• Otäck

"Nån" - singular eller plural?

Efter att denna diskussion återigen kommit upp här hemma för hundraelfte gången så frågar jag er;

Om någon säger "Nån timme" uppfattar du det då som "någon timme" och därmed uppskattar tiden som runt en timme? Mindre än två timmar men inte under en halvtimme typ? Ja, ni hajjar.

Jag anser att ordet "nån" är talspråk för ordet "någon" och är alltså ett singular. Menar man fler timmar än en så säger man "nåra timmar" (alltså "några timmar"), enligt mig.

Alltså; nån timme, ett par timmar, nåra timmar osv...

(debatten ikväll handlade om uttrycket "nån hundralapp". Tydligen ska det betyda flera hundralappar. Jag anser att det är t.o.m två singular i det uttrycket och betyder alltså "en hundralapp" i mina öron, annars ska det uttryckas som "nåra hundralappar".)

Så - vad betyder "nån timme"/"nån hundralapp" för dig?

• Svar på tråden "Nån" - singular eller plural?
  • knisse

Kapp men meningen i det hela är att set kan vara allt från 50 kr till b 299 nån stans

• Kyanita
    Otäck skrev 2012-01-09 00:57:29 följande:
    "Nånna" har jag aldrig hört. Var i landet befinner du dig, kan det vara något dialektalt "fel" kanske? För "nån" är ju ändå talspråk för "någon" och är ju därför ett singular. Personen jag debatterade detta med kommer inte från samma del av landet och jag misstänker att det är där det felar.

Jag är från nordvästra Skåne, Landskrona. Skulle också tippa på att det är så. Nånna är nog väldigt dialektalt misstänker jag också.
  • Otäck
    Kyanita skrev 2012-01-09 01:00:28 följande:
    Jag är från nordvästra Skåne, Landskrona. Skulle också tippa på att det är så. Nånna är nog väldigt dialektalt misstänker jag också.
    Hmm, personen jag diskuterade detta med kommer från norra Norrland. ;)
  • Kyanita
    Otäck skrev 2012-01-09 01:04:46 följande:
    Hmm, personen jag diskuterade detta med kommer från norra Norrland. ;)

Haha, ja det skiljer ju en liiiiten bit!
  • Purlan

För mig betyder det nog mellan en och två timmar/hundralappar.

• mindless

Det är helt riktigt att nån är talspråk för någon, och det är lika riktigt att detta är ett pronomen som står i singularis. 

Därmed är dock frågan inte löst, för detta handlar inte om semantik utan om pragmatik;  vad menar den som säger "nån timme" och hur uppfattas detta av andra? Och eftersom språk inte är en exakt vetenskap kommer det alltid att råda delade meningar om begrepp som uttrycker någon form av vaghet.  

Själv skulle jag tolka det som ungefär en timme. Inte kortare än 40 minuter, kanske uppåt 2 timmar.  

• Butterscotch

Nån är singularis i min värld. Men håller med mindless om att vaga ord är knepiga, folk verkar ju inte veta vad "ett par" är och tydligen inte heller skillnaden mellan "någon" och "några" så det skadar inte att vara övertydlig, alternativt uppge antalet specifikt.

• mindless
    Butterscotch skrev 2012-01-10 06:33:02 följande:
    Nån är singularis i min värld. Men håller med mindless om att vaga ord är knepiga, folk verkar ju inte veta vad "ett par" är och tydligen inte heller skillnaden mellan "någon" och "några" så det skadar inte att vara övertydlig, alternativt uppge antalet specifikt.
    Syftar du på dem som fått för sig att par enbart kan syfta på grupper om två?
  • jagäraf

Nån är förkortad version av någon. Man har helt enkelt tagit bort g:et och o:et. Och någon timme betyder ca en timme men kan faktiskt sträcka sig uppåt två men inte över. Diffust helt enkelt.

Många missuppfattar ords betydelse. Läste bara härom dagen någon som skrev "ett par (5-6 stycken)". Ett par betyder ju två, även det lite diffust, men uppåt 5-6 kan det aldrig bli.

Hoppsan, såg just i ögonvrån att liknande diskuterats redan men so what! 

• Primrose

Jag skrev ett längre inlägg om "ett par" - men det försvann, tyvärr. Orkar inte skriva om just nu. Men kunde, till min förvåning, se att i SAOL anses ett par kunna betyda "några få, två eller tre".Förvånad

Det svenska ishockeylandslaget "Ett Par Kronor".

Svar på tråden "Nån" - singular eller plural?