• Otäck

"Nån" - singular eller plural?

Efter att denna diskussion återigen kommit upp här hemma för hundraelfte gången så frågar jag er;

Om någon säger "Nån timme" uppfattar du det då som "någon timme" och därmed uppskattar tiden som runt en timme? Mindre än två timmar men inte under en halvtimme typ? Ja, ni hajjar.

Jag anser att ordet "nån" är talspråk för ordet "någon" och är alltså ett singular. Menar man fler timmar än en så säger man "nåra timmar" (alltså "några timmar"), enligt mig.

Alltså; nån timme, ett par timmar, nåra timmar osv...

(debatten ikväll handlade om uttrycket "nån hundralapp". Tydligen ska det betyda flera hundralappar. Jag anser att det är t.o.m två singular i det uttrycket och betyder alltså "en hundralapp" i mina öron, annars ska det uttryckas som "nåra hundralappar".)

Så - vad betyder "nån timme"/"nån hundralapp" för dig?

• Svar på tråden "Nån" - singular eller plural?
  • Otäck

Jo, att det är diffust det håller jag med om - men "nån" för mig syftar om än svävande främst till runt ett ental och inte ett flertal oavsett vad det gäller. "Nån timme" för mig uppfattar jag som att det rör sig mellan ungefär 40-90 minuter som någon skrev. Annars säger åtminstone jag "ett par timmar" om det rör sig om över 1½ timme och under tre timmar.

"Hur mycket går bensinen för att ta sig dit tror du?"
    "Nån hundring tror jag."

Det skulle jag tolka som att det kan kosta allt mellan 70-150 kr. Över det skulle jag uttrycka det som "ett par hundra". "Nån" kan inte vara ett plural för mig, även om det är så diffust att det finns utrymme för misstag och att det kan röra sig om ett flertal - men då är det på grund av en mindre felbedömning.

• Otäck
    BuoBä skrev 2012-01-09 00:42:32 följande:
    "nån" betyder ca 1 men det kan bli upp till strax under 2. Om någon sa "det blir väl nån hundralapp" skulle jag tänka ca 80-150 kr.
    Otäck skrev 2012-01-09 00:46:16 följande:
    Det skulle jag tolka som att det kan kosta allt mellan 70-150 kr. Över det skulle jag uttrycka det som "ett par hundra".
    Hehe, jag såg inte ditt svar när jag skrev vill jag tillägga. :)
  • Kyanita
    Otäck skrev 2012-01-09 00:46:16 följande:
    Jo, att det är diffust det håller jag med om - men "nån" för mig syftar om än svävande främst till runt ett ental och inte ett flertal oavsett vad det gäller. "Nån timme" för mig uppfattar jag som att det rör sig mellan ungefär 40-90 minuter som någon skrev. Annars säger åtminstone jag "ett par timmar" om det rör sig om över 1½ timme och under tre timmar.

"Hur mycket går bensinen för att ta sig dit tror du?"
    "Nån hundring tror jag."

Det skulle jag tolka som att det kan kosta allt mellan 70-150 kr. Över det skulle jag uttrycka det som "ett par hundra". "Nån" kan inte vara ett plural för mig, även om det är så diffust att det finns utrymme för misstag och att det kan röra sig om ett flertal - men då är det på grund av en mindre felbedömning.

Fast "nån" kan ju vara några också. Kan det vara lokalt vad det betyder?
  • Clarissa

Nån är ental. Om man pratar om nån timme eller nån hundralapp, så är det ju runt en timme eller en hundralapp, men inte två.
    Men säger jag att jag kommer om nån timme, så kan det bli mer än en timme. Men det beror inte på att jag inte kan grammatik, utan på att jag har svårt med tidsplanering...
    Jag har svårt att beräkna kostnader också...  Och har tänker jag köpa en present för nån hundralapp, kan den bli dyrare och gå över två.
    Jag kan fortfarande grammatik, men det fallerar alltså på andra håll.
    Och ett par är alltid två! 

• Otäck
    Kyanita skrev 2012-01-09 00:44:41 följande:
    Nån timme tolkar jag som ca 2 timmar. Är det en så säger man ju ca 1 timme. Det är ju ett ganska flytande begrepp så om man ska använda det så får man se till att den andre har samma begrepp som en själva.
    Hundralappen då? Blir den också ett flertal för dig, "nån hundralapp"?
    Primrose skrev 2012-01-09 00:41:21 följande:
    För mig betyder det om ungefär en timme, det vill säga om 45-75 minuter.

Frågan liknar, till viss del, hur man använder mängdbegreppet "ett par". För mig betyder "ett par" två/2, varken mer eller minder. Men min man, till min irritation, anser att det kan betyda 2, 3, 4 stycken! Förvånad Hur kan ett par någonsin bli tre??
    Eller hur!

Nån, ett par, ett par-tre, tre-fyra st osv.

"Ett par-tre timmar" är ca 2-3 timmar. "Ett par timmar" är ca 2 timmar.
  • Otäck
    Kyanita skrev 2012-01-09 00:48:30 följande:
    Fast "nån" kan ju vara några också. Kan det vara lokalt vad det betyder?
    Fast "nån" är ju talspråk för "någon", "några" har ju ett eget talspråk; "nåra"?
  • Kyanita
    Otäck skrev 2012-01-09 00:50:18 följande:
    Hundralappen då? Blir den också ett flertal för dig, "nån hundralapp"?
    Primrose skrev 2012-01-09 00:41:21 följande:
    För mig betyder det om ungefär en timme, det vill säga om 45-75 minuter.

Frågan liknar, till viss del, hur man använder mängdbegreppet "ett par". För mig betyder "ett par" två/2, varken mer eller minder. Men min man, till min irritation, anser att det kan betyda 2, 3, 4 stycken! Förvånad Hur kan ett par någonsin bli tre??
    Eller hur!

Nån, ett par, ett par-tre, tre-fyra st osv.

"Ett par-tre timmar" är ca 2-3 timmar. "Ett par timmar" är ca 2 timmar.

Hundralappen blir också ca 2, även om man säger hundralapp i stället för hundralappar.
    Otäck skrev 2012-01-09 00:51:07 följande:
    Fast "nån" är ju talspråk för "någon", "några" har ju ett eget talspråk; "nåra"?
    Nja, de flesta jag känner säger nån om båda, vissa äldre kan säga "nånna" om några dock.

• knisse

Jag ser nån som kort för någon timme eller två. Alltså hela meningen. som ett par tre timmar ungefär ;)

• Otäck
    Kyanita skrev 2012-01-09 00:55:16 följande:
    Hundralappen blir också ca 2, även om man säger hundralapp i stället för hundralappar.
    Otäck skrev 2012-01-09 00:51:07 följande:
    Nja, de flesta jag känner säger nån om båda, vissa äldre kan säga "nånna" om några dock.

"Nånna" har jag aldrig hört. Var i landet befinner du dig, kan det vara något dialektalt "fel" kanske? För "nån" är ju ändå talspråk för "någon" och är ju därför ett singular. Personen jag debatterade detta med kommer inte från samma del av landet och jag misstänker att det är där det felar.
  • Otäck
    knisse skrev 2012-01-09 00:55:54 följande:
    Jag ser nån som kort för någon timme eller två. Alltså hela meningen. som ett par tre timmar ungefär ;)
    Men du tolkar alltså "nån" som just ordet "någon" alltså?
Svar på tråden "Nån" - singular eller plural?