• Scream2

Hypotyreos tråden!

En medlemstråd för folk med konstaterad hypotyreos alt behöver hjälp att få en diagnos.

Här pratar vi om hypotyreos, om värden, om behandling, tipsar om ex bra läkare, alternativ vård och behandling, konsttillskott osv. Relaterade åkommor osv.

Men vi pratar inte om graviditet, inte om hypertyreos. Det är ämnen som är så stora att de behöver egna trådar.

Välkommen hit och jag hoppas på god stämning och respekt för trådens inriktning!      

• Svar på tråden Hypotyreos tråden!
  • ascorbinsyra
    finskaflikkan skrev 2012-04-19 11:20:03 följande:
    Jag fick diagnosen mild hypotyreos... Eller subklinisk som de heter oxå...
    hade 2,0 i värde... Och när jag va "frisk" så hade jag 0,8 i TSH så de har ju höjts en del... 
    Fått levaxin 25mikrogram som jag ska äta i veckor nu.
    Sen ska de lämnas prover igen om nga veckor... Hoppas de gått ner då..    
    Gav de dig information om att du INTE ska ta levaxintabl. innan nästa gång de tar prover?

Blev liksom "tagen på sängen" när hon sa att hon inte kunde ta provet på mig när jag kom dit. (eftersom jag tagit levaxinet samma morgon.) 

• Försök inte
    ascorbinsyra skrev 2012-04-19 11:10:48 följande:
    Hej alla vänner! Skulle iväg och ta nya prover nu när jag ätit levaxin i 8 veckor.
    När jag kommer dit till lab. frågar sköterskan om jag hoppat över levaxintabl. på morgonen. Det hade jag INTE, utan hade så klart tagit den.
    Då förklarar hon att det måste man göra annars blir provsvaret missvisande? Hade ingen aning om det för det har inte läkaren sagt något om. 

Känner mig så frågande, för om jag inte tar tabl. alls blir väl provsvaret att jag ligger som jag gjorde innan jag började äta levaxin (om inte lägre om det nu sjunkit ännu mer?) Trodde att de tog prover med levaxin i blodet för att se om det är lågt trots dosen jag äter nu för att kunna göra en bedömning om ev. höjning?

Vad har ni för erfarenheter? 
    Nej, man ska inte ta levaxin innan man tar prov, Den tar man direkt efter provtagningen. Tråkigt att de missade den infon.
  • ascorbinsyra
    Försök inte skrev 2012-04-19 22:02:53 följande:
    Nej, man ska inte ta levaxin innan man tar prov, Den tar man direkt efter provtagningen. Tråkigt att de missade den infon.

Ja, trist. Men gör ett nytt försök imorgon, tar en tur ner till lab utan levaxin ;) måste kolla upp så det inte blir fel någonstans. Natti natti på er vänner!
  • finskaflikkan
    ascorbinsyra skrev 2012-04-19 21:59:21 följande:
    Gav de dig information om att du INTE ska ta levaxintabl. innan nästa gång de tar prover?

Blev liksom "tagen på sängen" när hon sa att hon inte kunde ta provet på mig när jag kom dit. (eftersom jag tagit levaxinet samma morgon.) 

Ja de sa hon faktiskt min gynläkare. Och de står på kallellsen! Obestämd
  • Joona

Jag är ny här, har väl haft symtomen smygandes i ett par år men tagit ett TSH nyligen. När jag berättade om alla mina symtom för sjuksköterksan på vårdcentralen nämnde hon sköldkörtelproblem och då googlade jag på det och upptäckte att jag har 90% av alla symtom som räknas upp på hemsidor om hypotyreos.

Fick svaret och såg att TSH var på 4,8, jag andades ut och kände äntligen kan jag få hjälp, bli frisk, pigg och få tillbaka mitt liv men läkaren kallar det en marginel höjning, då deras referensvärde låg mellan 0,6 till 4,0. 
    Jag fick tom en lapp hemskickad där läkaren skrev: "Dina prover ser bra ut, det finns inget som pekar på någon sjukdom".     

Jag bokar en telefontid och försöker prata med läkaren, hon vägrar lyssna, för jag beskriver om och om igen hur många fysiska besvär jag har, samtalet avslutas med att hon skriver ut antidepressiva till mig som ges vid panikångest och socialfobi med biverkningar som starkt ökad självmordsrisk =O 

Läkaren gick med på att ta ett TPOak men endast för att överbevisa mig att hon har rätt och då använde hon de orden också!

Vad ska jag göra? Känner mig helt knäckt, ska jag gå omkring resten av livet och må så här, för att hon har sin egen idé om referensvärden? Hon kallade sig själv expert på hypotyreos och hånade mig dessutom för att jag läst på nätet om att referensvärderna borde sänkas som många läkare också anser!

Hur hade/har ni gjort?       

★(¯`°?.¸ ღ♥ Nova ♥ღ¸.?°¯)★
  • Scream2
    Joona skrev 2012-04-23 01:06:47 följande:
    Jag är ny här, har väl haft symtomen smygandes i ett par år men tagit ett TSH nyligen. När jag berättade om alla mina symtom för sjuksköterksan på vårdcentralen nämnde hon sköldkörtelproblem och då googlade jag på det och upptäckte att jag har 90% av alla symtom som räknas upp på hemsidor om hypotyreos.

Fick svaret och såg att TSH var på 4,8, jag andades ut och kände äntligen kan jag få hjälp, bli frisk, pigg och få tillbaka mitt liv men läkaren kallar det en marginel höjning, då deras referensvärde låg mellan 0,6 till 4,0. 
    Jag fick tom en lapp hemskickad där läkaren skrev: "Dina prover ser bra ut, det finns inget som pekar på någon sjukdom".     

Jag bokar en telefontid och försöker prata med läkaren, hon vägrar lyssna, för jag beskriver om och om igen hur många fysiska besvär jag har, samtalet avslutas med att hon skriver ut antidepressiva till mig som ges vid panikångest och socialfobi med biverkningar som starkt ökad självmordsrisk =O 

Läkaren gick med på att ta ett TPOak men endast för att överbevisa mig att hon har rätt och då använde hon de orden också!

Vad ska jag göra? Känner mig helt knäckt, ska jag gå omkring resten av livet och må så här, för att hon har sin egen idé om referensvärden? Hon kallade sig själv expert på hypotyreos och hånade mig dessutom för att jag läst på nätet om att referensvärderna borde sänkas som många läkare också anser!

Hur hade/har ni gjort?       
    Bytt doktor. Samt dra ut hypotyreos delen på www.praktismedicin.se och skicka tillsammans med ett gäng tistlar till akutell läkare...Hon begår tjänstefel!
  • Joona
    Scream2 skrev 2012-04-23 10:02:21 följande:
    Bytt doktor. Samt dra ut hypotyreos delen på www.praktismedicin.se och skicka tillsammans med ett gäng tistlar till akutell läkare...Hon begår tjänstefel!
    tistlar?

VC låter inte mig byta läkare, trots att jag krävde detta! Letar annan läkare!

Vad är det med läkarna? Jag mår ju så dåligt, spytrött, ingen mens på 4 mån, artymier(som enligt henne är normalt)  och tusen andra symtom som hon inte tänker utreda, det är helt ofattbart! Hur man kan gå till en läkare och be om hjälp för att man har problem med hälsan och så får man inget återbesök eller fortsatt utredning efter man lämnat blodprov. Särskillt när TSH ligger över deras egna referensvärde?

★(¯`°?.¸ ღ♥ Nova ♥ღ¸.?°¯)★
  • ascorbinsyra
    Joona skrev 2012-04-23 10:57:06 följande:
    tistlar?

VC låter inte mig byta läkare, trots att jag krävde detta! Letar annan läkare!

Vad är det med läkarna? Jag mår ju så dåligt, spytrött, ingen mens på 4 mån, artymier(som enligt henne är normalt)  och tusen andra symtom som hon inte tänker utreda, det är helt ofattbart! Hur man kan gå till en läkare och be om hjälp för att man har problem med hälsan och så får man inget återbesök eller fortsatt utredning efter man lämnat blodprov. Särskillt när TSH ligger över deras egna referensvärde?

önskar dig lycka till o hoppas att du hittar en bra läkare som hjälper dig! själv väntar jag på att läkaren ska ringa ang nya prover. Kände mig så pigg i början av levaxinet på 25 mg, men nu har jag blivit så där trött igen.....antar att de måste höja.....en annan chock är ju att huden på mina händer är som en ödlas!! jättetorr+självsprickor.... usch.
  • ascorbinsyra

Jaha ja...nu kom mina nya provsvar. Höjjer till 50 mg. nu har antikropparna ökat från 59 upp till 300.....Rynkar på näsan ämnesomsättning ligger på 10 nu, mår nog som bäst när jag ligger på 12-13 då kanske. Äter 50 mg fram till hösten.

Svar på tråden Hypotyreos tråden!