• MariaElionora

Varför använder inte DU menskopp???

Menskoppen är:
    miljövänlig
    skonsam mot kroppen
    billig

Vad är din ursäkt?

Kvinnor förbrukar ofantligt mycket engångsskydd vid mens vilket medför stor belastning på miljön!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-05 22:46
    sv.wikipedia.org/wiki/Menskopp

• Svar på tråden Varför använder inte DU menskopp???
  • Lisa med barn
    JAG är BÄST skrev 2012-01-06 22:40:27 följande:
    Klicka i frågeformuläret så kommer det ju upp vilken stl du ska ha. Du har ju rätt att skicka tillbaka den om den inte passar efter en gångs användande. Så som jag gjorde.

Ja, så den kan skickas till nästa kund, eller? För det är ju inte alls äckligt, nej då!

Det kan väl inte stämma att man får skicka tillbaka produkter som man redan använt?  
  • systersandra
    MariaElionora skrev 2012-01-05 12:57:58 följande:
    Så det är viktigare än miljön?
    Så kan man inte resonera riktigt.
    Många av de som använder menskoppar kanske är omiljövänliga för övrigt.
    Kör mycket bil,åker flygplan mycket,handlar exotiska frukter,köper vatten på flaska osv.osv.osv
    Det är ju knappast mensskydden som är det stora problemet idag.
    Det är ju en grej som inte passar alla,precis som tamponger inte passar alla.
    Låt den som är utan skuld kasta första stenen,alltså låt den som verkligen ALLTID  tänker miljövänligti ALLA lägen kasta första stenen,tror inte det..
  • ILoveFashion

Låter inte som en grej för alla, skulle inte prova det om jag så fick betalt

• Delilia

Hade glömt bort att det fanns en sådan. Har heller aldrig provat så jag vet inte om det är ngt för mig men visst.. jag borde prova faktiskt. Kan ändå känna att min miljömedvetenhet inte måste vara på topp just när jag mår som sämst och blöder som mest men det är väl en dum ursäkt egentligen. Ska köpa en sån snarast!

• MaNiMi
    JAG är BÄST skrev 2012-01-06 22:38:31 följande:
    Jag har en men använder den mycket sällan. Första fick jag skicka tillbaka pga att den var för stor andra får fortfarande ett "veck" men då jag väl använder den så har jag alltid trosskydd/binda  till då jag blöder som mest om jag ska nånstans typ stan för då har jag 2 skydd, då koppen är full tar jag ut den sedan sköljer jag ut den med kallt vatten och sätter den i sin påse och kokar den då jag kommer hem.
    Detta är en av anledningarna till att jag inte kommer mig för att fixa en...att få fel storlek och tvingas skicka tbx osv
    Har varit in på sidan för att lista ut vilken storlek jag ska ha men stämmer inte med någon, eller med alla snarare..hopplöst

En annan är att det pga jobb blir mkt toalettbesök på ställen där det bara är bås med toa utan handfat å jag vägrar gå ut från toan med en fullblodig menskopp å tömma mitt framför folk...

Miljömässigt så gör jag annat ist, men visst vore det smidigt om det skulle funka med en sån menskopp, enklast vore ju om apoteken sålde dem och hade exemplar som man fick titta/känna på, innan köp..
  • JanaLiiN
    MaNiMi skrev 2012-01-07 01:33:39 följande:
    En annan är att det pga jobb blir mkt toalettbesök på ställen där det bara är bås med toa utan handfat å jag vägrar gå ut från toan med en fullblodig menskopp å tömma mitt framför folk...
    Jag tömmer min 2 ggr per dygn (som det står i bruksanvisningen), mprgon och kväll. Och då är jag hemma på min egen toalett.

Jag kan inte för mitt liv förstå varför menskoppen skulle vara "äcklig", själv tycker jag bindor är läskiga och luktar, vilket koppen aldrig gör.
  • Modgun
    MaNiMi skrev 2012-01-07 01:33:39 följande:
    Detta är en av anledningarna till att jag inte kommer mig för att fixa en...att få fel storlek och tvingas skicka tbx osv
    Har varit in på sidan för att lista ut vilken storlek jag ska ha men stämmer inte med någon, eller med alla snarare..hopplöst

Miljömässigt så gör jag annat ist, men visst vore det smidigt om det skulle funka med en sån menskopp, enklast vore ju om apoteken sålde dem och hade exemplar som man fick titta/känna på, innan köp..
    Så känner jag lite också. Hade det nu inte varit för att den gör ont och för att det kliar, så hade jag ändå inte använt menskopp. Jobbar ganska konstiga tider och vill inte springa ut morgon och kväll för att skölja av/koka den.
  • JAG är BÄST
    Lisa med barn skrev 2012-01-07 00:38:05 följande:
    Ja, så den kan skickas till nästa kund, eller? För det är ju inte alls äckligt, nej då!

Det kan väl inte stämma att man får skicka tillbaka produkter som man redan använt?  
    Tror du på det där själv?? Att andra får din använda kopp?
  • Lindason

ni som använder tygblöjor, hur sjutton funkar de? hur kan de suga åt sig så mycket som behövs?

• An0nym0us
    Natasha76 skrev 2012-01-06 21:05:38 följande:
    Jag använder tygbindor.
Svar på tråden Varför använder inte DU menskopp???