Inlägg från: sholof |Visa alla inlägg
  • sholof

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

81missan skrev 2015-01-17 21:46:44 följande:
    När och hur pratar ni om kommande år? Min man har inga framtidsplaner alls, förutom att han faktiskt pluggar nu äntligen. När jag frågar om framtiden och ev mål så vet han inte:( Vilket gör att han inte är så intresserad av att prata om framtiden. Jag tar gärna emot tips!
    Ja det kan vi prata om lite när som helst.

Jag har en hjärna som gärna övertänker det mesta, och om jag ska få tyst på en tanke så ska jag helst dela med mig av den till den som passar bäst för just den delen.
    Min man är lika delaktig i det mesta här hemma, dock brukar han inte rensa o städa utan att vi bestämmer att det behövs.
    Så för att jag ska slippa göra allt jag vill här hemma för att vi ska få ett bättre hem så pratar vi mycket. Oftast håller han med mig i mina tankar.

Min man har även livligare fantasi och många drömmar, en del helt orealistiska....så de delar även han med sig av. Vi är så olika. Han drömmer och jag har fötterna på jorden. Ett dreamteam? :)
    ♥Världens bästa Max 28/3-07♥♥Världens underbaraste Felix 11/12-08♥
  • sholof
    Darimna skrev 2015-01-19 08:00:58 följande:

Skulle behöva prioritera den istället för microvågsugnen då...

Annars finns ingen plats. En liten bit bänkyta behöver jag ju för att laga mat också. 

Ja jag hade 100 gånger hellre haft en diskmaskin än en Micro. Även om micron underlättare en del jobb så underlättar ju diskmaskinen många fler tillfällen.

Välkommen tillbaks Tiiara
    Tiiara skrev 2015-01-19 19:33:28 följande:

Det är olika. Det har ju hänt att jag har gått tillbaka till "förra årets vinter/vårkläder", men det blir inte alltid så. Jag har dessutom gått upp och ner och upp igen i vikt (och håller nu på att gå ner igen) så egentligen borde jag inte spara allt gammalt för det händer ofta att de ändå inte passar längre..

Du behöver rensa ut bland dina kläder. De kläder du inte vill använda nu kommer du med största sannolikhet aldrig vilja använda igen.
    Du borde också organiera årstidsförvaring. Kanske det kan passa att du tar en av garderoberna som du har hängare i och ställer dit lådor med kläder för varje årstid.
    De kläder du inte använder nästkommande år ser du då till att skänka bort direkt.
    På det viset blir inte era garderober så fulla och ni behöver inte ha massa sommarkläder i dom nu när det är vinter.

Jag har också gått upp och ner lite i vikt genom åren.
    Jag har sparat 2-3 byxor nu i den större storleken, mest ifall att. Men mer än så spar jag inte för det är inte meningen att jag ska väga mer en längre tid. Får se om det är hållbart i längden :)
  • sholof

Nu när det igen har blivit mer aktivitet i tråden vill jag göra reklam för vår bild och problem tråd som vi använde aktivt för ca 1½ år sen.

Vi är en del som gärna vill prata mer om våra problemområden i hemmet samt dela med oss av foton. Dock vill vi inte att vem som helst ska kunna se dom så därför skapade vi en sluten grupp.

Så ni som hänger här nu får gärna vara med och sparka liv i bild och snacktrådarna igen.

http://www.familjeliv.se/forum/group/123459

Välkomna!

• sholof
    Tiiara skrev 2015-01-20 21:20:00 följande:
    Japp! Lämnade säcken på vägen till förskolan i morse. Kändes riktigt bra! 

Just nu står det ett gäng påsar i vardagsrummet, och jag kan nog fixa en bänk där de kan ligga i olika högar. Annars lägger jag dem i olika påsar (sorterade! till skillnad från som det är nu). 

Jag har även tvättstugan i morgon, och har redan lagt fram det som ska tvättas. Det blir inte så mycket dock. Tänkte att det blir dumt om jag tar för mycket, för då går jag bara runt i cirklar i stället ^^

Bra jobbar, små babystep är rätta vägen att gå.
    Bra att du tar tag i de kläder som inte är i garderoberna nu. Så fort de är på plats kommer hela lägenheten känns mer i ordning.
  • sholof
    Sonens Mamma skrev 2015-01-20 21:28:08 följande:

Hej!!

Jag är också en sån person som har tusen idéer och tankar, gärna nya varje dag haha. Så jag kände igen mig i ett inlägg ovan där hon sa till sin man om olika idéer och han höll med. Så har vi det med. Vi pratar mycket och speciellt när jag kommer på nån ny spännande grej haha. Det är liksom bara att hålla med : ).

Välkommen.
    Det var nog jag som skrev det där om mina ideer och mannen som håller med. :)
    Jag kommer oxå på väldigt mycket saker som jag tänker på väldigt mycket, det gäller allt här i livet. Får jag sen inte prata med någon om det så slutar jag knappt tänka på det :)

• sholof

Igår gick jag lös på ett av våra köksskåp samt hyllorna i köket. byte plats på en del saker och slängde lite som var utgånget samt glas som vi aldrig använt kommer vi skänka bort. :)

Vi får se om det känns som att vi har mer ordning nu.

Innan hade vi mjöl, fröer o dyl på några öppna hyllor i köket. Nu byte vi så att vi istället har teerna på en hylla, och kakor o knäcke på en hylla. Det är ju sånt som man använder flera gånger i veckan iaf. Om det funkar så kanske jag tom kan köpa mig en fin kakburk :)

Imorgon ska jag städa undan en del av julen... Vi gillar julen så därför brukar den stanna lite längre hos oss. Men nu börjar granarna se lite hängiga ut så det kanske är på tiden.

• sholof

Idag fick mannen vabba och då passade han på att slänga ut granen samt plocka ihop lite av julsakerna.
    Det är skönt när man har gjort det, så att vi nu kan städa ordentligt så att alla barr o dyl försvinner.

Imorgon tänker jag veckostäda inför helgen då vi återigen ska ha kalas. Hela vinter känns som ett enda stort kalas för vår familj :)

• sholof
    Tiiara skrev 2015-01-22 23:52:00 följande:
    Tack för tipset! Jag sorterar bara tvätten i två, hinner knappt tvätta allt som det är, så det hade aldrig gått om jag sorterade det i 4. Men jag har faktiskt tänkt göra så eftersom att jag har två tvättkorgar (en blå till färgtvätt, och en vit till 60-tvätt) som båda får plats i garderoben. Jag ska bara se till att tömma ur och tvätta berget som är där nu ;)
    Bra jobbat!

Tror oxå det kan vara skönt att även få undan tvättkorgarna så man slipper se dom.
    Vet inte m du har egen tvättmaskin eller det är tvättstuga, men försök att tvätta undan tvätten direkt när du har till en maskin. Förstår att det inte går om man måste vänta på tvätttid i tvättstugan :)

Vi har bara en tvättkorg, dock tvättar jag lite då o då när jag känner att vi har en maskin mörkt. Sen brukar jag tvätta 2-3 maskiner till helgen. då brukar vi fått ihop en maskin vitt och någon maskin färgat. :)
  • sholof

Idag gjorde jag klart vår veckostädning inför  helgens kalas.
    När jag dammsög vid vår torktumlare råkade jag se hur skitigt det var vid filtret, så det blev en storrengöring av torktumlaren också :)

Nästa vecka tänker jag fortsätta utrensningen i köket. Vi har många kökslådor som verkligen skulle behövas gå igenom

• sholof

Så flytten går nu i månadsskiftet?
    Skönt att du har kunnat rensa ur så mycket, hoppas att flytten går som den ska :)

Vi har haft en bra helg, med en hel massa gäster. Så diskmaskinen har fått jobba extra mycket, men så skönt när man får in ruljansen och det liksom går som ett löpande band :)

Tvätten orkade jag oxå vika och få in på sin plats så idag har jag inte så många måsten utan ska i första hand försöka sova ut idag då jag hela helgen fått alldeles för lite sömn.

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!