• Anonym

    Förskollärare som är besviken på verklighetens kollegor

    Jag har arbetat som förskollärare i lite mer än två år nu och blir bara mer och mer besviken på hur verkligheten ser ut. Visst förstår jag att verkligheten inte alltid ser ut som i litteraturen (jag hade arbetat innan jag utbildade mig så det är inte det).

    Det som jag är mest besviken på är faktiskt personalen. Jag tycker att det överlag finns en väldigt trist attityd och jargong kring det mesta som rör vår verksamhet. Allmän negativitet, oproffsighet, fyrkantighet, bakåtsträvande, okunskap och dum jävelskap. Jag vet snart inte vad jag ska göra, jag trodde att gräset var grönare så jag har bytt jobb men blir mörkrädd över att det ser ganska lika ut vart jag än jobbar.
    För att ta några av alla exempel som retar mig mest så är det att andra vuxna talar om för mig hur jag ska göra och inte göra. Det kan vara allt från att jag inte får ta fram material till barnen som de frågar efter eller att de inte får göra olika saker. Eller att det tycker att jag är för snäll så att de själva hamnar i mörk dager.

    Tex. kan barn fråga mig 30min innan maten "får jag måla?" Självklart säger jag! De hinner gott och väl måla en stund innan maten. Men nej, då kommer det någon annan personal och kör över direkt med en arg ton "NEJ, det är ingen idé att börja riva fram färg och annat nu, vi ska snart äta!" Jaha, vad ska jag säga då?! Barnen målar ju ändå kanske bara 10min. Jag är dessutom noga att plocka undan material som jag plockar fram så det kan inte vara det som är oron.
    En annan grej kan vara olika lekrum. Det ska bommas kl 15 trots att vi stänger kl 18. Barnen får hitta på något i det rummet som finns kvar. Där finns kanske tre olika grejer att göra. Roligt för de som går till klockan 18 varje dag! Jag brukar öppna och säga att de visst får vara där så länge jag jobbar tar 10 min att städa. Annan personal kan springa in och gapa på barnen och slita ut alla på tre röda för att sen bomma igen.

    En annan sak är att personal är rent otrevlig och dum med barn. Skäller på dem och har konstiga regler kring maten och att äta upp eller ta mer. Massor av konstiga principer som mer handlar om hur De tycker, än att utgå från barnen man har framför sig. Tex. har du inte ätit någon mat får du heller ingen frukt. Eh, i min värld behöver ett litet barn det fruktbiten ännu mer om han/hon inte fått i sig tillräckligt av maten. Prata inte vid bordet, låt maten tysta munnen är en annan grej. Vad f*n är det 1950 eller? Så mycket maktkamper att ni anar inte. Attityder som "akta dig, ger du dom lillfingret så tar dom hela handen" Vad f*n det är barn 1-6år! 

    Är det inte barnen det är fel på så är det föräldrarna. Personalen har så mycket åsikter om alla att jag blir så trött. De gör si och den gör så. Saker de inte har en aning om. Allt ska vara så millimeterprecist att jag mår illa. En mamma ringde och förklarade stressat att hon var sen, "ta det lugnt sa jag, vi har öppet till kl18, kom när du kommer" Mm, sen.. visst. Hörde jag personal muttra bakom mig (??). En annan grej är sjudomar. Jag vet också att en del föräldrar slarvar och skickar halvsjuka barn till förskolan ibland. Jättetråkigt tycker jag med. Men om man ska ringa varje gång ett barn snorar kan man ju stänga mellan september-maj lika gärna.

    Personal uttrycker sig klumpigt och oproffsigt till föräldrar eller liksom är jättesnackis på kompisnivå. Hallå, vad hände med proffesionaliteten? Visst får man prata och vara personlig men inte privat tycker jag. Som en öppen bok och stå och gagga om helgens bravader, andra barn och jag vet inte allt.
    Personal som har sina egna regler. Nej de tänker inte ha vissa aktiviteter tillsammans med barnen för att de inte tycker det är kul. Eh? Nu var det ju inte våra intressen och behov som ska styra verksamheten utan barnens. En annan ska inte göra ditt och någon inte datt. Konstigt då det ingår i våra arbetsuppgifter. 

    Ja alltså nu låter jag jättetråkig och som om jag själv var helt fläckfri. Det är inte så menat men jag känner att ska jag orka jobba i den här verksamheten måste jag lära mig att hantera alla dessa märkliga människor som av olika anledningar också jobbar där. Jag tycker ändå att jag har ganska hög tolleransnivå själv och är flexibel men jag möts sällan av det hos mina kollegor. Dom snackar skit och hugger varandra i ryggen hela tiden. Vad hände med samarbete, barnens intressen och behov? Generositet och flexibilitet för barn och deras förädrar. Pedagogiska utmaningar och tillgänglighet i miljö och material för barnen? Bortblåst. Urtråkigt. 

    Var finns alla trevliga och proffsiga förskollärare och barnskötare? Nytänkande, flexibla, nyfikna, engagerade, generösa, smidiga, lyhörda mm.

    Någon som känner igen sig?
     
      
     

  • Svar på tråden Förskollärare som är besviken på verklighetens kollegor
  • Planer för Juni

    Jag jobbade på ett jobbigt ställe. Som nyanställd och nyutbildad ville jag ändra och dra framåt. Nu är inte jag förskolelärare utan lärare så jag hade bara ett vik. Oj så motarbetad jag blev. Inplockad på kontoret och utskälld och skuldbelagd för att jag drev framåt. Det såg inte bra ut när jag som ny och bara tillfälligt anställd gjorde så mycket.

    Kniven i ryggen! Det finns hemska ställen men också bra ställen. Fortsätt leta för barnen behöver personal som bryr sig och vill förbättra.

  • Suri

    Usch vad det låter hemskt! De bryter dessutom emot läroplanen på flera plan... Sök nytt jobb!! Leta efter Reggio Emilia inspirerade förskolor, det skulle passa dig! Lämna din TS till förskolechefen. Fråga vem som ansvarar för likabehandlingsplanen och fråga hur ni aktivt arbetar emot kränkande bemötande/behandling. Dina exempel är klockrena och jag skulle kunna använda dem som diskussionsgrund i arbetslagen på min förskola. Även om jag tycker att allt fungerar bra måste man alltid gå igenom "hur gör vi egentligen i olika situationer och vad har vi bestämt". Så fåniga och dumma regler! Och den där gnälliga, negativa attityden är jag allergisk emot! Du verkar vara en fantastiks pedagog. Tyvärr kommer de snart att mista dej på den förskolan och de största förlorarna är barnen. Men om inget förändras kommer du inte att stå ut. Du måste vara egoistisk för det här jobbet kan vara det allra bästa, roligaste mest fantastiska i hela världen!

  • von Brev
    Planer för Juni skrev 2011-12-22 23:46:35 följande:
    Jag jobbade på ett jobbigt ställe. Som nyanställd och nyutbildad ville jag ändra och dra framåt. Nu är inte jag förskolelärare utan lärare så jag hade bara ett vik. Oj så motarbetad jag blev. Inplockad på kontoret och utskälld och skuldbelagd för att jag drev framåt. Det såg inte bra ut när jag som ny och bara tillfälligt anställd gjorde så mycket.

    Kniven i ryggen! Det finns hemska ställen men också bra ställen. Fortsätt leta för barnen behöver personal som bryr sig och vill förbättra.
    Alltså, börja ändra och utveckla det första man gör som ny är nog inte populärt... man ska nog vara försiktig och känna av först. Men att skylla på att det inte "ser bra ut" att just en vikarie och inte de ordinarie var ju en tråkig respons.
  • Anonym (My)
    MickeN1973 skrev 2011-12-22 20:45:32 följande:
    Det kan vara svårt att gå in och ändra något som ny,  dock finns det en chans at få gehör för sina förslag om stället är i kris.
    Eller också ska man komma in som chef och styra och ställa.

    När det är frågan om rena övergrepp ska det anmälas till relevanta myndigheter  
    Ja jag märkte det, dock ville jag bara "hjälpa" där jag hade vertygen och det nya samt mer utbildning än de flesta andra, ofta ändras ju väldigt mycket i utbildningarna på tex 20 år då det hela tiden kommer nya rön, nya hjälpmedel, nya behandlingsmetoder osv.

    Övergreppen anmäldes, både av mig och 2 till...de andra bara klagade över att "Pelle alltid behandlades så fel av vissa" men när man tog det i gruppen eller som jag med chefens tillåtelse fick liv att göra en helt ny arbetsplan för att underlätta så vägrade man medvetet att följa den.

    Alla vi som stod upp för anmälingarna och reagerade är idag borta från arbetsplatsen, tyvärr hann de andra 2 gå innan mobbningen urartade helt, jag stod helt ensam och var ett tacksamt offer att ge sig på, man gjorde verkligen allt för att övervaka mig, smutskasta mig, förstöra i mina sysslor, tex avboka mina möten, ge mig "straffuppgifter" osv...Tyvärr var chefen en ivrig på hejjare till detta och facket kunde/ville inget göra så jag skulle omplaceras, har nu vart hemma 6 månader och fick i dagarna veta att jag inte kan omplaceras, varför? Jo mina fd kollegor har nämligen pratat skit om mig till de andra verksamheterna och även ute på stan, och arbetsgivaren anser sig inte ha skyldighet att följa varken arbetsmiljölagen om kränkande särbehandling som förövrigt tar upp en mycket bra plan, samt anser sig inte ha skyldighet att stoppa smutskastningen på andra verksamheter och på stan...så det verkar som jag får byta kommun, dck inte helt lätt att få jobb idagens läge.
  • supersemlan

    Mina barns förskollärare är som du! Hoppas att det blir bättre på din förskola, eller att du hittar en trevligare arbetsplats. 

  • Anonym (farsa)

    Hej jag är förälder till 2 barn som har gått på förskola tidigare. Vi fick stora problem med främst rektorn när vi diskuterare särskilt stöd för våra barn som har funktionsnedsättning. Hur resonerar du TS när det handlar om barn där konsekvenserna av dagens aktivitet märks först påkvällen i form av smärta men det märks inte under dagen när barnen är igång. Jag ställer frågan för att jag försöker fortfarande förstå hur vi kunde bli så motarbetade i detta trots läkarutlåtande. Hjälpmedel fanns (vagn) för att minska på belasning och den var utskriven av sjukgymnast. Ändå blev vi anklagade för vara fixerade vid sjuukdomar och blev till och med anmälda till soc. Föräldrar är skyldiga att meddela barns eventuella sjukdomar, och när man gör det blir man misstrodd bara för att det är ett ovanligt syndrom.

  • Anonym

    Tack för era svar!

    Känns skönt men samtidigt sorgligt att ni är flera med samma erfarenheter. Det betyder ju att det är ett utbrett problem precis som jag anar. Tack också ni med uppmuntrande ord. Det kan behövas för det är det inte gott om i "förskolans värld".

    Det ligger nog lite i uttrycket "det sitter i väggarna" på den här punkten. Det kommer en del nya som liksom rycks med i den här tråkiga jargongen och på så sätt lever den vidare. Det smittar av sig tyvärr. Jag måste nog börja bli lite tuffare tillbaka mot mina arbetskamrater. Det är inte lätt och det är inte roligt men jag vet i allafall att jag har rätt. Det blir bara så väldigt tungrott att dra hela lasset själv. Jag önskar mig iallafall en likasinnad kollega så att vi kan kämpa och stötta varandra!

    Anonym (farsa): Jag vågar inte uttala mig allt för mycket om just erat fall som jag inte känner till. Men jag tänker som så, att jag måste alltid utgå från att det föräldrar berättar om sina barn är sant. Jag måste lyssna, jag måste försöka göra någonting åt situationen. Kan jag inte det själv måste jag få hjälp ovanifrån. Jag vet att det kan vara svårt att få igenom allt för specialanpassade metoder där en personal blir helt låst till ett specifikt barn pga dennes behov. I så fall behöver ju det barnet och förskolan en resursperson. I annat fall tycker jag man tillsammans kan försöka hitta ett arbetssätt som fungerar för barnet (och föräldern) och för förskolan. Jag vet att det finns lite utrymme för individuellt anpassande, dels pga. tids/personalbrist men tyvärr hänger det också mycket på viljan hos personalen. Det står faktiskt i läroplanen att vi måste tillgodose alla barns behov. Det är det jag menar med fyrkantighet. En del personal stirrar sig blinda på problem. Vill inte hitta lösningar därför att de vill inte själva vill anpassa sig till andra situationer än den som man utsett som den "enda rätta". De tycker att alla andra ska rätta sig. Då är det lättare att skylla på barnet/föräldrarna än att jobba med sig själv och sin inställning. Så tror jag.
            

  • Benzaiten

    Reggio Emilia- förskola vore något för dig tror jag. Sök dig till förskolor som inriktar sig eller inspireras av reggio Emilia-filosofin. Deras barnsyn o lärandesyn passar nog in på hur du vill arbeta. Entusiastiska o medvetna nytänkande pedagoger söker sig oftast dit. Jag ska börja jobba på en reggioinspirerad förskola efter nyår. Har varit o hälsat på två ggr och mina blivande kollegor verkar fantastiska! Toppenstämning som smittar av sig på hela barngruppen. De delar samma förhållningssätt o barnsyn som jag o arbetar utifrån det kompetenta barnet. Kände verkligen oro innan att hamna på ett sånt ställe som du beskriver... Därför sökte jag mig medvetet till reggioinspirerade förskolor.

  • Litet My
    Benzaiten skrev 2011-12-24 02:03:55 följande:
    Reggio Emilia- förskola vore något för dig tror jag. Sök dig till förskolor som inriktar sig eller inspireras av reggio Emilia-filosofin. Deras barnsyn o lärandesyn passar nog in på hur du vill arbeta. Entusiastiska o medvetna nytänkande pedagoger söker sig oftast dit. Jag ska börja jobba på en reggioinspirerad förskola efter nyår. Har varit o hälsat på två ggr och mina blivande kollegor verkar fantastiska! Toppenstämning som smittar av sig på hela barngruppen. De delar samma förhållningssätt o barnsyn som jag o arbetar utifrån det kompetenta barnet. Kände verkligen oro innan att hamna på ett sånt ställe som du beskriver... Därför sökte jag mig medvetet till reggioinspirerade förskolor.
    Nyfiken, men kortfattat, vad är Reggioemilia för något?
  • slamkrypare

    Det är kanske inte så konstigt att det ser lika tråkigt ut på det ena stället efter det andra. De arbetsplatser som fungerar bra har inte så ofta lediga tjänster utan där stannar personalen.

  • solida
    Lilla My21 skrev 2011-12-24 02:10:10 följande:
    Nyfiken, men kortfattat, vad är Reggioemilia för något?
    Hm, kortfattat: I Reggio Emilia i norra Italien startade man efter andra världskriget upp förskolor, ett samarbete mellan föräldrar och pedagoger. En av grundarna heter Loris Malaguzzi, han ses som fader till den filosofi som inspirerar dessa förskolor. Den går ut på att (väldigt kortfattat) lyssna till barnen, upptäcka saker tillsammans, styra verksamheten efter det barnen behöver och är intresserade av, uppmuntra olika ingångssätt att ta sig an uppgifter. Låta barnen utveckla alla sina "språk", dvs att barnen måste få tillgång till tusen olika metoder och material för att hitta det som passar just detta barn. Och att lära tillsammans med och av varandra. Man sysslar väldigt mycket med dokumentation som man använder för att synliggöra hur barnen tar sig an en uppgift, ett material eller hur de lär sig något nytt.
    I Sverige finns fler och fler förskolor som använder sig av Reggio Emilias filosofiska tankar och tillvägagångssätt. Läroplanen för förskolan som kom 1998 (och reviderades 2010) är också till viss del inspirerad av dessa tankar.

    Något jag har hört när folk ska beskriva skillnaden mellan hur det var att arbeta på förskolan innan den stora reformationen under 90-talet (dvs då när det hette daghem och dagis) och nu är: "Förut planerade man allt i detalj, långt i förväg, och om barnen inte följde planeringen var det barnen man skulle ändra på. Nu planerar man hela tiden utefter barnen, och blir det inte som planerat så ändrar man planeringen."
  • MorsningKorsning

    Förstår att det är jobbigt TS, har varit i samma sits

    Har du chefen med dig finns en viss chans att förändra, annars är det svårt eftersom de övriga bara kommer underminera dig.

    Mitt bästa råd (förutom att inte ge upp utan söka jobb där förskolan i annons och hemsida låter medveten) är att ta allt på möten! Istället för att revoltera framför barnen och båda i konflikten måste behålla ansiktet framför barnen, så ta principerna på något typ av arbetslagsmöte.

  • gbgumman

    Förstår exakt. Har två utbildningar och en är fsk. Jobbar inte som det av dessa anledningar.

  • SysterY

    Spontant känns det som att ni i personalgruppen måste ha en diskussion ang rutiner och regler på arbetsplatsen så att alla gör saker likt. Har ni prövat och ha det?

    Att bomma igen ett lekrum redan kl 15 låter i mina öron helt idiotiskt.

    Att måla 30 min innan mat kan i några fall vara dumt då barnet kanske blir för uppslukad av målandet att det är svårt att få dem till matbordet = kan orsaka stress och oro för de andra barnen.

Svar på tråden Förskollärare som är besviken på verklighetens kollegor