiljeLivs julkalender 14/12! Vinn fina vinster till ett värde av 800:-