• MariaElionora

Varför använder inte DU menskopp???

Menskoppen är:
    miljövänlig
    skonsam mot kroppen
    billig

Vad är din ursäkt?

Kvinnor förbrukar ofantligt mycket engångsskydd vid mens vilket medför stor belastning på miljön!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-05 22:46
    sv.wikipedia.org/wiki/Menskopp

• Svar på tråden Varför använder inte DU menskopp???
  • emmachristina

Tycker det verkar äckligt :s

• Clarissa

Det är miljövänligt att använda menskopp.
    Det är INTE miljövänligt att använda hormoner.
    svtplay.se/v/2666937/dokumentarfilm/klipp__underkastelsen
    De som fortfarande inte vet vad hormonstörande ämnen , såsom utkissade p-piller, ställer till med kan titta på filmen Underkastelsen på Svtplay t o m 5/2.

Lite deprimerande, men man kan faktiskt göra en hel del själv för miljön, minska plastleksakerna till barnen, använda menskopp, pessar osv.

Män som anser att pojkar ska slippa födas med missbildade penisar, att färre ska få testikelcancer, att män ( fiskar och grodor) ska vara fertila och just manliga, kan väl köpa menskoppar och pessar till kvinnor i sin närhet ( eller ge dem presentkort om de inte har koll på storlek..)

• Bambinoinarrivo

Mitt eget välbefinnande går före miljön.
    Jag tycker att det är groteskt äckligt med menskopp.
    Jag blöder igenom om jag inte tömmer den minst 1 gång i halvtimmen.
    Den är mycket svår att få på plats.

Jag föredrar tampong och binda alla gånger och jag kombinerar de två på ett sätt som känns bra för mig. 

• slinkywookie
    Bambinoinarrivo skrev 2012-01-11 12:33:59 följande:
    Mitt eget välbefinnande går före miljön.
    Jag tycker att det är groteskt äckligt med menskopp.
    Jag blöder igenom om jag inte tömmer den minst 1 gång i halvtimmen.
    Den är mycket svår att få på plats.

Jag föredrar tampong och binda alla gånger och jag kombinerar de två på ett sätt som känns bra för mig. 
    Oj, da maste du ju fa byta tampong varje kvart som koppen tar mer an den storsta tampongen.

Det later ingen bra, har du pratat med lakare om det?
  • Bambinoinarrivo
    slinkywookie skrev 2012-01-11 12:49:47 följande:
    Oj, da maste du ju fa byta tampong varje kvart som koppen tar mer an den storsta tampongen.

Det later ingen bra, har du pratat med lakare om det?
    Nej, om jag använder plustampong kombinerat med nattbinda behöver jag inte byta oftare än en gång i timmen.
    Klart att jag har pratat med läkare om det. 
  • sirisdotter
    slinkywookie skrev 2012-01-05 12:30:58 följande:
    Intressant att sa manga ar sa nippriga och markvardiga kring sin egen kropp och mens...
    Verkligen  - att det finns så många oskulder på FL,  som inte kan tänka sig att ha något infört "där nere"   hade jag inte anat....
  • sirisdotter
    Jennie med ie skrev 2012-01-05 13:11:12 följande:
    Men jag är ändå bäst för jag har inte mens alls och använder därmed varken engångsskydd eller menskopp. Hurra för mig, jag borde få ett miljöpris!!
    Så blir det för oss alla -  med tiden....
  • sirisdotter
    SHAKAWKAW skrev 2012-01-05 15:25:46 följande:
    Jag har inte råd, jag är inte intresserad och jag tycker det verkar äckligt. Miljövän är jag ändå.
    Inte råd?   utslaget  på 10 år -  är menskopp verkligen dyrare än andra  mensskydd  (tygbindor,  hemsydda kanske i så fall...).
  • sirisdotter
    Elgog skrev 2012-01-05 16:43:07 följande:
    Men varför ska man samla blodet i en kopp? Jag hajar inte varför det skulle vara enklare? Det enklaste är väl bara att blöda i en binda? Jag tycker att menskopp är en otroligt konstig uppfinning.
    Återanvänder du bindorna  efter tvätt  så kan de  vara lika miljövänliga,  antar jag.
  • sirisdotter
    W L skrev 2012-01-05 17:01:26 följande:
     Lite OT men har du några tips på andra preventivmedel då? 
    Pessar -  fast krämen/salvan   till kanske inte är helt miljövänlig?
Svar på tråden Varför använder inte DU menskopp???