Hettie skrev 2012-01-06 10:29:15 följande:
Jag måste fråga er som använder menskopp. Hur gör ni när ni tvättar den innan ni stoppar tillbaka den? Ställer ni er upp med byxorna kring knäna och hoppas på att ni inte droppar under tiden ? Sätter ni på er binda/trosskydd under tiden? Stoppar ni papper i trosorna?
Jag förstår ju att det är tämligen enkelt för er som når handfatet sittandes på toaletten. Men alla kan väl inte göra det ?
Sitter kvar på toan när det går (i mitt fall både hemma och på jobbet). Annars får man knipa. Men det kan vara svårt om man blöder mycket. Då kan man sätta lite toapapper mellan låren. Men det här är ju en lite knepig grej med koppen. Å andra sidan behöver man, i alla fall jag, inte byta koppen alls lika ofta som andra mensskydd, så problemet uppstår inte särskilt ofta (om man inte har utedass hemma som något berättade här tidigare).
Man kan vid enstaka tillfällen tömma koppen i toan och sätta i den direkt igen. Man bör inte göra så flera gånger på rad. Men det funkar ju om man använder en toa utan handfat eller kissar ute i skogen t.ex. Behöver man göra det flera gånger i rad finns det bakteriedödande servetter man kan torka av den med (det behöver man ju ändå för händerna).