Inlägg från: sholof |Visa alla inlägg
  • sholof

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Ja nu kanske det är dags att ta tag i FlyLady igen, nästa vecka börjar jag jobba och lite av rutinerna ha jag redan fått igång.

Vår torktumlare har gått sönder, så nu är det ännu viktigare att tvätta en tvätt om dagen om det finns. För en tvätt får jag plats att hänga upp i badrummet och jag vägra hänga tvätt någon annanstans. Fast de dagar det varit fint väder har jag tvättat undan och hängt ute, men det är inte så många dagar som det har funkar i sommar ;)

Igår tog jag en rejäl veckostädning. Så golven blev våtttorkade  och det mesta blev undanplockat.
    Så nu SKA vi verkligen börja med utrensningen i de olika zonerna. :)

♥Världens bästa Max 28/3-07♥♥Världens underbaraste Felix 11/12-08♥
  • sholof

Jag kommer inte igång med zonen även om jag verkligen vill..
    Fast entren gjorde jag lite igår, tömde carporten på skräp som ska till återvinningsgården. Så idag ska jag köra inom och tömma bilen.

Får kanske ta en vända i hallen på torsdag så att jag iaf känner att jag gjort något. Ska försöka rensa ut lite från varje zon varje vecka. Vissa rum behöver dt verkligen medans andra inte behöver det alls och de veckorna kan vi ägna åt att städa :)

• sholof

Denna veckans zon: Köket! Även om jag trodde att det var där vi var förra veckan. Fast jag gjorde inget speciellt där då...så bra med en vecka till :)

Så jag ska försöka att rensa ut något skåp eller låda.  Vi har redan gått igenom våra vanliga glass och tallrikar eftersom vi byte ut några av dom på semestern. Samt att barnen har fått vanliga glas istället för plastglasen de hade innan.

• sholof

Men åh...jag behöver en spart i baken för att komma igång med några rutiner alls.

Sovrummet denna veckan. Har städat där, men bör rensa mitt nattduksbord efter sommarens läsning :)

• sholof

Sen borde jag gå igenom min garderob....finns kläder jag inte använt i sommar som har hängt kvar sen vårens utensning för att jag ville ge dom en chans.

Men först lektyren, och vad mer man kan hitta vid sidan av sängen :)
    Mannen tömmer alltid sina fickor vid sängbordet, så han har ett ännu större problem :D

• sholof

Här går det rätt bra med våra rutiner. Vi tvättar en maskin varje dag som det behövs....vi viker det nästan direkt, vilket nästan aldrig har hänt innan. :)

Ni ska vi börja decluttra på allvar.... för att få mer lugn o ro i våra liv.

Köket denna veckan, har ni några projekt?

• sholof

Japp sovrummet nu!

Jag behöver oxå putsa fönstrena. Vi satte in nya fönster i somras, så det är ett nöje att putsa dom. Men de blir ju lika skitiga lika fort igen tyvärr.

• sholof

Men tänk så mycket bättre man sover om det är ordning i sovrummet och mindre kaos. :)
    Fast vi har haft en dålig tid med att lägga rätt på våra kläder, de som ska användas igen... Jag har svårt att slappna av om jag ser dom.

• sholof

Våra barn, mellan 6-9 år, har i ett par år fått hjälpa till att röja upp sina egna leksaker, kläder osv.
    Själva städningen, med dammning och dammsugning gör jag fortfarande. Men all röjning i stor sätt klarar dom själva nu efter ett par års övning :) Men vi får ju tjata lite när det ska bli gjort...

Denna veckan är vi några dagar i vardagsrummet. Veckans mål är att rensa bland alla saker som vi nu har i vardagsrummet efter att vi helt tömt datorrummet. Så det blir två rum i en smäll. Nu ska vi bara få tummarna ur oxå :)

• sholof

Veckans zon är badrum + extra rum. 

Vi kommer dock stanna kvar i köket någon vecka till. 

I helgen rev vi ut några bänkskåp som vi mest hade fyllt med skräp....vi fick aldrig någon ordning där. 
    Nu har vi istället satt in nya skåp från IKEA, bla ett högskåp som vi ska ha som skafferi. Så tanken denna veckan är att tömma alla köksskåp efterhand och rensa bort sånt vi inte behöver samt sånt som är utgånget datum. 

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!