• Otäck

"Nån" - singular eller plural?

Efter att denna diskussion återigen kommit upp här hemma för hundraelfte gången så frågar jag er;

Om någon säger "Nån timme" uppfattar du det då som "någon timme" och därmed uppskattar tiden som runt en timme? Mindre än två timmar men inte under en halvtimme typ? Ja, ni hajjar.

Jag anser att ordet "nån" är talspråk för ordet "någon" och är alltså ett singular. Menar man fler timmar än en så säger man "nåra timmar" (alltså "några timmar"), enligt mig.

Alltså; nån timme, ett par timmar, nåra timmar osv...

(debatten ikväll handlade om uttrycket "nån hundralapp". Tydligen ska det betyda flera hundralappar. Jag anser att det är t.o.m två singular i det uttrycket och betyder alltså "en hundralapp" i mina öron, annars ska det uttryckas som "nåra hundralappar".)

Så - vad betyder "nån timme"/"nån hundralapp" för dig?

• Svar på tråden "Nån" - singular eller plural?
  • Primrose
    Butterscotch skrev 2012-01-10 20:50:52 följande:
    Vill man undvika missförstånd gällande antal är nog ordet "några" bättre, det är ju ordentligt mycket vagare än "ett par".
    Håller med.
  • mindless
    Butterscotch skrev 2012-01-10 20:50:52 följande:
    Vill man undvika missförstånd gällande antal är nog ordet "några" bättre, det är ju ordentligt mycket vagare än "ett par".
    Så kan det vara, även om många nog skulle invända att "några" implicerar något fler än "ett par". Fast i  ärlighetens namn har jag aldrig varit med om att detta begrepp har lett till missförstånd.

Men om man nu vet att alla inte uppfattar "ett par" på samma sätt, och om man vet att man syftar på det exakta antalet två, varför säger man inte det? Det har jag aldrig riktigt förstått.
  • anok

Orkade inte läsa tråden, och ber om ursäkt för upprepning:

Ords betydelse kan ju dels vila på gemensamma referenser, så vad ett ord betyder är ju inte skrivet i sten och kan förändras genom tid och i olika kulturer och subkulturer.

Men ordet någon är ett allmänt obestämt kvantitativt pronomen, vilket gör att jag tolkar det som om att när man säger någon hundralapp, så betyder det alltså att man talar om ett okänt antal hundralappar.

När jag själv använder mig av uttrycket så menar jag att det kostar 100 kr, eller möjligtvis 200, men aldrig mer än 300...

Men jag förstår din poäng TS...  

• Ms H
    Kyanita skrev 2012-01-10 17:03:13 följande:

Fast det med på finns på vissa ställen här i Skåne också. Vi säger "Jag bor i Landskrona" medan bara ett par mil härifrån säger de "Jag bor på Råå".

I Västerås bor man i Västerås men Råby (och alla andra områdesnamn). Hade jättesvårt att lära mig det när jag flyttade hit. Jag vill säga i om det slutar på by och på om det om tex Ängsgärdet (eftersom det heter i byn men på gärdet), men icke då...
  • Johan70

"Nå'n timme" betyder för mig "ungefär en timme", men det är ett väldigt ungefärligt begrepp. Som mest kan det dock handla om knappt två timmar, aldrig mer.

Det samma gäller uttrycket "nå'n hundralapp", det är för mig +/- 100 kr. Om man säger "tusen spänn på nå'n hundralapp när" så menar man alltså 900-1 100 kr. Så skulle i alla fall jag tolka ett sådant uttalande. Spannet från högsta till lägsta möjliga belopp kan alltså vara 200 kr.

• Johan70
    Primrose skrev 2012-01-10 16:18:10 följande:
    Ja, men då är nog den allmäna "förbistringen" sprungen från er. Norrländskan har en tendens att krypa in litet här och var. "Jag är på affär'n" sa man absolut inte  i Stockholm för en 15 år sedan. Men nu säger nästan en majoritet så. Jag gillar dialektala påfund, men retar mig när de smyger in där de inte hör hemma.
    Och rika verkar ni också vara - någon hundralapp kan vara 500kr! Och någon mil kan säkert vara 5 mil.
    Man har nog alltid sagt "i affären" i Stockholm, men samtidigt har man också kunnat säga "på ICA" när man alltså menar en specifik affär.
  • Johan70
    Primrose skrev 2012-01-10 17:00:00 följande:
    Oj, datorn laddades ur.

I engelskan säger man ju, för övrigt, a pair of trousers , a pair of socks, a pair of glasses men a couple of friends, they're a couple now (om ett kärlekspar) osv. Men både pair och couple syftar på två (varken mer eller mindre), efter vad jag vet.
    Det är samma med tyskans "ein paar" har jag för mig.
  • Grande Rock

Det är väl aldrig korrekt språkbruk att säga "om nån timme" och man kan därför inte heller hävda att det skulle vara omhuldat till att följa andra språkliga regler. Det är helt upp till att alla som innefattas i samtalet är införstådda med vad som avses och har samma definition på innebörden.

• Otäcking
    Grande Rock skrev 2012-03-08 00:36:45 följande:
    Det är väl aldrig korrekt språkbruk att säga "om nån timme" och man kan därför inte heller hävda att det skulle vara omhuldat till att följa andra språkliga regler. Det är helt upp till att alla som innefattas i samtalet är införstådda med vad som avses och har samma definition på innebörden.
    "Om någon timme" då? Är det bara "nån" du ställer dig emot? "Om någon timme" är väl knappast något allvarligt språkligt övertramp. Nog för att det, bevisligen verkar vara många som har olika uppfattningar om saken, det ser vi ju i den här tråden men de flesta verkar vara överens om att "nån" är talspråk för "någon" och syftar alltså på singular, precis som "nåra" är talspråk för "några" och syftar på plural och att "nån timme" då betyder "en timme ungefär". För att "någon timme" skulle betyda en specifik tidsram är vi ju överens om att det inte göra, det är ungefärligt men är inte helt löst och öppet för tolkningar. Rent rimligt så borde man tänka "nån timme"="en timme ungefär" när någon säger så åt en, eftersom det verkar vara det vanliga uppfattningen och det är onekligen mest logiskt.
  • Grande Rock
    Otäcking skrev 2012-03-08 08:46:45 följande:
    "Om någon timme" då? Är det bara "nån" du ställer dig emot? "Om någon timme" är väl knappast något allvarligt språkligt övertramp. Nog för att det, bevisligen verkar vara många som har olika uppfattningar om saken, det ser vi ju i den här tråden men de flesta verkar vara överens om att "nån" är talspråk för "någon" och syftar alltså på singular, precis som "nåra" är talspråk för "några" och syftar på plural och att "nån timme" då betyder "en timme ungefär". För att "någon timme" skulle betyda en specifik tidsram är vi ju överens om att det inte göra, det är ungefärligt men är inte helt löst och öppet för tolkningar. Rent rimligt så borde man tänka "nån timme"="en timme ungefär" när någon säger så åt en, eftersom det verkar vara det vanliga uppfattningen och det är onekligen mest logiskt.
    Jo, om det skall användas som en tidsangivelse är "om någon timme" helt förkastligt, om det inte är så att du specificerar just vilken timme det är.
Svar på tråden "Nån" - singular eller plural?