• MariaElionora

Varför använder inte DU menskopp???

Menskoppen är:
    miljövänlig
    skonsam mot kroppen
    billig

Vad är din ursäkt?

Kvinnor förbrukar ofantligt mycket engångsskydd vid mens vilket medför stor belastning på miljön!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-05 22:46
    sv.wikipedia.org/wiki/Menskopp

• Svar på tråden Varför använder inte DU menskopp???
  • buba
    EnFisPåTvären skrev 2012-01-06 19:55:02 följande:
    Är det därför? Jag har undrat hur jag kan uppleva så mycket mindre mensvärk sedan jag började med menskopp mot när jag bara hade binda. Intressant. Trodde det var psykolgiskt.
    Det är i alla fall den förklaringen jag har fått och jag kan tycka att den är logisk... 
  • EnFisPåTvären
    buba skrev 2012-01-06 19:56:16 följande:
    Det är i alla fall den förklaringen jag har fått och jag kan tycka att den är logisk... 

Jupps. Intressant.
  • LinnJes

Har provat men tyckte inte om den... Den läckte och "kändes". Vet inte om jag kanske hade fel storlek.

Skulle kunna tänka mig att pröva igen, men nu ammar jag och ska förmodligen skaffa p-stav sedan och då får man ju oftast ingen mens ändå. Men tycker den där m-koppen med knopp verkar intressant!

• k girl

EnFisPåTvären skrev 2012-01-06 19:48:35 följande:

Jag kan inte ha tampong och har jättemycket menssmärtor. En mjukare menskopp funkar jättebra för mig och på något vis upplever jag menssmärtorna mindre nu. Tidigare var 2-3 första dagarna av mensen ett sabla meckel av menssmärtor och läckande nattbindor (som jag måste ha dygnet runt). Nu tömer jag koppen 3 ggr/dygn, tar alvedon och tänker knappt att jag har mens.

Ok, intressant. Då kanske jag ska testa det om det är så att jag får fortsatt menstruation även sedan jag satt in spiralen.
  • Coriander

Enkel fråga till dig TS: Anser du att miljön är viktigare än kvinnornas välmående?

Jag använder menskopp och har gjort det sedan 2005. För mig är detta bästa möjliga valet av de mensskydd som finns ute på marknaden. Tamponger använde jag innan menskopp, men mina slemhinnor torkade något enormt av dessa. Bindor har jag inte använt sedan tidig tonår, då jag anser det ofräscht och obekvämt.  

Men nog finns det nackdelar med menskoppen också! När du väl ska ta ut menskoppen (vilket för mig under de första dagarna av mens är mellan 3 - 4 timmar) måste man ju alltid ha en toalett med handfat. Om du sedan befinner dig tex. på stan och ska använda en toalett som inte har någon handfat på båset... ja, då blir det knepigare. Med andra ord om mina slemhinnor i slidan skulle tåla tamponger, skulle jag hellre använda dessa under de första dagarna av mens.

En annan grej som jag ibland upplevt som problematiskt är just att få ut koppen. Även fast jag är van användare och har snart 7års erfarenhet, händer det att koppen suger sig så hårt fast inne i slidan, att det blir svårt att få ut det. När man sedan med tvång sliter loss den gör det ju rejält ont.

Bortsett från dessa nackdelar, anser jag att koppen är mycket bra. Den är skonsam mot slemhinnorna. Den läcker inte och man behöver inte ta ut den lika ofta som en tampong exempelvis. Man sparar en massa pengar och sedan kan man väl nämna fördelarna för miljön som en bonus. 

Med allt detta sagt förstår jag absolut varför en del kvinnor inte vill använda koppen. Och att försöka någon att ändra valet av menssydd med motivering "bra för miljön"... inte så jättelyckat kanske.

• Coriander
    läckerbit skrev 2012-01-06 19:30:49 följande:
    För att tanken äcklar mig. För att jag inte litar på att den skulle fungera. För att det är stridigt om risken för urinvägsinfektioner ökar eller inte med en menskopp. För att jag använder alla mina kastruller och grytor till matlagning och inte till att koka menskoppar i. För att det funkar med tampong för mig.
    Jag har haft lätt för att få uvi sedan jag fick min första uvi år 2001. Men under den tiden då jag använt menskoppen har jag faktiskt haft färre uvi än innan jag började använda den. 

Jag kokar inte min menskopp i någon kastrull eller gryta... istället använder jag en steril glasburk. Har i tvättade koppen och häller på kokande vatten. 

Men bra att du hittat rätt menssydd för dig.
  • Modgun

För att det kliar och gör ont. DÄRFÖR ts använder jag inte menskopp.

• Lindis1974

Tycker det är sjukt obekvämt och känns inte fräsch alls.

• berserkur

Alltså förlåt för att jag inte läst alla inlägg, så det kanske finns svar på ett par av mina frågor.
    Jag har inte använt menskopp men är inte negativt inställd till den.

Frågorna jag har lyder:
    - Själva uttagandet - gummiflik skrev någon, hur "stor" är den? Någon jämförde med tampong men där är ju snöret liksom utanför/precis vid ehh... ingången. Hur exakt rent praktiskt tar man ut den? :P
    - Hur stor är den? Alltså, hur mycket håller den för så att säga? Hur ofta behöver man i regel "hälla ut"?
    - Känns den inte? När man har den inne?
    - Kan man ligga med den i?  :O

Det låter ju sketbra att den är miljövänlig, så fungerar den och känns någorlunda okej vill jag definitivt pröva den, men jag är också orolig för att det ska "läcka" trots att jag har lite mens. Tampong och binda har jag ju kunskap om och vet när det är dags att byta liksom. 

• 1978
    berserkur skrev 2012-01-06 20:51:19 följande:
    Alltså förlåt för att jag inte läst alla inlägg, så det kanske finns svar på ett par av mina frågor.
    Jag har inte använt menskopp men är inte negativt inställd till den.

Frågorna jag har lyder:
    - Själva uttagandet - gummiflik skrev någon, hur "stor" är den? Någon jämförde med tampong men där är ju snöret liksom utanför/precis vid ehh... ingången. Hur exakt rent praktiskt tar man ut den? :P
    - Hur stor är den? Alltså, hur mycket håller den för så att säga? Hur ofta behöver man i regel "hälla ut"?
    - Känns den inte? När man har den inne?
    - Kan man ligga med den i?  :O

Det låter ju sketbra att den är miljövänlig, så fungerar den och känns någorlunda okej vill jag definitivt pröva den, men jag är också orolig för att det ska "läcka" trots att jag har lite mens. Tampong och binda har jag ju kunskap om och vet när det är dags att byta liksom. 
    Den har en liten pinne som är ca 4 mm i diameter. Man klipper av den så lång man vill ha den. Den är typ så stor som en äggkopp. Den känns inte alls om den sitter rätt och pinnen är lagom kort (i alla fall inte på mig). Ja, det går bra att sova med den, hela långa natten. Man behöver inte byta lika ofta som tampong. Om man inte blöder jättemycket kan man ha den i många timmar.
Svar på tråden Varför använder inte DU menskopp???