• Scream2

Hypotyreos tråden!

En medlemstråd för folk med konstaterad hypotyreos alt behöver hjälp att få en diagnos.

Här pratar vi om hypotyreos, om värden, om behandling, tipsar om ex bra läkare, alternativ vård och behandling, konsttillskott osv. Relaterade åkommor osv.

Men vi pratar inte om graviditet, inte om hypertyreos. Det är ämnen som är så stora att de behöver egna trådar.

Välkommen hit och jag hoppas på god stämning och respekt för trådens inriktning!      

• Svar på tråden Hypotyreos tråden!
  • ascorbinsyra
    Mammatilltretroll skrev 2012-03-29 21:22:06 följande:
    Okej så man kan få acne av för hög dos alltså?
    Ingen aning.....hoppas inte det. Har inet så lång erfarenhet av levaxin, har precis börjat ta det.
  • Jisa

Mammatilltroll: jag får finnar/ kvisslor och torr hud när jag undermedicinerar.

• Mammatilltretroll

Någon som känner igen värk.. Alltså både muskelvärk men även värk i huden/fettet liksom..?
    Vissa dagar känns det som att delar av rygg/bröstkorg är ett enda stort blåmärke (trots att det inte syns nått och att jag inte har tränat alls..)

• Jisa

Värken har jag också ibland. Hela min hud kan ömma, jag brukar säga att jag har ont i skinnet. Men värken sitter nog djupare än så. Jag blir iaf väldigt känslig för beröring och kan inte ha byxor som sitter åt i midjan för det gör så ont.

Ibland har jag ledvärk också, men det kommer mest i samband med doshöjningar av levaxin.

• Mammatilltretroll

Jisa: precis så är min värk också.. Idag kan jag inte ha bh och absolut inte få massage..!
    Blir det alltid i samband med doshöjning för dig? Eller annars också?

• Jisa

Den värken får jag oftast när jag har underfunktion. Och när jag då doshöjer kommer ledvärken. Bh är omöjligt dagar jag har "ont i skinnet".

Ingen har hitills förstått vad jag menar när jag förklarar att jag har ont i hela kroppen på ett ganska ytligt sätt. Men nu vet jag att jag inte är ensam iaf :)

Sen vet jag inte om det har ett samband med min aköldkörtel. Jag har bara antagit det eftersom det var den värken som gjorde att jag sökte läkarvård för 10år sen, och då diagnostiserades med Hypotyreos. Sen dess har jag aldrig mått riktigt bra tyvärr..

• finskaflikkan

Hej. Ni som har konstaterad Hypo, har ni oxå förstorad sköldkörtel?

Jag lämnade 6rör med blod igår.. Så på mig ska man kolla om jag nu har nåt vajs med sköldkörteln.
    Den va förstorad på mig.
    har fått sjukt mkt hjärtklappningar... Tröttheten är INTE från denna värld.
    Mina ben e torra som sand.. Typ..
    Har ont på speciella punkter i kroppen... Obestämd
    Min seborré/mjälleksem har blivit tusen ggr värre och har stora, STORA flagor i hårbotten.. FÅr som oftast använda mössa för de inte går att dölja ibland... Ser för jävligt ut.

E de nåt nån känner igen härinne?

Kattis         

• Champis
    ascorbinsyra skrev 2012-03-29 21:13:08 följande:
    Som tur är har jag inte problem med acne, nu äter jag iofs en låg dos men kan ju bli sämre så jag ska inte hoppa över ån än. Det KAN uppkomma.
    Jag verkar gå ner i vikt nu ialf. Har gått ner sammanlagt 4 kg på 3 veckor nu. Tränar o äter mindre kolhydrater också.  SkrattandeDet känns helt fantastiskt! Mår bra just nu.  
    Grattis! Kul att det går bra för dig.

Jag har också lyckas gå ner en del. Mindre kolhydrater och mer protein. Massor med motion, inklusive styrketräning verkar vara nyckeln till att nå resultat.
  • ascorbinsyra

Hej alla vänner! Skulle iväg och ta nya prover nu när jag ätit levaxin i 8 veckor.
    När jag kommer dit till lab. frågar sköterskan om jag hoppat över levaxintabl. på morgonen. Det hade jag INTE, utan hade så klart tagit den.
    Då förklarar hon att det måste man göra annars blir provsvaret missvisande? Hade ingen aning om det för det har inte läkaren sagt något om. 

Känner mig så frågande, för om jag inte tar tabl. alls blir väl provsvaret att jag ligger som jag gjorde innan jag började äta levaxin (om inte lägre om det nu sjunkit ännu mer?) Trodde att de tog prover med levaxin i blodet för att se om det är lågt trots dosen jag äter nu för att kunna göra en bedömning om ev. höjning?

Vad har ni för erfarenheter? 

• finskaflikkan

Jag fick diagnosen mild hypotyreos... Eller subklinisk som de heter oxå...
    hade 2,0 i värde... Och när jag va "frisk" så hade jag 0,8 i TSH så de har ju höjts en del... 
    Fått levaxin 25mikrogram som jag ska äta i veckor nu.
    Sen ska de lämnas prover igen om nga veckor... Hoppas de gått ner då..    

Svar på tråden Hypotyreos tråden!