Inlägg från: sholof |Visa alla inlägg
  • sholof

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Jag smystartade faktiskt i sovrummet innan. Eller kanske ska kalla det rivstart.
    Imorse rev jag ur sängkläderna för att tvätta dessa. Nu ikväll när jag kom på att jag måste bädda rent så tog det emot eftersom det var så dammigt på våra hyllor över sängen. Så det blev dammning i hela rummet från tack till golv. Lite utrensning från nattduksborden o dammsugning... Klart!
    Fast jag har inte bäddad än, och nu sitter jag med en drink. hhmmm.... Vi lär få bädda inatt när vi ska lägga oss. :)  

♥Världens bästa Max 28/3-07♥♥Världens underbaraste Felix 11/12-08♥
  • sholof

Vi har så dåligt väder så vi hinner inte ut i trädgården förrän det börjar regna igen. :)
    Jaja vi får kanske lite mer gjort här inne istället. Vi försöker organisera våra kläder bättre. Vi har kommit på att vi behöver en klädstation där vi kan hänga kläder som vi använt o som inte ska tvättas. Som det är nu hamnar de på en hylla vilket resulterar i att de blir skrynkliga i onödan. Plus att vissa kläder då glöms bort för att de hamnar i högar.
    Finkläder som vi använt som inte behövs tvättas hänger vi in i garderoben direkt efter användning eller efter vädringen, men skjortor blusar m.m som vi använder till vardags vill vi inte hänga in där utan ha lite mer ruljans på dom. Vi får se vad vi hittar för lösning för detta.

• sholof
    81missan skrev 2013-08-18 20:06:23 följande:
    Sholof: jag vill väldigt gärna höra när du kommit på en bra lösning. Jag funderar själv massor, mest på min sons använda kläder men skulle vilja hitta andra lösningar till mina kläder.

Ja jag borde faktiskt också fundera på nåt åt killarnas kläder. Det känns att ju äldre de blir, ju oftare byter de kläder :) Just nu har vi en krok var i deras rum där de kan hänga vad de vill, men det räcker inte på lång väg egentligen.

Problemet i vårt sovrum är att det är sååå litet. Iofs inget stort problem, för vi kan inte stöka till där. Vi har bara sängen o hyllor som nattduksbord. Men några krokar bakom dörren där vi hänger koftor och så har vi en bit vägg över som vi skulle kunna göra nåt med. Ja vi får fundera vidare.   
  • sholof

Här har vi rymt upp i hela huset plus tagit bort pappershögen i köket. Det är en riktigt hotspot den där bänkbiten som är precis innan för dörren i köket. Där hamnar post o allt annat möjligt som vi kan bära runt på :)

Men nu är där som sagt tomt, funderar på att tejpa ett stort rött kryss där så att vi inte lägger saker där :) Vi får se om nåt hamnar där närmsta dagarna annars blir det ett kryss ett tag för att påminna oss.
    Vi har tömt sekretären i hallen så vi har tänkt att där ska vi få lov att lägga posten o annat som vi råkar behöva lägga ifrån oss. Så ska vi gå igenom den med jämna mellanrum.

Sen har vi äntligen stabiliserat hyllorna på väggen i vårt pysselrum, så nu kan vi organisera alla pysselsaker och pärmar m.m. 
    Vi har dragit på detta över ett halvår. Det tog faktiskt inte särskilt lång tid för  oss att göra det....så varför har vi inte gjort det tidigare?!?! :)      

• sholof

Skrutto: en dyrare istället för många stora :) Känns som att den saken löser sig ju äldre barnen blir.

• sholof
    81missan skrev 2013-08-19 06:36:28 följande:
    En del av er skriver att "vi har...", betyder det att ni hjälps åt där hemma? Har ni (du och din sambo/man) pratat om städning, vem som gör vad eller hur går det till? Jag tar gärna emot tips på hur man framför sina önskemål för jag lägger visst inte fram det på rätt sätt.

För vår del så har jag pratat en hel del om städningen och vad som är viktigt för mig. Han hänger på och tycker att konceptet är bra.

Han inser att det har blivit bättre flytt i städningen och att det är lättare att hålla efter. Men dock så städar han inte självmant efter zonerna, utan jag brukar berätta vad jag tycker ska göras så tar han nåt i högen och gör det. :) 
  • sholof
    Jespis skrev 2013-08-19 20:05:09 följande:
    - hur gick det till?? Ljudbok is da shit!!

ja visst är det kanon.
    Jag namnade alla barnens kläder idag, iaf de som åker med till dagis o fritids. Med ljudboken i öronen så gick det väldigt smidigt.  
  • sholof
    skrutto skrev 2013-08-20 08:45:13 följande:
    Vad du är duktig som orkar namna allt. Jag märker bara sånt jag inte vill bli av med och vantar, förmodligen suckar personalen över det, men ingen har klagat än.

Jag har faktiskt inte orkat göra så innan heller. Men nu med 4 killar med kläder som ser likadana ut så kommer det förmodligen underlätta lite för mig när tvätten ska sorteras. Därför namnade jag alla byxor o kalsonger. 
    Sen alla tjocktröjor, koftor, jackor mössa, vantar namnades också iom att det åker på o av lite var som.

Dock namnade jag inte tshirts o strumpor. Tshirts för att de oftast inte behöver byta det på fritids/dagis o strumpor för att vi har så många... :)

• sholof
    abinito skrev 2013-08-20 15:32:48 följande:
    Linn, var är du nånstans? Saknar dina kloka ord :(

Ja hur ska vi göra för att få henne tillbaks. Hoppas att det inte är nåt allvarligt som gör att hon håller sig borta.
  • sholof

JA visst är det perfekt förvaringlösning.
    Jag har sett sån innan och ha sparat ihop en del burkar som vi har tänkt sätta under hyllan där våra killar sitter o ritar o pysslar.

Så slipper jag flytta på burkar m.m. varje gång jag ska torka av där.

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!