Inlägg från: sholof |Visa alla inlägg
  • sholof

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Hemmamamma skrev 2013-08-13 11:00:28 följande:
    Måste bara berätta med, min sambo fick syn på den här tråden igår när jag hade lämnat telefonen på bordet. Han läste några inlägg och kom sedan med världens mest skräckslagna blick och sa att jag ju inte var riktigt klok. Haha, tror inte riktigt han förstår sig på oss...

hahaha tänk att vi kan vara så konstiga :)
    Sambon förstår sig faktiskt på det här med att städa efter rutiner, men så fort han försöker få mig att prata med andra om vad jag gör hemma så blir det helt tyst. Jag tror inte heller att andra förstår sig på detta...
     Det finns ju dom som bara städar och inte ser det som ett problem, och undrar då varför man inte bara städar och håller ordning hemma.
    Sen finns det dom som inte kan hålla ordning hemma och dessutom inte bryr sig.

Jag gör detta för att underlätta för min familj. Jag brukar inte ha skitigt hemma, och oftast så är hemmer fullt presentabelt. Men det blir inte städat i hörnen eller skåpen osv. Som det blir nu :) 
    ♥Världens bästa Max 28/3-07♥♥Världens underbaraste Felix 11/12-08♥
  • sholof

Jag tvingade till slut mig själv att städa av badrummet, har bara hörnan där badkaret står kvar. Plus att jag såg att det behövs lite koll i våra garderober i badrummet där vi förvarar handdukar, shampo osv. Men i övrigt är där städat och all tvätt är undanplockad. Så nu blir det mycket lättare att få rulljans på tvätten igen.

Jag måste hitta någon bra förvaring åt kläder som inte riktigt passar barnen. I sommar har vi fått en del kläder och mer kommer det nu i höst. Jag rensar bland det vi får och så tvättas det. Men sen stannar det oftast i badrummet för att jag inte vet var jag ska göra av det. Så det får bli nästa veckas projekt att försöka hitta en extra hylla någonstans som får vara en mellanstation för kläder de ärver av varandra eller andra. 
    Det passar väl bra, för sovrummen är nästa veckas zon om jag inte minns ordningen helt fel :)   

• sholof

Vi bor i hus, med ett förråd i carporten där det är värme på. Vet dock inte om förrådet är en bra ide för oss, för då känns det som att vi kommer missa en del kläder iom att vi inte är därute så ofta.

Men vi har några garderober där vi har lite allt möjligt skit. Tror att om vi rensar ur dom,  och hittar plats för det som är där så kan jag nog ha någon slags backsystem där.  Så det var en bra ide :)

Har oxå en del urväxta kläder som just nu har hamnat i förrådet, o kanske lite som ligger i en av de där garderoberna som vi bara samlar saker i.
    Så de kläderna kanske jag i första hand ska skänka bort så vi blir av med allt som vi inte kan använda.

Problemet med barnen är att dom är rätt jämnåriga, men lite olika i storlek. 
    Sambons äldsta kille  är 7½år och har snart 140 i allt.
    Min äldsta son är 6 år och har 128 (Så han kan oftast ärva rakt av från den äldsta)

Sambons och min yngsta son är bägge 4½ år men den ena har ca122 och min har ca 110

Så oftast går kläderna direkt från en låda till en annan när vi rensar, men vi får nog mer o mer mellanlanda några kläder i backarna för det kan skilja mycket på längden på tex byxor trots samma storlek    

• sholof

Detta ska ju enligt FlyLady ingå i veckostädningen

Dammsuga      Damma Moppa golv Putsa speglar och torka av dörrar Kasta tidningar och reklam Byta sängkläder Tömma soppåsar och papperskorgar

Så man ska ju egentligen inte lägga mer tid på toaletter/kök än att ta golven och damma.
    Så tiden man lägger i veckans zon ingår inte i den timme de räknar till WHB

Men när jag veckostädar så gör jag ungefär såhär.

Vattna växter Torka av alla bänkar i köket Damma (fönsterbrädor och hyllor som inte ingår i någon specifik zon eller bara behövs dammas oftare) Torka av spisen Torka av toalett, badkar, dusch Bädda rent i sängarna Dammsuga Torka golven

Detta tar mig ungefär en timme, och då hinner jag även SoSa
    Sen byter vi inte sängkläder i alla sängarna varje vecka, utan det blir varannan eller efter behov i vissa 

• sholof

Barnklädesrensning nästa vecka tycker jag låter utmärkt, det kommer jag oxå att sikta på.

Det får bli utrensning i deras byrålådor, sen ska jag hitta ett bra ställe för upphängning av deras skjorter. 
    Plus att jag ska få fram ny förvaring till kläder på vänt. :)  

• sholof
    dotson skrev 2013-08-15 20:35:52 följande:
    Sholof - jag fick för mig att badrum ingick i veckostädning men det gör det visst inte. Men det känns ju sådär att bara städa badrummet när man är i den zonen. Menar hon att det vanliga Swish and Swipe räcker mellan zonstädningen?

Ni som kört ett tag? Tycker ni att huset hålla rent med Flylady-metoden?

Ja jag vet egentligen inte riktigt vad hon menar nu.

Jag SoSar varje/varannan dag. Storrengör badrummet när vi är i den zonen.

Men iofs så SoSar jag även när jag veckostädar....o sen dammsuger jag o tvättar golv.

Sen städar jag så klart av extra om jag ser att det behövs. Men jag tycker nog överlag att det håller sig renare eftersom man grundstädar 1 gång i månaden, plus att alltid toalett o handfat är fräscha. 

Jag tycker att huset är mer lättstädat än det var innan... Hålls kanske inte renare, men det är lättare när man plockar lite varje dag, man ser till så att man inte lägger på hög. Rutinerna rullar på betydligt lättare.
    Plus att det blir enklare för mig för att jag kan släppa nåt, eftersom vi snart är i den zonen igen :)          
  • sholof

Jag lämnar alla kläder o skor som är hela till klädercontainrarna, bryr mig egentligen inte om vart kläderna går. Bara de kan komma till användning igen.

• sholof

Ska oxå skaffa vaccumpåsar. Någon speciell som du kan rekomendera Fundersam02?

Vi ska förvara vinterkläder för våra 4 killar i en garderob inne hade vi tänkt o om det tar mindre plats, ju mer får jag rum med då :)

Vaccumpåsarna fungerar ungefär så. Man har en påse där man lägger kläder, täcke m.m. Sen så suger man ut luften med en dammsugare så att den blir tätt.     

• sholof

Vaccumpåsar

jula 2pack 39 kr
    biltema 1 pack under 10 kr

exempelvis, smartasaker 1pack 58 kr.

Jag antar att priset och kvaliten hänger ihop, så mottager gärna tips på Vaccumpåsar.        
    Vill inte köpa billigt som går i sönder direkt, men sen kan även det billiga vara bra i vissa fall.  

• sholof
    Chianti skrev 2013-08-17 12:30:34 följande:
    Gin tonic.

hahaha, det bästa tipset på länge :)
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!